Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا به نقل از ایندیپندنت، در میان آثاری باستانی که قرار است به کشور اصلی‌شان بازگردانده شوند، ‌تعدادی مجسمه «بودایی» که به صورت غیرقانونی از «افغانستان» ‌خارج شده بودند نیز به چشم می‌خورد. این مجسمه‌ها در سپتامبر سال ۲۰۰۲ در فرودگاه «هیترو» لندن کشف شدند.

قدمت این آثار باستانی به قرن چهارم تا ششم پس از میلاد مسیح بازمی‌گردد و پس از آن‌که با توافق «موزه ملی افغانستان» در یک نمایشگاه موقتی در لندن به نمایش گذاشته شدند به «موزه ملی افغانستان» بازگردانده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در میان آثار باستانی که به عراق باز گردانده می‌شوند، مجموعه‌ای از کتبیه‌های خط میخی وجود دارد. این ۱۵۴ کتیبه‌ بین‌النهرینی که حاوی نوشته‌های خط میخی هستند در فوریه سال ۲۰۱۱ در بریتانیا کشف شدند. قدمت این آثار باستانی از ۲۱۰۰ تا ۱۸۰۰ پیش از میلاد مسیح تخمین زده شده است. این آثار در نهایت به موزه عراق منتقل خواهند شد.

 چندی پیش، موزه بریتانیا یک پروژه مشترک با عنوان «استرداد آثار باستانی» با همکاری مقام‌های میراث و آثار باستانی، ‌مجموعه‌داران، فروشندگان و مراکز حقوقی با هدف شناسایی و بازگرداندن آثار باستانی قاچاق‌شده از  مصر و سودان ترتیب داده بود.

در جریان این پروژه، نزدیک به ۷۰۰ اثر باستانی غارت و قاچاق‌شده از مصر تنها در سال گذشته شناسایی شده است.

کد خبر 447178

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: هنرهای تجسمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۴۴۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان و قرقیزستان در شانس مجدد جام جهانی

به گزارش "ورزش ‌سه"، افغانستان، عراق، قرقیزستان و ویتنام 4 تیمی بودند که در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های فوتسال آسیا برابر رقبای خود که به ترتیب تاجیکستان، تایلند، ایران و ازبکستان بودند شکست خوردند تا رویاپردازی آنها برای قهرمانی از بین برود.

با این حال و با توجه به اینکه رقابت‌های امسال جام ملت‌های آسیا تعیین کننده سهمیه جام جهانی پیش رو هم هست، 4 سهمیه آسیا مشخص شدند و از سوی دیگر با توجه به حضور ازبکستان در فینال که میزبان مسابقات جام جهانی در سال 2024 به شمار می‌رود، یک سهمیه دیگر هم آزاد شد تا 4 تیم حذف شده در مرحله یک چهارم نهایی برای کسب آن تلاش کنند.

ساعاتی پیش دو دیدار اولین مرحله پلی آف طبق قرعه کشی از پیش تعیین شده برگزار شد. عراق به مصاف افغانستان رفت و ویتنام هم با قرقیزستان مسابقه داد. 

در مسابقه اول عراق با نتیجه عجیب و غیرمنتظره 5 بر 3 مقابل افغانستان که اولین حضورش را با مجید مرتضایی سرمربی ایرانی‌اش در رقابت‌ها تجربه می‌کند، به برتری رسید و در دیگر دیدار هم ویتنام با نتیجه 3 بر 2 از قرقیزستان شکست خورد.

با نتایج کسب شده حالا روز جمعه دو تیم افغانستان و قرقیزستان در پلی آف سوم به مصاف هم می‌روند و برنده آنها پنجمین و آخرین سهمیه قاره آسیا در جام جهانی 2024 فوتسال را از آن خود خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • افغانستان و قرقیزستان در شانس مجدد جام جهانی
  • پیروزی تیم فوتسال افغانستان در برابر عراق
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  •  آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی، دیگر دانشگاه‌ها را به تقلید از ما واداشته است
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد