Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@09:09:23 GMT

حال صنعت همدان به از تجارت

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۲۹۳۸۷

حال صنعت همدان به از تجارت

این روزها قیمت سیب زمینی در همدان با نرخ گوشت مرغ برابری می‌کند، این برابری ناعادلانه را نه مصرف کنندگان تاب آوردند و نه خبرنگاران؛ تا انجا که در نشست خبری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان که امروز دوشنبه تدارک دیده شده بود، بی هیچ حاشیه‌ای سر اصل مطلب رفته و موضوع سیب زمینی را به ده‌ها اتفاق خوش و ناخوش این حوزه ترجیح داده و علت گرانی این محصول را جویا شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صادرات متهم ردیف اول گرانی سیب زمینی

صادرات طبق معمول متهم ردیف اول گرانی سیب زمینی مطرح شد، "ممنوعیت صادرات این محصول را باید دولت اعلام کند که تاکنون خبری نیست، اصولاً موضوع ممنوعیت محصول را مناطق تولید کننده آن باید درخواست و پیگیری کنند، مثلاً درباره برنج استان‌های شمالی و برای سیب زمینی نیز همدان".

اینها صحبت‌های حمیدرضا متین است که مو به مو برای خبرنگاران جزئیات را توضیح می‌دهد بلکه قانع شوند.

او می‌گوید: درباره ممنوعیت صاردات سیب زمینی مکاتبه‌های لازم صورت گرفته و چندین بار هم پیگیری کرده‌ایم اما هنوز خبری نشده است.

همدان قطب تولید سیب زمینی است و در کمیت و کیفیت سرآمد کشور است، درحالی که مردم این منطقه این محصول بومی و محلی را به گران‌ترین قیمت تهیه می‌کنند.

هم اینک نیاز استان همدان به این محصول از دیگر استان‌ها تامی ن می‌شود و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری می‌کند که با برداشت محصول همدان و ورود به بازار قیمتها شکسته شده و سیب زمینی به قیمت واقعی خودش برسد.

اما برخی کارشناسان مدعی هستند که به دلیل افزایش هزینه‌های تولید مانند بذر و نهاده و کارگر چندان هم نمی‌توان به وعده‌های بالا خوش بین بود که کشاورزان دسترنج خود را با قیمت پایین‌تری روانه بازار کنند.

شبکه تأمین، چاره گرانی

پس از سیاست‌های دولت در امر صادرات و واردات، نبود شبکه تأمین برای تأمین محصولات کشاورزی و دامی مورد نیاز مردم، بیشترین نقش را در افزایش بی رویه قیمت‌ها دارد؛ این هم نظر کارشناسی رئیس صمت همدان است که با افسوس و حسرت از نرخ گذار شدن دامدار و زارع و باغدار گلایه می‌کند و دل خونی دارد.

به گفته متین محصولات تولیدی اعم از میوه و گوشت درون شبکه باید رده بندی و قیمت گذاری شده تا سرو سامان بگیرد.

بحث سیب زمینی به نتیجه نمی‌رسد؛ حتی توزیع منظم قند و شکر در بازار و جلوگیری از افزایش قیمت این محصولات و تأمین و عرضه بی عیب و نقص ۴۸ هزار حلقه لاستیک مورد نیاز ناوگان حمل و نقل استان هم خبرنگاران را راضی نمی‌کند و پای صنایع تعطیل استان را به میان کشیده و خواستار اعلام آخرین وضعیت این بخش می‌شوند.

همت دولت برای زنده کردن ۸۷ کارخانه بی رمق

اختلاف شرکا، کمبود نقدینگی و فرسودگی ماشین آلات مهمترین مشکلات کارخانه‌هایی است که رئیس صمت همدان تعدادشان را ۸۷ واحد اعلام و به عزم و ارداده محکم دولت برای بازگشت آنها به چرخه تولید تاکید می‌کند.

هم اینک کوشش دولت برای بازگردان کارخانه‌های «پارت شیمی»، «کیان کرد»، «شعبه دوم فولاد جعفری» و «نخ تایر» و چند واحد دیگر به ثمر نشسته است.

و باز هم به استناد آمار و اطلاعات متین ۲۸ واحد صنعتی فعال استان که تأثیر گذاری بیشتری در اقتصاد و اشتغال این منطقه دارند، کاندید رونق تولید هستند و بیشتر توان مسئولان برای توسعه خطوط تولید و تقویت اشتغال این طرح‌ها صرف می‌شود.

کارخانه شیشه همدان یکی از این کاندیداهاست که دولت با پرداخت سرمایه در گردش مورد نیاز، زمینه افزودن خط تولید بطری را فراهم کرده و به زودی راه اندازی و برای ۲۴۰ نفر از جوانان جویای کار این منطقه شغل ایجاد می‌کند.

افزایش واردات مواد اولیه و حال خوب تولید

بر اساس آمار گمرک همدان واردات کالا در سه ماهه نخست امسال در قیاس با مدت مشابه پارسال ۱۱۶ درصد رشد داشته است و این افزایش نشان از رونق گرفتن تولید در استان همدان دارد زیرا بیشتر اقلام وارد شده مواد اولیه کارخانه‌ها و صنایع هستند و در شرایط تحریم و تنگناهای اقتصادی کار بزرگی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان تاکید می‌کند که با وارد کردن مواد اولیه مورد نیاز دیگر کمبودی در کارخانه‌ها وجود ندارد و می‌توان گفت حال تولید در استان خوب است.

بیم و امیدهای طلایی

از گمرک همدان که گذر کنیم، آغاز به کار عملیات اکتشاف طلا خبری است که می‌تواند برق امید را در دل مردمان این دیار بتاباند؛ چراکه نیمه اردیبهشت امسال مجوزهای لازم به بهره بردار داده شده تا برای نمونه برداری از منطقه اُشوند نهاوند اقدام کند.

به گفته متین در این عملیات میزان ذخیره طلا مشخص شده و سپس می‌توانیم درباره وجود معدن طلا اظهارنظر کنیم.

او امیدوار است تا ۱۸ ماه آینده بتواند با قاطعیت بود و نبود معدن طلا را اعلام کند اما به لحاظ رگه‌های ضعیف و ناچیز طلا در این منطقه وجود ذخایر غنی شاید قدری زیاده خواهی و بلند پروازی به نظر برسد.

نشست اهالی رسانه با مرد شماره یک صنعت، معدن و تجارت همدان بعد از یکی دو ساعت بحث و تبادل نظر پایان گرفت اما درد و رنج‌های تولید کننده و مصرف کننده همچنان ادامه دارد، شاید ریشه این دردها جایی دیگر باشد دور میزهای بزرگ‌تر با آدم‌های کارسازتر؛ به هرحال آنچه از شواهد پیداست حال و روز صنعت و معدن این دیار بهتر از تجارت و بازارش است.

۷۵۲۷/‏۲۰۹۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صنعت و معدن رونق تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۹۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدرسه صادرات ایران افتتاح شد

مدرسه صادرات ایران از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت همزمان با ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی افتتاح شد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، مدرسه صادرات از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت همزمان در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی افتتاح شد.

مرتضی کارگر رئیس هیات عامل موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: این موسسه سابقه 30ساله دارد، بحث صادرات محور بودن دوره‌های آموزشی در مدرسه صادرات در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: هشت دوره جامع آموزشی در این مدرسه برای تجار و صادرکنندگان برگزار می‌شود.

به گفته رئیس هیات عامل موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، دوره‌های جامع صادرات محصولات پتروشیمی، صادرات فراورده‌های نفتی، محصولات معدنی و فلزی، محصولات کشاورزی، صادرات خدمات و مصالح ساختمانی، دوره جامع خرده‌فروشی صادراتی و تربیت کارشناسی صادرات در مدرسه صادرات برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به سامانه WWW.IBTC.ir مراجعه کنند.

کارگر با اشاره به اینکه مرکز آموزش بازرگانی در راستای رسالت خود مبنی بر ارتقای دانش و مهارت فعالان اقتصادی، اقدام به تأسیس مدرسه صادرات کرده است گفت: این پایگاه آموزشی با تمرکز بر آموزش، مشاوره و ارائه اطلاعات تجاری، به دنبال توانمندسازی صادرکنندگان و کمک به توسعه صادرات کشور است.

وی عنوان کرد: کمک به حل چالش‌های صادرات، ارائه راهکارهای عملی برای افزایش صادرات، ارتقای دسترسی به داده‌های تجاری و سامانه‌های اطلاعاتی، ارائه اطلاعات به‌روز در مورد بازارهای هدف، معرفی فرصت‌های صادراتی، ارتقای دانش و مهارت‌های صادراتی، افزایش شانس موفقیت در صادرات، کاهش هزینه‌ها و ریسک صادرات و دسترسی به شبکه‌ای از متخصصان و صادرکنندگان از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی این مدرسه است.

رئیس هیات عامل موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابراز کرد: مدرسه صادرات با تکیه بر تجارب و تخصص مرکز آموزش بازرگانی، در تلاش است تا به عنوان مرجعی معتبر در زمینه آموزش و مشاوره صادرات شناخته شود. این پایگاه آموزشی با ارائه خدمات نوین و کارآمد، به دنبال کمک به توسعه صادرات کشور و رونق اقتصادی ایران است.

*برگزاری  دوره های تخصصی برای تجار

محمد وحیدی مدیرعامل موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در باره جزییات این مدرسه گفت: در این مدرسه به صورت تخصصی بر روی کالاهای صادرات محور تمرکز کرده‌ایم 12 موضوع کالایی مشخص شده است.

وی افزود: در این مدرسه بر روی کشورهای مقاصد صادراتی فعالیت آموزشی خواهیم کرد.

مدیرعامل موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صادرات در زنجیره ارزشمندتری قرار دارد، گفت: صادرات محور کردن کالاها منجر به تقویت فعالیت‌های کسب و کارها و استانداردسازی کالاها در عرصه بین‌المللی می‌شود.

وی تاکید کرد: شبکه‌سازی در صادرات و تجارت از مهم‌ترین مسایلی است که در این مدرسه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وحیدی خاطرنشان کرد: مدرسه صادرات با تمرکز بر کالاهای صادرات محور و کشورهای هدف صادرات راه‌اندازی شده که در آن دوره‌های تخصصی و علمی برای تجار و بازرگانان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات
  • دلیل اعتراض طلافروشان چیست؟
  • مدرسه صادرات ایران افتتاح شد
  • استاپ‌موشن عرصه نوظهور در بازاریابی است/ نقش موشن‌گرافی در رونق تجارت
  • علت اعتراض طلافروشان چیست؟
  • ماجرای اعتراض طلافروشان چیست؟
  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی
  • ۱۱۱ فرصت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی و معرفی شده است
  • حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • حضور نماینده ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران