Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:12:12 GMT

خلیج فارس جای خلاف‌کاران نیست

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۳۹۶۹۰

خلیج فارس جای خلاف‌کاران نیست

هر ساله برای جلوگیر از فعالیت افراد متخلف و صیاد نماهایی که به صورت غیرقانونی اقدام به صید میگو و سایر ماهیان کف زی به شیوه‌های صید غیرقانونی ترال در فصل‌های ممنوعه می‌کنند طرح دریا بست ر اساس تصمیم مدیریت صید قبل از آغاز صید میگو از ۱۵ تیر تا اوایل مرداد اجرا می‌شد و در این مدت هیچ شناوری حق رفتن به دریا را ندارد و هرگونه سرپیچی به عنوان تخلف حساب می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح هر ساله با مخالفت صیادان واقعی روبرو می‌شد زیرا آنان معتقد بودند در مدت دریابست که حدود ۲۰ روز به طول می‌انجامید، برای تأمین نیازهای زندگی‌شان که وابسته به دریاروی است با مشکل جدی مواجه می‌شوند.

به همین دلیل بر اساس نظر جامعه صیادی زمان اجرای طرح دریا بست تغییر کرد و به فصل زمستان همزمان با آغاز تخم ر یزی آبزیان (از اواسط بهمن ماه) موکول شده است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر گفت: سالانه ۶۰ هزار تن آبزیان خوراکی و غیر خوراکی در این استان صید می‌شود که یکی از گونه‌های خاص و مهم آن میگوی دریایی است.

عباسعلی زنده بودی افزود: صید این گونه دریایی هرسال از مرداد ماه آغاز و تا شهریور ماه به صیادان مجوز برداشت میگو داده می‌شود.

وی ادامه داد: از چند سال گذشته برای حفظ و حراست از ذخیره‌های آبزیان و کنترل بهتر صیدگاه‌ها اقدام به اجرای طرح دریابست می‌شد که زمان اجرای این طرح به درخواست جامعه صیادی در سال جاری تغییر کرده و به زمستان موکول شده است.

زنده بودی اضافه کرد: افراد متخلف وصیاد نماهایی در استان وجود دارند که به صورت غیرقانونی اقدام به صید میگو و سایر ماهیان کف زی به شیوه‌های صید غیرقانونی ترال در فصل‌های ممنوعه می‌کنند.

وی گفت: یگان حفاظت منابع شیلات تلاش خود را برای برخورد با این متخلفان انجام می‌دهد و کسانی که دستگیر می‌شوند جریمه‌های سنگینی در انتظار آنهاست.

زنده بودی اضافه کرد: با توجه به گستردگی حوزه صید و صیادی در استان بوشهر و صیدگاه‌های استان امکان رصد دائم و کامل همه آنها در تمام اوقات وجود ندارد.

وی اظهارداشت: براساس همین موضوع افراد زیاده خواه و سودجو اقدام به صید غیرقانونی می‌کنند هرچند اقدامات لازم در این زمینه سبب شده تا حدود زیادی برای شناورهای لنج بازدارنده باشد ولی در حال حاضر قایق‌های بی هویت و تفریحی بدون هیچ مجوزی از هیچ ارگانی اقدام به صید غیرمجاز در دریا می‌کنند.

زنده بودی گفت: امکان برخورد با این شناورها در همه شهرستان‌ها و سواحل استان امکان ندارد و یکی از خواسته‌های همیشگی شیلات استان همکاری سایر ارگان‌های نظارتی و مدیریتی برای برخورد و جمع آوری این شناورهای بدون مجوز است.

وی ادامه داد: تا زمانیکه این شناورهای بی هویت تعیین تکلیف نشوند ما به معضل قاچاق صید و بهره برداری غیرقانونی توسط این قایق‌ها از ذخایر دریایی امکان پذیر است.

زنده بودی با اشاره به همکاری نیروی دریایی سپاه در توقیف شناورهای متخلف گفت: همکاری جامعه و تعاونی‌های صیادی در برخورد با متخلفان ضروری است.

وی ادامه داد: ایمان داریم چنانچه جامعه صیادی همکاری کنند براحتی می‌توان با شناورهای بی هویت برخورد و متخلفان را شناسایی، دستگیر کرد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: طرح دریابست برای ممنوعیت صید گونه‌های آبزی امسال مطابق معمول سه سال گذشته قبل از آغاز فصل صید میگو انجام نمی‌شود و به زمستان موکول شده است.

منصور پا پری افزود: تغییر زمان اجرای طرح دریا بست بر اساس نظر جامعه صیادی انجام و در فصل زمستان همزمان با آغاز تخم ر یزی آبزیان از اواسط بهمن ماه اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه از اوایل فصل زمستان تا اوایل بهار فصل باروری و تخم ر یزی ماهیان و پس از آن زمان بازسازی آبزیان است اجرای طرح دریا بست فرصتی برای تنفس دریا به شمار می‌آید.

پا پری تاکید کرد: همراهی جامعه صیادی موفقیت اجرای طرح‌ها را بیشتر می‌کند.

وی اضافه کرد: با توجه به تنوع گونه‌های آبزی در خلیج فارس و دریای عمان تلاش می‌شود با اجرای طرح دریابست در زمان تخم ر یزی گونه‌های آبزیان کف زی از این گونه‌ها محافظت شود.

پا پری یادآور شد: امروز بر اساس نظر مؤسسه تحقیقات بیش از ۲ هزار گونه در قالب ۳۵۰ خانواده از آبزیان در خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد که باید از آنها محافظت شود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: با اجرای طرح دریابست از ورود چندین هزار ادوات صید به دریا که منجر به تخریب برخی از زیستگاه‌ها می‌شود، جلوگیری خواهد شد.
وی رسیدن ماهیان به اندازه مشخص، انجام تعمیر اساسی شناورها و بهسازی آنها، جلوگیری از تخلف صیادی و صید غیرمجاز را از جمله هدف‌های اجرای طرح دریا بست عنوان کرد.

پاپری با اشاره به انجام گشت‌های تحقیقاتی برای تعیین زمان صید میگو گفت: نخستین گشت تحقیقاتی گشایش صید میگو در سا ل جاری از سوی پژوهشکده میگوی کشور در استان بوشهر انجام شد.

پا پری یادآور شد: گشت‌های تحقیقاتی به منظور بررسی وضعیت ذخایر میگو در آب‌های استان بوشهر و تعیین زمان صید انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این گشت‌های تحقیقاتی به وسیله کارشناسان ارزیابی و ذخایر پژوهشکده میگوی کشور با همکاری اداره کل شیلات استان و با استفاده از لنج صیادی شرکت کشتیرانی و خدمات صیادی تندیس خلیج فارس انجام می‌شود.

پاپری گفت: دومین گشت تحقیقاتی نیز از ۱۵ تیرماه در آب‌های استان بوشهر آغاز شده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات استان بوشهر گفت: هم اکنون بیش از ۸۵ درصد میگوی موجود در بازار میگوی سفید خوزستان است.

پاپری ادامه داد: میگوی خوزستان خارج از فصل صید و به استان‌های همجوار ارسال می‌شود و توقیف تعدادی از خودروهای حامل میگو در مبادی ورودی استان این ادعا را ثابت می‌کند.

وی افزود: بخشی از میگوی بازار درآبهای استان بوشهر و بیشتر از سوی قایق‌های بی هویت صید می‌شود که تلاش می‌شود با تداوم گشت‌های حفاظت منابع به حفظ ذخیره این آبزی کمک شود.

جانشین فرمانده یگان حفاظت شیلات استان بوشهر روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: محصولات آبزی از انفال عمومی به حساب به شمار می‌روند و وارد کردن هرنوع خسارت به آنها موجب تعقیب و مجازات متخلفان می‌شود.

غلامرضا آغاجری زاده افزود: یگان حفاظت از منابع آبزی علاوه برگشت‌های قبلی در محدوده آب‌های استان بوشهر، یک فروند لنج و ۲ فروند گلف خود را از امروز تا بازگشایی صید میگو به طور ثابت در دریا مستقر و فعالیت شناورهای صیادی را رصد می‌کند.

وی بیان کرد: خورهای ساحلی، صیدگاه‌های بوشهر، رستمی و مطاف از صیدگاه‌های مهم استان بوشهر است و با حفاظت از آنها از منابع این آبزی صیانت می‌شود.

آغاجری ادامه داد: در زمان حاضر بیش از ۲ هزار قایق بی هویت در استان بوشهر وجود دارد که بیشترین میزان تخلف را دارند.

وی یادآور شد: این شناورها فاقد هرنوع مجوز و سند هویتی هستند و حتی مجوز فعالیت تفریحی هم ندارند از این رو در صورت مشاهده توقیف و درپایگاه‌های این یگان نگهداری و مالکان به مراجع قضائی معرفی می‌شود.

جانشین فرمانده یگان حفاظت شیلات استان بوشهر گفت: در ۱۵ روز گذشته که بیشترین کشفیات را داشتیم و پنج دستگاه خودرو حامل میگو، ۲ قایق بدون هویت و ۲ فروند لنج توقیف شده و چهار هزار و ۲۸۶ کیلوگرم میگو، ۲۰۰ کیلوگرم ماهی و مقدار زیادی ادوات غیر مجاز صید میگو نیز کشف شده است.

براساس اعلام رئیس این پژوهشکده هر وقت میانگین طولی گله‌های میگو به اندازه‌ای برسد که از لحاظ اقتصادی سود آور و ۷۰ درصد این جمعیت به اندازه تجاری (۱۲ سانتی متر) باشد، صید میگو در آب‌های استان بوشهر آزاد می‌شود.

عقیل دشتیان نسب افزود: خلیج فارس حاوی بیش از ۲ هزار گونه آبزی در قالب ۳۵۰ خانواده است و همه آنها در تعادل اکوسیستم خلیج فارس نقش دارند، به همین دلیل برای تولید پایدار بایستی همه گونه‌ها حفظ شوند.

رئیس پژوهشکده میگوی کشور گفت: در این ارتباط بخش اکولوژی و بیولوژی دریا در این پژوهشکده مسئولیت ارزیابی و مدیریت ذخایر را انجام می‌دهند که یکی از این گونه‌ها که ارزش اقتصادی خوبی دارد میگو است.

وی ادامه داد: در محدوده استان بوشهر از اول تیرماه در قالب ۳۰ ایستگاه تحقیقاتی گشت‌های دریایی متعددی از جنوب تا شمال استان در عمق‌های زیر ۱۰ متر، ۱۰ تا ۲۰ متر و ۲۰ تا ۳۰ متر درزمینه وضعیت گله‌های میگو انجام می‌شود.

دشتیان نسب گفت: با توجه به اینکه میگو موجودی کوتاه عمر است و بایستی این گونه برای تخم ریزی و زاد آوری برای سال بعد بماند بعد از صید ۸۰ درصد جمعیت این آبزی و باقی ماندن ۲۰ درصد از گله‌های میگو براساس نظر پژوهشکده میگو صید این آبزی در دریا ممنوع اعلام می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات ما برداشت میگوی دریایی به وسیله تور ترال است که این شیوه صید لطمه‌های زیادی به بستر دریا وارد می‌کند و در زمان حاضر این شیوه تنها برای صید میگو اعمال می‌شود.

دشتیان نسب یادآور شد: با وجود مخرب بودن تور ترال اما تاکنون شیوه جایگزینی برای صید میگو تعریف نشده است.

وی تاکید کرد: خلیج فارس دریای بسته‌ای است که خیلی زود آسیب می بیند و برای بازسازی ذخایر آن سال‌ها زمان می‌برد تا لاروها، علف‌های دریایی، مرجان‌هایی که از بین رفته دوباره احیا شود.

دشتیان نسب گفت: تاکنون یک گشت تحقیقاتی انجام شده و گشت دوم تحقیقاتی نیز در دست اجراست و پس از پایان گشت دوم زمان آغاز صید میگو اعلام خواهد شد.

وی یادآور شد: در گذشته گشت‌های تحقیقاتی تا منطقه شمال استان در منطقه بهرگان انجام می‌شد ولی با کم شدن ذخیره میگو در شمال استان، هم اکنون بیشتر تمرکز صید در جنوب و مرکز استان است، براین اساس منطقه اجرای گشت‌های تحقیقاتی هم اکنون به حدفاصل مطاف در بندر دیر تا جزیره شمالی گناوه است.

دشتیان نسب با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد میگوی استان بوشهر میگوی ببری است گفت: بیشتر میگوی وارد شده به استان قبل از اعلام زمان صید از استان‌های همجوار و میگوی سرتیز است که از لحاظ ارزش غذایی و اقتصادی از میگوی بوشهر پایین‌تر است.

رئیس پژوهشکده میگوی کشور مستقر در بوشهر گفت: با توجه با تفاوت گونه‌ای و وجود چراگاه‌های مناسب از منطقه مطاف تا تنگستان وجود علف‌های دریایی و صخره‌ای بودن این منطقه باعث خوش طعم شدن میگوی بوشهر می‌شود.

دشتیتان نسب افزود: صید بی رویه، استفاده از تجهیزات صیادی مخرب، تلاش صیادی بیش از حد، تغییرات اقلیم و آلودگی‌ها از جمله عوامل مهم در کاهش ذخایر آبزیان است و باید به دریا و آبزیان فرصت تنفس، تخم ریزی و زادآوری داده شد و به روش‌های مختلف و با صرف هزینه به بازسازی ذخایر کمک کنیم.

وی بیان کرد: خلیج فارس آبراهه باریکی است که محتاج ورود بسیاری از گونه‌ها و گله‌های آبزیان از اقیانوس هند و دریای عمان است که موارد بالا و دیگر فعالیت‌های بشری این منطقه را نا امن کرده و این عوامل روی مهاجرت آبزیان تأثیر منفی می‌گذارند.

استان بوشهر دارای ۱۵ هزار صیاد حرفه‌ای است که در قالب یکهزار شناور (قایق و لنج) در استان فعالیت می‌کنند و از این تعداد صیاد هشت هزار نفر دارای مجوز صید میگو هستند.

۶۰۴۷/‏۶۰۴۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر شیلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۹۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«جدال خلیج»، خلیجی که همیشه فارس بوده+ فیلم

همه رئیس جمهورهای آمریکا در مصاحبه هایشان از کلمه خلیج فارس استفاده می کردند، خلیجی که همیشه فارس بوده و تا ابد خلیج فارس خواهد ماند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • ۲۰ هزار تن دسترنج گندم‌کاران فارس از دستبرد سیل مصون ماند
  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است
  • استان بوشهر از مزیت‌های اقتصاد دریایی بهره‌مند می‌شود
  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شد
  • استان بوشهر نماد مقاومت در حوزه خلیج‌ فارس است
  • آغاز تکثیر میگو در استخرهای پرورشی استان بوشهر
  • آغاز پرورش میگو در سواحل استان بوشهر/ نظارت‌ها جدی‌تر می‌شود
  • بیش از ۲ میلیارد قطعه بچه میگو در استان بوشهر تولید می‌شود
  • «جدال خلیج»، خلیجی که همیشه فارس بوده+ فیلم
  • آغاز تولید ۲ میلیارد قطعه بچه میگو در بوشهر + فیلم