Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@11:45:12 GMT

«ابوالفضلِ نهضت رضوی» حماسه‌ساز عاشورایی دیگر

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۳۱۷۲۰

«ابوالفضلِ نهضت رضوی» حماسه‌ساز عاشورایی دیگر

کتاب «ابوالفضلِ نهضت رضوی» توسط انتشارات شاهچراغ به چاپ رسیده و یکی از منابع نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در بخش «جوان و بزرگسال» است و مروری کوتاه از میلاد تا شهادت بر زندگی حضرت شاهچراغ، برادر گرامی امام هشتم شیعیان، دارد.

کتاب «ابوالفضلِ نهضت رضوی» در مقدمه خود سرزمین فارس را پناهگاه امن پاکان و پارسایان، سرزمین ادب و فرهنگ، مدفن و مشهد شهیدان و فرزندان آل رسول (ع) معرفی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بررسی روایات‌های مختلف پیرامون فرزندان امام موسی بن جعفر (ع)، پدر بزرگوار امام رضا (ع) و حضرت شاهچراغ یکی از قسمت‌های این کتاب است.

این کتاب در ادامه به معرفی سعیده خاتون یا امِ احمد به عنوان زنی با بصیرت، درایت و فطانت که علوم دینی را در محضر همسر و پدرِ همسر خویش فراگرفته بود، می‌پردازد.

در بخشی از کتاب آمده است که امام موسی‌بن‎ جعفر (ع) قبل از شهادت امانت‌هایی خود را برای رساندن به دست فرزند بزرگوارشان امام رضا (ع)، به این بانوی پرهیرگار سپردند.

احمد بن موسی یا شاهچراغ در دامان چنین بانویی پرورش یافت تا برای روزهای سخت و طاقت‌فرسای حفاظت از نهضت برادر، مهیا شود.

داستان ولادت حضرت شاهچراغ مطابق نوشته نویسنده مشخص نیست و تنها شهر مدینه را به عنوان زادگاه همه فرزندان موسی‌بن جعفر (ع) معرفی می‌کند.

ویژگی‌های شخصیتی احمد بن موسی، نقش انگشتری، فرقه‌های شیعی انحرافی در عصر وی، وصیت‌نامه، هجرت به ایران، مسیر و منازل حرکت در ایران، نبرد سه روزه و شهادت از جمله سرفصل‌های این کتاب است.

محمدرضا سنگری در انتهای کتاب خود سلام‌نامه احمد بن موسی (ع) و سلام نام اُمِ احمد را علاوه بر ذکر منابع آورده است.

درباره نویسنده

محمدرضا سنگری استاد دانشگاه، نویسنده، عاشوراپژوه و شاعر است و در زمینه مفاهیم عاشورایی و حماسه عاشورا تالیف‌های بسیاری دارد.

وی اول آبان ۱۳۳۳ در شوشتر متولد شد و دانش‌آموخته مقطع دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران است. رویکرد وی به شعر به کودکی‌اش باز می‌گردد.

شعرهای سنگری تاکنون به صورت پراکنده در برخی از نشریات چاپ شده است. او تا به امروز در بسیاری از همایش‌های سراسری شعر عاشورایی، شعر دفاع مقدس و شب‌های شعر دفاع و مقاومت حضور داشته و در جلسات متعدد آن به نقد و بررسی کتاب‌های عاشورایی، اشعار آئینی و شعر دفاع مقدس و ادبیات پایداری پرداخته است.

دیگر آثار نویسنده

آینه داران آفتاب، رستاخیز حماسه، پیوند دو فرهنگ عاشورا و دفاع مقدس، ماه در آب: ابوالفضل عباس بن علی (ع)، نقد و بررسی ادبیات منظوم دفاع مقدس، روایت عطش و آتش، عاشورانگاران، روز دهم، دوباره پیامبر، یک جرعه تشنگی، چهل روز عاشقانه، سلام موعود، سیب و عطش، یاران آفتاب، راز شید، سوگ سرخ و کرشمه‌های قلم از دیگر آثار سنگری است.

گزیده‌ای از کتاب

خون بر چشم‌ها دویده بود. اندک اندک آخرین رمق‌ها در عطش و زخم غروب می‌کرد، هلهله دشمن برخاسته بود.

در عاشورای شیراز، در کربلای دوباره تاریخ، ۱۴۲ سال پس از عاشورای حسینی، شهیدی دیگر بر خاک می‌خفت.

خانه، گلگون از خون احمد بن موسی بود و شیراز به یمن خون این شهید و برادرانش میرسیدمحمد و میر سیدحسین طیبه شد.

۷۳۴۲ م/۶۱۰۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سمنان جشنواره کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۱۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان افتتاح می‌شود

ایسنا/زنجان مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان گفت: فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود.

سیدشمس‌الدین موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: از آنجا که با توجه به مشکلات پیش‌ رو ساخت موزه دفاع‌ مقدس زنجان به تعویق افتاده، امسال تلاش این است که فاز یک موزه دفاع‌ مقدس که نماد ۳۵۳۵ شهید و ۷۰ هزار رزمنده دفاع‌ مقدس است سوم خرداد به بهره‌برداری‌ برسد.

وی با بیان اینکه موزه‌های دفاع‌ مقدس باید با کمک مسؤولان استانی ساخته شود و روند احداث آنها تسریع شود، عنوان کرد: امیدواریم سال آینده فاز دوم این موزه به بهره‌برداری برسد.

موسوی تاکید کرد: همکاری سایر نهادهای فرهنگی موجب شده است در حوزه تدوین و چاپ و نشر کتاب سالانه ۶۰ عنوان کتاب مکتوب ۲۰ عنوان کتاب صوتی تهیه کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس استان زنجان با بیان اینکه هدف اصلی از نشر و چاپ کتب درباره شهدا پای کار آوردن جوانان متعهد، انقلابی و دلسوز و آشنا شدن آنها با سیره و منش آنهاست که با نثار جان خود در هشت سال دفاع مقدس موجب پیروزی کشور در جنگ نابرابر شدند، اظهار کرد: شروع ساخت فیلم سینمایی ۹۰ دقیقه‌ای شهید مخبری زده شده است.

وی با بیان اینکه بنیاد حفظ آثار وظیفه ترویج و نشر سیرت و صورت شهدا را در جامعه اسلامی دارد و از جمله وظایف مهم این مرکز ترویج فرهنگ شهادت بین نسل‌های جدید انقلاب است، افزود: با توجه به ظرفیت‌ استان زنجان و سرداران و فرماندهان آن هنوز تولید آثار هنری فاخر در این زمینه نداریم و تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع‌ مقدس زنجان، یکی از برنامه‌های مهم برای شناخت مردم از شهدا و ترویج راه و منش آنهاست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کتاب میریام؛ خاطرات سیده رباب صدر منتشر شد
  • کتاب «رضای انقلاب» در حوزه هنری رونمایی می‌شود
  • حضور نشر سرو با بیش از ۱۱۳ عنوان اثر در نمایشگاه کتاب تهران
  • نقطه عطف وارثان جبهه دفاع از حرم «حماسه خانطومان» است
  • فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان افتتاح می‌شود
  • آهنگران: امام(ره) فرمودند که نسل ما، نسل حماسه است
  • «روایت اول» از ردیف یک موسیقی‌دان مهم منتشر شد/خواندن یک قصه جالب
  • غبارروبی و عطرافشانی ضریح مطهر حضرت معصومه (س) + تصاویر
  • عزاداری امام صادق(ع) در امامزاده آقاعلی عباس+فیلم
  • مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در پیشوا برگزار شد