Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@14:04:35 GMT

فروش تسلیحات به تایوان و باج ترامپ به اسلحه سازان

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۴۱۹۵۷

فروش تسلیحات به تایوان و باج ترامپ به اسلحه سازان

وزارت خارجه آمریکا امروز با فروش ۲.۲ میلیارد دلاری تسلیحات نظامی به تایوان موافقت کرده است. به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، این تسلیحات شامل حدود ۱۰۰ تانک M۱A۲T آبرامز و و ۲۵۰ فروند موشک زمین به هوای کوتاه برد از نوع استینگر است.

بر اساس گزارشی که مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم «سپری» در سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر کرد تجارت اسلحه در سطح جهان افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بزرگترین صادرکننده اسلحه ایالات متحده امریکا است.

تجارت تسلیحات نظامی همواره در جهان پررونق بوده است اما بر اساس تحقیقات جدید تجارت جهانی اسلحه از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ در مقایسه با سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ رشد ۷.۸ درصدی داشته است و دلیل این موضوع صدور تسلیحات نظامی به خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه است.

ایالات متحده به تنهایی ۳۶ درصد تجارت اسلحه جهان را انجام می‌دهد. آمریکایی‌ها سلاح‌هایی مانند جت‌های جنگی، راکت‌های کوتاه برد و راکت‌های هدایت شونده ضد کشتی را به کشورهای جهان صادر می‌کنند.

در مقابل عربستان سعودی بزرگترین وارد کننده اسلحه است، این کشور به تنهایی در سال‌های اخیر واردات اش را ۱۹۲ درصد افزایش داده است و در حال حاضر جانشین هند به عنوان بزرگترین وارد کننده سلاح شده است.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی در سال ۲۰۱۸ نوشت که صاحبان شرکت‌های اسلحه سازی قوی‌ترین متحدان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هستند.

ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی خود وعده‌های بسیاری به شرکت‌های اسلحه سازی و لابی اسلحه سازی "ان آر ای" (NRA) داد تا از این طریق حمایت آنها را به سوی خود جلب کند به همین دلیل لابی‌های اسلحه آمریکا در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، کمپین بسیار گسترده‌ای علیه هیلاری کیلینتون به راه انداختند.

در این میان «مجتمع صنعتی نظامی» (Military industrial complex) نقش زیادی در چگونگی پیشبرد سیاست خارجی آمریکا مخصوصاً در هدایت آمریکا به سمت جنگ دارد. به گزارش سی ان اس نیوز ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس نیوز، در پاسخ یه پرسشی که از او در مورد احتمال جنگ با ایران مطرح شد، پاسخ داد: «تعارف نکنیم در واشنگتن واقعاً یک مجتمع صنعتی نظامی وجود دارد که جنگ دوست دارد.»

ترامپ در مقاطع تاریخی مختلف با لابی و نفوذ تبلیغاتی و سیاسی اسلحه سازان آمریکایی، شرایط را به نفع خود تغییر داده و از آن سو قراردادهای بزرگی برای فروش محصولات شرکت‌های اسلحه سازی بسته است. در واقع رئیس جمهور آمریکا در قبال ناکارآمدی‌های خود به شرکت‌های اسلحه سازی باج می‌دهد.

از سوی دیگر فروش تسلیحات به تایوان در سال‌های اخیر همواره با اعتراض دولت چین همراه بوده و به تنش‌ها میان چین و تایوان دامن زده است. چین تایوان را بخشی از کشور خود می‌داند. رئیس‌جمهور چین گفته است که اکثریت مردم تایوان می‌دانند که استقلال از چین فاجعه بزرگی به وجود خواهد آورد.

پکن بارها اعلام کرده که با فروش جنگ‌افزار به تایوان، مناسبات میان واشنگتن و پکن را مسموم می‌کند. چین فروش اسلحه به تایوان را به عنوان دخالت در امور داخلی و تهدید امنیت خود محکوم می‌کند. چین نگران آن است که فروش تسلیحات آمریکا به تایوان، این کشور را در مبارزه برای استقلال خود تشویق کند.

اما واشنگتن معتقد است که فروش تسلیحات به تایوان، به هیچ عنوان موازنه قدرت در این منطقه را برهم نمی‌زند. این در حالی است که تایوان به دنبال استقلال از چین است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان با اشاره به تهدیدهای چین برای پیوستن تایوان به این کشور خواستار کمک‌های بین‌المللی شد. او گفت که اگر از یک کشور دموکراتیک که مورد تهدید قرار دارد حمایت نشود این سوال پیش می‌آید که دفعه بعد نوبت کدام کشور خواهد بود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دونالد ترامپ چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۴۱۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد فعلی انتخابات ریاست جمهوری پیش رو طرحی را برای حل مسالمت آمیز اوکراین تدوین کرده است.

براساس گزارش دیلی تلگراف، رئیس جمهور سابق آمریکا تا زمان انتخابات طرح خود درباره اوکراین را علنی نخواهد کرد.

پیشتر ترامپ در پایان ماه آوریل در مصاحبه‌ای با تایم گفته بود که در صورت انتخاب شدن به اوکراین کمکی نخواهد کرد مگر اینکه اروپا وارد عمل شود. «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور پیشین آمریکا که اکنون نامزد اصلی جمهوری خواهان برای رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود، درباره کمک آمریکا به اوکراین در صورت بازگشت به کاخ سفید گفته بود: «در بازگشت به کاخ سفید به کی‌یف کمک خواهم کرد اما به این شرط که اتحادیه اروپا نیز باید هزینه را پرداخت کند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت که اروپا نیز باید سهم خود را در کمک به اوکراین بپردازد.

ادعای ترامپ در حالی صورت گرفته است که گفتگوی هیأت‌های آمریکا و اوکراین پیرامون توافقنامه امنیتی بلندمدت میان دو کشور از روز سه شنبه گذشته بار دیگر آغاز شده است.

بر اساس اعلام رسانه‌ها، وزارت امور خارجه آمریکا در این ارتباط خبر داد که هیأت‌های ایالات متحده و اوکراین در مورد ادامه مذاکرات بر سر توافقنامه امنیتی بلندمدت بین واشنگتن و کی یف گفتگو کردند.

این در حالی است که وادیم اسکپتسکی معاون رئیس کل اطلاعات وزارت دفاع اوکراین از سقوط قریب الوقوع شهر راهبردی این کشور به دست روس‌ها خبر داد.

وی افزود: سقوط شهر راهبردی جاسوف یار به دست نیروهای ارتش روسیه حتمی است.

این مقام اوکراینی با اشاره به تنگایی که نیروهای این کشور در ارتفاعات شهر چاسوف یار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند از سقوط این شهر مشابه شهر آودیواکا در آینده نزدیک خبر داد.

وی به اهمیت راهبردی این شهر برای نیروهای اوکراینی اشاره کرد و گفت: تسلط روس‌ها بر این شهر راه برای تسلط آنها بر شهرهای بزرگ در دونتسک هموار خواهد کرد.

این درحالی است که پیش از این الکساندر سیرسکی فرمانده ارتش اوکراین از اوضاع سخت نیروهای این کشور در خطوط نبرد خبر داده بود.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه هفته گذشته اعلام کرده بود که نیروهای روسی در حال حاضر ابتکار عمل را در جبهه‌ها در دست دارند.

طی روزهای گذشته روس‌ها بر بردیچی، بوگدانوفکا، نوومیخلوفکا، سیمینوفکا و پرفومایسکو مسلط شده‌اند.

کد خبر 6096075

دیگر خبرها

  • تغییر در قانون پیش فروش مسکن، سرمایه‌های انبوه سازان را جذب می‌کند
  • مخالفت آمریکا با استفاده اوکراین از سلاح‌های آمریکایی در خاک روسیه 
  • ببینید | نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو
  • تسلیحات نظامی اهدایی آمریکا و اروپا به اوکراین در مسکو ! | ویدئو
  • اندیشکده آمریکایی بررسی کرد؛ رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • فیلم/ نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو
  • رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • نمایش تسلیحات اهدایی آمریکا و ناتو به اوکراین در مسکو
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • آمریکا در حال کار بر روی یک توافق امنیتی بلندمدت با اوکراین است