Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-05-09@11:12:37 GMT

پیش فروش نفت ایران به کشورهای قدرتمند

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۴۴۷۵۵

پیش فروش نفت ایران به کشورهای قدرتمند

رویداد۲۴ بعد از خروج آمریکا از برجام و قطعی شدن بازگشت تحریم‌های نفتی اقدامات نسبتاً خوبی در راستای فروش نفت کشور انجام شد. گذر از مدل سنتی فروش نفت خام و عرضه نفت در بورس برای استفاده از توانمندی و انعطاف‌پذیری بخش خصوصی در صادرات نفت یکی از اقدامات ضدتحریمی ایران برای جلوگیری از افت میزان صادرات نفت خام کشور بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خلق منابع جدید غیر نفتی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها؛ دو راهکار جدید دولت برای اداره کشور است که طبق گفته‌های اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری هم اکنون برای اداره کشور دو راهکار پیش رو داریم که یکی خلق منابع جدید بدون اتکا به منابع نفتی و دیگری صرفه‌جویی در هزینه‌هاست.

وی با بیان این‌که ایران کشوری ثروتمند است که ذخایر و منابع عظیم نفت و گاز دارد، اظهار کرد: درآمد سالانه ما از بخش نفت حدود ۱۵۰ میلیارد دلار در سال بوده است و هر کشور قدرتمندی که تمایل داشته باشد با ایران کار کند، می‌تواند برای دو تا سه سال آینده نفت ایران را پیش‌خرید کند.

او افزود: در شرایط خطیر پیش رو، به‌صورت توأمان با محدودیت و فرصت‌هایی روبه‌رو هستیم که این محدودیت‌ها و فرصت‌ها تأثیر جدی و تعیین کننده‌ای بر همه نهادهای کشور و به‌ویژه دانشگاه‌ها دارد و نقش و عملکرد آن‌ها تحت تأثیر این شرایط قرار خواهد گرفت.

معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به تدوین بودجه سال ۹۸ کل کشور از سوی دولت و تذکر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بودجه باید به گونه‌ای باشد که شرایط تحریم از آن استنباط شود، تصریح کرده است: پس از تاکید ایشان، بودجه بازنگری شد و به ۴۰۷ هزار میلیارد تومان کاهش یافت و این رقمی بود که سازمان برنامه و بودجه آن را به‌عنوان رقمی اعلام کرد که دیگر نباید کاهش یابد.

پس از این بازنگری توسط دولت، مجلس شورای اسلامی بودجه را به ۴۴۷ هزار میلیارد تومان افزایش داد و پس از آن مقام معظم رهبری تکلیف دیگری را بر عهده دولت قرار دادند تا بودجه با حداقل اتکا به درآمدهای نفتی اصلاح شود که پس از این بازنگری بودجه به عدد ۳۸۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافت که در شورای‌عالی اقتصادی قوای سه‌گانه تصویب شد و مقام معظم رهبری نیز آن را تأیید کردند.

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس جمهوری، وی با تاکید بر ضرورت هم‌افزایی قوای سه‌گانه و افزایش تاب‌آوری مدیریتی، گفت: تاب‌آوری مدیریتی یعنی بتوانیم به‌موقع تصمیم‌گیری کنیم و همه شهروندان احساس کنند که نظام می‌تواند از این شرایط عبور کند.
 

پیش‌فروش نفت ایران امری شدنی اما غیر مرسوم

خطیبی - کارشناس ارشد حوزه انرژی - درباره امکان پیش‌فروش نفت ایران گفت: معمولاً قراردادهای نفتی به صورت یک ساله منعقد می‌شود و تاکنون قراردادی که عمر آن بیش از یکسال باشد را کمتر دیده‌ایم اما این‌که یک کشور برای دو تا سه سال نفت را پیش‌خرید کند، امری شدنی است، اما در واقع در بازار جهانی نفت مرسوم نیست.

وی با اشاره به اهمیت امنیت انرژی اظهار کرد: این مساله یک موضوع مهم برای کشورهای خریدار انرژی است که بتواند با ایجاد سازوکارهایی امنیت انرژی خودشان را بالا ببرند و می‌توان گفت که این اقدام می‌تواند در این مساله بسیار کارساز باشد، اما باید نیز به این موضوع توجه کرد که در حال حاضر نیز می‌توان در بورس انرژی تا حد زیادی امنیت انرژی را ارتقا داد.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی درباره انعقاد قرارداد سه یا چهار ساله آن هم به صورت فیزیکی، تاکید کرد: از نظر ارتقای امنیت انرژی این موضوع می‌تواند به نفع کشورهای مصرف کننده و از نظر تضمین فروش نیز می‌تواند به نفع کشورهای تولید کننده باشد، اما باید به این مساله نیز توجه کرد که در شرایط تحریم فعلی ایران، نمی‌توان روی این پیشنهاد حساب زیادی باز کرد.

وی افزود: این پیشنهاد می‌تواند در آینده شرایط خوبی را به وجود آورد اما در شرایط فعلی، بازار در حالت اشباع قرار دارد و کشورهای خریدار نگرانی بابت تأمین انرژی ندارند و اگر نگرانی نیز برای قیمت نیز وجود داشته باشد، می‌توانند این مساله را با ورود به بورس تا حد زیادی متعادل کنند.

به گفته خطیبی اگر شرایط فعلی بازار نفت معکوس شود و کشورها نگران تأمین انرژی باشند، قطعاً از این پیشنهاد استقبال خواهد شد و می‌توان نتایج مثبت آن را دریافت کرد.

منبع: ایسنا برچسب ها: رویداد24 ، پیش فروش نفت ایران ، خروج آمریکا از برجام ، صادرات نفت ایران ، تحریم های آمریکا علیه ایران ، تحریم نفت ایران ، جنگ ایران و آمریکا ، تحریم های آمریکا سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 پیش فروش نفت ایران خروج آمریکا از برجام صادرات نفت ایران تحریم های آمریکا علیه ایران تحریم نفت ایران جنگ ایران و آمریکا تحریم های آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۴۴۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهاد ایران به روسیه برای ایجاد کریدور گازی

رئیس موسسه مطالعات بین المللی انرژی از پیشنهاد ایران به روسیه برای ایجاد کریدور شمالی_جنوبی از اوراسیا تا خلیج‌فارس خبر داد و گفت: ایجاد این کریدور، شبکه‌ای از فروشندگان و خریداران گاز را تشکیل می‌دهد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدصادق جوکار، رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در حاشیه نخستین روز از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست خبری با اشاره به اینکه مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی به همه بخش‌های مرتبط با صنعت نفت و گاز خدمات مشاوره‌ای می‌دهد، اظهار داشت: این اقدام‌ها در 4 حوزه راهبردی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سند امنیت انرژی ایران نهایی و تدوین و شاخص‌های آن مشخص شده است.

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با اشاره به اینکه برای نخستین بار است در کشور سندی داریم که با چالش‌های روز کشور هماهنگ است، افزود: در این سند همه شاخص‌های امنیت انرژی که خاص ایران است مورد توجه قرار دارد.

جوکار با تأکید بر اینکه بسیاری از معضلات موجود در کشور مانند حکمرانی انرژی، تقدم مدیریت تقاضا بر عرضه و... در تدوین این سند مورد توجه بوده است، بیان کرد: این سند در شورای امنیت ملی مصوب و به همه دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد و اجرای آن الزام‌آور است.

وی با اشاره به اینکه افزون بر تدوین این سند، دورنمای استانی انرژی کشور مشخص شده است، تأکید کرد: اتلاف انرژی در هرکدام از استان‌های کشور از این طریق قابل شناسایی است.

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی تصریح کرد: برای نخستین بار الگوی جهانی و منطقه‌ای انرژی را پیش‌بینی کردیم که در زمینه صادرات نقش دارد و می‌تواند در الگوهای خنثی‌سازی تحریم که مبتنی بر توان بخش خصوصی است مؤثر باشد. 

جوکار با اشاره به اینکه ایران کشور نفتی است، گفت: درآمدهای نفتی موتور محرک بخش‌های مختلف اقتصاد ایران به شمار می‌رود.

وی افزود: سومین اقدام، تحلیل قیمت‌های هفتگی است و پارسال 93درصد از پیش‌بینی‌ها در بازه پیش‌بینی‌شده بوده است. 

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی چهارمین رویکرد را پایش رباتیک در حوزه بازار با تکیه بر رویدادها و روندها دانست و ادامه داد: اطلس انرژی کشورهای جهان نیز در حال تدوین بوده که برای همه فعالان بازار نفت کارآمد است.

جوکار تدوین سبد بهینه عرضه و تقاضای کشور به درخواست سازمان برنامه و بودجه در مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی را اقدام دیگر این مؤسسه اعلام کرد و گفت: برای نمونه، در سبد عرصه انرژی ایران جایگاهی برای زغال وجود ندارد و این در حالی است که سهم زغال در سبد سوخت جهان در حال گسترش است. در سبد تقاضا نیز این مشکل وجود دارد.

وی با اشاره به امکان صادرات گاز ایران به اروپا افزود: آمریکا بخشی از بازار صادرات انرژی به اروپا را حذف می‌کند و این چشم‌اندازی نیست که از نظر اقتصادی و امنیتی برای ایران جذابیت داشته باشد.

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ادامه داد: قیمت گاز در اروپا کاهشی است. از سوی دیگر، از نظر امنیتی برای ایران ایجاد مزیت نمی‌کند، زیرا حجم صادرات گاز ایران به اروپا نمی‌تواند به اندازه‌ای باشد که وابستگی ایجاد کند.

جوکار تأکید کرد: بازارهای در دسترس مناسب‌تر با هزینه‌های کمتر و پایداری بیشتر برای ایران، در همسایگی خود وجود دارد.

وی به پیشنهاد ایران به روسیه برای ایجاد کریدور شمالی_جنوبی از اوراسیا تا خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: ایجاد این کریدور، شبکه‌ای از فروشندگان و خریداران گاز را تشکیل می‌دهد.

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی با تأکید بر اینکه اگر برای مصرف بی‌رویه سوخت خودروها چاره‌ای اندیشیده نشود، ایران در آینده ظرفیت صادرات نفت خود را نیز از دست خواهد داد، بیان کرد: این مسئله اکنون برای صادرات گاز، با توجه به مصرف بالای این سوخت در داخل کشور وجود دارد.

جوکار با اشاره به هوشمندسازی شبکه انتقال با استفاده از تجربه روسیه در ایران، ادامه داد: روسیه نیز استفاده از توان ایران برای بهره‌گیری از گاز در شبکه حمل‌ونقل را در دستور کار دارد.

وی با تأکید بر اینکه بهینه‌سازی وظیفه دیگر دستگاه‌های اجرایی است، یادآور شد: اینکه وزیر نفت این وظیفه را برعهده می‌گیرد نباید سبب شود دیگر دستگاه‌های اجرایی از آن غافل شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال گازی در منطقه در جهت تحقق منافع ملی و توسعه درآمدهای ارزی
  • سند امنیت انرژی تصویب شد
  • سند امنیت انرژی ایران در شورای عالی امنیت ملی تصویب شد
  • پیشنهاد ایران به روسیه برای ایجاد کریدور گازی
  • ویژگی‌های ژئوپلیتیکی کشورهای شیخ‌نشین؛ از اختلافات پیچیده سرزمینی تا همگرایی در ساختارهای اجتماعی ـ تاریخی
  • دو سایت جدید تراکتورسازی در خارج از کشور راه‌اندازی می‌شود
  • برگزاری سومین نشست کمیسیون تخصصی شورای عالی انرژی در سال ۱۴۰۳
  • خاتون و 21 رقیب قدرتمند در رقابت‌های آسیایی!
  • خون رنگین زرگر‌ها در نظام مالیاتی ایران/ یک کارمند بیشتر از طلا فروش مالیات می‌دهد!
  • اسلامی: به دنبال خلق فناوری در حوزه انرژی اتمی هستیم