Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24- پروفسور نقی زاده در نشست نقد و بررسی تحلیلی سفر اخیر شینزو آبه به تهران که عصر سه‌شنبه در محل خبرگزاری دانشجویان ایران برگزار شد، تاکید کرد: ژاپن به دنبال جای پایی محکم در خاورمیانه است، از این رو به صلح و ثبات در این منطقه اهمیت می‌دهد.

 پروفسور نقی زاده گفت: شینزو آبه می‌خواهد در تحولات منطقه و بین الملل ورود بیشتری داشته باشد و در همین راستا به تهران آمد و می‌خواست یکی از ستون‌های حضور ژاپن در منطقه را در ایران بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها جلسات ویژه ای در این مورد قبل از سفر به تهران داشتند و این‌گونه نیست که فکر کنیم صرفاً به خواست آمریکا و ترامپ به تهران آمد. آنها در پی آن هستند که اگر روابط ایران و آمریکا بهبود یابد جای پای خود را در ایران محکم کرده باشند.

این استاد برجسته اقتصاد گفت: باید ژاپنی‌ها را در سفر به تهران نمک‌گیر می‌کردیم. نباید شینزو آبه دست خالی از ایران بر می‌گشت. اینکه چطور باید این کار را می‌کردیم به عهده دیپلمات‌ها و سیاستمدارها بود. ژاپنی اصولاً این گونه‌اند که اگر از سوی کسی کمکی، هدیه‌ای یا تعاملی را دریافت کنند حتماً بخش قابل توجهی از آن را برای آن طرف جبران می‌کنند از این رو تعامل با ژاپنی‌ها همیشه منفعت دارد.

نقی زاده خاطرنشان کرد: ژاپن در برنامه خود دارد که حضوری فعال و مؤثر در تحولات منطقه‌ای و بین المللی داشته باشد و تازه دارد کارهایی را انجام می‌دهد اما کارها در ژاپن کند و محتاطانه پیش می‌رود از این رو باید مقابل آنها صبور بود. سفر آبه به تهران یک گام اولیه اما جسورانه و از روی شهامت و مثبت بود.

وی در ادامه با بیان اینکه من از مخالفان جدی فروش نفت خام هستم و از نظر من این کار یعنی صادرات دارایی و فرصت‌های اجتماعی، افزود: تمام ارزش نفت تولید آن و فروش فرآورده‌هایی است که از آن به دست می‌آید. نکته جالب توجه این است که برخی اجازه نمی‌دهند امروز کشور ما دارایی خود را صادر کند.

این کارشناس مسائل ژاپن گفت: ژاپنی‌ها سعی دارند بگویند ما یک کشور معمولی هستیم اما من این را قبول ندارم. رابطه با ژاپن دوندگی و شرایط خاص خودش را دارد. این کشور سال‌ها منزوی بوده است اما این دوران انزوا کمک کرد که آنها در تولید سرآمد شوند. امروز یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های ایران و ژاپن در تولید و مصرف است. ژاپن در تولید سرآمد است و ایران در مصرف. رفتار مردم ژاپن حرکت در حوزه خاکستری است و بر خلاف آنها ایرانی‌ها در حوزه سفید و سیاه حرکت می‌کنند. بنابراین در حوزه تعامل دو کشور باید به فرهنگ و نوع تفکر آنها توجه داشت.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: معتقدم ما باید با ژاپنی‌ها پالایشگاه مشترک بزنیم و تمام نیاز ژاپن به فرآورده‌های نفتی را این طور برایشان تأمین کنیم چرا که صدور نفت خام بر خلاف سیاست تولید محور است. فروش نفت خام فروش درآمد نیست بلکه فروش دارایی‌هایمان است. البته در چند سال اخیر نفت خام از درآمد به دارایی کشور تبدیل شده است.

وی افزود ژاپن یک جامعه عمودی است یعنی کارمندان کارخانه میتسوبیشی فقط با کارمندان میتسوبیشی در ارتباط دارد ولی ایرانی‌ها هم افقی و هم عمودی رفتار می‌کنند و از این روست که می‌بینیم ایرانی‌ها در همه چیز و همه زمینه‌های تخصصی صحبت می‌کنند.

نقی زاده با بیان اینکه ژاپن در حال "دست راستی" شدن است اظهار کرد: دست راستی‌ها اکنون در ژاپن طرفداران جوان بیشتری دارند. الان ذهن ساموراواری که از ژاپنی‌ها در گذشته سراغ داریم دیگر وجود ندارد. دولت آنها هم به همین شکل است و احتمالاً در انتخابات آینده باز هم آقای آبه برنده خواهد شد.

این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل ژاپن اظهار کرد: شینزو آبه اگر در سپتامبر امسال به ریاست حزب انتخاب شود چهار سال دیگر در قدرت باقی می‌ماند و بلندترین زمان نخست وزیری ژاپن را خواهد داشت. تا وقتی نگرش مان به اقتصاد تغییر نکند داشتن منابع غنی دردی از ما دوا نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، همچنین ضیاالدین صبوری رئیس انجمن علمی روابط بین الملل در پایان این نشست با اشاره به حساسیت جامعه ایرانی نسبت به مسائل سیاسی به ویژه سفر شینزو آبه به تهران گفت: شاهد بودیم در هنگام انجام این سفر ابهامات زیادی به وجود آمد بخشی از آنها پاسخ داده شد و بخشی دیگر خیر که جا داشت مسؤولان به موقع شفاف سازی کنند.

وی گفت: اگرچه سفر آبه به تهران دیرهنگام بود اما در چارچوب روابط دو جانبه و با هوشمندی شخص آقای آبه در زمانی بسیار مهم انجام شد.

صبوری اظهار کرد: سفر نخست وزیر ژاپن به تهران جایگاه این کشور را ارتقا داد و آن را در جایگاه میانجی گر در دنیا مطرح کرد که برای آبه دستاورد مهمی تلقی می‌شود.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: ژاپن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۴۶۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هواشناسی ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تداوم بارش در ۲۴ استان / از سفر به این مناطق خودداری کنید

آفتاب‌‌نیوز :

کبری رفیعی، کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به وضعیت جوی و آب و هوای امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت و روز‌های آتی را توضیح داد و گفت: امروز در مناطقی از استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و همین‌طور جنوب آذربایجان‌های شرقی و غربی، زنجان، همدان، مرکزی، خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، بوشهر، فارس، اصفهان، کرمان و یزد بارندگی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: برای فردا نیز علاوه بر این مناطق در خراسان‌های رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان نیز بارش‌ها ادامه خواهد داشت. همچنین بارش‌ها عمدتاً به شکل رگبار و رعدوبرق، همراه با وزش باد شدید موقتی خواهد بود و همچنین برخی نقاط نیز با پدیده گردوخاک مواجه خواهند بود.

کارشناس سازمان هواشناسی توضیح داد: هشدار نارنجی در خصوص شدت بارش‌ها صادر شده که امروز تا جمعه مناطقی از کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، غرب استان همدان، جنوب استان مرکزی، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب غرب اصفهان و نیمه جنوبی استان فارس و بوشهر شامل این هشدار نارنجی خواهند بود.

رفیعی ادامه داد: ازاین‌رو باتوجه‌به اینکه در روز‌های پایانی هفته و احتمال مسافرت‌های جاده‌ای قرار داریم، مسافران باید دقت لازم را داشته باشند؛ چرا که در پی این شرایط جوی امکان سیلابی شدن مسیرها، طغیان رودخانه‌های فصلی، برخورد صاعقه، آب‌گرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ در مناطق کوهستانی وجود خواهد داشت. علاوه بر این احتمال ایجاد خسارت برای محصولات باغی نیز وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی در ادامه تصریح کرد: در دو روز آینده در جزایر خلیج‌فارس و تنگه هرمز نیز بارندگی‌ها رخ خواهد داد و دریا هم در این مناطق مواج خواهد بود.

این کارشناس هواشناسی در خصوص وضعیت جوی تهران نیز گفت: تهران امروز وزش باد و در برخی ساعات باد شدید را خواهد داشت و آسمان نیز تا قسمتی ابری خواهد بود. علاوه بر این بیشینه دمای تهران نیز امروز به ۲۸ و کمینه دما به ۱۹ درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد.

دیگر خبرها

  • دولت نتانیاهو در حال سقوط است/ نیروهای حماس به مقاومت خود ادامه دهند
  • امیرعبداللهیان به بورل: همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد/ از سفر گروسی مدیر کل آژانس اتمی به ایران استقبال می‌کنیم
  • ژاپن چگونه سیل را مدیریت می‌کند؟ (فیلم)
  • جام ملتهای فوتسال آسیا؛ تیم ملی ایران در آستانه رسیدن به 300 امتیاز و هزار گل
  • نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم برگزار شد
  • توسعه مناسبات تبریز با شهرهای استراتژیک مسیر جاده ابریشم
  • تداوم بارش‌ در ۲۴ استان کشور/
  • هواشناسی ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تداوم بارش در ۲۴ استان / از سفر به این مناطق خودداری کنید
  • تداوم بارش‌ در ۲۴ استان کشور/ از سفر به این مناطق خودداری کنید
  • اشتباه نتانیاهو به ایران فرصت داد بازدارندگی اسرائیل را نابود کند