اگر بیحجابی پدیده حاکم بود دیگر مورد توجه قرار نمیگرفت
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۳۷۰۵۵
هرچند تلاشهای زیادی از سوی دشمنان مردم ایران برای ترویج فساد و بدحجابی صورت گرفته و این تلاشها به ویژه در سالهای اخیر مضاعف شده است. اما واقعیت این است که حجاب همچنان انتخاب اکثریت جامعه ایرانی است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، موضوع حجاب همواره یکی از مسائل اساسی در کشور بوده است تا جایی که در سالهای اخیر بیش از پیش مورد توجه دشمنان قرار گرفته و برای مقابله با آن هزینههای هنگفتی کردهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
برخی از کارشناسان معتقدند دلیل تمرکز ویژه دشمنان مردم ایران بر روی مسئله حجاب و عفاف و هجمههای گسترده به آن، این است که آنها راه اصلی تضعیف و به زعم خودشان از بین بردن نظام اسلامی را ترویج فساد و فحشا به واسطه مبارزه با حجاب میدانند.
تقابل با حجاب سوغات رضا پالانی از غرب
رضاشاه در سال 1313 شمسی، سفری 40 روزه به ترکیه داشت که پس از بازگشت به ایران، تصمیم گرفت تا ایران را به نظر خود مانند ترکیه، از آنچه «مظاهر تمدن غرب» خوانده میشد، بهرهمند گرداند که کشف حجاب، از جمله کارهایی بود که سوغات سفر رضا خان به ترکیه بود. اقدام رضا شاه با اعتراض شدید مردم به ویژه در مشهد همرا و در نهایت منجر به واقعه مسجد گوهرشاد شد.
در ۲۰ تیرماه سال 1314، درگیری اولیه در مسجد گوهرشاد باعث کشته شدن ۲۰ نفر از کسانی شد که در اعتراض به تغییر لباس و کشف حجاب رضاخانی متحصن شده بودند. پس از آن بر تعداد متحصنین افزوده شد و بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر در مسجد گوهرشاد و اطراف آن گرد آمدند.
فردای آن روز در ۲۱ تیرماه و پس از آنکه تلاش نظامیان برای متفرق کردن جمعیت با مقاومت مردم رو به رو شد، راههای ورود و خروج به مسجد گوهرشاد بسته و دستور شلیک صادر شد. بدین ترتیب این تحصن به شدت سرکوب و بیش از ۱۶۰۰ نفر کشته شدند.
هادی وکیلی استاد تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد پیرامون قیام مسجد گوهرشاد میگوید: قیام گوهر شاد به این دلیل اهمیت دارد که نقطه برخورد و تلاقی دو جریان فرهنگی است، جریان فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی و فرهنگ مهاجم غربی که با پیچیدگیهای خاصی در حال ورود به جغرافیای فرهنگی ما بود و عملا به جنگ فرهنگ اسلامی- ایرانی آمده بود.
خشونت غربی علیه حجاب و محجبهها
غربیها در حالی مدام آزادی سخن میگویند و ادعا میکنند هر کسی در پوشش خود آزاد است که حجابستیزی و خشونت علیه زنان به ویژه زنان محجبه در کشورهای غربی بسیار شدید است.
فرانسه از جمله کشورهای اروپایی است که رویکرد بسیار سختی در قبال حجاب دارد و دولت این کشور همواره با حجاب مقابله میکند. چندی قبل با توهینی آشکار به زنان محجبه گفته بود: «حجاب نشان شیفتگی به یک سبک نیست، حجاب تنها انتخاب رنگ پوشش نیست، نه: حجاب، بردگی زنان است.»
البته تقابل کشورهای غربی با حجاب به اظهارات زنستیزانه مقامات آنها خلاصه نمیشود، چرا که آنها در عمل نیز خشونت علیه زنان محجبه را به نهایت رساندهاند.
قتل مروه شربینی در آلمان که چند سال قبل و آن هم در یک دادگاه اتفاق افتاد نمونهای از این برخوردها است.
شربینی، زن مصری ساکن آلمان بود که جولای سال 2009 به دلیل پوشیدن حجاب توسط یک فرد اروپایی با 18 ضربه چاقو کشته شد.
او قبل از شهادتش به دادگاهی در آلمان مراجعه کرد و از فرد آلمانی به نام «الکس دبلیو» شکایت کرد؛ شربینی اعلام کرده بود زمانی که در پارک با پسرش بازی می کرده، الکس دبلیو وی را به دلیل حجاب مورد توهین قرار داده است.
در حین برگزاری جلسه دادگاه، این فرد آلمانی جلوی چشمان قاضی و سایر حاضرین به شربینی حمله کرد و با ضربات چاقو وی را که سه ماهه باردار بود، از پا در آورد و همسر شربینی و مرد دیگری را زخمی کرد.
واقعیت حجاب در ایران امروز
هرچند تلاشهای زیادی از سوی دشمنان مردم ایران برای ترویج فساد و بدحجابی صورت گرفته و این تلاشها به ویژه در سالهای اخیر مضاعف شده است. اما واقعیت این است که حجاب همچنان انتخاب اکثریت جامعه ایرانی است.
تا جایی که زنان و دختران محجبه ایرانی نه تنها در صحنه عمومی جامعه حضور دارند، بلکه در عرصه ها و میادین مختلف علمی، سیاسی، ورزشی نیز با رعایت حجاب اسلامی حضوری فعال دارند و به موفقیتهای گستردهای نیز رسیدهاند.
دکتر امیرحسین بانکیپور عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان درباره وضعیت حجاب در ایران امروز میگوید: اینطور نیست که فضای حاکم بر جامعه به سمتی بوده باشد که زنان ما فقدان پوشش را انتخاب کرده باشند. پوشش تن به طور نسبی در جامعه خوب است و پوشش سر و مو هم کم و بیش وجود دارد؛ ولی نه به صورتی که کسی بخواهد وجود پوشش سر در جامعه را نفی کند، مگر موارد نادر.
به اعتقاد بانکیپور، اصلاً اینکه از این پدیده عکس میگیرند یا به طور خاص در شهر مورد توجه قرار میگیرد، خود نشاندهندهی این است که یک پدیدهی نادر است. اگر قرار بود بیحجابی، یک پدیدهی حاکم باشد دیگر مورد توجه قرار نمیگرفت.
وی میافزاید: بخش زیادی از زنان جامعهی ما محجبه هستند و در تبرج خیابانی، خودشان را ظاهر نمیکنند، لذا در محیطهای خیابانی حضور آنان چشمگیر نیست؛ مگر در محیطهایی که فضای معنوی و مذهبی حاکم است؛ مثل مراسمها و محیطهای خاص معنوی که چهرهای متفاوت از جامعهی ایرانی را میبینیم.
این کارشناس برجسته حوزه خانواده معتقد است: در وضعیت فعلی جامعه، حتی اگر به آن دخترانی که بخشی از موهایشان را بیرون میگذارند، بگویی «روسریات را بردار»، اکثریت از آنها زیر بار نمیروند. اگر به او بگوییم «تو که بخشی از موهایت را بیرون گذاشتی، خب کلش را بیرون بگذار!»، او بین این دو حالت، فرق میگذارد؛ یعنی یک تعهدی در وجود خودش احساس میکند که بر اساس آن تعهد، ولو اینکه بخشی از موهایش هم بیرون است، میخواهد که این روسری روی سرش باشد.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۷۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مخالفت دقیقه نودی دولت رئیسی با لایحه عفاف و حجاب/برای مقابله با بی حجابی معطل تصویب قانون جدید نمی مانیم
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه کیهان نوشت:
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت طی گفتوگویی درخصوص اظهاراتی مبنی بر موکول کردن ساماندهی وضعیت عفاف و حجاب به پذیرش بار مالی آن از سوی دولت، تاکید کرد: اخیراً مکاتبهای از سوی مجلس شورای اسلامی مجدداً درخصوص مادهای صورت گرفته بود که در آن ماده قید شده هزینههای حمایت از فرهنگ عفاف و تقویت بنیان خانواده، بهعنوان هزینه قابلقبول مالیاتی تلقی شود و این نوعی مشوق سرمایهگذاری و هزینهکرد در این زمینه است.
وی افزود: دولت طبیعتاً با اقدامات حمایتی در حوزههای تبلیغی، ترویجی و فرهنگسازیِ مقولههای مرتبط با حجاب و عفاف و حمایت از بنیان خانواده موافق است و بحثی در اینزمینه وجود ندارد. درخصوص کلّیت لایحه عفاف و حجاب نیز قبلاً گفتیم که قوانین موجود در حوزههای مختلف اجرائی، فرهنگی، تبلیغی، اجتماعی، انتظامی و قضائی روشن است.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: شاید ضرورتی به تصویب قانون نداشته باشیم و هیچ الزامی نبود که این مسئله معطل مانده باشد تا یک قانون تصویب شود که اقدامی در اینزمینه انجام بگیرد. قبلاً رفتوبرگشتهایی در این زمینه انجام شده بود و مذاکراتی در جلسات نهادهای مختلف صورت گرفته بود و لایحهای از سوی مرجع قضائی تقدیم دولت شد.
بهادریجهرمی ادامه داد: دولت با همراهی و همدلی و همچنین با اصلاحات حداقلی در سریعترین زمان ممکن، طبق تعیین تکلیفِ قانون اساسی مبنی بر اینکه لوایح قضائی باید از مسیر دولت به مجلس تقدیم بشود، لایحه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.
وی عنوان کرد: بهنظر میرسد الان و یا هر مقطع دیگری هیچ مرجعِ اجتماعی، فرهنگی، انتظامی، قضائی و اجرائی معطل تصویب قانونی در این زمینه نیست و قوانین موجود تکالیف همین مراجع را در این موضوعهای فرهنگی و اجتماعی مشخص کرده است.
۲۷۲۱۸
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901235