Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- رئیس انجمن هسته‌ای گفت: اگر بحث دانشگاهی را بخواهید که باید بگویم از سال ۹۲ به بعد بودجه لازم به بخش هسته‌ای تعلق نگرفته است. دولت در این رابطه زیرکی می‌کند و برخی موارد، نانوشته به صورت تحریم‌های داخلی اعمال می‌شود. تاریخ انتشار: 17:34 - 18 تير 1398 - کد خبر: ۵۳۱۹۵۸

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان به نقل از روابط عمومی برنامه جهان آرا،  فریدون عباسی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی و رئیس انجمن هسته‌ای در بخشی از این برنامه که شامگاه دوشنبه (۱۷ تیرماه ۹۸) از شبکه افق پخش شد طی سخنانی، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ای کشور، اظهار داشت: شهدای هسته‌ای کشور زحمات زیادی در حوزه‌های هسته‌ای، علمی، پشتیبانی‌های فنی و اجرایی داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در پاسخ به این سوال که ما در برجام امتیازاتی را به طرف مقابل داده ایم تا تحریم‌ها را بردارند اما امروز که نزدیک به چهار سال از برجام می گذرد، خود اروپایی‌ها اذعان دارند که تعهدات خود را عملیاتی نکردند، آیا بازگشت به قبل از برجام به لحاظ فنی خیلی ساده و با سرعت ممکن است یا خیر،‌ افزود: آزموده را دوباره آزمودن خطاست. اگر به مذاکراتی که ما با سه کشوری که اکنون هم روبروی ما هستند یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس -که محوریت کار هم با انگلیسی‌ها- برگردیم می‌ببینیم که از سال ۸۲ تا ۸۴ چه توافقاتی با آنها کردیم و چه نتایجی گرفتیم؛ این نباید برای جامعه ما درس می‌شد که آن‌ها به تعهدات خود پایبند نیستند؟

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ادامه داد: هرگاه ما توافقی با سه کشور مزبور داشتیم، در جلسات مختلف همین سه کشور پیش نویس قطعنامه را در شورای حکام آژانس بین المللی علیه ایران صادر می‌کردند. حال ممکن است اصلاحات و کلمات آن تغییر نیابد اما این قطعنامه‌ها تصویب هم می‌شد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: ما از یک طرف مذاکره، عقب نشینی و تعلیق می‌کردیم - که در داخل کشور آن را تعلیق داوطلبانه نام گذاشتند- زمانی که این مذاکرات صورت می‌گرفت در دولت اصلاحات بود و رئیس تیم مذاکره کننده ما هم مشخص است. همین تیم که در سال ۹۲ مذاکره کردند همان‌ها هم آن موقع هم حضور داشتند. انگار که مسائل سیاسی کشور مشق دوره اکابر است! همه سن بالا بودند و حال می‌خواستند در حوزه سیاسی کشور این گونه مشق و تمرین کنند؛ باید یک خرد جمعی وجود داشته باشد.

رئیس انجمن هسته‌ای ادامه داد: به هر حال یک بار تجربه شد و به عبارتی تذکر هم گرفتند که این راه غلط است، اما این رویه در سال ۹۲ مجددا تکرار شد؛ حال جامعه خواست این فرصت را دوباره به این‌ها بدهد. آن موقع ما چه دستاوردی داشتیم؟ ۷ قطعنامه شورای حکام آژانس گرفتیم و آژانس در نهایت اظهار کرد که من از حل موضوع ایران عاجزم بنابراین پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل فرستاد.

وی بیان کرد: در آخر دولت هشتم گفتند تعلیق‌ها را برداشتیم و می خواهیم داوطلبانه آنها را حذف کنیم. آنها به خورد مردم می‌دادند که تعلیقات داوطلبانه بوده است، اگر داوطلبانه بوده پس چرا در ابتدای دولت نهم ما قطعنامه شورای امنیت می گیریم؟

عباسی در ادامه سخنانش عنوان کرد: دولت هشتم زیاده طلبی‌های این سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) را پاسخ نداده، قاطعانه برخورد نکرد و تعلیق کرد و قطعنامه هایی علیه ما داده شد اما اقدام آنچنانی در مذاکرات صورت نگرفت؛ لذا قطعنامه پشت قطعنامه آمد و زمینه را برای شورای امنیت سازمان ملل فراهم کرد یعنی قطعنامه‌ها مربوط به دولت بعدی نبود دولت بعدی باید می‌آمد و از آن امکان استفاده می‌کرد، چون در آن زمان بیشتر تحریم شدیم، رشد بیشتری کردیم.

وی افزود: زمانی که هسته‌ای ما تعلیق بود و عقب‌نشینی کردیم رشد نداشتیم تازه فشار بیشتری هم متحمل شدیم؛ حال دوباره همان کشورها با ما روبرو هستند؛ تازه آمریکایی ها هم در سال ۹۲ به آن اضافه شدند و اشکال این بود که بر مبنای یک نظریه پیش می‌رفتیم.

عباسی در همین رابطه بیان کرد: با همه مناقشات، یک دفعه همه چیز را روی میز گذاشتند و با چنین وضعیتی مذاکره کردند؛ یعنی ما در سال ۹۲ همه هسته‌ای مان را تعطیل کردیم و از دست دادیم آن هم در مذاکرات اولی که آقای ظریف به ژنو رفت. آنها تمام دستاورد علمی و فنی را در دو صفحه گذاشتند و آمدند؛ یعنی در سال ۹۲ عملاً همه چیز از جمله سانتریفیوژها را هم تعطیل کردند.

وی ادامه داد: در شروع دولت آقای روحانی بنده به ایشان پیشنهاد دادم، کامل توضیح دادم که ۱۱ هزار سانتریفیوژ در زمان ما کار می‌کرده و حدود ۷ تا ۸ هزار سانتزیفیوژ نیز آماده راه اندازی داشتیم؛ می‌پرسند چرا این‌ها راه اندازی نشده؛ چون دنبال ماجراجویی که نبودیم، اثبات فناوری کرده بودیم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در زمان ما آقای جلیلی مذاکره می‌کرد؛ در آن زمان اقتدار جمهوری اسلامی در مذاکرات مشخص بود و هر گاه ایشان مذاکره می‌کرد یک دستاورد فنی جدید داشتیم از جمله افزایش ۵۰ درصدی غنی سازی. در عین حال غنی سازی را به 12 هزار  رساندیم، فردو را راه اندازی کردیم و ۲۰ درصد را سه برابر کردیم. مگر ما می‌توانیم نیازهای مردم را پاسخ ندهیم؟

وی افزود: در آن زمان متخصصان ما به صورت جدی کار کردند و انسجام مدیریت در کشور وجود داشت. در بخش فنی انرژی اتمی و شورای عالی امنیت ملی همه با هم هماهنگ بودند. دولت نیز با شورای عالی امنیت ملی و انرژی اتمی هماهنگ بود، تازه همه کشور بسیج شده بود تا امکانات خود را به فراخور نیاز وارد کنند لذا دستاوردهای بسیار زیادی داشتیم.

عباسی تصریح کرد: در مذاکره این گونه بود که طرف مقابل اگر می‌گفت سوخت نداشته باشید و غنی‌سازی نکنید و مثلا۲۰ درصد را کاهش دهید ما هم یک زنجیره خاموش می‌کردیم و در ازای آن می‌خواستیم که تحریم بانک مرکزی را بردارند. ما نیاز به رفع تحریم‌ها داشتیم.

وی بیان کرد: اینها در همان دوره یعنی بین سال‌های ۸۲ تا ۸۴ صداقت نداشتند و این بدعهدی همان موقع هم وجود داشت، اما چرا اینقدر کوتاه آمدیم. آیا روش کوتاه آمدن واگذاری تمام دستاوردها پاسخ می‌دهد؟ پاسخ قطعا خیر است. روش اقتداری جواب می‌دهد. وقتی همه دست به دست هم بدهیم و پیشرفت علمی و فنی، آن هم در دوره تحریم داشته باشیم اوضاع حل می‌شود.

در ادامه مجری برنامه سوال کرد که ما بعد از سال‌ها امتیاز دادن در برجام و کاهش یک سری از توانمندی‌های هسته‌ای مان امروز تصمیم گرفتیم که در پاسخ به بدعهدی های آمریکا و اروپا تعهدات خود را کاهش دهیم، آیا به همین راحتی می توانیم به عقب برگردیم یا خیر؟ آقای آشنا مشاور رئیس جمهور در همین رابطه توئیتی زده بود و گفته آنها که بهتان می زدند و هوار می کشیدند که دولت همه توان هسته‌ای کشور را به باد داد، امروز کجا هستند که ببینند ایران با چه سرعت و کیفیتی غنی سازی و تولید آب سنگین خود را احیا می‌کند. عباسی در پاسخ به این سوال تصریح کرد: این حرف در زمانی است که تقریبا همه مردم فهمیدند که برجام چه بوده و چه اتفاقی افتاده است. جهت اطلاع آقای آشنا باید بگویم اگر ایشان کارشناس بوده و متوجه این بحث‌ها می‌شد که این حرف‌ها را نمی‌زد؛ یعنی می‌گوید دستاوردها را دولت بر باد داده، خب قطعاً بر باد داده است. در سال ۹۲ تمام دستاوردهای ما را دادند رفت.

وی در پاسخ به این صحبت مجری که گفت در سال ۹۲ در توافق ژنو به هر حال ما از ۱۹ هزار سانتریفیوژ به صفر که نرسیدیم،‌ گفت: ما که نمی‌خواهیم بازی یا شو اجرا کنیم. قرار نیست شو هسته‌ای به راه بیندازیم. می‌خواهیم درست کار کنیم و سوخت راکتور تولید کنیم که کاربرد در زندگی مردم داشته باشیم یا نه یک سری کارهای نمایشی و لوکس که فقط یک ۲۰ فروردین شود و شو دستاورد در جامعه اجرا کنیم. آیا این را می خواهیم؟ دستاوردها را نگاه کنیم و ببینیم در آن دوران چه بوده و اکنون چیست.

عباسی همچنین اظهار داشت: ما هم می‌خواهیم کشور ارتقا پیدا کند و مردم رفاه داشته باشند، چرا بیاییم و سر مسائل راهبردی کشور بازی سیاسی در بیاوریم؟ مسائل راهبردی و قدرت اقتصادی کشور باید حفظ شود. می‌گویند ما خیلی راحت به قبل برمی‌گردیم؛ حتی گفتند ۴ روزه این امر ممکن است، شاید برای تصمیم گیری خوب باشد آن هم اگر جربزه اش وجود داشته باشد اما سوال این است آیا جربزه و اراده سیاسی وجود دارد؟

رئیس انجمن هسته‌ای ایران همچنین بیان کرد: ما ۱۰ تن اورانیوم غنی سازی شده را از کشور بیرون کردیم. این ۱۰ تن در چندین سال تولید شده که می‌خواهند آن را بلافاصله برگردانند؟ نزدیک ۱۰۰ تن آب سنگین خارج شده است چقدر طول می‌کشد ما به آن مقدار آب سنگین برسیم.

 
وی افزود: کارخانه ما سالانه حدود ۲۰ تن ظرفیت تولید آب سنگین دارد، یعنی حداقل در ۵ سال ۸۰۰ تن تولید می‌کنیم بعد در کجای برجام گفته شده که آب سنگین تان را از کشور خارج کنید؟ گفتند کف آن را باید در معرض فروش می‌گذاشتند. چه کسی گفته بود آن را در عمان بگذارید. این را چه کسی گفته بود؟ این کجا نوشته شده بود؟ از کجا اجازه گرفتید؟

وی در پاسخ به این سوال که شما می فرمایید که امتیازات فراتر از برجام دادیم گفت: بله؛ پس لازم نبود آب سنگین از کشور خارج شود و این باید نگه داشته می‌شد و بر اساس قیمت جهانی به فروش می‌رسید. کم کم هم میفروختیم اما آیا باید آن را به خارج از کشور می‌بردیم؟

رئیس انجمن هسته‌ای ایران ادامه داد: به ما تحمیل شده که اورانیوم غنی شده در کشور نگهداریم وقتی به ما تحمیل می‌کنند و در نیتجه آن را می پذیرند، باید در مذاکره بگویی که من صادر کننده اورانیوم غنی شده و آب سنگین شدم؟ خیر؛ بگویند ما طبق توافق باید این میزان اورانیوم غنی شده را از کشور خارج کنیم. چرا قبل از آن صادر نمی‌کردیم؟ چون ما می خواستیم حداقل به ۱۹۰ هزار سو برسیم.

عباسی همچنین افزود: برای اینکه ما به ۱۹۰ هزار سو برسیم باید اگر سانتریفیوژهای ما دو سو با شد نصف این یعنی نزدیک ۹۰ هزار سانتریفیوژ نسل یک داشته باشیم. اینطور هم نبود سانتریفیوژهای ما نزدیک 1.5 سو بود. بنابراین ما باید کار می‌کردیم. ما سانتریفیوژهای نسل دو را گرفته بودیم و راندمان آن حداقل سه برابر راندمان قبلی بود. خوشبختانه در اول مرداد ۹۲ حدود ۱۰ هزار دستگاه سانتریفیوژ نسل ۲ نصب شده و آماده راه اندازی داشتیم تا در مذاکرات از آن استفاده کنیم؛ کمی به ما فشار می‌آوردند دستگاه‌‌های جدید را راه می‌انداختیم و غنی سازی اورانیوم مان را افزایش می‌دادیم.

وی خاطرنشان کرد: ما سوخت تهران را هم علیرغم تحریم در همه ابعاد تولید کرده بودیم، این توانمندی کشور بود اینها را هم تعطیل کردند، سوخت اراک را هم ساخته بودیم. در آن زمان ما ده مجتمع سوخت را تولید کرده بودیم؛ حال باید دید که این ۱۰ مجتمع چه بلایی سرشان آمده است. آیا در انبار است یا خیر؟ ما نیاز به ۱۴۰ مجتمع داریم. ما با آن سرعت پیش می رفتیم یک سال طول می‌کشید تا ۱۴۰ مجتمع سوخت بسازیم، راکتور به ۱۵۰ مجتمع سوخت مجهز شده و بقیه سیستم ها را راه بیندازیم یعنی ما آخر سال ۹۲ قرار بود رآکتور اراک را با سوخت مجازی را بیندازیم اما را تعطیل کردند و بعد از آن گفتند باز طراحی می‌کنیم؛ پشت پرده در این بازطراحی وجود دارد.

عباسی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر بخواهیم رآکتور اراک را به جای قبلی باز گردانیم بتن‌هایی که در آن لوله ها ریخته شده زمان می‌برد، فردی مانند بنده می‌گوید نگران نباشید می‌توان آن را از لحاظ فنی بازگرداند اما این جای کار دارد ولی مسئولان دولت به گونه‌ای مبهم آن را مطرح می‌کنند. این مساله آنگونه که مطرح می‌کردند چیزی نبود که فقط یکی دو نفر بدانند؛ بنده، مدیران عامل آن رآکتور و کارشناسان هم آن را می‌دانستند. اینطور تبلیغ می‌شود که فقط یک سری افراد خاص آن را در کشور می‌دانند اما اینگونه نیست. ما اینها را در رسانه‌ها نمی‌گفتیم که برای کشور دردسر نشود و آژانس بخواهد ایراد اضافه بگیرد و یا در 1+5 بحث دیگر شود. اینها مغالطه‌هایی بود که در این سفر صورت گرفته بود.

وی افزود: بنابراین اگر بخواهیم راکتور اراک را برگردانیم بهتر این است که به حالت قبلی برگردانیم. در همین رابطه در این ایام میبینیم که دو پهلو صحبت می‌کنند، یکی در نیویورک چیزی می گوید و فرد دیگری در انگلستان لندن چیز دیگری می‌گوید، در اینجا هم سخنگوی وزارت خارجه حرف دیگری می زند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ادامه داد: صحبت من این است که به نظر نمی‌آید اراده داخلی در این رابطه وجود داشته باشد. شورای عالی امنیت ملی یک مصوبه دارد و باید عین همان اجرا کنیم، آقایان چرا خلاف این مصوبه حرف می‌زنند؟ اینها تکلیف خود را با مردم روشن کنند یعنی بیایند و بگویند می‌خواهند به شرایط قبلی برگرداند یا راکتور بازطراحی شده را می‌خواهند تحویل دهند. راکتور است که می‌شود در آن پلوتونیوم تولید کرد؛ این آقایان قبلا هم می گفتند در این راکتور پلوتونیوم تولید می‌شود ما آن را تعطیل می‌کنیم، همین آقایان در صدا و سیما و مجلس آمدند برای اینکه برجام را جا بیندازد گفتند راکتور اراک چرنوبیل می شود.

عباسی در همین رابطه اضافه کرد: چرنوبیل یک راکتور سه هزار مگاوات ترمال (حرارتی) بوده که در اوکراین وجود داشت که نهایتا دچار حادثه شد. در آن راکتور نباید آزمایش‌ انجام می‌شد؛ در اصل این یک قدرت بود، یک دستگاه آزمایشگاهی که نبود لذا خطای انسانی صورت گرفت چون فرسوده بود و اتفاقی افتاد که دما بالا رفته و کنترل راکتور از دست نیروها خارج و منفجر شده و سوخته و در نتیجه رادیو اکتیو به هوا راه پیدا کرده و در جو پخش شد که بخشی از آن به کشور ما آمد (اما آثار آن کم بود) و بیشتر آن به سمت اروپایی‌ها رفت و همه درگیر شدند.

وی افزود: بنابراین چرنوبیل یک راکتور ۳ هزار مگاواتی بود که ربطی به راکتور اراک ندارد؛ این جوسازی‌ها دستور دشمن بود. یکسری افراد ممکن است نفوذ کنند و برای مدیران ما تصمیم سازی کنند که حرف در دهان آنها بگذارند. در دوره من هم اتفاق افتاد یعنی اینها به بنده توضیحاتی می دادند اما این حرف ها به گوش من نمی رفت. این راکتور اراک ۴۰ مگاوات ترمال است و نوع سنگین است اما آن (چرنوبیل) گرافیت بود. آخرین استاندارد های آژانس در راکتور اراک به کار رفته است اصلاً امکان بروز حادثه در این راکتور وجود ندارد.

عباسی بر همین اساس اضافه کرد: ما همیشه می‌گوییم مرغ همسایه غاز است؛ چون می‌گویند سوخت آن ایرانی ست می‌گویند نباید باشد. ما که اکنون در تمام ابعاد صادر کننده تجهیزات نظامی هستیم. لذا رآکتور اراک به دلیل اینکه سوخت ایرانی داشت و اینها نمی خواستند کار کند، می‌گویند منفجر می‌شود، یک مسئول هم می‌آید و در مجلس می‌گوید این رآکتور چون پلوتونیوم تولید می‌کند -و چون پلوتونیوم در سلاح مصرف می‌شود- نباید باشد. مگر مسئله آنها داشتن سلاح ماست؟ کشور همسایه پاکستان هم سلاح دارد آن طرف تر هم کشور دوست مانند هندوستان هم سلاح دارد؛ این ها چه مشکلی برایشان پیش آمده؟ آنهایی که سلاح دارند در ۵۰ سال گذشته کدام دچار مشکل شدند؟

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به اینکه ما اسرائیل را با سلاح هسته‌ای تهدید نمی‌کنیم،‌ گفت: ما قطعا از قدرت نرم استفاده می‌کنیم، اگر رژیم صهیونیستی برای ما خط و نشان بکشد ما جور دیگری خدمت آن می‌رسیم و نیازی به سلاح هسته‌ای نداریم و نمی گذاریم فلسطین اینگونه شود.

وی افزود: با چرنوبیل نشان در اصل می‌خواهند کارخانه را تعطیل کنند اما باید بگویم پلوتونیوم واقعاً برای سلاح نیست. مردم بدانند اگر این اورانیوم در آن راکتور بوشهر قرار بگیرد و نوترون جذب کند پلوتونیوم تولید می‌شود، پس تولید پلوتونیوم مختص راکتور اراک نیست در راکتور بوشهر هم پلوتونیوم تولید می‌شود و فرق آن این است که اراک سوخت ایرانی دارد اما سوخت بوشهر چون از روسیه است باید به کشور خود برگردد، اما سوخت اراک خیلی فایده دارد و رادیو ایزوتوپ های مختلف از آن استخراج می‌شود که می‌توان با آن تولید ثروت کرد.

عباسی تصریح کرد: ما امکان کار با سوخت کشورمان را نباید از دست دهیم چرا که پلوتونیوم سوخت راکتورهای آینده است و برای هزار سال و به عبارتی بیش از هزار سال کره زمین انرژی تولید می کند و این خیلی مهم است. چرا راکتور اراک تعطیل می‌شود؟ چون دستاورد ۲۰ سال شبیه‌سازی محاسبات و کارهای مختلف داشت؟ یعنی تیم سازنده یک رآکتور کم قدرت می شدیم که برای ساخت راکتور قدرت متوسط آماده شویم که این را از کشور گرفتند. اینگونه نیست که آقای آشنا و امثال او بگویند ما زود برمی گردیم؛ خیر اینگونه نیست که مانند شما هر کار سیاسی، هنری، فرهنگی، آشوب و کنسرت و هر چیزی که در مملکت خواستید راه بیاندازید و بعد هم نیروی انسانی دوباره در حالت عادی برگردد؛ اگر نیروی انسانی به نظام پایبند نباشد و نظام انگیزه و امید به آن نیروی انسانی دهد راحت میشود به گذشته برگشت.

عباسی در پاسخ به صحبت مجری که گفت مجلس 20 دقیقه ای برجام را تصویب کرد، اظهار کرد: نباید به مجلسی‌ها خیلی ایراد گرفت وقتی به آنها می گویند این تصمیم نظام است و آنها باور می‌کنند که نباید توقع آنها داشت. رشته آنها این نیست و تجارب شان هم متفاوت است. به عنوان مثال بنده با یکی از آنها درباره برجام و FATF صحبت می کردم و او می‌گفت تخصص من چیز دیگری است و این‌ها را نمی فهمم، بیا و برای من توضیح بده. که بنده گفتم اتفاقا تخصص من در توضیح دادن به افرادی است که رشته آنها این نیست. پس تخصص شما چیست و برای چه نماینده مجلس شده اید؟ 

وی بیان کرد: به هر حال افرادی بودند که دارای وجاهت در مملکت بودند و در راه اندازی برجام در مجلس خیلی موثر بودند و نمایندگان را منحرف کرده و اطلاعات غلط دادند و نمایندگان مجلس هم بر مبنای بحث های آنها به عنوان کارشناس داشتند تصمیم گرفتند؛ به عنوان مثال یکی از این موارد چرنوبیل بود، آنها بحث چرنوبیل شدن اراک را مطرح کردند؛ لذا نمایندگان هم باور کردند.

وی افزود: اگر مردم یادشان باشد بعد از برجام که قرار بود سیب و گلابی بدهد چه اتفاقی افتاد. در آخر هم گفتند اگر سیب و گلابی نداد سایه که دارد زیر این درخت از سایه‌اش استفاده کنید. این را همان فرستاده آلمانی‌ها اخیراً گفت. چقدر وقیح است که ما را مسخره می‌کنند؛ آیا مردم دوست دارند مسئولانی که انتخاب کردند و دستگاه اجرایی کشور را دست آنها دادند توسط کشورهای اروپایی مسخره شوند؟ این در شأن مردم ایران است؟

وی همچنین عنوان کرد: هرچه مسئولان کار خبط و خطا می کنند باز هم با همان روال ادامه می‌دهند. در سپهر سیاسی کشور باید افرادی که انقدر وعده و وعید می‌دهند تکلیفشان مشخص شود که یا  باز هم بمانند و ادامه دهند یا حداقل خودشان به زبان خوش بگویند ما اشتباه کردیم و راهی که رفتیم غلط است و خداحافظی کنند. این را که می توانند بگویند اشکالی ندارد.

وی با انتقاد از وعده ای که درباره دلار داده شد، گفت: به نظر شما نمی شود کسی دلار را ۵ هزار تومان کند؟ مگر این‌ها نیامده بودند که دلار ۵ هزار تومان نشود چه طور شد که تا ۱۸ هزار تومان هم رفت. مردم برای چه باید این فشارها را تحمل کنند؟

وی در پاسخ به این سوال که اکنون وضعیت نیروی انسانی ما بعد از چند سال تلاش هسته ای چگونه است، گفت: اگر بحث دانشگاهی را بخواهید که باید بگویم از سال ۹۲ به بعد بودجه لازم به بخش هسته‌ای تعلق نگرفته است. دولت در این رابطه زیرکی می‌کند و برخی موارد، نانوشته به صورت تحریم‌های داخلی اعمال می شود. یک نفر را پیدا کنید که بگوید یک ریال بودجه تحقیقاتی در اختیار شما قرار داده ایم.

عباسی با طرح این سوال که آیا بنده در انرژی اتمی مملکت نمی‌توانستم کمکی بکنم مثلاً مشاور باشم، افزود: اصلا از من مشورت نگرفتند یا حتی تلفن بزنند سوال کنند و بگویند تا این موقع چه می‌کردی؟ اصلاً به من پیشنهاد یک پروژه تحقیقاتی هم ندادند. به همکاران اتاق‌های مجاور بنده و استادهای هسته‌ای هیچ پیشنهادی ندادند در بخش راکتور ما فقط مقاله نظریه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه تکنولوژی نیروگاه در دانشگاه وجود ندارد،‌ تصریح کرد: مشکل ما محاسبات نوترونیک نیست که شبیه سازی کنیم، افراد باسوادی داریم لذا آن اراده‌ واقعی وجود ندارد ؛ شما باید به استاد دانشگاه پروژه‌ بدهید که در آن پروژه نیروی انسانی تربیت کند اساتید ما از جان خود مایه می‌گذارند، هم جانشان در خطر است و هم زندگیشان را در پای این قضیه گذاشته اند. آنان جان خود را کف دستشان گرفتند و کار می کنند اما بودجه، توجه لازم و امکانات آزمایشگاهی را در اختیار ندارند به ویژه در یک سال گذشته که قیمت مواد و تجهیزات فرآوری شده است، همان پادمان می‌گوید اگر می خواهید مقاله بدهید ما باید حتما ببینیم.

وی افزود: متاسفانه نگاه فقیه اندر سفیه به هسته‌ای ما می‌اندازند و می‌گویند که شما قدرت مقاله دادن در ژورنال‌های بین المللی را ندارید؛ می‌پرسند چقدر ارجاع دارید، اینها به درد مملکت نمی‌خورد هر چند در جای خود خوب است اما اگر بخواهیم در این چیزها توقف کنیم همه استاد‌های ما مقاله می دهند که به درد من نمی خورد.

وی با طرح این مطلب که شما فکر میکنید قائم‌مقام بنده کم آدمی بود؟ گفت: فکر می‌کنید دشمن نمی خواست او را ترور کند؟ البته او در جاهای دیگر مملکت کار کرد و کشاورزی خود را احیا کرد، من از او خواهش کرده بودم که بیاید تا به ما کمک کند او سال‌ها در این زمینه زحمت کشیده بود. بقیه هم هستند. شما فکر می کنید ما دیگر مثل شهید شهریاری نداریم؟ شاید این گونه دانشمند کم باشند اما شهریاری بخیل که نبود، قطعاً علم خود را توزیع کرده بود. شهید شهریاری پایه گذار انجمن هسته‌ای ایران بود و در کارگاه های آموزشی بیش از ۵۰۰ شاگرد را تربیت کرد.

عباسی با اشاره به اینکه با امنیتی کردن مسائل و قایم کردن آنها از مردم، مملکت پیشرفت نمی‌کند، بیان کرد: ما باید از بخش‌های مختلف انرژی اتمی بازدید کرده و به بقیه کشور گزارش دهیم و اگر شورای عالی امنیت ملی صلاح بداند آن را در روزنامه‌ها بزنیم، ما در این رابطه قانون داریم. این قانون ۲۵ مهر ۹۴ ابلاغ شده است، در راستای آن دستگاه اجرایی و دولت چه کار کرده است؟ بند ۷ قانون می‌گوید دولت و قوای مسلح کشور موظف هستند به منظور حراست از امنیت و منافع ملی کشور و حمایت از متحدان در مقابل مقابل تروریسم اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود:‌ ما برای اینها قانون داریم و تدابیر لازم را نسبت به تقویت توانمندی های دفاعی جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه های آفندی و پدافندی از جمله هوایی، دریایی، زمینی، موشکی و ایجاد پدافند باید انجام شود. در مقابل حمله هسته ای که طرف مقابل تهدید می‌کند چگونه می‌خواهیم دفاع کنیم؟ باید در این زمینه کار شود چرا که مصوبه مجلس است. همچنین در ساخت پیشران ها باید جدی باشیم. ما که نمی‌خواهیم شوخی کنیم. پیشران ساختن که ساده نیست.

عباسی بر همین اساس اضافه کرد: درمقابل بدعهدی آمریکایی ها و تهدیداتی که می کردند رئیس جمهور ما به انجمن انرژی اتمی نامه نوشت که امکان سنجی کنید؛ امکان سنجی به چه درد می‌خورد؟ این امکان سنجی ها قبلا صورت گرفته است و در رابطه با ساخت آن غنی سازی اورانیوم به این گونه موارد باید پیش‌بینی شود. ما باید تصویربرداری نوترونی که توانایی آن را در اندازه گیری محاسبات و شبیه سازی زیاد است را بالا ببریم چرا که اگر بخواهیم رآکتور طراحی کنیم باید در زمینه نوترون درجه یک باشیم که هستیم آن هم به همت شهید شهریاری شهید علی محمدی.

وی گفت: اینستکس چیزی ندارد. یک ابزار مالی است که می‌خواهد راهی برای ما باز کند تا نفت‌مان را در جای دیگری به فروش برسانیم. با این حال باید التماس و خواهش کنیم که این پول را به حساب این شرکت بریزد چرا که ما تحریم بانکی داریم و نمی‌توانیم پول را مستقیماً به حساب بریزیم.

وی در خاتمه در پاسخ به این سوال که امروز وضعیت هسته های ما در صورت ادامه دادن زمان تفکر پیشرفته هسته ای چگونه بود گفت: ۸۶ درصد پیشرفت در راکتور اراک داشتیم. راکتور در آخر سال ۹۳ با سوخت اصلی باید راه‌اندازی می‌شد. اگر ما با روس ها کار کرده بودیم همان روند ادامه داشت و راکتورهای ما 70درصد ساخت‌شان تکمیل شده بود. اگر غنی سازی را ادامه داده بودیم اکنون نسل های سانتریفیوژ سوی ۲۴ ما حدااقل چند آبشار کار می‌کرد و سوخت را کامل کرده بودیم و در غنی سازی، جزو کشورهای درجه یک دنیا می شدیم؛ در حوزه پرتوها در زندگی مردم جهش می‌کردیم و در ساخت شتاب دهنده حتماً جزو کشورهای سازنده و صادر کننده شتاب دهنده ذرات بودیم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: فریدون عباسی سازمان انرژی اتمی مذاکرات هسته ای فرجام برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۴۴۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از برگزاری اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی کشور تا تدوین شناسنامه باغ‌های شهر قم

ایسنا/قم برگزاری اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی کشور، هزینه‌های نگهداری شهر، فعالیت کمیسیون زنان و خانواده شورای اسلامی و رفع ۸۰ درصدی معضل آب‌گرفتگی در سطح مناطق شهری از جمله موضوعاتی بود که در نشست روسای کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر قم مطرح شد.

محسن محرری امروز ۵ اردیبهشت‌ماه در نشست خبری رؤسای کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر قم در آستانه روز شوراها که در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد، اظهار کرد: شورای اسلامی شهر قم در شش دوره فعال با ترکیب نیروهای متعهد، انقلابی و متخصص در راستای رضایت شهروندان تلاش کرده تا عملکرد شایسته‌ای داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم ارتباط بیشتر با رسانه‌ها و مردم را رویکرد شورای اسلامی شهر دانست و افزود: تلاش شده است تا در عرصه‌های مختلفی چون مساجد، مجامع عمومی، مجالس و هیئت‌ها و همچنین ملاقات‌های مردمی این ارتباط چهره به چهره حفظ شود و اعضای شورا نیز متعهد و موظف به ارتباط با رسانه‌ها هستند.  

وی با تأکید بر اینکه نگاه برنامه‌ای در شورا اسلامی شهر حاکم است، تصریح کرد: دقت در تنظیم بودجه به‌طوری بوده که بودجه با رعایت روند رشد منطقی تعرفه که از تورم عقب نماند و فشاری هم به مردم وارد نشود و در این سال‌ها عملکرد بودجه منطبق با بودجه مصوب است.  

وی طرح‌های نیمه‌تمام را از اولویت‌های شورای اسلامی شهر دانست و تأکید کرد: تعدادی از پروژه‌های نیمه‌تمام در هسته مرکزی شهر تکمیل و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

محرری با بیان اینکه توازن در مناطق از هدف‌های مهم است، گفت: توازن درآمد و توزیع بودجه در مناطق شهری متناسب با نیاز هر محله با توجه به درآمد کلی شهرداری به شکل مناسب و متوازن انجام می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه ۱۲۴ جلسه رسمی در دوره ششم برگزار شده است، عنوان کرد: در طول این مدت ۸۲۰ مورد لوایح و ۷۸ طرح مورد بررسی قرار گرفته است.  

وی از برگزاری هفتاد و یکمین اجلاسیه مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهر مراکز شهرها در ایام دهه کرامت خبر داد و گفت: شورای اسلامی شهر قم، ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت، میزبان اجلاس رؤسای شورای استان‌ها خواهد بود.

روزانه ۳ میلیارد تومان هزینه نگهداری شهر می‌شود

در ادامه مجید اخوان رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم، اظهار کرد: کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر وظیفه نظارت، تدوین و اجرا را بر عهده دارد.  

وی افزود: از هزینه‌های جاری شهرداری اعم از پرسنل و هزینه‌های اداری و تشکیلاتی، هزینه‌های ضروری در اولویت قرار می‌گیرد.  

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم با اشاره به بودجه شهرداری قم در سال جاری، بیان کرد: با وجود اینکه بودجه شهرداری قم در نیازهای شهری و مباحث توسعه و عمران شهری با توجه به کمبودهای سنواتی جوابگو نیست، اما شاهد رشد مناسبی هستیم.

اخوان ادامه داد: همه تلاش مجموعه شورای اسلامی شهر بر این است تا دریافت عوارض با رشد معتدلی انجام شده و فشاری محتمل شهروندان نشود.

وی با بیان اینکه بخشی از بودجه نقدی و غیر نقدی است، تصریح کرد: از ۱۴ هزار ۲۰۰ میلیارد، ۲.۵ میلیارد تومان بودجه جاری شهرداری قم است که شامل حقوق و دستمزد کارکنان و پرسنل و کمک به سازمان‌هایی چون سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی است.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم هزینه نگهداری شهر را هزار میلیارد تومان در سال دانست و گفت: روزانه سه میلیارد تومان هزینه رفت‌وروب سطح شهر و نگهداری فضای سبز است.

 اخوان سرانه عمرانی برای هر نفر را ۱۰ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای امور عمرانی شهر صرف می‌شود.

امکان برپایی بازارچه‌های موقت در ۱۳ بوستان شهری قم

همچنین نرجس نیازمند رئیس کمیسیون زنان و خانواده شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: بعد از تشکیل دوره ششم شورای اسلامی شهر، به دنبال مطالبات از سوی اقشار مختلف بانوان جامعه و شهر قم، در ابتدا کمیته بانوان و در اردیبهشت‌ماه سال گذشته کمیسیون زنان و خانواده تشکیل شد.

وی با بیان اینکه قبلاً هیچ موضوع متناسب و متناظر درباره بانوان در شهرداری قم وجود نداشت، افزود: ابتدای امر تشکیل کارگروه‌ها را داشتیم که تمام مواردی که مربوط به حوزه زنان و خانواده است بررسی‌شده و مهم‌ترین سرفصل‌ها مربوط به حوزه شهری پیاده شود.

رئیس کمیسیون زنان و خانواده شورای اسلامی شهر قم با اشاره به عمده فعالیت‌ها در کمیته بانوان و کمیسیون زنان و خانواده تصریح کرد: جوانی جمعیت، حمایت از محافل قرآنی در راستای تربیت دینی فرزندان، حمایت از مشاغل خانگی و تقویت اقتصاد خانواده، ازجمله فعالیت‌هایی بود که در کمیته بانوان و کمیسیون زنان و خانواده انجام شده است.

وی ادامه داد: در راستای ایجاد بازارچه‌های ثابت و موقت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری ۱۳ بوستان را برای ایجاد فضای بازارچه‌ها معرفی کرده است.

نیازمند با تأکید بر ورزش و اهمیت نشاط اجتماعی، اظهار کرد: در راستای افزایش نشاط اجتماعی  ورزش صبحگاهی بانوان راه‌اندازی و فضاهای بوستان بانوان گسترش یافت.

رئیس کمیسیون زنان و خانواده شورای شهر قم از همایش ملی پیاده‌روی بانوان در ۲۱ اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: در تلاشیم تا ورزش همگانی را در شهر گسترش دهیم.

اجازه تصمیم‌گیری نادرست در حوزه طرح جامع شهر قم را نمی‌دهیم

در این نشست روح‌الله امراللهی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر قم عنوان کرد: سه موضوع تملک، شهرسازی الکترونیک و معماری و شهرسازی اسلامی در کمیسیون معماری و شهرسازی مطرح است.

وی با بیان اینکه در مباحث اجرایی چون پروژه‌های تملک موفق عمل کرده‌ایم، افزود: در بحث تملکات، ۱۳ خیابان از برنامه پیش‌بینی‌شده برای بازگشایی ۱۶ خیابان، در سطح شهر بازگشایی‌شده و این موضوع در هفت سال گذشته اتفاقی کم‌نظیر و بی‌سابقه است و تا حدودی ساختار معابر شهری تکمیل‌شده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر قم با اشاره به پروژه‌های تملک و بازگشایی، تصریح کرد: خیابان‌های شهیدان برقعی، شهید صادقی، بلوار جمهوری اسلامی، شهید خسروبیگی، مجموعه تملکات پروژه چهل اختران، پروژه چندساله محور عماریاسر، تکمیل طرح میدان تره‌بار در میدان مطهری و پروژه طرح بازآفرینی قبرستان نو ازجمله پروژه‌هایی بوده که در سال گذشته اجرایی شده است.

وی با تأکید بر اهمیت شهرسازی الکترونیک اظهار کرد: با هوشمند سازی حوزه شهرسازی در حوزه نقل و انتقالات موفق بوده‌ایم که در کاهش آمار مراجعات حضوری شهروندان به شهرداری مؤثر بوده است.

امراللهی با بیان اینکه به دلیل بعضی از موضوعات حقوقی ما هنوز به صدور پروانه در یک هفته نرسیده‌ایم، ادامه داد: هدف اصلی کمسیون معماری و شهرسازی بر این است تا مجموعه کار نظام‌ مهندسی را از شهرداری مستقل کنیم و نظارت بر اجرا را در مرحله بعد قرار دهیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر قم یادآور شد: عملکردمان در مباحث زیرسازی سیستم، در حوزه بانک‌های اطلاعاتی کم‌نظیر بوده است.

وی معماری و شهرسازی اسلامی را چالش مهم در شهر قم دانست و تاکید کرد: تلاش ما در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی سطحی بوده است.

امراللهی با بیان اینکه معماری و شهرسازی اسلامی دغدغه نمایندگان منتخب شهر قم است، گفت: بعد از طرح جامع سوم که بعد از انقلاب اسلامی داشته‌ایم، دیگر نمی‌گذاریم مطابق تئوری‌ها و رفتارهای گذشته برای شهر قم تصمیم‌گیری شود.

تدوین شناسنامه باغ‌های شهر قم

همچنین سید مجتبی سبحانی ثابت -رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی قم- بیان کرد: در سال نخست دوره ششم شورای اسلامی شهر قم، سیاست‌گذاری‌ها و اهداف تعیین شد و مطابق این سیاست‌ها در حال حرکتیم.  

وی با بیان اینکه بودجه شهرداری قم متناسب با این سیاست‌ها تعیین می‌شود، افزود: در زمینه آتش‌نشانی و سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آتش‌نشانی که با جان شهروندان در ارتباط است، پیگیری‌های مطلوبی شده و فرایندها در زمینه تسریع خدمات به شهروندان انجام شده است.  

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی قم با تأکید بر اینکه کیفی سازی و ابنیه‌سازی فضای سبز در دستور کار این کمسیون قرار دارد، تصریح کرد: سیستم آبیاری و کاشت درختان مثمر در بوستان‌های سطح شهر در حال پیگیری است و بودجه لازم برای توسعه زیرساخت‌ها در بوستان‌ها مثل تقویت مجموعه‌های فرهنگی که فعالیت دارند، تعریف و پیش‌بینی‌شده است.  

سبحانی ثابت با اشاره به اهمیت حراست از باغ‌های شهر قم ادامه داد: در راستای حفظ تمام باغ‌های سطح شهر درخواست تدوین شناسنامه داده شده است.  

وی با بیان اینکه دفن شهیدان گمنام در بوستان‌های شهری بسیار اثرگذار بوده، اضافه کرد: به‌منظور حفظ هویت فرهنگی شهر در بوستان‌ها، پنج نقطه از سطح شهر شناسایی و شهیدان گمنام در این پنج نقطه دفن شدند.

 رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی قم با اشاره به پروژه نقاط آب‌گرفتگی در سطح شهر عنوان کرد: در ابتدا بیش از ۲۵ نقطه در هر منطقه شهر، درگیر معضل آب‌گرفتگی بودند که پس از شناسایی، ۸۰ درصد از این نقاط رفع شد.

سبحانی ثابت معیشت مردم را از اهم موضوعات دانست و گفت: سیاست‌گذاری‌های خوبی در سازمان میادین و تره‌بار شهرداری قم در حال انجام است تا بتوانیم در بازارها وارد شویم و در شکست نرخ قیمت‌ها تأثیرگذار باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم
  • مجلس ، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد
  • اجلاسیه سراسری روسای شورا‌های اسلامی کشور به میزبانی قم برگزار می‌شود
  • از برگزاری اجلاسیه سراسری روسای شوراهای اسلامی کشور تا تدوین شناسنامه باغ‌های شهر قم
  • تاکید کریمی‌قدوسی بر ادعایش: برای سوخت کلاهک هسته‌ای، جمهوری اسلامی «نصف روز» زمان لازم دارد!
  • کریمی قدوسی : برای تولید اورانیوم ۹۰ درصد، «نصف روز» زمان لازم داریم
  • کریمی قدوسی: برای تولید سوخت کلاهک هسته‌ای، «نصف روز» زمان لازم داریم
  • کریمی قدوسی: برای تولید اورانیوم ۹۰ درصد، «نصف روز» زمان لازم داریم
  • تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری آزمون سراسری تشریح شد
  • کنکوری ها گول کانال های سوال‌فروش را نخورید