Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@19:57:53 GMT

انشعاب غیر مجاز/ مصرف از جیب ملی

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۲۹۳۸۹

انشعاب غیر مجاز/ مصرف از جیب ملی

به گزارش ایرنا، سرقت آب، برق و حتی گاز (انشعابات غیرمجاز) یکی از جرایم رایج کنونی است که از سوی برخی از شهروندان چندان جدی گرفته نمی‌شود و قبح ذاتی آن در جامعه درک نشده است و بسیاری از مردم از آن به عنوان موضوعی رایگان یاد می‌کنند.

این اقدام جرمی است که در قانون برای آن مجازات‌هایی نیز در نظر گرفته شده اما تاکنون مسئولان ذی ربط چندان پیگیر آن نبوده‌اند اما قرار است از پس اقدامات جدی در این زمینه صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجموعه مدیران شرکت‌های خدمات دهی چون شرکت توزیع نیروی برق، آب و فاضلاب شهری و روستایی استان ایلام برخورد با مشترکان غیر مجاز را به طور ویژه در دستور کار قرار داده و بدون هیچ اغماضی بعد از شناسایی و تشکیل پرونده به دستگاه قضائی معرفی می‌کنند و در صحبت‌های اخیر مدیران این شرکت بر این مهم تاکید شد.

** حجم بسیار بالایی از سرقت انرژی در ایلام

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق ایلام در این خصوص گفت: همه باید تلاش کنند تا این نا هنجاری را مهار کنیم بر این اساس از همه گروه‌های مرجع، نخبگان درخواست می‌شود پیشنهادهای خود را در این راستا در اختیار این شرکت قرار دهند.

هادی شیرخانی افزود: علیرغم میل باطنی مجبور هستیم برای مقابله با سارقان من بعد متخلفان و سارقان انرژی به خصوص کسانی که با سرقت برق اقدام به کسب درآمد می‌کنند را در رسانه‌ها به عموم مردم معرفی کنیم.

شیرخانی تصریح کرد: چندی پیش در سطح شهرستان‌های ایلام و مهران متخلفان و سارقان انرژی اقدام نامناسب را نسبت به همکاران این شرکت انجام دادند که جای بسی تعجب است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان ایلام گفت: به نظر می‌رسد اعلان عمومی آن کمک به حل موضوع کرده چون کسانی که برق سرقت می‌کنند فقط به شرکت برق آسیب نمی‌رسانند بلکه به همسایه‌ها و تجهیزات برقی آنان نیز آسیب رسانده و عامل عمده بسیاری از خاموشی‌ها هم این سارقان انرژی هستند که با فشار بیش از حد و تحمیل بار غیر استاندارد به شبکه سبب تخریب و سوختن تجهیزات می‌شوند.

وی اضافه کرد: نتیجه این اقدام خاموشی برق است که بسیاری از هم استانی‌های عزیز این موضوع را به حساب شرکت برق و کوتاهی همکاران ما می‌گذارند و نمی‌دانند که بخش عمده‌ای از این خاموشی‌ها نتیجه کار سارقان انرژی است.

وی به همکاری دستگاه قضائی اشاره و یادآورشد: بدون تردید اعلام آمادگی در همکاری عالمانه دستگاه قضائی از جمله دادستان محترم استان ایلام و معاون محترم ایشان برای برخود جدی با سارقان برق تأثیر مثبتی در این زمینه داشته است که ضمن تقدیر از این اقدام، قطعاً با همکاری دستگاه قضائی بخش عمده‌ای از سرقت‌های برق در استان کاسته می‌شود.

شیرخانی این اقدام‌های نابجا را ناشی از فقر فرهنگی، بی توجهی این افراد به حقوق شهروندی و عدم آگاهی و دانش اصول شهرنشینی دانست و تاکید کرد: حفظ کرامت شهروندان و اموال عمومی از اولویت‌های همه مشترکان قانونمند است.

** نوسان برق در ایلام ناشی از سرقت تجهیزات و انشعابات غیرمجاز است

مدیرعامل شرکت توزیع برق ایلام گفت: افت، نوسان یا قطعی‌های برق در برخی نقاط استان حاصل سرقت یا کشیدن انشعاب‌های غیرمجاز خارج از شبکه‌های اصلی برق توسط افراد و مشترکان خانگی یا تجاری متخلف است.

شیرخانی افزود: مشترکان متخلف به منظور عدم پرداخت هزینه بهای برق مصرفی اقدام به سرقت برق و ایجاد انشعاب کشی غیر مجاز به ملک تجاری یا مسکونی خود می‌کنند که این اقدام آنها باعث ایجاد اختلال در شبکه‌های توزیع برق سایر مشترکان می‌شود.

وی افزود: به علت وجود انشعاب‌های غیر مجاز برق، شبکه‌های توزیع برق با اختلال و نوسان شدید همراه می‌شود و این موضوع قطع و وصل‌های مکرر برق سایر مشترکان در طول شبانه روز را به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق ایلام یادآور شد: بر اساس بررسی‌های انجام گرفته ۱۱ درصد از برق تولیدی کشور به شیوه‌های مختلف از جمله سرقت آن اتلاف می‌شود و استان ایلام نیز از این قاعده مستثنی نیست و حجم قابل ملاحظه‌ای از این انرژی تولیدی به سرقت می‌رود.

وی گفت: نکته تأسف آور اینکه در پاره‌ای از موارد مشترکان متخلف که اقدام به سرقت برق می‌کنند برای توجیه و دفاع از این حرکت ناپسند خود با مأموران و بازرسان شرکت توزیع برق استان ایلام درگیر می‌شوند.

وی اظهار داشت: این سارقان، برق مصرفی خود را با سرقت سیم، کابل و حتی دستکاری و سرقت ترانس‌ها و شبکه‌های توزیع برق تأمین می‌کنند و مدارهای توزیع برق قادر به تأمین برق مشترکان خود و برق سارقان را ندارد و به همین علت قطعی یا نوسان برق در شبکه‌های توزیع اتفاق می‌افتد.

** یک هزار انشعاب غیر مجاز آب در ایلام شناسایی شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری ایلام نیز در این خصوص به ایرنا گفت: بیش از یک هزار انشعاب آب غیرمجاز در یک سال اخیر با همکاری دستگاه قضائی در استان شناسایی شد.

افشین مظاهری اظهار داشت: انشعابات آب غیر مجاز به عنوان اصلی ترین مشکل شرکت آب و فاضلاب محسوب می‌شود و این نوع هدر رفت آب سبب می‌شود تا مصارف مشترکان شرکت تحت شعاع قرار گیرد.

وی افزود: تلاش‌ها و اقدام‌های لازم برای مدیریت شبکه توزیع آب در شهرهای مختلف این استان با جدیت در حال انجام است، گروه‌های سیار شرکت آب و فاضلاب ایلام با هرگونه انشعاب آب غیرمجاز بشدت برخورد می‌کنند.

مظاهری با بیان اینکه انشعاب‌های غیرمجاز علاوه بر افزایش بی رویه مصرف آب سبب بروز خسارت‌هایی به شبکه توزیع و تأسیسات شرکت آبفای ایلام شده است، یادآور شد: مصرف آب از انشعاب غیرمجاز به لحاظ قانونی و شرعی جایز نیست و این گونه انشعاب‌ها منجر به اخلال در خدمات رسانی منظم و تضیع حقوق سایر مشترکین، آلودگی در شبکه توزیع آب، کاهش عمر مفید شبکه توزیع آبرسانی و همچنین به دلیل برداشت بی رویه منجر به افت فشار آب در شبکه توزیع می‌شود.

** نیازمند همکاری شهروندان برای تبدیل انشعابات غیرمجاز آب هستیم

مظاهری تاکید کرد: همچنان نیازمند همکاری شهروندان برای تبدیل انشعابات غیرمجاز هستیم و مردم هم باید برای تبدیل انشعابات غیرمجاز به مجاز همکاری کنند.

وی اضافه کرد: در خصوص انشعابات غیرمجاز بر اساس ماده ۴ قانون مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب، امکان واگذاری انشعاب به دارندگان انشعابات غیرمجاز قبلی وجود دارد، اما کسانی که از اجرای قانون پیروی نکنند و بر استفاده از انشعابات غیرمجاز اصرار داشته باشند، بر اساس ماده دو همان قانون به جبران خسارت، جزای نقدی و قطع انشعاب محکوم می‌گردند.

مدیرعامل آبفای ایلام از جریمه ۲۰ تا ۸۰ میلیون ریالی برای انشعابات غیرمجاز خبر داد و گفت: با توجه به فصل گرما می‌طلبد مشترکان ضمن رعایت الگوی مصرف، کنتورهای خراب را تعویض، لوله‌ها و اتصالات داخل ساختمان را نشت یابی و تعمیر کنند.

** شناسایی ۱۲۰ انشعاب غیرمجاز آب در روستاهای ایلام در سال جاری

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی ایلام نیز با بیان اینکه بخش قابل توجهی از هدر رفت آب در بخش روستایی به دلیل انشعاب‌های غیرمجاز است، گفت: در ۲ سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ انشعاب غیر مجاز آب در روستاهای این استان شناسایی و قطع شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت مستمر اکیپ‌های شناسایی منجر به قطع انشعابات غیرمجاز و شناسایی مشترکان پرمصرف در مناطق روستایی شده است، افزود: انشعاب غیرمجاز و اسراف آب شرب در روستاها موجب افت فشار و قطعی‌های مکرر در این مناطق می‌شود.

** انشعابات غیر مجاز آب چالش آبرسانی به روستاهای ایلام است

معاون مهندسی توسعه شرکت آب و فاضلاب روستایی ایلام با تأکید بر ضرورت ساماندهی انشعاب‌های غیرمجاز آب در روستاها گفت: انشعابات غیر مجاز آب در مناطق روستایی استان چالشی است که باید با دستور دادستانی و همکاری بخشداری‌ها جمع آوری شود.

سید مهدی احمدی تاکید کرد: انشعابات غیر مجاز علاوه بر آنکه عملی خلاف قانون و شرع محسوب می‌شود، به شبکه انتقال آب نیز آسیب وارد کرده و آبرسانی به مناطق روستایی به ویژه در ایام تابستان را با مشکل جدی مواجه می‌کند.
وی اضافه کرد: مسئولان آب و فاضلاب روستایی استان موظفند تا ضمن شناسایی این انشعابات، با همکاری دادستانی و بخشداری‌ها نسبت به جمع آوری و ساماندهی آنها اقدام کنند.

** تلفن گویای ۱۵۲۳ آماده پاسخگویی و ثبت حوادث

احمدی از عموم اهالی روستایی استان خواست که در صورت مشاهده هر گونه تخلف در مصرف آب و انشعاب غیرمجاز با شماره تماس گویای ۱۵۲۳ یا سامانه پیامکی ۳۰۰۰۴۶۱۸۴۶۴۶۴۶ مورد تخلف را به اطلاع این شرکت برسانند تا مأموران مربوطه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آن رسیدگی کنند.

وی یادآور شد: رفع چالش انشعاب‌های غیرمجاز در بخش روستایی ایلام نیازمند فرهنگ سازی است و دهیاری‌ها و شوراهای روستایی برای رفع این معضل همکاری بیشتری با این شرکت داشته باشند.
معاون مهندسی توسعه شرکت آبفار ایلام اضافه کرد: انشعاب غیرمجاز آب آشامیدنی جرم است و این شرکت آمادگی همکاری با دستگاه‌های انتظامی و قضائی برای رفع این چالش را دارد.

به گفته وی، انشعاب غیرمجاز و اسراف آب شرب در روستاها موجب افت فشار و قطعی‌های مکرر در این مناطق می‌شود.

** نقش آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در جمع آوری انشعابات غیر مجاز

در پایان می‌توان گفت، ریشه‌کنی پدیده شوم انشعابات غیرمجاز میان اقشار مختلف جامعه نیازمند فرهنگ‌سازی است و در این زمینه باید به گونه‌ای عمل شود تا سرقت حامل‌های انرژی به مانند سایر پدیده‌های مذموم، در دیدگاه عموم زشت و ناپسند تلقی شود.

۳۰۳۲/‏۶۰۳۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انشعاب استان ایلام مصرف غیر مجاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۹۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ «مصطفی رجبی مشهدی» در گردهمایی مدیران دفاتر حقوقی شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع نیرو به ناترازی صنعت برق در ٣ بخش مالی، سوخت و تولید و مصرف برق اشاره کرد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم عملکرد بخش‌های تولید، انتقال و توزیع برق را تحت تاثیر قرار داده است.

وی رشد شتابان مصرف (٥.٧ درصد در سال گذشته) را از دیگر چالش‌های صنعت برق بیان کرد که با توجه به رشد یک تا ٢ درصدی مصرف در کشور‌های توسعه یافته، نیازمند تدبیر است.

به گفته سخنگوی صنعت برق، بخشی از رشد مصرف برق نامتعارف است که به پدیده‌های نوظهوری مانند ماینر‌های غیرمجاز یا استفاده از کولر‌های گازی در مناطق عادی اختصاص دارد.

کشف  ٨٠٠ مگاوات رمز ارز غیرمجاز

مدیرعامل شرکت توانیر از کاهش فعالیت تولید‌کنندگان مجاز رمز ارز از حدود ٣٥٠ مگاوات به کمتر از ٥٠ مگاوات خبر داد که به دلیل عدم بازدارندگی، راهکار‌های قبلی مربوط به استخراج غیرمجاز است.

وی ادامه داد: تاکنون ٨٠٠ مگاوات ماینر غیرمجاز کشف شده است.

رجبی مشهدی ٣٢ هزار مگاوات مصرف برق سامانه‌های‌ سرمایشی در کشور را معادل کل مصرف برق کشور مصر با ١٢٠ میلیون نفر جمعیت بیان کرد و گفت: این آمار نشان می‌دهد در کشور ما مقررات و مناسبات خوبی برای بهره‌وری انرژی و مهار هدر رفت برق در این حوزه حاکم نیست.

وی با اشاره به ممنوعیت تبلیغ کولر‌های گازی در مناطق عادی و معتدل که ٨٠ درصد مناطق کشور را شامل می‌شود، افزود: توان صنعت برق در این عرصه به ابزار‌های فنی و اجرایی محدود می‌شود و بدون بهره‌گیری از ظرفیت حوزه حقوقی، امکان جلوگیری از مصارف بی‌رویه یا اجرای طرح‌هایی مانند توسعه خطوط برق وجود ندارد، بنابراین درخواست دارم واحد‌های حقوقی صنعت برق وارد میدان شوند و کارشناسان این حوزه در تمامی موضوعات مبتلا به صنعت برق ورود کنند.

مدیرعامل شرکت توانیر، مستندسازی اقدامات را از ملزومات کار در بخش حقوقی بیان کرد که باید طی زمان بندی مشخص، مستندسازی اراضی و اسناد صنعت برق به انجام برسد.

دیگر خبرها

  • برخورد قاطع با تورهای گردشگری غیرمجاز در استان مرکزی
  • انشعاب برق ۱۶۰ مرکز تجاری در محدوده بازار تهران ایمن سازی شدند
  • کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود
  • پرداخت ١٠٠ برابر نرخ انرژی، جریمه استخراج غیرمجاز رمز ارز
  • ۲۰۷ مولد خود تامین در استان قزوین در مدار قرار می‌گیرد
  • ورود انبوه اتباع غیرمجاز افغانستانی به ایران تبعاتی برای سایر اتباع مجاز دارد
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  • مکمل‌های ورزشی فقط باید در داروخانه‌ها عرضه شود
  • عرضه مکمل‌های ورزشی تنها از طریق داروخانه‌ها مجاز است
  • دستگیری شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده هلن