Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار برنا، تخریب محیط زیست ممکن است که به دلایل متعدد طبیعی و انسانی صورت بگیرد، در سده های اخیر سهم عوامل انسانی در تخریب محیط زیست به شدت افزایش یافته است. یکی از عوامل انسانی در دنیا که نقش قابل توجهی در تخریب محیط های طبیعی داشته است، مربوط به مانورهای نظامی ای است که در مناطق مختلف برگزار می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنگام برگزاری مانورهای نظامی یک سری عملیات ها و دستکاری ها در محیط طبیعی صورت می گیرند که باعث تخریب آن می شوند.

در مورد نقشی که مانورهای نظامی در دنیا بر تخریب محیط زیست دارند، گفت‌وگویی با یک کارشناس محیط زیست داشته ایم که در ادامه می خوانید:

هومان خاکپور کارشناس محیط زیست در مورد نقشی که مانورهای نظامی در دنیا بر تخریب محیط زیست دارند، گفت: «مانورهای نظامی‌ای که هر از چندگاهی در دنیا روی می‌دهند، باعث تخریب پوشش گیاهی مناطق می‌شوند. تخریب پوشش گیاهی می تواند به دلیل تردد خودروهای نظامی و یا اثرات ناشی از شلیک گلوله باشد. در برخی از مناطق مشاهده شده شلیک گلوله باعث شکل‌گیری آتش سوزی وسیعی شده است.»

وی ادامه داد: «هر مانور نظامی‌ای که برگزار می شود، لازمه اش این است که تغییراتی در سطح زمین داده شود؛ ایجاد خاکریزها و موانع باعث می شوند که زمین و پوشش گیاهی مناطق تخریب شوند.»

تاثیر مانورهای نظامی بر زاد و ولد و کوچ حیوانات

کارشناس محیط زیست با بیان اینکه این مانورها می توانند به حیات جانوری مناطق لطمه وارد کنند، تصریح کرد: «سر و صدا و ترددی که در مناطق روی می دهد باعث می‌شود حیوانات اذیت شوند. بعضی از این حیوانات که آرامش‌شان به هم خورده از منطقه کوچ می کنند. این جا به جایی زیستگاه ها اگر در فصل مناسب نباشد باعث می شود به زاد و ولد و زیست جانوری لطمه های جبران ناپذیری وارد شود. در برخی از مناطق جا به جایی اجباری حیات وحش باعث می شود که آنها وارد محیط هایی شوند که امن نیستند و به راحتی در آنجا توسط شکارچیان شکار می شوند. بنابراین، این مانورها اگر در فصل جفت گیری حیوانات و یا تخم گذاری پرندگان باشند، آسیب‌های جدی به حیات وحش و پرندگان منطقه وارد می کنند.»

خاکپور افزود: «اگر محیط‌هایی که برای مانورهای نظامی انتخاب می شوند به محیط های حفاظت شده که تردد حیوانات در آنها بیشتر است نزدیک باشند، صدمات که وارد می شوند هم افزایش پیدا می کنند و چندین برابر می شوند.»

ایجاد  آلودگی صوتی و هوا

وی آسیب های دیگری را که مانورها به محیط وارد می کنند، اینگونه بیان کرد: «یکی دیگر از خسارت‌های مانورهای نظامی در محیط های طبیعی به آلودگی های صوتی ای باز می گردد که این مانورها ایجاد می کنند. همچنین، دودی که در اثر تعدادی از این مانورها ایجاد می شود می تواند باعث آلودگی هوا شود. در مانورهای هوایی خسارت به پرندگان بیشتر است.»

کارشناس محیط زیست در پایان تأکید کرد: «در انتخاب محیط مانور و زمانی که مانور برگزار می شود باید دقت های جدی صورت بگیرد، زیرا در غیر این صورت صدمات جبران ناپذیری به حیات وحش و محیط زیست مناطق وارد می شود.»

خبرنگار: سندوس محمدی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پرندگان پوشش جانوران سر و صدا محیط زیست رزمایش مانور نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۴۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست

مهدی زارع خورمیزی رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان تفت گفت: کارشناسان به صورت منظم کلیه معادن موجود درحوزه شهرستان را پایش کرده و در صورت عدم رعایت الزامات زیست محیطی اخطار‌های لازم به متولیان معادن ارائه می‌دهند. 

وی افزود: فعالیت تمامی معدن فعال به صورت منظم توسط کارشناسان محیط زیست رصد می‌شود. 

زارع خورمیزی با بیان اینکه فعالیت‌های معدنی یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست است، ادامه داد: متولیان معادن به منظور کاهش تبعات فعالیت معدنی خود باید الزامات زیست محیطی را رعایت کنند تا از تهدیدات و تخریب بیش از حد طبیعت جلوگیری شود.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست
  • درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم
  • استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • آمریکا ۵ واحد نظامی ارتش اسراییل اقدام به نقض حقوق بشر کرده اند
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران