Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@04:56:51 GMT

هندوراس و مواجهه با چالش های اقتصادی و اجتماعی

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۳۵۳۹۱

هندوراس و مواجهه با چالش های اقتصادی و اجتماعی

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد، بیشتر اخبار آمریکای لاتین ماههاست در مورد تحولات ونزوئلا بوده اما اخیراً اخبار مختلفی در مورد شرایط نامساعد هندوراس یکی از هم پیمانان آمریکا منتشر می‌شود.

اعتراض‌ها طی دو ماه گذشته در هندوراس دست کم سه کشته برجای گذاشت و به بحران سیاسی که گریبانگیر خوان اوراندو هرناندز رئیس جمهوری این کشور بوده، اضافه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دهمین سالگرد کودتایی که منجر به سرنگونی حکومت مانوئل زلایا رئیس جمهوری قبلی هندوراس در سال ۲۰۰۹ شد، به بهانه‌ای برای اعتراض معترضان تبدیل شد. معترضان در هندوراس نسبت به ناامنی، فقر و بحران حکومت داری در هندوراس خشمگین هستند و این چالش‌ها یک عامل افزایش موج مهاجرات از این کشور به ایالات متحده آمریکا بوده است.

آنت ادلر یک عضو برجسته روابط بین الملل در دانشگاه آکسفورد در این زمینه گفت: این چالش‌ها در هندوراس باعث شده افراد زیادی به دنبال شرایط بهتر، آرام تر و زندگی همراه با رفاه در آمریکای شمالی باشند.

در این میان مخالفان دولت هرناندز، وی را به تغییر قوانین و مقررات سیستم سیاسی هندوراس به نفع خود متهم کرده‌اند. انتخاب برای دور دوم ریاست جمهوری در هندوراس مدتها مغایر با قانون بوده اما در سال ۲۰۱۵ دیوان عالی این کشور محدودیت یک دوره‌ای حضور در سمت ریاست جمهوری را لغو کرد و هرناندز در سال ۲۰۱۷ بار دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد که اعتراض‌هایی را به همراه داشت.

به دنبال برگزاری انتخابات همراه با مناقشه که اعتماد شمار زیادی از مردم هندوراس را نسبت به سیستم سیاسی این کشور خدشه دار کرد، هرناندز توانست در قدرت باقی بماند.

اکنون رهبران اعتراض‌ها این مسئله را مطرح می‌کنند که هندوراس این مقطع زمانی با ناآرامی‌های اجتماعی روبرو بوده چون عمللا "یک کشور ناکام" محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۷ به دنبال اعتراض علیه هرناندز، دولت امریکا از وی حمایت کرد. امریکا یک پایگاه نظامی بزرگ در هندوراس دارد که باعث شده این اتهام علیه واشنگتن مطرح شود که به این دلیل دولتهای قبلی و کنونی واشنگتن چشمان خود را نسبت به خشونت‌های سیاسی و فساد مالی در هندوراس بسته‌اند.

چالش جدی دیگر در هندوراس مسئله فساد مالی مقامات بوده است. دولت هرناندز با اتهام فساد مالی مقامات ارشد و همچنین مشارکت در قاچاق مواد مخدر روبرو بوده. هرناندز پیشتر شخصاً با اتهام مرتبط با قاچاق گسترده مواد مخدر نیز روبرو شده. این در حالی است که دفتر ریاست جمهوری هندوراس در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزارت دادگستری آمریکا هیچ مدرکی دال بر مشارکت هرناندز در این اتهام یافت نکرد. برادر هرناندز در نوامبر ۲۰۱۸ به اتهام قاچاق مواد مخدر توسط آمریکا دستگیر شد. این اتهام‌ها اعتماد مردم هندوراس به رئیس جمهوری و اطرافیانش را از بین برده و بسیاری خواستار استعفای هرناندز شدند.

برخی هرناندز را رئیس جمهوری خودکامه می‌دانند و گروههای حقوق بشری از استفاده از اهرم زور و خشونت علیه معترضان در این کشور انتقاد کرده‌اند.

چالش جدی دیگر در این کشور آمریکای لاتین مسئله فقر و بی عدالتی است. هندوراس یکی از فقیرترین کشورهای این منطقه محسوب می‌شود. بیش از ۵۰ درصد از جمعیت این کشور در فقر زندگی می‌کنند و متوسط درآمد افراد در هندوراس در میان پایین‌ترین میزان درآمدها در منطقه محسوب می‌شود.

بانک جهانی اعلام کرده که هندوراس بالاترین سطح بی عدالتی اقتصادی را در آمریکای لاتین دارا می‌باشد. این شرایط با خشکسالی غیرمعمول طی پنج سال گذشته بدتر شده است. اگرچه براساس اطلاعات رسمی، اقتصاد هندوراس تا ۳.۷ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۸ رشد داشت اما بسیاری از شهروندان این کشور معتقدند نفعی از این رشد اقتصادی نبرده‌اند.

ناامنی گسترده در هندوراس نیز یکی از عوامل نارضایتی اجتماعی در سراسر این کشور بوده است. آمارها نشان می‌دهد که میزان کشتارها در این کشور بین سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ دو برابر شد. هندوراس در سال ۲۰۱۲ کشوری اعلام شد که بالاترین میزان کشتارها را به نام خود ثبت کرد.

اگرچه در سالهای اخیر میزان کشتارهای ناشی از خشونت‌ها در هندوراس کاهش یافته اما دارودسته های خیابانی و جرایم سازمان یافته همچنان یک مشکل امنیتی بزرگ در این کشور محسوب می‌شوند. بسیاری از شهروندان هندوراس اعلام کرده‌اند که یکی از دلایل مهاجرت شأن از این کشور مسئله ناامنی و خشونت هاست.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۵۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ژاله معماری، عضو هیئت‌علمی دانشكده تربیت‌بدنی دانشگاه الزهرا (س) در یک گفتگوی رادیویی درباره چالش‌های ورود باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی اظهار كرد: فرآیند خصوصی‌سازی موانع زیادی دارد و تنها مختص باشگاه‌ها نیست. در سایر كشورها نیز این چالش‌ها وجود دارد. متأسفانه در ایران خصوصی‌سازی به تعویق افتاده در حالی که چالش خصوصی‌سازی در همه صنایع وجود دارد.

معماری در این باره ادامه داد: امروز با توجه به فشارهای AFC و تعویق ایجاد شده در آن، خصوصی‌سازی باشگاه‌ها تنها راه ممكن بود. باید به بعد از این فكر كرد چرا كه در شرایط موجود خصوصی‌سازی بهترین راه‌حل بوده است. خصوصی‌سازی نسخه‌ای بوده كه با شرایط موجود حداكثر همخوانی را دارد.

هلدینگ خلیج‌فارس و بانک‌ها تخصص كافی برای مباحث مالی و ترازنامه‌ها را دارند. اما بقای تیم‌ها در بازی‌های آسیایی و توقعات هواداران، مورد نگرانی است و باید فكر خوبی برای آن موارد كرد تا كمترین آسیب وارد شود و فرآیند انتقال و افزایش سهم بازار انجام شود. امید می‌رود با تقویت فعالیت‌های اقتصادی این ۲ باشگاه شرایط خوبی را شاهد باشیم.

معماری با اشاره به انتقال‌های مشابه در سایر كشورها خاطرنشان كرد: خصوصی‌سازی بسیار حساس است و با توجه به جمعیت فوتبال دوست ایران باید مراقبت بیشتری از آن صورت گیرد تا به تدریج هلدینگ‌ها و بانک‌ها بتوانند سهام را وارد فرابورس كرده تا به سوددهی برسد و سهم هواداران بیشتر شود و به ۵۱ به ۴۹ برسیم. كسانی كه برای این نسخه تصمیم‌گیری كردند، به همه شرایط آن واقف بودند.

عضو هیئت‌علمی دانشكده تربیت‌بدنی دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به پیش‌بینی موانع این مسیر گفت: دولت باید بخش خصوصی را حمایت كند و منابع درآمدی حق پخش و قانون کپی‌رایت نیز برای باشگاه‌ها فراهم شود. توجه بخش خصوصی در قسمت تربیت بازیكنان و خریدوفروش آنها قرار دارد و باید مراقب بود توسعه ورزش در اولویت‌های بعدی قرار نگیرد. البته در همه دنیا این‌گونه است و به همین دلیل دولت با حساسیت بالایی خصوصی‌سازی را انجام می‌دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان برای ایران حائز اهمیت است
  • امضای ۲ سند توسط روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • پیری جمعیت امنیت روانی و اجتماعی را به چالش خواهد کشید
  • مناطق آزاد کشور ؛ چالش ها وراهکارها
  • سهم بالای بخش نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور
  • میوه های فرهنگ و موشک را در اقتصاد بچینید
  • از پیچ و خم تصویب تا حل چالش‌ها
  • وزیر تعاون: کارگر از منظر اسلام ابزار نیست
  • خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارد/ بهترین نسخه اقتصادی برای فوتبال ایران رقم خورد
  • آیت‌الله مظاهری: روش مواجهه با جوانان، دهن‌کجی و رَمی به بی‌عقلی و بی‌دینی نیست