Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@14:44:11 GMT

بهره‌وری کشاورزی ما پایین است

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۳۷۷۱۰

بهره‌وری کشاورزی ما پایین است

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران معتقد است که بهره‌وری کشاورزی ما پایین است و برای برطرف کردن دغدغه‌های روزانه این بخش همچون افزایش قیمت سیب‌زمینی، باید اقدامات زیربنایی در این بخش انجام داد.

احمد صادقیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متأسفانه از اوایل دهه ۴۰ شمسی و هم زمان با اجرا شدن طرح اصلاحات ارضی، کشاورزی ما با مشکلاتی مواجه شد که با وجود گذشت بیش از پنج دهه هنوز راه حلی منطقی و همه جانبه برای آن پیدا نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه پس از اصلاحات ارضی تعداد قابل توجهی از بزرگ مالکان از کشاورزی ایران کنار رفتند، توضیح داد: امروز در بسیاری از کشورهای توسعه یافته با استفاده از همین شیوه بزرگ‌مالکی برنامه‌ریزی می‌شود زیرا در این چارچوب بسیاری از دغدغه‌های این صنعت پوشش داده شده و مدیریت تولید و توزیع نیز آسان می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: پس از اصلاحات ارضی عملاً تعداد مالکان بزرگ ما به شکل قابل توجهی کاهش یافت تا جایی که امروز فقط ۶۴ قطعه زمین بالای ۲۰۰۰ هکتار در کشور داریم. زمین‌های باقی مانده نیز در دوره‌های بعدی و با انتقال به وارثان کوچک‌تر شدند و عملاً امکان حفظ آنها وجود نداشت.

صادقیان با تاکید بر اینکه در زمین‌های کشاورزی کوچک کشت با محوریت معیشت انجام می‌شود، توضیح داد: برای کشاورز خرد، صرف تأمین نیاز شخصی و برطرف کردن آن بیشترین اهمیت را دارد و پس از تأمین نیازش، محصولات باقی مانده را برای فروش به بازار عرضه می‌کند. این که کشاورز در سال زراعی تصمیم گرفته چه محصولی را بکارد، در عرصه کلان می‌تواند چگونگی رسیدن این کالا به دست مصرف‌کننده نهایی و قیمت تمام شده آن در بازار شهری را مشخص کند.

وی با اشاره به بهره‌وری پایین در زمین‌های کشاورزی ایران گفت: یکی از مهمترین مشکلات ما این است که در کشاورزی زمین‌های کوچک عملاً امکان صنعتی‌سازی و یا به کار بردن شیوه‌های نوین محدودتر است از این رو می‌بینیم که در زمین‌های ما بهره‌وری پایین‌تر بوده و همین مسئله نیز در عرضه نهایی محصولات تأثیر مستقیم می‌گذارد.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران آنچه بیشترین اهمیت را دارد، چگونگی تسهیل این نگاه تاریخی در کشاورزی ایران است و این عرصه نیاز به مدیری دارد که جرأت تصمیم‌گیری برای به وجود آمدن این تغییر و حرکت به سمت کشت‌های بزرگ و صنعتی را داشته باشد. این مسئله نیاز به یک تصمیم اجرایی دارد و چندان تفاوتی نمی‌کند این تصمیم از سوی وزارت بازرگانی انجام شود، یکی از مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت فعلی آن را پیگیری کند یا وزارت کشاورزی آن را انجام دهد. تا زمانی که این دغدغه‌های مهم برطرف نشود، اتفاقاتی همچون تلاطم در بازار سیب‌زمینی در سال جاری یا افزایش قیمت در بازار سایر محصولات در سال‌های آینده اتفاقی قابل پیش‌بینی خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بهره وری در کشاورزی سیب زمینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۷۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست اقتصادی ایران و افغانستان در زاهدان

به دنبال سفر سرپرست وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی به منطقه مرزی افغانستان و ایران، نشست مشترک اقتصادی مقامات دو کشور در ولسوالی مرزی "زهک" ایران برگزار شد.

در این نشست که با هدف تقویت روابط تجاری، فعال‌سازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی سیستان ایران، بررسی مسیر اجرای خط آهن بین دو کشور و غیره با حضور والی سیستان و بلوچستان ایران به عنوان رئیس هیأت ایرانی و سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان به عنوان رئیس هیأت افغانستانی در سالن اجتماعات ولسوالی زهک برگزار شد بر روی مفاد تفاهم نامه پیشنهادی توافق شد.

همچنین مقرر شد با تشکیل کمیته ای متشکل از مسئولان مرتبط دو کشور مباحث مطرح شده به صورت فنی و کارشناسی شده در جلسات بعدی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد.

والی سیستان و بلوچستان ایران در این نشست گفت: اقتصاد افغانستان برای جمهوری اسلامی بسیار مهم است و هر آنچه اقتصاد افغانستان قوی شود، گویی اقتصاد جمهوری اسلامی قوی شده است، بنابراین در کنار هم از موهبت های الهی که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده بهره می‌بریم.

محمد کرمی با اشاره به اینکه پیرو سفر معاون اقتصادی رئيس الوزرا طالبان به جمهوری اسلامی ایران توافقات خوبی انجام شده است، عنوان کرد: در راستای اجرایی شدن این توافقات جلسات و پیگیری های خوبی انجام شده که باید دو کشور از توان یکدیگر برای پیشبرد اهدافشان بهره بگیرند.

وی با بیان اینکه توافقات خوبی در خصوص ترانزیت و راه آهن برای انتقال بار به دلیل اهمیت موضوع تجارت انجام گرفته است، گفت: در خصوص تسهیل تجارت، حقوق گمرکی باید توافقاتی داشته باشیم که به راحتی تجارت شکل بگیرد تا هر دو کشور از ظرفیت‌هایی که مرز دارد بهره مند شوند.

والی سیستان و بلوچستان افزود: تشکیل شرکت های مشترک و سرمایه گذاری های مشترک می‌تواند کمک کند تا دو کشور از ظرفیت‌های یکدیگر بهره بگیرند.

وی افزود: در سفرهای قبلی نیز توافقاتی صورت گرفته و بخشی از آن نیز انجام شده که نیاز است روند تجارت برای دو طرف تسهیل شود.

وی با بیان اینکه توسعه بخش ترمینال ها بسیار مهم است، عنوان کرد: باید به شکلی عمل کنیم که ترانزیت راحت انجام شود تا بتوان از ظرفیت مرز به بهترین نحو استفاده کرد.

مولوی نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت برای پی گیری توافقات اقتصادی و تجاری صورت گرفته با کشور ایران و همچنین تسهیل بیش از پیش تجارت بین دو کشور، روز چهارشنبه در رأس هیأتی از مرز زمینی ولایت نیمروز وارد ولایت سیستان و بلوچستان ایران شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • نشست اقتصادی ایران و افغانستان در زاهدان
  • سریلانکا به سرمایه‌گذاران ایرانی زمین دولتی می‌دهد
  • سند دار شدن املاک زمین‌های زراعی روستاهای فیروزکوه در سال جاری
  • گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست
  • قیمت طلا در بازار امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۲
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • زلنسکی: روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات به ما بهره می‌برد