Web Analytics Made Easy - Statcounter

صبح امروز سومین بازدید استاندار خراسان جنوبی از شهرک صنعتی بیرجند انجام شد. در این برنامه، استاندار خراسان جنوبی از واحدهای مرتبط با صنایع پتروشیمی بازدید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، صبح امروز سومین بازدید استاندار خراسان جنوبی از شهرک صنعتی بیرجند انجام شد. در این برنامه، استاندار خراسان جنوبی از واحدهای مرتبط با صنایع پتروشیمی بازدید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت خوش‌نصیب با مدیریت عبدالعزیز ریگی تولیدکننده انواع نایلون و نایلکس اولین مقصد استاندار بود. ریگی در جمع خبرنگاران گفت: 95 درصد تولیدات این واحد تولیدی به کشورهای افغانستان و پاکستان صادر می‌شود.

وی افزود: ماهیانه 120 تن تولید می‌کنیم و ظرفیت اسمی کارخانه 275 تن است.

ریگی تصریح کرد: تاکنون نشده یک سازمان دولتی حتی استعلام قیمت از ما بگیرد چه برسد به خرید در صورتی که برخی بیمارستان‌های سیستان‌وبلوچستان از ما خرید می‌کنند و این برای استان جای سؤال دارد.

وی افزود: به تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات و سرمایه در گردش برای صادرات نیاز داریم.

محمدرضا پرویزنیا مدیر شرکت تارا پلاستیک نیز در بازدید امروز گفت: سالن تولید را خالی به من تحویل دادند و قرار شد پول بدهند تا دستگاه خریداری کنم.

وی افزود: 300 میلیون تومان دادند بدهی‌های نفر قبلی را پرداخت کردم. 150 میلیون تومان دادند و یک دستگاه خریداری کردم 100 مییلون تومان دیگر را کم‌کم دادند که توانستم دستگاه بزرگ خریداری کنم چراکه قرار بود دستگاه تولید لوله بزگ خریداری کنم تا بتوانم با شرک آب و فاصلاب و جهادکشاورزی قرارداد ببندم اما چون پول ندادند به مشکل خوردم.

وی اظهار کرد: روزانه 5 تن تولید داریم، دو شیفت کار می‌کنیم و بازار فروش در داخل استان است.

علی‌اکبر داوودی مدیر شرکت سپهر درخشان نیز در این بازدید گفت: از سال 1375 این شرکت راه‌اندازی شده است.

وی با بیان این‌که مشکلات ما، خطوط تولید است افزود: با توجه به این‌که ظروف پلی‌استایلن تولید می‌شود و این ظروف از چرخه تولید خارج شده است، ناچاریم دستگاه‌ها را به دستگاه‌های تولید ظروف پلی‌پروپیلن تبدیل کنیم چون ظروف جدید است و بازار دارد.

وی اظهار کرد: هر خط تولید جدید نیاز به حدود یک میلیارد تومان سرمایه دارد که نیاز به حمایت دولت داریم.

وی گفت: اکنون با 20 درصد ظرفیت تولید می‌کنیم اما ظرفیت اسمی کارخانه 2 هزار تن در سال است و اگر دو خط جدید بیاوریم نیاز به سرمایه در گردش بیشتر داریم و صادرات به افغانستان و پاکستان نیز خواهیم داشت.

محمدرضا آذربایجانی از تولیدکنندگان لوله‌های پلاستیکی نیز در این بازدید گفت: یکی از مشکلات ما بازپرداخت وام ارزی بوده چراکه آن وام را در زمان دلار 1200 تومانی دریافت کردیم اما اکنون دلار بالای 13 هزار تومان شده است و در چند روز اخیر به لیست سیاه بانک مرکزی رفتیم و به همین دلیل نتوانستم در مناقصه‌ها شرکت کنم.

وی با بیان این‌که مشکل ما سرمایه در گردش است و به هین دلیل در صفحه شطرنج، مات هستیم افزود: در مناقصه 50 میلیارد تومانی استان شرکت کردم اما چون نمی‌توانم ضمانتنامه بدهم و در لیست سیاه بدهکاران بانک مرکزی هستم، تماشاچی بودم.

آذربایجانی اظهار کرد: هزاران میلیارد تومان اوراق مناقصه را امروز به آقای استاندار نشان دادم. این ظرفیت را داریم چون کارخانه ما مدرن است و تکنولوژی روز دارد می‌توانیم برنده مناقصه باشیم.

وی همچنین در محل برگزاری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید گفت: هزاران میلیارد تومان در سه ماه گذشته مناقصه از دست دادم. وی در پاسخ به صحبت نماینده بانک سپه مبنی بر پرداخت‌نکردن اقساط گفت: کارخانه کار نمی‌کرده و تولید نداشته که بتوانم اقساط را پرداخت کنم.

در این جلسه مصوب شد 5 درصد بدهی اصلی یا 2 درصد بدهی اصلی و جریمه توسط این تولیدکننده پرداخت شود و از لیست سیاه بدهکاران خارج شود تا بتواند در مناقصه‌ها شرکت کند.

کاشانی مدیر شرکت هانی‌فوم نیز در این بازدید گفت: مشکل سرمایه در گردش داریم.

وی اظهار کرد: دولت از طریق تسهیلات بانکی با نرخ بهره پایین به ما کمک کند تا بتوانیم با استفاده از آن مواد اولیه خریداری کنیم.

وی افزود: سالیانه 800 تن تولید داریم و حدود 200 تن سالیانه به عراق و افغانستان صادرات داریم.

خانم خاتمی مدیر شرکت عایق‌های رطوبتی ستاره‌شرق نیز در این بازدید با بیان این‌که ظرفیت تولید 5 میلیون مترمربع است که حدود نیمی از آن تولید واقعی ما است گفت: نتوانستیم صادرات را به خوبی انجام دهیم.

وی با بیان این‌که از نظر بازار مشکلی نداریم افزود: فرهنگ حمایت از محصول تولید استان پیاده‌سازی شود و برای مردم منطقه جا بیفتد اگر از محصول داخل استان حمایت کنند باعث رونق منطقه و اشتغال ایجاد می‌شود.

وی با بیان این‌که شرایط کار برای تولید کننده فراهم شود تصریح کرد: دشمن فشار می‌آورد اما خودمان باید کار را تسهیل کنیم و تمهیداتی اندیشیده شود تا کار برای تولیدکننده راحت‌تر شود اما متأسفانه دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها مانع این کار می‌شود.

خاتمی گفت: بشتر وقت تولیدکننده به جای این‌که صرف بازار و تولید شود، بایستی درگیر کارهای اداری و دستورالعمل‌ها باشد.

وی با بیان این‌که اگر می‌خواهید کاری کنید باید تسهیل را فراهم کنید افزود: توسعه شرکت را دنبال کردیم. توسعه شرکت پالایش و تولیدی قیر است.

خاتمی تأکید کرد: ما عین اقتصاد مقاومتی بودیم. واحد ما یک روز هم تعطیل نشده است.

وی گفت: آن‌چه در دو سال اخیر شاهد بودیم، عدم‌ثبات قیمت‌ها است.

خاتمی افزود: برای تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه هستیم علی‌رغم این‌که مواد اولیه ما در داخل تولید می‌شود.

وی تأکید کرد: می‌شود برای کنترل قیمت‌ها، از استان خودمان شروع کنیم که لازم است روی قیمت‌ها نظارت باشد که این، به بخش تولید کمک می‌کند.

وی همچنین در محل برگزاری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید گفت: یکی از مشکلات، دستورالعمل‌های صادراتی است. ابتدا در ورود به صادرات مشکلی نداشتیم اما بعد گفتند قیر باید منشا وکیوم داشته باشد که در دورزدن‌های باطل و دست‌انداز افتادیم. تحریم هستیم اما خودمان ظلم می‌کنیم و دم از رونق تولید می‌زنیم. آیا مسئولان واقف نیستند؟

قهستانی مدیرعامل کارخانه مینای سرخ نیز در این بازدید گفت: نقدینگی و سرمایه در گردش، مشکل ما است.

وی افزود: در بخش صنعت از متولیان انتظار بیشتری داریم که بیشتر به ما برسند و به تولیدکننده بها دهند.

وی اظهار کرد: از نظر کار و دستگاه، تکنولوژی دستگاه‌های ما بروز است و اگر تسهیلات درازمدت با بهره کم به ما بدهند، به مسئولان تعهد می‌دهم 25 نیروی دیگر به 25 نیروی فعلی کارخانه، اضافه و ایجاد اشتغال کنم و تولیدمان را از 20 درصد به 80 درصد برسانیم.

قهستانی گفت: در این واحد تولیدی قبلا 60 نفر کار می‌کردند اما به دلیل مشکلات در بازار و کمبود نقدینگی ناچار به تعدیل نیرو شدیم.

وی افزود: در هر ماه حدود یک‌هزار تن می‌توانیم خروجی داشته باشیم که حدود 3.5 میلیارد تومان می‌توانیم خروجی داشته باشیم که 70 درصد آن بازار خارج از کشور است.

وی گفت: بازار وجود دارد اما چون نقدینگی نداریم با حداقل ظرفیت تولید می‌کنیم. اکنون یک هشتم ظرفیت اسمی تولید داریم یعنی در ماه حدود 25 تن تولید داریم در حالی که ظرفیت دستگاه‌ها در یک شیفت در ماه 500 تن است.

قهستانی تصریح کرد: امسال سال رونق تولید است. از مسئولان انتظار داریم ما را دریابند و به شعار نباشد و در عمل باشد.

وی افزود: مشکل نقدینگی ما را تسهیلات با بهره کم و طولانی‌مدت حل می‌کند که در این صورت تعهد می‌دهم 25 نیرو اضافه و اشتغال‌زایی کنم و تولید را نیز 10 برابر افزایش دهم.

وی با بیان این‌که حدود 5 میلیارد تومان نیاز داریم اظهار کرد: متأسفانه اکنون منتظریم مشتری پول بدهد و همین را نقدی مواد اولیه بخریم بعد تولید کنیم.

یوسفی مدیر کارخانه مهراز کویر نیز در این بازدید گفت: برای اولین‌بار در کشور در صنعت لوله‌ها عنوان دانش‌بنیان را گرفتیم.

وی با بیان این‌که مشکلات فراوان است افزود: تأمین مواد اولیه بسیار مشکل شده است و تسهیلات نیز مشکل دارد.

مدیر کارخانه مهراز کویراظهار کرد: ما حامی دولت هستیم اما با وضعیت فعلی سخت است امیدواریم مسئولان استان بتوانند تصمیماتی برای رفع مشکلات استان بگیرند.

وی تصریح کرد: امیدواریم بازدیدهای مدیران، بازخوردهای خوبی داشته باشد و مشکلات مرتفع شود و باری از دوش کارگران برداشته شود.

وی گفت: حضور و بازدید مسئولان قبلی بازخورد خویی نداشته است. در زمینه اجرایی بازخورد خوبی نداشته و نتیجه خوبی نگرفتیم.

یوسفی همچنین در محل برگزاری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید گفت: تسهیلات با نرخ بهره 18 درصد در تولید هیچ توجیهی ندارد.

وی با بیان این‌که واحدهای تولیدی دچار کمبود نقدینگی هستند افزود: امسال بالاترین نرخ رشد دستمزد را داشتیم به طور یقین بدانید امسال با کاهش و تعدیل نیرو مواجه خواهید بود. هنر کنیم امسال آمار اشتغال را حفظ کنیم در غیر این صورت کاهشی خواهد بود.

محسن احتشام نیز در این جلسه گفت: توقع این است جلسات فقط صرف جلسه نباشد بلکه مشکلات تولیدکننده حل شود. اگر واحد تولیدی به خلق پول نرسد نمی‌تواند قسط پرداخت کند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۲۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی: تورم کاهشی می‌شود | کاهش رشد پایه پولی به ۲۸.۱ درصد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، نرخ رشد پایه پولی در سال ۱۴۰۲ روند نزولی قابل توجهی را تجربه کرد به طوری که نرخ این شاخص مهم پولی و تاثیرگذار در تورم نسبت به رقم فروردین سال ۱۴۰۲ که ۴۵ درصد بود با ۱۶.۹ واحد درصد کاهش، در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ به ۲۸.۱ درصد رسید.

بانک مرکزی با انتشار آمارهای جدید از پایه پولی و رشد نقدینگی اعلام کرد: کاهش قابل توجه رشد پایه پولی در سال ۱۴۰۲ همراه با کاهش رشد نقدینگی در این سال، بخوبی حاکی از توفیق بانک مرکزی در کنترل کل‌های پولی و ایجاد شرایط لازم برای کاهش نرخ تورم در سال جاری و سال‌های آتی است. بر اساس آمارهای مقدماتی، حجم پایه پولی در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ به رقم ۱۱۰۷۷.۰ هزار میلیارد ریال رسید.

تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی و دستیابی به اهداف پیش بینی شده

بر اساس این گزارش، نرخ رشد نقدینگی نیز طی یک روند نزولی از ۴۰.۶ درصد در پایان سال ۱۳۹۹ و ۴۲.۸ درصد در پایان مهرماه سال ۱۴۰۰ به ۳۱.۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ و ۲۴.۳ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسید که این امر، بیانگر توفیق کامل بانک مرکزی در کنترل رشد نقدینگی و حصول اهداف تعیین شده است.

بر اساس آمارهای مقدماتی، حجم نقدینگی در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ به رقم ۷۸۸۰۸.۹ هزار میلیارد ریال رسید. لازم به اشاره که دستیابی به رقم رشد نقدینگی ۲۴.۳ درصد در پایان سال ۱۴۰۲، در شرایطی حاصل شده است که رقم رشد نقدینگی سالانه زیر ۲۵ درصد آخرین بار در سال ۱۳۹۷ (۲۳.۱ درصد) محقق شده بود.

«همتی» برای چاپ پول نیست! | آمارهای واقعی از وضعیت پولی کشور

بدیهی است که کاهش رشد نقدینگی به عنوان یکی از عوامل اصلی شکل‌دهی به تورم، نقش مهمی را در کاهش نرخ تورم در سال جاری و سال‌های آتی ایفا خواهد کرد.


کاهش قابل توجه شاخص های پول و شبه پول و انتظار کاهش تورم در ماه‎های آتی

مروری بر عملکرد اجزای نقدینگی حاکی از آن است که رشد پول (بخش سیال نقدینگی) در سال ۱۴۰۲ نیز بطور قابل توجهی کاهش یافته و از ۶۵.۲ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۷.۵ درصد در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ رسیده است.

در مجموع، روند نزولی قابل توجه رشد نقدینگی و رشد پول، مؤید آن است که در سایه ثبات ایجاد شده در سال ۱۴۰۲، از شدت انتظارات تورمی فعالین اقتصادی کاسته شده و در نتیجه انتظار می‌رود که نرخ تورم در ماه‌های آتی ارقام پایین‌تری را ثبت کند.


لازم به اشاره است ضریب فزاینده نقدینگی نیز در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ نسبت به پایان اسفندماه ۱۴۰۱، معادل ۲.۹ درصد کاهش یافته و به رقم ۷.۱۱۲ رسیده است.

در مجموع کاهش رشد نقدینگی، کاهش رشد پایه پولی، کاهش رشد پول و نیز تنزل ضریب فزاینده نقدینگی همگی دلالت بر اثربخشی سیاست های پولی بانک مرکزی مبتنی بر استفاده ترکیبی از کلیه ابزارهای سیاست های پولی دارد که این موضوع نه تنها در سال گذشته بلکه به صورت موثرتری می‌تواند تاثیر منجر به تداوم پایدار روند نزولی نرخ تورم در دوره های زمانی آتی داشته باشد.

کد خبر 849585 برچسب‌ها اقتصاد - تورم خبر مهم بانک مرکزی نقدینگی

دیگر خبرها

  • نرخ رشد پایه پولی با ۱۶٫۹ درصد کاهش به ۲۸٫۱ درصد در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ رسید
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی، بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است
  • نرخ رشد پایه پولی ۱۶.۹ درصد کاهش یافت
  • بانک مرکزی: تورم کاهشی می‌شود | کاهش رشد پایه پولی به ۲۸.۱ درصد
  • نرخ رشد پایه پولی به ۱۶.۹ درصد رسید
  • کمبود آب این استان بزرگ و کم آب تا ۴ سال آینده رفع می‌شود
  • راه حل مشکل لاستیک/واردات یا توجه به تولید؟
  • احداث نیروگاه‌های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی مشکل کمبود برق را حل می‌کند