Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

حشمت‌الله فلاحت پیشه با اشاره به آغاز گام دوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی گفت: در شرایطی که برخی در داخل و برخی دشمنان ما تلاش می‌کنند رفتار ایران در گام دوم را به مثابه رفتار انتحاری تلقی و نشان دهند؛ رفتار ما در گام دوم با رعایت ملاحظات دیپلماتیک بود. لذا لازم است که مراقب باشیم در دام افراطی گری نیفتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی توضیح داد: متأسفانه در داخل و خارج از کشور دام افراطی برای ما طراحی شده است نمونه آن اظهار نظر عده‌ای در داخل کشور از ده روز قبل از برداشته شدن گام دوم بود. اعلام می‌کردند که ایران می‌خواهد سوخت ۲۰ درصد تولید کند یا این کهخ دوباره بحث محو اسرائیل را مطرح می‌کردند این یعنی این افراد به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه به دنبال آنند که کشور را وارد فضای انتحاری کنند حال این که ایران در گام دوم قصدی ندارد که خود را به عنوان تهدید نشان دهد. بلکه تنها از ظرفیت‌های برجام استفاده کرده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: ایران با استفاده از ظرفیت‌های برجام، سقف برای تولید آب سنگین و درصد غنی سازی را تغییر داد. البته که در این کار ملاحظات دیپلماتیک رعایت شده و جمهوری اسلامی امکان بازگشت را همواره در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: در این شرایط با رصد مصاحبه‌ها و اظهار نظرهای کارشناسان منصف خارجی فارسی زبان و غیر فارسی زبان می‌توان به این نکته رسید که کارشناسان فنی بهتر رفتار ایران را تحلیل می‌کنند مبنی بر این که ایران از نظر فنی اقدام خلاف دیپلماتیک مرتکب نشده است و تنها اعلام کرده که می‌تواند سوخت هسته‌ای را از راه‌های مختلف به دست بیاورد بدون آن که تهدیدی برای دنیا ایجاد کند.

وی یاد آور شد: همه کارهای ایران تحت نظارت آژانس انجام می‌شود. اقدام اخیر همان کاری است که ده‌ها کشور در دنیا با تولیدات سوخت هسته‌ای انجام می‌دهند چه کشورهایی که بمب اتمی دارند و چه آنهایی که بمب ندارند و از سوخت برای فناوری صلح آمیز هسته‌ای و گسترش ده‌ها رشته‌ی علمی و صنعتی خودشان بهره می‌گیرند. بر این اساس جمهوری اسلامی کاری خلاف قاعده و نظارت انجام نداده است.

فلاحت پیشه همچنین خاطر نشان کرد: البته برخی از جریانات افراطی در داخل و خارج از کشور تلاش می‌کند تا پرونده ایران را با کشورهایی همچون عراق و لیبی که منجر به قرار گرفتن در ذیل فصل ۷ شد، شبیه سازی کند. حال این که این کشورها یک باره قطع ارتباط با آژانس کرده و حتی بازرسان را اخراج و کار انتحاری انجام دادند اما ایران کارهایش را شفاف انجام می‌دهد. مصوبه مجلس ایران هم درباره‌ی الزام دولت به دستیابی به سوخت هسته‌ای مسالمت آمیز بدان معنا است که قوانین داخلی ما اجازه نمی‌دهد که ما به سمت تولید سوخت هسته‌ای به صورت غیر صلح آمیز برویم.

وی در جمع بندی گفت: آنچه در گام دوم رخ داد بازگشت ایران به قابلیت‌های قبلی‌اش بود که ما دوباره اجرا می‌کنیم البته که لازم است دیپلمات‌های ما در حوزه‌ی سیاست خارجی از توان چانه زنی استفاده کند بخصوص آقای عراقچی و ظریف و تیم سیاست خارجی باید بیشتر از گذشته فعال باشد نه اینکه در حاشیه یک سری مصاحبه‌ها و موضع گیرهای افراطی قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: فلاحت پیشه برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۶۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توهمات یک ذهن افراطی

رمانتیسم روشنفکر ایرانی عارضه‌ای است که روشنفکر فکر می‌کند که فهم بالاتری از جامعه دارد؛ اما در عمل جز همین آشفتگی فکری و مشتی کلیات که به درد کسی نمی‌خورد غیر از اداهای روشنفکری، رویکرد شاهزاده تا تاج‌زاده نشان می‌دهد که روشنفکر ایرانی بعد از حدود ۲۰۰ سال دستش خالی است، جز اینکه تلاش می‌کند آشی بار بگذارد که هر چیز اضافه خانه را در آن بریزد. مهدی نصیری چیز تازه‌ای نگفته، بلکه ۲۰۰ سال آشفتگی روشنفکر ایرانی را دوباره با دو کلمه شاهزاده و تاج‌زاده روایت و توصیف کرده است. اتفاق خاصی، نیفتاده فقط روشنفکران ایرانی مشغول کار هستند.  

به گزارش ایسنا، روزنامه صبح نو در شماره امروز خود نوشت: سخنان مهدی نصیری در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی واکنش برانگیز شده است. او در این مصاحبه از ضرورت اتحاد اپوزیسیون جمهوری اسلامی سخن گفته؛ یعنی اتحاد شاهزاده با تاج‌زاده. جمهوری‌خواهان با هواداران سلطنت. این سخنان چندان قابل نقد نیست، نه از آن باب که سخن بسیار دقیق و فکر شده‌ و ایده‌ای است که از عطاری هیچ‌کس جز عطاری نصیری نمی‌توانسته بیرون بیاید، نه از تاج‌زاده که از شاهزاده تا مسیح هم نتوانستند چند ماهی دور یک میز بنشینند و امروز به یکدیگر فحش‌ می‌دهند. بنابراین امتناع این ایده از روز روشن‌تر است. و باز نه جای تعجب که نصیری چنین سخنانی را بر زبان رانده که جای تعجب نیست؛ چراکه مسیر هر فرد رادیکالی، افتادن در چرخه رادیکالیسم است. 

بنابراین مدعای مطلب حاضر نه نقد این سخن نصیری که نقد روشنفکرانی است که در ۲۰۰ سال اخیر قدمی به جلو برنداشتند و همچنان اسیر توهم‌اند. توهمی که باید آن را توهم انفکاک از جامعه و بیگانگی با انسان ایرانی نامید. 

دوباره باید مسیر طی شده و جریان روشنفکری ایرانی نقد شود که امروز مهدی نصیری در این نحله خود را قرار داده است. نقد روشنفکران نه از باب غرض با این جماعت، بلکه از فرط بیگانگی است که با جامعه دارند و رؤیاهایی که این‌ها در دویست سال اخیر به جای فکر، ایده و اندیشه پیشرفت به‌عنوان جنس بنجل به مردم ایران فروخته‌اند و به جای پیشرفت و توسعه برای مردم ایران، وضعیتی ایجاد کردند که بعد از دویست سال دوباره ایده بازگشت به وضعیت دویست سال گذشته را تئوریزه می‌کنند.

روشنفکر ایرانی ۲۰۰ سال است که اسیر این توهم است، از مردم سخن می‌گوید؛ اما فهمی از مردم ندارد. روشنفکر ایرانی که علیه سلطنت شورید و امروز دوباره به سلطنت رسیده است. زمانی مخالف شهر بود و زندگی در روستا را تئوریزه می‌کرد و امروز مقلد غرب و مدرنیته شده است. 
این موجود ناقص‌الخلقه در عرصه فکری ایران باید پاسخگو باشد که چگونه با همه ادعای روشنفکری خود و تحقیر جامعه از تولید یک ایده هم عاجز مانده و امروز مهدی نصیری بعد عمری رادیکالیسم به کسانی رسیده که عمری به آنان فحش داده و نان فحش دادن به آنان را سر سفره خود برده است.
رمانتیسم روشنفکر ایرانی عارضه‌ای است که روشنفکر فکر می‌کند که فهم بالاتری از جامعه دارد؛ اما در عمل جز همین آشفتگی فکری و مشتی کلیات که به درد کسی نمی‌خورد غیر از اداهای روشنفکری، رویکرد شاهزاده تا تاج‌زاده نشان می‌دهد که روشنفکر ایرانی بعد از حدود ۲۰۰ سال دستش خالی است، جز اینکه تلاش می‌کند آشی بار بگذارد که هر چیز اضافه خانه را در آن بریزد. مهدی نصیری چیز تازه‌ای نگفته، بلکه ۲۰۰ سال آشفتگی روشنفکر ایرانی را دوباره با دو کلمه شاهزاده و تاج‌زاده روایت و توصیف کرده است. اتفاق خاصی، نیفتاده فقط روشنفکران ایرانی مشغول کار هستند.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گام اول به سمت دولت تنظیم‌گر برداشته شد
  • احکام شرعی | روش تطهیر کف خانه و مانند آن
  • سوخت گیری در آسمان چگونه و چقدر طول می‌کشد؟
  • قطع روابط کلمبیا و رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه
  • افزایش ۲۵ درصدی مصرف سوخت هواپیما در چابهار با افزایش ۳۸ درصدی پروازها
  • توهمات یک ذهن افراطی
  • هشدار وزیر خارجه انگلیس درباره پیامدهای تروریستی خواندن سپاه
  • مخالفت وزیرخارجه انگلیس با تروریستی خواندن سپاه
  • مخالفت وزیرخارجه انگلیس با تروریستی خواندن سپاه پاسداران
  • پاسخ سفیر ایران به ادعای نخست‌وزیر دانمارک/ به نسل‌کشی واکنش نشان دهید