Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-08@18:30:32 GMT

بیت‌کوین ایرانی راه اندازی می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۳۶۷۴۴

صراط:

ارز دیجیتال یک فرم از پول الکترونیکی است که از یک فناوری غیرمتمرکز استفاده می‌کنند که به کاربران امکان پرداخت امن و ذخیره پول را بدون نیاز به ثبت‌نام یا استفاده از بانک‌ها و سازمان‌های واسطه می‌دهند.

به گزارش ایسنا اگرچه موضوع ارزهای دیجیتالی بیش‌تر از یک سال است که در ایران و پیش از آن هم در سایر کشورها مورد مناقشه قرار داشتند، اما اخیراً با توجه به ورود برخی از مردم به این حوزه، برای استخراج بیت‌کوین با استفاده از برق‌های صنعتی و کشاورزی که تعرفه پایین‌تری دارند، بیش از پیش به آن‌ها پرداخته می‌شود و البته به نظر می‌رسد هنوز در کشور ما تصمیم قاطعی درباره‌ی نحوه‌ی برخورد با استخراج‌کنندگان و استفاده از این ارز دیجیتال گرفته نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارز دیجیتال یا Cryptocurrency یک فرم از پول الکترونیکی است که از یک فناوری غیرمتمرکز استفاده می‌کنند که به کاربران امکان پرداخت امن و ذخیره پول را بدون نیاز به ثبت‌نام یا استفاده از بانک‌ها و سازمان‌های واسطه می‌دهند. سال گذشته و زمانی که صحبت از ارزهای دیجیتال در کشور ما هم داغ شد، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیاده‌سازی آزمایشی نخستین ارز دیجیتالی کشور توسط پست‌بانک و عرضه به نظام بانکی برای تأیید خبر داد.

آذری‌جهرمی ارزهای دیجیتال را یکی از تحولات دنیای امروز دانست و با بیان این‌که رویکرد انفعالی در خصوص فناوری و انتظار دستگاه‌ها از یکدیگر باعث عقب‌ماندگی و در نهایت انفعال حاکمیت خواهد شد، اظهار کرد: با استفاده از ظرفیت‌های موجود ارتباطات و فناوری اطلاعات در عرصه بانکداری و نظام مالی کشور و نیز ظرفیت بالای جوانان کشور، مقرر شد پست‌بانک ایران با اعلام فراخوان و شناسایی نخبگان کشور در این عرصه، اولین ارز دیجیتال طراحی‌شده را به صورت آزمایشی پیاده‌سازی و این مدل را برای بررسی و تأیید به نظام بانکی کشور عرضه کند.

فعالیت ارزهای دیجیتال در ایران مفید است

هرچند وزیر ارتباطات همان زمان اعلام کرده بود: «اگر ارزهای دیجیتال خارجی در ایران فعالیت کنند و بتوانیم در برخی معاملات خرد از آن‌ها استفاده کنیم، مفید خواهد بود. با این حال سیاست بانک مرکزی این است که فعلاً بیت‌کوین، اتریوم و سایر ارزها را به رسمیت نمی‌شناسد.» با وجود این، علی‌رغم گذشت نزدیک به یک سال از زمانی که طرح ارز دیجیتال بومی به میان آمده، خبر خاصی از راه‌اندازی این محصول تکنولوژی نشده است.

در این راستا، عماد ایرانی - کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک- با بیان اینکه رمزارز بومی فارغ از این‌که چه ماهیتی داشته باشد، عبارت غلطی است، گفت: ارز یعنی واحد پولی خارجی، بنابراین وقتی کلمه‌ی بومی به آن اضافه شود، عبارت را دچار اشتباه می‌کند، زیرا ارز داخلی نمی‌شود. اما این‌که بخواهند پول ریال را به صورت توکن‌هایی (سخت‌افزاری کوچک است که برای ورود کاربر یک سرویس رایانه‌ای به سامانه به‌کار می‌رود) تولید کرده و در اختیار مردم قرار دهند که معامله روزانه انجام دهند، ذاتاً کار بدی نیست. مثل این‌که در کیف پول نرم‌افزاری موبایل، ۱۰۰ هزار واحد ریالی باشد که بتوان از آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: با وجود این، این موضوع جذابیتی ندارد که فردی بخواهد با کیف پول ریالی کار کند. نکته دیگر این‌که سیستم پرداخت الکترونیکی در ایران بسیار پیشرفته است. شرکت ویزا می‌گوید ۲۵ میلیون دستگاه پوز در دنیا دارد و در حالی که ما در کشور خودمان نزدیک هشت میلیون پوز داریم، یعنی پرداخت الکترونیک در کشور ما در سال‌های گذشته به شکل کارتی، موبایلی، اینترنتی، کارت به کارت و حساب به حساب و راه‌های دیگر آنقدر بالغ شده که اگر شما بخواهید به فردی پول دهید به راحتی این کار را انجام دهید.

چه اصراری به بومی‌سازی داریم؟

این کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک با بیان اینکه جنبه فناورانه پول مجازی بومی آنقدر جذاب نیست که خدمت نوینی باشد، افزود: نکته دیگر اینکه ۹۰ درصد افرادی که در حال حاضر جذب بیت‌کوین شدند، مشکل تجارت خارجی نداشتند که به واسطه آن انتقال وجه خارجی دهند، بلکه بیت‌کوین را به عنوان عامل سرمایه‌گذاری خریدند که پولشان بی‌ارزش نشود و ریال‌هایشان از بین نرود و با توجه به این‌که بیت‌کوین بر مبنای دلار است، خریدند که اگر دلار رشد کرد برایشان سودآور باشد.

ایرانی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر ما توکنی در اختیار مردم قرار دهیم که هر توکن معادل یک ریال است، نه پایین و نه بالا می‌رود و دیگر ارزی نیست، بلکه همان پول ریالی به صورت الکترونیکی است که جذابیت فناوری و سرمایه‌گذاری ندارد؛ بنابراین پول مجازی داخلی پایه ریال بر بستر بلاک‌چین به خاطر سهولت انتقال بین مردم، نه جایگاهی از نظر فناوری دارد و نه جایگاهی از نظر ارزش سرمایه‌گذاری دارد و از آن استقبال نمی‌شود.

در شرایطی که کاربران به سراغ استخراج بیت‌کوین رفتند تا به واسطه‌ی آن بتوانند درآمد دلاری خود را افزایش دهند و البته تصمیم‌گیری‌های منفعلانه و تأخیر در مقررات‌گذاری، همچنان متقاضیان ورود به این حوزه را در بلاتکلیفی نگه داشته است، مشخص نیست اصرار به راه‌اندازی نمونه‌ی بومی از پول دیجیتالی که در یک سال گذشته خبری از آن نشده و از طرفی میزان استقبال از آن در ابهام است، چه تأثیری در فضای ورود به حوزه بلاک‌چین دارد.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: بیت کوین ارز دیجیتال کاربران صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۶۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشمندان ایرانی با توفیقات علمی خود، امنیت و توسعه پایدار کشور را تضمین کردند

در بیانیه پایانی کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴ تاکید شد با اینکه بیش از ۴۰ سال است که جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم‌های شدید قرار دارد، دانشمندان ایرانی به برکت فداکاری و تخصص خود به موفقیت دست یافته و در نتیجه این توفیقات، حاکمیت فناورانه، امنیت و توسعه پایدار کشور تضمین کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴ از هفدهم تا نوزدهم اردیبهشت در شهر اصفهان برگزار شد، با صدور بیانیه پایانی اختتامیه پایان یافت.

در این بیانیه آمده است: «ما شرکت کنندگان، دانشجویان، استادان، پژوهشگران و مهندسان از جمهوری اسلامی ایران به ویژه انجمن هسته‌ای ایران، سازمان انرژی اتمی ایران، پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و دانشگاه‌ها به خاطر برگزاری این رویداد مهم سپاسگزاریم.

در غرب آسیا همواره در خط مقدم پژوهش و نوآوری هسته‌ای و میزبان همایش‌های مرتبط بوده که حاکی از تعهد این کشور به تقویت همکاری‌ها و تبادل دانش در این زمینه حیاتی بوده است.

مباحثات و گفتگوهای علمی مطروحه در این گونه از همایش‌ها در شکل دهی آینده دانش هسته‌ای و کاربردهای آن در دنیا و غرب آسیا مؤثر خواهد بود.

این همایش محفلی پیشرو برای محققان، دانشمندان، مهندسان و کارشناسان صنعت فراهم نمود تا در آن به تبادل اطلاعات و نظرات در خصوص پیشرفت‌های اخیر چالش‌های پیش رو و نوآوری‌های حوزه‌های مرتبط با علوم و فنون هسته‌ای بپردازند.

این همایش شاهد برنامه‌های متنوعی اعم از سخنرانی‌های کلیدی نشست‌های عمومی و میزگردها بود و مقالات متعددی به صورت شفاهی و پوستری در طیف وسیعی از موضوعات از جمله محورهای زیر ارائه شد:
• طراحی، بهره برداری و ایمنی رآکتورهای هسته‌ای
• مدیریت چرخش سوخت هسته‌ای و دفع زباله
• سپر هسته‌ای و حفاظت در برابر تشعشعات
• مواد هسته‌ای و یکپارچگی ساختاری
• فناوری‌های پیشرفته هسته‌ای و کاربردهای آن
• انرژی هم جوشی و فیزیک پلاسما
• سیاست هسته‌ای، مقررات و تلاش برای منع اشاعه
• پزشکی هسته‌ای و رادیو داروها
این رویداد فرصت بی نظیری برای شرکت کنندگان فراهم کرد تا در گفتگوهای میان رشته‌ای مشارکت داشته باشند و یافته‌های پژوهشی را به اشتراک بگذارند و همکاری‌ها را با هدف تقویت نوآوری و پیشرفت در علوم و فناوری هسته‌ای گستردش دهند.

شرکت کنندگان از فرصت ارتباط با هم پایان و پیشگامان صنعت سیاستگذاران و دانشگاهیان بهره مند شدند.

به عنوان شرکت کنندگان این کنفرانس باعث خرسندی است که گلچینی از جملات را از متون ارسال شده توسط پروفسور میخائیل کوالچوک، رئیس مرکز تحقیقات ملی مؤسسه کورچاتوف باز نقل کنیم.

معتقدم دانشمندان ایرانی سزاوار احترام عمیق هستند؛ علی رغم اینکه بیش از ۴۰ سال است که جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم‌های شدید قرار دارد، دانشمندان ایرانی به برکت فداکاری و سطح بالای تخصص خود به موفقیت دست یافته اند و در نتیجه این توفیقات، حاکمیت فناورانه، امنیت و توسعه پایدار کشور را تضمین کردند.

من عمیقاً معتقدم که الگوی موفق توسعه علمی و فناوری ایران و روسیه که تحت فشارهای خارجی بوده اند برای مواجهه با چالش‌ها و تهدیدهای نوین برای هر دو کشور بسیار حائز اهمیت است.

بحث‌های صریح، همکاری و تشریک نظرات و تبادل بهترین شیوه‌ها در طول برگزاری همایش ترغیب شد.

شرکت کنندگان به بررسی راه حل های نوآورانه پرداختند، با چالش‌ها مقابله کردند و از فرصت‌ها برای استفاده از ظرفیت علم و فناوری هسته‌ای به نفع همه بهره مند شدند.

هدف از برگزاری این همایش تقویت ارتباطات، بهبود مشارکت و پیشرفت در مرزهای علوم و فناوری هسته‌ای بود لذا توصیه می‌شود که این شتاب و تعهد ظهور یافته در برگزاری کنفرانس در تعاملات آتی نیز پیگیری شود تا سرانجام منجر به گفتگوهای چندجانبه‌ای گردد که برای گذار هسته‌ای پیش رو حیاتی است.

ما به عنوان شرکت کنندگان از مسئولان محترم جمهوری اسلامی ایران تقاضا داریم برای رونق بخشی به صنعت هسته‌ای و توجه به آینده شغلی دانشجویان حداقل هر دو سال یک بار همایش بین المللی علوم و فناوری هسته‌ای برگزار گردد.

ما به عنوان شرکت کنندگان مراتب قدردانی صمیمانه خود را از جناب آقای دکتر کریمی ثابت رئیس انجمن هسته‌ای ایران و جناب آقای مهندس محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به عنوان متولیان برگزاری کنفرانس و حمایت‌های بی دریغ و سایر حامیان مالی و تمامی مقامات محلی ابراز می‌کنیم.

در پایان توفیق این رویداد مهم را به روح پاک استاد مجید شهریاری تقدیم می‌کنیم.»

کد خبر 751844

دیگر خبرها

  • دانشمندان ایرانی با توفیقات علمی خود، امنیت و توسعه پایدار کشور را تضمین کردند
  • یادداشت| اینوتکس؛ صحنه‌ای جهانی برای نوآوری ایرانی
  • دو سایت جدید تراکتورسازی در خارج از کشور راه‌اندازی می‌شود
  • کاهش وابستگی شهرداری قم به محصولات غیر بومی با همکاری استارتاپ‌ها
  • حمایت سازمان فناوری اطلاعات از سکو‌ها و کسب و کار‌های اقتصاد دیجیتال
  • برنامه ریزی برای ایجاد ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری در کشور
  • افزایش تولید نیمه هادی‌ها با استفاده از دوقلو‌های دیجیتال
  • راه‌‌اندازی آنلاین‌شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در طبس
  • فروشگاه مجازی صنایع دستی و سوغات محلی در طبس راه اندازی شد
  • راه اندازی آنلاین شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در شهرستان طبس