Web Analytics Made Easy - Statcounter

سی ان ان روز دوشنبه با انتشار این خبر افزود: تهران خواستار آزادی فوری این سوپر نفتکش توسط نیروی دریایی انگلیس شده است.

"نیک رابرتسون" خبرنگار این شبکه خبری از جبل الطارق و از نزدیک نفتکش توقیف شده، گزارش داد: اینکه ایران بر این باور است بدین خاطر است که سرپرست وزارت خارجه اسپانیا و مقامات جبل الطارق گفته که توقیف نفتکش به درخواست آمریکا صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رابرتسون افزود: مقامات ایرانی همچنین می گویند این نفتکش حامل نفت ایران بوده و اقدام انگلیس را "دزدی دریایی" می دانند و خواستار آزادی فوری نفتکش شده اند و همچنین می گویند که یک کشتی انگلیسی را نیز باید به همین شیوه توقیف کرد.

خبرنگار سی ان ان ادامه داد: اکنون از این نفتکش با گشت دریایی مراقبت می شود تا حرکت نکند و از خدمه آن نه به عنوان مجرم بلکه به عنوان شاهد تحقیق و بازجویی شده و انگلیس این کشتی را به نیابت از آمریکا برای تحقیق نگاه داشته است.

دولت جبل الطارق روز پنجشنبه ۱۳ تیر ماه اعلام کرد که مقامات این منطقه و نیروی دریایی انگلیس یک ابرنفتکش سیصد هزار تُنی با نام "گریس -۱ " را توقیف کرده است.

انگلیس ادعا کرده که این نفتکش عازم پالایشگاه شهر "بانیاس" در شمال غرب سوریه بوده است.

"فابین پیکاردو" سر وزیر منطقه خودمختار جبل‌الطارق در این مورد گفت: این پالایشگاه در مالکیت شرکتی است که مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه قرار دارد.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۱ میلادی به طور یکجانبه تحریم‌هایی علیه سوریه وضع کرد که سازمان ملل بر آن مهر تایید نزده است. به نظر می‌رسد این اولین باری است که یک محموله نفت خام در رابطه با این تحریم‌ها، توسط یک کشور اروپایی توقیف می‌شود.

«جوسپ بورل» سرپرست وزارت خارجه اسپانیا در این زمینه اعلام کرد که انگلیس به درخواست آمریکا این کشتی را توقیف کرده است. از سوی دیگر، انگلیسی‌ها گفته‌اند که اطلاعات مرتبط با این نفتکش را ازدولت محلی جبل الطارق گرفته‌اند؛ آن هم بر اساس اطلاعاتی که واشنگتن ارائه کرده بود.

توقیف نفتکش حامل محموله نفت ایران در آبراه بین المللی جبل الطارق توسط نیروی دریایی انگلیس، علاوه بر اینکه با اصول حقوقی ناظر بر روابط بین الملل همخوانی ندارد، نشانه هایی از همراهی این کشور با آمریکا به دلایل داخلی و بین المللی دارد.

جبل‌الطارق منطقه‌ای راهبری در شبه‌جزیره "ایبری" در جنوب اسپانیاست که مادرید و لندن مدعی حاکمیت بر آن هستند. جبل الطارق درواقع شبه جزیره‌ای است که از مسیر خاکی متصل به اسپانیا، اما از سرزمین‌هایی فرامرزی متعلق به بریتانیا محسوب می‌شود.

در پی اقدام انگلیس، رئیس اداره سوم غرب اروپای وزارت امور خارجه ضمن احضار «راب مک ایر» سفیر انگلیس در تهران، مراتب اعتراض ایران را به وی اعلام کرد و توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی را معادل با راهزنی دریایی دانست.

در این دیدار مدارک و مستندات مربوط به این نفتکش و محموله آنکه حکایت از حرکت کاملاً قانونی نفتکش دارد در اختیار سفیر انگلیس قرار گرفته و تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.

همچنن «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امورخارجه روز گذشته (یکشنبه) در نشست خبری اعلام گام دولت کاهش تعهدات برجامی ایران که با حضور سخنگوی دولت و سخنگوی سازمان انرژی اتمی برگزار شد، در مورد نفتکش توقیف شده ایران توسط انگلیس گفت: این نفتکش حامل نفت ایران بوده و یک سوپر تانکر است و ۲ میلیون بشکه ظرفیت آن بوده است به همین دلیل ظرفیت بالا امکان عبور آن از کانال سوئز وجود نداشته است و لذا از تنگه جبل الطارق به مقصد خود عازم شده است.
وی ادامه داد: برخلاف آنچه که دولت انگلیس مدعی شده هدف و مقصد این نفتکش سوریه نبوده است کما اینکه بندری را که در سوریه نام برده‌اند اصولاً ظرفیت چنین سوپر تانکری را ندارد. هدف جای دیگری بوده است. از آبراه بین المللی در تنگه جبل الطارق عبور می کرده است هیچ قانونی به دولت انگلیس اجازه نمی‌دهد این نفتکش را متوقف کند و از نظر ما با توقیف این کشتی یک راهزنی دریایی صورت گرفته است و ما خواهان آزادسازی این نفتکش هستیم.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۷۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه مهم ارتش یمن درباره عملیات نظامی امروز تا دقایق دیگر

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المسیره، سخنگوی نیروهای مسلح یمن طی ساعات آتی بیانیه‌ای مهم درباره عملیات نظامی عصر امروز به یک کشتی عبوری مشکوک در سواحل یمن منتشر خواهد کرد.

گفتنی است پیشتر عصر امروز (دوشنبه)، سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد حادثه دریایی جدیدی در آب‌های اطراف یمن به وقوع پیوسته است.

سازمان تجارت دریایی انگلیس تأکید کرد این حادثه در ۵۴ مایلی دریایی بندر المخا استان تعز (جنوب غربی یمن) اتفاق افتاده است.

یمن در راستای حمایت از مردم مظلوم غزه با انجام ده‌ها عملیات در دریای سرخ، تلاش‌های آمریکا و انگلیس برای حمایت رژیم صهیونیستی در سراسر دریای سرخ را ناکام گذاشته است.

کد خبر 6092612

دیگر خبرها

  • بیانیه مهم ارتش یمن درباره عملیات نظامی امروز تا دقایق دیگر
  • انگلیس : یک حادثه دریایی جدید در سواحل یمن رخ داده
  • انگلیس: یک حادثه دریایی جدید در سواحل یمن رخ داده است
  • حمله به یک کشتی در بندر «المخا» یمن
  • حمله به یک کشتی در سواحل یمن
  • سردار تنگسیری: اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد
  • فرمانده ارشد سپاه : اسم خلیج فارس را با کسی قسمت نمی کنیم/ اگر نفتکشی از ایران ببرید جبران خواهیم کرد
  • آژانس عملیات تجارت دریایی انگلیس از وقوع حادثه در شرق یمن خبر داد
  • حادثه دریایی جدید در آب‌های اطراف یمن
  • تشدید دوباره حملات انصارالله یمن: پهپاد آمریکایی و نفتکش انگلیسی هدف قرار گرفتند