از بطن سنت تا کودکان قرن بیستم
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۳۵۴۶۴
10 سال از مرگ مهدی آذر یزدی، پدر قصهنویسی کودکان گذشت. اینکه نویسندهای اول بار در میانه چهارمین دهه از عمرش به صرافت نوشتن افتاده باشد، دستکم در ایران نمونهای نیست که بتوان مشابهش را یافت. فرهاد بیان خبرنگار
مهدی آذر یزدی (۲۷ اسفند ۱۳۰۰ یزد- ۱۸ تیر ۱۳۸۸ تهران) صورت حقیقی این آغاز دیرهنگام در قصهنویسی است: «بعضیها از کودکی شروع به نوشتن میکنند؛ ولی من تا 18 سالگی خواندن درست و حسابی را هم بلد نبودم*».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آنچه اول بار سودای نوشتن را در او پدید آورد، خواندن بازنویسی حسین واعظ کاشفی از «کلیله و دمنه» یا همان کتاب «انوار سهیلی» بود. اثری که ایده سادهنویسی قصه برای کودکان را در او زنده کرد و منجر به نوشتن جلد اول از کتاب «قصههای خوب برای بچههای خوب» شد. کتابی که بعدها مجموعهای هشت جلدی شد و به خاطرش از یونسکو هم جایزه گرفت. از اشتهار مهدی آذر یزدی به «پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران» هم که بگذریم، از نقش و جایگاه او در ادبیات داستانی برای کودکان و تعریف این ژانر در تاریخ معاصر فرهنگ در ایران نمیتوان بیاعتنا گذشت. از او بیش از 30 اثر به نظم و نثر بر جای مانده که شمار زیادی از آنها خوانندگان زیادی در میان کودکان و نوجوانان داشته است.
* از کتاب «زندگی و آثار مهدی آذر یزدی».
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۵۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جدیدترین شماره فیلمنگار با خلاصه فیلمنامه «آپاراتچی» و «آسمان غرب» منتشر شد
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیناپس فیلمهای «تمساح خونی»، «آسمان غرب»، «پرویزخان»، «آپاراتچی» و «بیبدن»، فیلمنامهنویسی برای سریال در ایران و فیلمنامه کامل «یادآوری» نوشته کریستوفر نولان، از جمله مطالب منتشر شده در دویست و پنجاه و پنجمین شماره ماهنامه فیلمنامه نویسی فیلمنگار ویژه اردیبهشت ۱۴۰۳ هستند که در ۱۱۶ صفحه به علاقهمندان سینما و فیلمنامهنویسی عرضه شده است.
در ابتدای بخش سینمای ایران سیناپس فیلم های «تمساح خونی»، «آسمان غرب»، «پرویزخان»، «آپاراتچی» و «بیبدن» چاپ شده و سپس نقد و تحلیلهایی که نویسندگان مجله درباره این آثار نوشتهاند. گفتوگو با حسین ترابنژاد، یکی از فیلمنامه نویسان «آپاراتچی» و گفتوگو با علی ثقفی، نویسنده و کارگردان «پرویزخان» از دیگر مطالب این بخش هستند.
پرونده موضوعی این شماره به فیلمنامهنویسی برای سریال در ایران اختصاص دارد که شامل مطالب متنوعی است از جمله نگاهی به سریال های شبکه نمایش خانگی در ایران، آنچه در سریال نویسی ایران مورد توجه نیست، بررسی گونههای درام کارآگاهی در سریالهای بعد از انقلاب، وضعیت فیلمنامهنویسی در سریالهای شبکه نمایش خانگی، معضلات سریالسازی از منظر متن، زیرمتن و فرامتن، گفتوگوی جمعی پیرامون فیلمنامهنویسی برای سریال در ایران و ... .
بخش سینمای جهان با سیناپس «روی علفهای خشک»، «داستان آمریکایی» و «فراری» آغاز میشود و با نقد و گفتوگوهایی با خالقان این آثار ادامه پیدا میکند.
مطالعه تطبیقی کتاب و فیلمنامه «مورد عجیب بنجامین باتن» و چطور خواننده را مجذوب فیلمنامه می کنید؟ عناوین صفحات «سینما ادبیات» و «تجربه های پراکنده» هستند.
فیلمنامه کامل این شماره به «یادآوری» نوشته کریستوفر نولان اختصاص دارد که توسط حمید گرشاسبی به فارسی برگردانده شده است؛ نقدی بر این فیلمنامه، مطلب پایانی این شماره است.
انتهای پیام/