Web Analytics Made Easy - Statcounter

 «رتبه بندی دانشگاه ها» مفهومی است که در سال‌های اخیر برای پایش وضعیت علمی دانشگاه‌ها در سطح ملی و بین المللی بصورت پررنگ وارد حوزه آموزش عالی شده است. این شیوه نه تنها یک نمایش تصویری از دانشگاه‌ها ایجاد کرده است بلکه رقابت علمی و آکادمیک را در پی داشته است. برای آشنایی با نظام‌های رتبه بندی دانشگاهی با دکتر شکری، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه بهشتی گفت وگو شده است:

شکری در خصوص نظام‌های رتبه بندی اظهار کرد: نظام‌های رتبه‌بندی یکی از روش‌هایی است که در سال‌های اخیر برای تعیین جایگاه دانشگاه‌ها رواج پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
رتبه بندی ها، توسط مؤسسات مختلفی صورت می‌گیرد که بر اساس سیاست‌های کلی هر مؤسسه وزن شاخص‌های به کار گرفته با یکدیگر متفاوت است برخی از مؤسسات به برون دادهای آموزشی توجه دارند و در برخی از مؤسسات شاخص‌های پژوهشی وزن بیشتری دارند. از همین رو دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در نتایج رتبه بندی این مؤسسات از جایگاه یکسانی برخوردار نیستند. نکته حائز اهیمت اینکه این رتبه بندی ها در طول زمان با تغییرات زیادی مواجه بوده و در آینده نیز دچار دگرگونی‌های خواهند شد.

معاون پژوهشی و فناوری، با برشمردن عوامل ایجاد نظام‌های رتبه بندی گفت: کسب درآمد یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد نظام‌های رتبه بندی دانشگاه هاست. دانشگاه‌های آمریکا و برخی دانشگاه‌های اروپا برای دستیابی به منابع مالی بیشتر که با جذب دانشجو محقق می‌شود با یکدیگر رقابت تنگاتنگی دارند. جایگاه دانشگاه‌ها در نظام‌های رتبه بندی به فاکتور بسیار مهمی در بازاریابی برای پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها تبدیل شده است.

شکری، با معرفی برخی نظام‌های رتبه بندی خاطرنشان کرد: پایگاه رتبه بندی (تایمز) یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی در سطح بین المللی است که دانشگاه‌های دنیا را در ۱۳ شاخص در قالب ۵ معیار آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بین المللی رتبه بندی می‌کند. رتبه‌بندی مرکز مطالعات علوم و فناوری (لایدن) یکی دیگر از مؤسسات رتبه بندی است، شاخص‌های این نظام به دو دسته کلی شاخص‌های تأثیر و همکاری تقسیم می‌شوند. در پایگاه رتبه بندی (کیو. اس) دانشگاه‌ها با شاخص‌های آوازۀ علمی،.آوازۀ شغلی (دیدگاه کارفرماها دربارۀ کیفیت کاری دانش‌آموختگان)، نسبت دانشجو به هیئت علمی، سرانۀ استناد به هر عضو هیئت علمی، نسبت اعضای هیأت علمی خارجی و نسبت دانشجویان خارجی ارزیابی می‌شوند. رتبه بندی (شانگهای) یکی از معتبرترین رتبه بندی‌های جهانی است. کیفیت آموزش، کیفیت اعضای هیأت علمی، برونداد پژوهشی و عملکرد سرانه چهار معیار به کار برده شده در نظام رتبه بندی شانگهای است که توسط شش شاخص ارزیابی می‌شوند.

وی در خصوص ارزیابی دانشگاه‌ها در داخل کشور اظهار کرد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با هدف ثبت، انتشار و ارزیابی تولیدات علمی کشورهای اسلامی تأسیس شد. این پایگاه دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور را بر اساس ۲۶ شاخص در قالب ۵ معیار کلی پژوهش، آموزش، وجهه بین المللی، تسهیلات-امکانات و فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و صنعتی ارزیابی و رتبه بندی می‌کند.

معاون پژوهشی دانشگاه بهشتی با تحلیل و آسیب شناسی نظام‌های رتبه بندی تصریح کرد: دیدگاه‌ها درباره نظام‌های رتبه بندی دانشگاهی متفاوت است. بر اساس نظر برخی از کارشناسان، حوزه علوم انسانی در نظام‌های رتبه بندی مغفول مانده است به این معنی که نظام‌های رتبه بندی شاخص‌های کارآمدی برای سنجش فعالیت‌ها و تحقیقات حوزه علوم انسانی نیستند. از این رو عملکرد علمی برخی از دانشگاه‌ها به دلیل مأموریت و تمرکز بیشتر بر حوزه علوم انسانی و اجتماعی، در نظام‌های ارزیابی به درستی سنجیده نمی‌شود و این دانشگاه‌ها در رتبه بندی ها جایگاه واقعی خود را بدست نمی‌آورند. به بیان کلی ویژگی‌های تکنیکی و روش شناختی از عمده ترین کاستی‌های نظام‌های ارزیابی است.

شکری در ادامه به بررسی رتبه‌بندی بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی پرداخت و گفت: بررسی دقیق و جامع جایگاه دانشگاه شهید بهشتی در نظام‌های رتبه‌بندی نشان از این واقعیت دارد که رتبه این دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی مختلف در دوره‌های زمانی گاهی با صعود و گاهی با نزول جایگاه روبرو بوده است، این تغییر رتبه و جایگاه برای سایر دانشگاه‌های کشور نیز قابل مشاهده است.

وی افزود: گزارش‌های کلی ۱۰ ساله در شورای دانشگاه ارائه شده است و گزارش‌های جداگانه برای هر نظام رتبه بندی ارسال شده و خواهد شد. عوامل متعددی بر این موضوع تأثیر دارند. با توجه به سیاست‌های کلان دانشگاه و برنامه ریزی های صورت گرفته انتظار داریم طی سه سال آینده شاهد بهبود جایگاه دانشگاه باشیم که جذب اعضای هیئت علمی جوان یکی از این سیاست هاست.

شکری در پایان گفت: طی سال‌های اخیر و در بازۀ زمانی کوتاه، بالغ بر ۴۰۰ نفر به‌عنوان عضو هیئت‌علمی در دانشگاه جذب شده‌اند، این اعضای هیئت‌علمی جوان در آمارها حضور کم رنگی دارند و هنوز وارد چرخه تولید دانش نشده‌اند. حضور این استادان جوان به‌عنوان سرمایه‌های انسانی ارزشمند، نویدبخش افق‌های روشن برای بهبود و ارتقا جایگاه دانشگاه شهید بهشتی طی سال‌های آینده است.


منبع: پارسینه

کلیدواژه: علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی رتبه بندی دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۲۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در دولت سیزدهم بیشترین مجوز برای جذب معلم صادر شده است

سخنگوی دولت با بیان اینکه طرح رتبه بندی معلمان در دولت سیزدهم اجرایی شد، گفت: دولت بیشترین مجوز استخدامی را برای آموزش و پرورش صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، علی بهادری جهرمی امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت‌_ در مراسم تجلیل از مقام معلم در شهرستان گلپایگان، اظهار کرد: الگوی رشد و تعلیم در مملکت ما با کشورهای غربی تفاوت دارد زیرا الگوی غرب را در کودک کشی و حمله وحشیانه به درمانگاه‌ها، مدرسه و دانشگاه و چادرهای کمپ نشین‌ها در رفح و غزه می‌بینیم در حالی که الگوی توسعه و رشد در جمهوری اسلامی در اقتدار دفاعی غرورآفرین سرداران نظام می‌بینیم که از انسانیت دفاع می‌کنند و هر کدام به تنهایی یک معلم اخلاق هستند.

وی افزود: مملکت ما در آینده به سمتی خواهد رفت که معلمان مشخص می‌کنند چون الگوی رشد و توسعه در اقتصاد، فرهنگ، تاریخ، سیاست به دست معلمانی است که به میدان آمدند تا انسان بسازند بنابراین دولت سیزدهم یقین دارد که اولویت با آموزش و پرورش است و در این راستا بیشترین میزان سهمیه به تربیت معلم اختصاص یافته است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نرخ بی‌سوادی مملکت ما پیش از پیروزی انقلاب نصف میانگین جهانی یعنی حدود ۳۷ درصد بوده است، افزود: اکنون نرخ باسوادی در مملکت ما به ۹۸ درصد رسیده است که از میانگین جهانی بالاتر رفته است بنابراین دشمنان دندان طمع تیز کرده‌اند تا از پتانسیل باسوادی ما برای منافع خود استفاده کنند.

بهادری جهرمی ادامه داد: امید می‌رود همان گونه که با دستان توانمند معلمان نرخ با سوادی در مملکت ما افزایش یافت، مسیر رشد طراحی و برنامه‌ریزی شود
تا در دنیای آینده که دنیای هوش مصنوعی است دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه طرح رتبه بندی معلمان در دولت سیزدهم اجرایی شد، افزود: دولت بیشترین مجوز استخدامی را برای آموزش و پرورش صادر کرده است.

سخنگوی دولت با اشاره به تأسیس دانشگاه فرهنگیان در گلپایگان گفت: مقرر شده مکانی برای دانشگاه مشخص شود تا برای مهرماه سال جاری دانشگاه راه‌اندازی شود.

رتبه بندی معلمان پس از یک دهه اجرایی شد

محمدرضا ابراهیمی، مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: علی رغم موانع اقتصادی رتبه بندی معلمان پس از یک دهه اجرایی شد.

وی از واریز سرانه معلمان خبر داد و گفت: مهمترین مشکل کمبود و چالش نیروی انسانی بود که سال گذشته حدود ۲۰۰ هزار معلم در کشور جذب شده است.

کد خبر 750178

دیگر خبرها

  • در دولت سیزدهم بیشترین مجوز برای جذب معلم صادر شده است
  • رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا منتشر شد/ جایگاه ایران کجاست؟
  • دانشگاه بیرجند بیش از هزار پله صعود کرد
  • حضور ۷۵ دانشگاه ایرانی در میان برترین های آسیا در رتبه‌بندی تایمز
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با بهره گیری از تولیدات علمی و پژوهشی جامعه دانشگاهی گیلان
  • جزو چند کشور اول جهان در زمینه علوم هسته‌ای و پزشکی هستیم
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • اثرگذاری دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی با تولید مقالات علمی
  • درخشش دانشگاه بیرجند در نظام رتبه بندی جهانی اشپرینگر نیچر
  • آزمون غربالگری درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت در دانشگاه آزاد برگزار شد