Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-29@13:37:34 GMT

یکسان‌سازی قوانین مرزی با عراق

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۳۶۱۰۶

براساس آنچه از سوی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اعلام شده است، فضای کلی حاکم بر روابط اقتصادی و تجاری دو کشور مطلوب است، به‌طوری که مجموع صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی ایران به این شریک تجاری، ۱۳ برابر صادرات به کشورهای اروپایی است و از سوی دیگر ارزش صادرات کالاهای ایرانی به عراق در سال گذشته، ۳۶ برابر سال ۹۶ بوده است؛ بنابراین از این منظر تحقق چشم‌انداز ۲۰ میلیارد دلاری میان دو کشور دور از دسترس به نظر نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در سوی دیگر ماجرا، برخی مخاطرات ممکن است هدف‌گذاری‌های ترسیم‌شده را با چالش‌هایی همراه کند. «یکسان نبودن قوانین گمرکی در مرزهای دو طرف»، «ممنوعیت‌های وارداتی عراق» و «افزایش ریسک‌های سرمایه‌گذاری در این کشور» از جمله مهم‌ترین موانع پیش‌رو به حساب می‌آید.

 درخصوص مانع اول، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق تصریح می‌کند که درحال‌حاضر تاجران ایرانی از وضعیت قوانین و مقررات گمرکی برای صادرات به عراق گله‌مند هستند. به گفته یحیی آل‌اسحاق، در این مسیر مهم‌ترین مشکل تجار ایرانی، یکسان نبودنقوانین و مقررات در مرزهای ایران با اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق است. در این خصوص، برخی از استان‌های همجوار، هزینه‌هایی را به غیر از تعرفه‌های رایج به تجار ایران تحمیل می‌کنند، هزینه‌هایی که البته مقرر شده است در چارچوب ایجاد یکقانون واحد برطرف شود. در این راستا فعالان اقتصادی ایران بر یکسان‌سازی قوانین مرزی با عراق، برای حرکت به سمت تجارتآسان میان دو کشور تاکید می‌کنند. اما عامل بازدارنده دوم، به اعمال سیاست‌های ممنوعیت‌زای تجاری در عراق مرتبط است. دولت عراق در تصمیمات اخیر خود ورود گروهی از کالاها را به مرزهای داخلی خود متوقف کرد، بررسی کالاهایی که واردات‌شان به عراق ممنوع شده نشان می‌دهد که فعالان اقتصادی و صادرکنندگان ایرانی در برخی گروه‌های کالایی اعلام شده، از بازار مناسب و گسترده‌ای در این کشور برخوردار بودند.

البته بخش بزرگی از لیست ممنوعه‌های عراق، مربوط به تمامی کشورهای دنیا می‌شود ولی به‌طور طبیعی اثراتش بر تجارت با ایران نیز نمایان خواهد شد.همچنین متغیر محدودکننده سوم به افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در عراق برمی‌گردد. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در این باره توضیح می‌دهد که همه واحدهای صنعتی، اقتصادی، عمرانی، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های عراق نیاز به بازسازی دارند. به گفته وی عراق با ۳۸ میلیون نفر جمعیت، نیاز به سرمایه‌گذاری‌های وسیعی دارد، ولی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در عراق به‌دلیل ناامنی‌ها به سرانجام نرسیده است با وجود این فرصت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری در این کشور وجود دارد. آل‌اسحاق در همین باره توضیح می‌دهد: برخی پروژه‌ها در عراق انحصاری است؛ به‌عنوان مثال سرمایه‌گذاران آمریکایی و عربستانی برای سرمایه‌گذاری‌های خود شرایط انحصاری طرح می‌کنند. آل‌اسحاق در عین حال معتقد است؛ فضا برای فعالان اقتصادی ایران در عراق‌ باز است اما آنچه برای کمک به افزایش تجارت با این کشور ضروری است، صدور ضمانت‌نامه‌های لازم است که باید به آن توجه شود. آل‌اسحاق دراین خصوص که چند درصد از تجارت ایران و عراق مستقل از دلار انجام می‌شود، عنوان کرد: بخش بزرگی از تجارت ایران با عراق از طریق دینار انجام می‌شود، در مواردی هم تجارت دو کشور به وسیله یورو و ریال صورت می‌گیرد. در واقع نقل‌وانتقال پول یا از طریق مبادله کالا است یا به وسیله انتقال دینار که از طریق صرافی‌های معرفی‌شده از سوی بانک مرکزی عملیاتی می‌شود.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۶۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود

به گزارش خبرنگار مهر، «محمدجمیل المیاحی» در نشست با علیرضا فخاری، استاندار تهران، که در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران و در حاشیه افتتاحیه ششمین دوره نمایشگاه «ایران اکسپو ۱۴۰۳» برگزار شد، با اشاره به اینکه استان «واسط» در صورت مساعدت‌های لازم توانایی تولید یک میلیون تُن گندم را دارد، اظهار کرد: این استان در حوزه صیفی جات فعال است و در دامداری دارای رتبه اول کشور است و ۳۵ درصد از نیازهای بغداد توسط «واسط» تأمین می‌شود.

المیاحی در ادامه با اشاره به مشابهت میزان جمعیت بغداد و تهران گفت: «واسط» امن ترین استان عراق و به لحاظ وسعت و مساحت چهار برابر بغداد است و مسافت زمانی مهران تا بغداد دو ساعت می‌باشد و به دنبال برنامه ریزی برای ایجاد راه آهن بین مرز مهران و شهر «کوت»، کربلا و بغداد برای کوتاه کردن مسیرها هستیم.

استاندار واسط عراق با بیان اینکه این استان به لحاظ سیاسی، مهم‌ترین موقعیت را در منطقه دارد، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر با عراق دارای چهار نقطه استراتژیک است که تردد پنج میلیون نفر زائر، راه آهن مهران، کوت - کربلا و ایجاد شهرک صنعتی اقتصادی مشترک بین دو کشور از مهم‌ترین این نقاط است.

وی با اشاره به مهیا بودن یک هزار و ۲۵۰ هکتار زمین برای ایجاد شهرک صنعتی اقتصادی مشترک بین دو کشور ایران و عراق افزود: به دنبال این هستیم که محصولات ایرانی را در عراق افزایش دهیم، چنانکه در حال حاضر هم ۹۰ درصد از مصالح مورد نیاز در حوزه ساخت و سازهای عراق، از شرکت‌های ایرانی تأمین می‌شود.

المیاحی ضمن تقدیر از استاندار تهران برای حضور در این نشست، سفر به ایران را خوشایند عنوان و اظهار کرد: این نشست فرصت بسیار خوبی است که درخواست کنیم تجربیات تهران در حوزه شهری، فضای سبز و کشاورزی و بازیافت زباله به استان «واسط» عراق منتقل شود.

استاندار واسط عراق پیشرفت روز افزون عراق و ایران را مایه عزت شیعیان اعلام کرد و گفت: با مشاهده توسعه و پیشرفت‌های چشمگیر در تهران متوجه می‌شویم که تحریم‌ها نتوانسته اند مانعی برای رشد این کشور باشند.

کد خبر 6090405

دیگر خبرها

  • تجربیات تهران در حوزه شهری و فضای سبز به «واسط» عراق منتقل شود
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • ظرفیت‌های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط» عراق مهیا است
  • ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی / همسان‌سازی یا افزایش حقوق کدامیک مهم‌ترند؟
  • پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار
  • بازدید رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از پایانه مرزی آذربایجان شرقی