Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رحمانی کارشناس مسائل پولی و بانکی در برنامه گفت و گوی ۱۸.۳۰ شبکه خبر در خصوص مزایای اجرای بازار متشکل ارزی گفت: صیانت از ارز داخل، تشویق بازگشت ارز حاصل از صادرات و جلوگیری از تاثیر بازار های حاشیه ای همچون بازار کشورهای همسایه از جمله اهداف بازار متشکل ارزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته رحمانی سودجویی برخی افراد برای فروش ارز با نرخ بالاتر و یا موضوع دشواری نقل و انتقالات به دلیل تحریم‌ها از جمله دلایل عدم بازگشت ارز صادراتی به کشور محسوب می شود. 

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه  بازگشت منطقی ار نیاز به مدیریت دارد گفت: مدیریت بازار ارز در ماه‌های اخیر با وجود تلاطم بازار برای برآورده کردن انتظارات بوده است همچنین صادرکننده باید بداند برگشت ارز منشا رانت نخواهد شد.

او درباره بازار متشکل ارزی گفت: این یک نوع ابداع است که در دیگر کشور‌ها وجود ندارد، چون برخی کشور‌ها اصلا به نرخ ارز کاری ندارند.

این کارشناس امور مالی و بانکی تصریح کرد: در کشور ما این ایده به دلیل شرایط ویژه در نظر گرفته شده که برای انگیزه دادن به صادرکنندگان ایجاد شده است و اینکه نقش کشور‌های همسایه از جمله امارات، هرات و سلیمانیه برای تعیین نرخ ارز کمرنگ‌تر شود.

رحمانی تاکید کرد: بازار متشکل ارزی در مرحله اول بر بازار اسکناس تمرکز کرده، چون اسکناس و پول نقد نقش کلیدی دارد که سیاست گذار را به سمت بازار اسکناس سوق داده است.

او با بیان اینکه بانک مرکزی از طریق مدیریت نرخ ارز را ثابت نگه داشته، افزود: بازار متشکل ارزی نیز یکی از اهداف بانک مرکزی برای تعیین نرخ قابل قبول ارزی است.

رحمانی درباره تعیین نرخ ارز در قبل از ظهر با کمک از بازار متشکل ارزی گفت: با شکل گیری بازار عمده ارزی اگر نقش بازار داخلی بین صرافی‌ها و بانک‌ها پررنگ و پرمبادله باشد می‌توان درباره نرخ خارجی نیز کمک گرفت و بازار خارجی را کمرنگ کرد همچنین اگر نرخ ارز قابل پیش بینی باشد و به صورت مدیریت شده بتوان نرخ را کنترل کرد باعث اطمینان بیشتر فعالان اقتصادی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بازار باز مهم‌ترین ابزار کنترل نرخ بهره کوتاه مدت / استفاده از تجارب سایر کشور‌ها در زمینه عملیات بازار باز



در ادامه ندری کارشناس مسائل پولی و بانکی  گفت: نرخ ارز تحت تاثیر عوامل متعددی تغییر می‌کند و فقط ساختار بازار تعیین کننده نرخ ارز نیست بلکه نیاز به منابع ارزی نیز از عوامل تاثیر گذار در نرخ ارز است.

او افزود: بازار متشکل ارزی با فرض ثابت بودن سایر عوامل می‌تواند تا حدودی در جهت تعدیل نرخ ارز به سمت پایین کمک کند.

ندری در ادامه درباره نقش بازار‌های حاشیه‌ای سلیمانیه و هرات اظهار کرد: ارز نقد را می‌توان از طریق بازار متشکل ارزی کنترل کرد، اما درباره ارز حواله ای، چون به دلیل تحریم بانک‌ها مجبور هستیم با صرافی‌های خارج از کشور نقل و انتقالات را انجام دهیم به نظر می‌رسد تا حدودی بازار خارج کشور در تعیین نرخ ارز تاثیر گذار باشد.

کارشناس مسائل پولی و بانکی درباره بازار متشکل ارزی مبتنی بر اسکناس گفت: از آنجایی که بانک‌های ما تحریم هستند و نمی‌توانند با دیگر کشور‌ها کار کنند، در بازار متشکل ارزی ارتباط مستقیم بین صرافان حذف می‌شود و یک بازار حراج ایجاد می‌شود، از طریق درگاه الکترونیکی پیشنهادات ارائه می‌شود که به این روش نحوه تعیین ارز در بازار شفاف‌تر خواهد شد و کارآیی بازار ارز نیز با بازار متشکل ارزی بهتر خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۳۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض مردم به روند کند ساخت طرح ۸۱۰۰ واحدی

مدیر کل راه و شهرسازی استان گفت: در خصوص قسمتی از مطالبات به حق متقاضیان سه پیمانکار برای شش هزار واحد مسکونی در دست بررسی است و مردم اطمینان خاطر داشته باشند که این بررسی‌ها ظرف چند روز آینده صورت خواهد گرفت. 
یوسف زاده افزود: این طرح با موانع زیادی از جمله موانع بانکی و فنی و مهندسی مواجه بود که در حال رفع شدن است.

او ادامه داد: طرح در مسیر تسریع قرار گرفته، دو پیمانکار فونداسیون را انجام داده‌اند و اینکه متقاضیان به دنبال تعیین تکلیف پول خود هستند، قطعا بررسی و تفکیک انجام خواهد شد. 
یوسف زاده گفت: انتظار است متقاضیان مدتی را صبوری کنند و تلاش ما نیز بر سرعت بخشیدن بر کار است و در صورت بروز مشکل با پیمانکار کیسون قطعا طرح تعیین تکلیف خواهد شد. 

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • تشریح جزئیات بررسی پرونده‌های امور اراضی استان تهران/ تعیین تکلیف ۴۵ پرونده
  • الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است
  • ۴۵ پرونده امور اراضی استان تهران تعیین تکلیف شد
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • تجمع اعتراضی متقاضیان نهضت ملی مسکن مقابل استانداری
  • اعتراض مردم به روند کند ساخت طرح ۸۱۰۰ واحدی
  • بازار هیپنوتیزم در شبکه‌های اجتماعی/ هیپنوتیزم چیست و اصلا فایده‌ای هم دارد؟
  • اولویت مجلس آتی تعیین تکلیف لایحه عفاف و حجاب باشد
  • دور دوم انتخابات بسیار تعیین‌کننده است/ لزوم اصلاح ساختار بودجه