Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@07:08:28 GMT

مردم ما اخلاق را فراموش کرده‌اند

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۲۹۶۵۷

مردم ما اخلاق را فراموش کرده‌اند

خبرگزاري آريا - نشست «سرقت هنري» با محوريت موضوع بررسي حقوق مالکيت فکري در آثار هنري با سخنراني کاوه رضواني‌راد وکيل دادگستري، قطب‌الدين صادقي کارگردان تئاتر، جواد طوسي منتقد سينما و قاضي بازنشسته دادگستري محمدحسين کياني و کامبيز نوروزي حقوقدان عصر يکشنبه، 16 تير در خانه موسيقي ايران برگزار شد.
در ابتداي اين نشست «حميدرضا نوربخش» به ايراد سخن‌راني پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او به اين مساله اشاره کرد که امروزه مساله‌ي «کپي‌رايت» يکي از مهم‌ترين بحث‌هاي موجود در موسيقي است که ارتباطِ مستقيمي با اقتصاد هنر دارد: «با وجود اين‌که گردش مالي در موسيقي ما زياد است ولي سود آن به جيب هنرمندان نمي‌رود و در اقتصاد موسيقي گردش نمي‌کند، در حالي‌که اگر اين مساله حل شود،‌ بسياري از مشکلاتِ معيشتي هنرمندان حل مي‌شود.»
مديرعامل خانه‌ي موسيقي اظهار اميدواري کرد تا به نتيجه رسيدنِ اين بحث، جلسات ادامه داشته باشد و به آگاهي عمومي جامعه منجر شود: «مردم ما به دليل مشکلات فرهنگي نمي‌دانند که دانلود آهنگ دست در جيب ديگران کردن و نوعي سرقت است. ولي اگر بدانند جريان چيست اين اتفاق کمتر خواهد شد.»
«کاوه رضواني‌راد» - مشاور حقوقي خانه‌ي موسيقي- ديگر سخن‌رانِ اين جلس بود و به اين نکته اشاره کرد که دادسراي فرهنگ و رسانه، از چند سالِ پيش به طور تخصصي در اين زمينه فعاليت‌هايي را انجام داده است:‌ «در حال حاضر کارشناساني که براي بررسي پرونده برگزيده مي‌شوند از نهادهاي صنفي انتخاب مي‌شوند.»
«کامبيز نوروزي» - حقوق‌دان- نيز در اين خصوص بيان داشت: « يکي از مشکلات ما در دعاوي نقض مالکيت فکري، اين است که مکانيزم ارزيابي خسارت نداريم. البته ما قانوني به نام حمايت از حقوق مؤلفان داريم و اين حق توسط قانون‌گذار تثبيت شده و اگر کسي از آن سرپيچي کند بايد مجازات شود يا خسارت پرداخت کند؛ ولي اين حق در جامعه ما رعايت نمي‌شود.»‌
 او به اين ماجرا اشاره کرد که در هيچ حوزه‌اي جز سينما اين قانون رعايت نمي‌شود: «برخي معتقدند اين قانون ديگر کهنه شده؛ ولي به نظر من اين‌گونه نيست و در نهايت تنها به کمي تغيير نياز دارد؛ پس چرا اين قانون به سرانجام نمي‌رسد و رعايت نمي‌شود؟ ما در مورد کالاي هنري حرف مي‌زنيم، در صورتي که خلاقيتِ يک هنرمند کالا به حساب نمي‌آيد، اين تصور درباره محصولات فرهنگي از جمله موسيقي که قطعه هنري قابل خريد و فروش است وجود ندارد. سرقت فيزيکي موسيقي به صورت کپي آن روي نوار، سي‌دي يا فلش و همچنين استفاده قطعه موسيقي در فيلم، تبليغات يا رسانه، استفاده از يک قطعه موسيقي در اثري ديگر (که البته خيلي ديده نمي‌شود)، موسيقي انتظار در خط تماس، در رستوران يا کافه‌ها، دانلود کردن از طريق اينترنت يا حتي آسانسور است.»
او با بيان اين مساله که اگر عوامل بستري توليد جرم سرقت ادبي را بشناسيم، مي‌فهميم که راهکار دادگستري نيست، گفت: «تنها راهِ حل، فرهنگ‌سازي و آموزش در سطح جامعه است. يکي از مهم‌ترين ذي نفع‌ها و عوامل به وجود آورنده سرقت ادبي و هنري، راديو و تلويزيون است. ميزان زيادي از مصارف غيرقانوني موسيقي را به خصوص در راديو شاهديم. از طرفي مي‌بينيم که خوانندگان و نوازندگان تازه‌کار يک قطعه موسيقي را در تلويزيون با پرداخت پول براي ديده شدن اجرا مي‌کنند، اين‌ها هم بخشي از ذي نفعان هستند. توليدکنندگان هم گروه ديگري هستند.»‌
يکي از چيزهايي که اخيراً باب شده، بازخواني يا دوباره‌خواني آهنگ‌هاي قديمي‌تر است. اين‌که بخواهيم اشعار شعراي حاضر يا ترانه‌هاي قبلي را بخوانيم جرم است. مصرف‌کنندگان عادي نيز بخش ديگري هستند. اين‌ها آدم‌هاي عادي هستند که حتي به فکر سوءاستفاده نيستند ولي افراد ديگري که نام بردم از اين راه کسب درآمد مي‌کنند. راه مبارزه با اين مشکل، تغيير الگوي مصرف است. بايد عرضه اينترنتي اين کالا را آسان کرد که البته زمان زيادي مي‌برد. ما در خيلي از زمينه‌ها اخلاق را فراموش کرده‌ايم. اخلاق تنها به نصيحت نيست. کار مفيدي که نهادهايي مثل خانه موسيقي مي‌توانند براي از بين بردن اين مشکل انجام دهند، شامل کنار گذاشتن تعارفات ضمني است و بايد در برابر سرقت ادبي و هنري واکنش نشان داده شود. در واقع بايد شکايت را پيگيري کرد و ملاحظات را کنار گذاشت.»
صادقي نيز که مسئله سرقت ادبي را از منظر تئاتر بررسي کرد، معتقد است: «در اين کشور، هنر که بخشي از روح و انديشه است جايگاهي ندارد. در سبد روزانه يک خانواده شهري براي فرهنگ و هنر ارزش پايين‌تري نسبت به سيگار لحاظ مي‌شود. ما دروغ مي‌گوئيم که اهل فرهنگ و هنريم، حتي قانوني هم نيستيم. ميلياردها دلار مي‌دزدند ولي آب از آب تکان نمي‌خورد. ما در هنر نيز قانون نداريم و دچار بي‌اخلاقي شده‌ايم. در جايي مثل فرانسه زماني که 60 سال از فوت صاحب يک اثر ادبي گذشته باشد، جزو اموال عمومي خواهد شد و اگر حتي يک روز هم از مدت زمان 60 سال مانده باشد و از آن اثر سوءاستفاده شود، فرد مجرم را مجازات خواهند کرد، ولي در ايران دو سال پس از فوت صاحب اثر، از آن سرقت ادبي مي‌کنند. خيلي زشت است اگر بگويم که يکي از دوستانم چند وقت پيش در دفاعيه پايان‌نامه داور بود و يکي از مسئولان کشور براي پايان‌نامه خود مقاله‌اي را به طور کامل کپي کرده بود و استاد راهنما حتي به خود زحمت نداده بود مقدمه آن را بخواند. چراکه در مقدمه ذکر شده بود که صاحب اثر زني باردار بوده است. در مرکز تهران مراکز روشنفکري مانند کتاب‌فروشي‌ها تعطيل شده و جاي آنها کافه‌ها براي خوشگذراني باز شده‌اند و ديوار به ديوار در آنجا پروپوزال مي‌فروشند.»
در ادامه اين نشست، کياني رئيس اداره مالکيت‌هاي صنعتي، گزارشي از مالکيت فکري و صنعتي در ايران ارائه کرد و گفت: «مالکيت معنوي حمايت از تراوشات فکري انسان را تحت پوشش قرار مي‌دهد. اين تراوشات اگر در عرصه صنعت بروز پيدا کند به آن مالکيت صنعتي خواهند گفت و اگر در حوزه ادب بروز کند مالکيت ادبي و هنري خواهد بود. اولين حمايت مالکيت فرهنگي در ايران قدمتي بيش از 90 سال دارد. حدود 26 معاهده در حوزه فرهنگي و هنري در ژنو به تصويب رسيده است. ولي ما در حمايت از مالکيت‌هاي صنعتي بيشتر عضو هستيم تا فرهنگي. نظام ثبت با ايجاد حق انحصار اين فرصت را به صاحب اثر مي‌دهد تا از حق تجاري‌سازي اثر خود استفاده کند و در حوزه فرهنگي، آثار به محض خلق حمايت خواهند شد. حوزه مالکيت فکري در کشور ما نوپا است. متولي ثبت مالکيت فرهنگي و ادبي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است.»
در پايان، طوسي درباره آئين دادرسي در مراجع داوري خانه سينما، مراحل شکل‌گيري آن، تداوم و بازنگري که لازم دارد سخناني را بيان کرد:‌ «در حال حاضر آئين دادرسي خانه سينما با وجود اين‌که مورد بازبيني قرار گرفته، ولي باز به اصلاحاتي نيازمند است. معتقدم براي اين‌که از اين وضع به يک شرايط تثبيت‌شده برسيم، بايد تشکلي را برنامه‌ريزي کنيم که از يک وضعيت مستحکم و معقول بهره‌مند باشد.»
طوسي همچنين درباره مسائلي همچون داوري در نهادهاي صنفي، تشابهات پرونده‌هايي که براي بررسي ارائه مي‌شود (مثلاً شباهت دو فيلم‌نامه) و… صحبت کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۲۹۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون‌ پذیرش مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی در خردادماه

رئیس مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی از برگزاری از آزمون‌ پذیرش مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی در خردادماه امسال خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازقم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین زارعان در جمع اصحاب رسانه، ضمن تبریک روز معلم، بحث تربیت را از مهم‌ترین رسالت‌های این مؤسسه برشمرد و در تبیین فلسفه تشکیل مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی، اظهار داشت: معارف دینی و آموزه‌های الهی در سه بخش اعتقادات، اخلاقیات و احکام و شریعت خلاصه و تقسیم می‌شود.

 وی با بیان این که در جوامع اسلامی بخش احکام، رفتارها، شریعت و مناسک تا حدود زیادی موردتوجه قرار می‌گیرد، افزود: متأسفانه بخش مهمی که کمتر بدان توجه می‌شود، بخش باورها و اعتقاداتی است که فلسفه دین متکفل آن است.

زارعان بخش اعتقادات و باورها، را عرصه پاسخ به شبهات فلسفی و اعتقادی برشمرد و گفت : در حوزه اعتقادات و باورها عرصه فراگیر مباحث اخلاقی که مرزهای دینی را در می‌نوردد، جایگاه بخشی نشده، کمتر موردتوجه قرار گرفته است.

 رئیس مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی ضمن اشاره به فقدان مهندسی‌های علمی برای تجلی اخلاق اسلامی در جامعه، خاطرنشان کرد: در سطح جامعه اسلامی بیش از آنچه که در مقام نظر و سطح دانش دچار مشکل باشیم، در مقام رفتار و سبک زندگی دچار چالش هستیم.

 وی تصریح کرد: آنچه امروز در جامعه انسانی شاهد آن هستیم، به‌ویژه در قضیه فلسطین و غزه که بیت الغزل مباحث و مسئله نخست جهان اسلام است، بیش از آن که معارضه نظامی و سیاسی باشد، شاهد بداخلاقی در جوامع انسانی هستیم.

 زارعان افزود: امروز در جبهه اسلامی مقابله با رژیم صهیونیستی، شاهد بزرگ‌ترین شاخص‌های اخلاقی هستیم که در غزوات نبوی نیز روی می‌داد؛ در مقابل رژیم صهیونیستی بدترین بد اخلاقی‌ها را رقم می‌زند.

 رئیس مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی با بیان این که در قضیه غزه هر آنچه از بی‌اخلاقی، بداخلاقی و زیر پا گذاشتن معیارهای اخلاقی به ذهن بیاید، اتفاق می‌افتد، یادآور شد: امروز شاهد قتل‌عام فجیع زنان و کودکان هستیم و دایره المعارف پرآوازه بی‌اخلاقی‌های غربی در غزه روی می‌دهد.

 وی به مشکلات سبک زندگی جوامع اسلامی و انسانی اشاره و ضعف‌های اخلاقی سطوح مختلف اجتماعی را موردتوجه قرار داد و اظهار داشت: تمام بی‌ملاحظگی‌ها و عدم رعایت حقوق یکدیگر بیش از رضایتمندی، اضطراب‌های فراوانی را در زندگی ایجاد می‌کند؛ در جامعه نیازمند ارتقای تحقق دانشی اخلاق و توجه عملیاتی به این مهم هستیم.

 زارعان ضمن اشاره به ظرفیت‌های پویای مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی تصریح کرد: مؤسسه اخلاق باتکیه‌بر توان دانشی حوزه‌های علمیه و تقویت ارتباطات دانشگاهی، موفق شده رشته‌های مرتبط بااخلاق اسلامی را ناظر به نیازهای حوزه‌های دانشی مختلف راه‌اندازی نماید. این مؤسسه در زمینه اخلاقی، تربیتی و مشاوره با مجوز وزارت علوم فعالیت‌های گسترده‌ای را رقم زده است.

 وی با بیان این که مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی هم‌زمان با بحث دانشگاهی فعالیت آموزشی را در قالب مرکز تخصصی حوزوی تعلیم‌وتربیت اسلامی دنبال می‌کند، خاطرنشان کرد: پژوهشکده تهذیب، انتشارات اخلاق اسلامی، مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی آلاء و نیز مرکز رسانه‌ای مرآ با محوریت اخلاق و تربیت از مهم‌ترین رویکردهای مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی است.

 رئیس مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی یادآور شد: در کنار پرورش نیرو و تربیت نیروهایی که مسلط به دانش اخلاق و تربیت هستند، متعهد هستیم تا امتداد اجتماعی بازدهی کارها و اقدامات صورت‌گرفته را در حوزه‌های اشتغال آفرینی اخلاقی و ارتقای بازدهی‌های معرفتی عرصه‌های نظری و دانشی اخلاق اسلامی دنبال نماییم.

 زارعان گزارشی از پذیرش بالغ بر 400 نفر از طلاب سطح 2 حوزه ارائه و با بیان این که تا کنون 200 نفر از این عزیزان پایان‌نامه‌های خود را دفاع کرده‌اند، گفت: شکل‌گیری فعالیت راهبردی میثاق مشترک واحدهای این مؤسسه است که با تمرکز بر کیفی بخشی فعالیت‌ها، این مهم را مبتنی بر نگاه حوزوی - دانشگاهی و علمی - عملی به حوزه اخلاق پیگیری می‌کند.

 وی سیاست حکمت بنیانی را از دیگر اهداف این مؤسسه برشمرد و با بیان این که زمینه‌های حکمی کار و کیفیت‌گرایی علمی همواره ملاک قرار گرفته شده است، تصریح کرد: تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در رأس تمام مباحث مؤسسه آموزش عالی اخلاق قرار دارد. بخش اخلاق و معنویت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی محوری‌ترین فعالیت این مؤسسه برای تقویت همراهی حوزه و دانشگاه در عرصه اخلاق اسلامی است.
رئیس مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی عنوان کرد: این مؤسسه در ترسیم اهداف و شکل‌دهی رسالت‌ها، مرهون تلاش‌های علامه مصباح یزدی است که در خصوص تحول علوم‌انسانی در حوزه‌های علمیه و بحث اسلامی‌سازی علوم‌انسانی کارهای ژرفی را رقم زده است.

زارعان در بخش پایانی سخنان خود گزارشی از پذیرش طلاب سطح 2 در رشته‌های اخلاق اسلامی، مشاوره و روان‌شناسی اسلامی، اخلاق کاربردی و... ارائه کرد و اظهار داشت: طراحی دوره‌های کوتاه‌مدت در عرصه‌های مختلف دانش اخلاق اسلامی از دیگر رویکردهای مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی است.

 وی خاطرنشان کرد: تربیت اسلامی، اخلاق اسلامی، مشاوره اسلامی، برنامه‌ریزی آموزشی، مدیریت آموزشی و نیز نیازهایی که در بخشی از فعالیت‌های حوزه و آموزش‌وپرورش اعم از برپایی دوره‌های تربیت مربی کودک و نوجوان و مباحث مربوط به روان‌شناسی و فعالیت‌های ترکیبی دنبال می‌شود، از دیگر رویکردهای این مجموعه است.

 زارعان گزارشی از آزمون‌ پذیرش مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی در خردادماه امسال ارائه و بر اهمیت جهت‌دهی تحصیلی طلاب تأکید کرد و افزود: پیگیری و ارائه تحصیلات تخصصی در رشته‌هایی که بازدهی اجتماعی آن ناظر به رسالت دینی حوزه‌های علمیه در بسترهای مختلف اخلاقی است، از جمله رسالت‌های مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
  • مشکلات مالکیت اراضی آبپخش حل شود
  • آیا بلینکن می‌تواند اثر انگشت خود را بر تاریخ بگذارد؟
  • هفته بیست و پنجم لیگ برتر| پیکان دقیقه 90 چپ شد/شمس آذر با برد باخت به استقلال را فراموش کرد
  • آزمون‌ پذیرش مؤسسه آموزش عالی اخلاق اسلامی در خردادماه
  • ۳۳۷ سند مالکیت منطقه دوم دریایی سپاه استان بوشهر صادر شد
  • «وعده صادق»؛ عملیاتی که نباید فراموش شود
  • وحید شمسایی: یک برند، پول عجیبی به من می داد تا برای تبلیغات برنج بخورم؛ مردم تولدم را فراموش می‌کنند اما سالگرد برنج نخوردنم را تبریک می‌گویند! / فیلم
  • اختلال ترس از فراموش شدن چیست؟
  • آلبوصبیح: استقلال را فراموش کردیم