Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@15:00:07 GMT

گرفتاری‌های هنر ناشی از توسعه نامتوازن است

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۴۶۷۲۴

گرفتاری‌های هنر ناشی از توسعه نامتوازن است

سید محمد مجتبی حسینی سه شنبه شب در همایش رؤسای انجمن‌های نمایشی خراسان رضوی افزود: در کنار توسعه خوب هنر در کشور، کاستی‌هایی نیز وجود دارد که نگاه هنرمندان بیشتر به این نقایص است و این مساله باعث کاهش اعتماد به نفس آنان شده است.

وی اضافه کرد: هم اینک ۱۵۰ هزار دانش آموخته تئاتر، چهار هزار و ۷۵۷ آموزشگاه خصوصی هنر و ۶۴ نهاد آموزشی در حوزه هنر در کشور وجود دارد و در کنار آن هنوز روال سابق استاد – شاگردی در عرصه‌های هنری برقرار است که اینها تنها گوشه‌ای از توسعه هنر در کشور می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او اظهار داشت: این تعداد اجرای گروه‌های نمایشی در شهرهای کوچک و بزرگ کشور قابل مقایسه با ۱۰ سال قبل نیست به طوری که به عنوان مثال هر شب ۱۴۰ اجرای تئاتر در تهران و ۱۵ اجرای تئاتر در مشهد انجام می‌گیرد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شرکت‌های چندمنظوره در عرصه‌های هنری توسعه زیادی یافته‌اند و جشنواره تئاتر فجر هر سال پررونق‌تر و غنی‌تر از سال قبل برگزار می‌شود.

حسینی افزود: به رغم توسعه کیفی و کمی هنر به ویژه هنرهای نمایشی در کشور، عددها در حوزه اقتصادی برای رشد سخت افزاری هنر مناسب نیست.

وی ادامه داد: متولی تئاتر نهاد یا انجمن هنرهای نمایشی نیست، بلکه متولی تئاتر خود هنرمندان هستند و هر چه قدر برای تولید تئاتر انرژی و احساس صرف کنند آن هنر حسی تر و کیفی‌تر خواهد بود.

او اضافه کرد: سیاستگذاری در عرصه تئاتر با اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و انجمن‌های نمایشی در استان‌ها بازوان اجرایی این سیاست‌ها هستند لذا اگر یک مؤسسه یا نهاد خصوصی مانند انجمن نمایش را در انحصار قرار دهیم برخلاف منش و روش هنرمندان است و باید بر تعدد و تکثر آن افزود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: صنف تنها نهادی است که می‌تواند ساز و کار قانونی انجام مطالبات هنرمندان را طی کند و از این حیث راه اندازی صنف تخصصی هنرمندان از ابتدای دولت یازدهم دنبال شده و به عنوان یک ضرورت در نظر گرفته شده است.

حسینی افزود: رشد تئاتر و علاقه مندی به آن در کشور نشان می‌دهد که باید برای ارتقای آن یک آسیب شناسی کلی انجام شود تا بتوان این علاقه مندی را در جهت درست هدایت کرد.

وی اضافه کرد: با حمایت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از ۴۰ جشنواره هنری در کشور برگزار می‌شود و به همین تعداد جشنواره بدون حمایت این معاونت انجام می‌گیرد که در مجموع تعداد جشنواره‌های برگزار شده در کشور دو برابر تعداد استان‌هاست.

او با تاکید بر شفافیت مالی و هزینه‌ها در بدنه دولت و توجه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این موضوع گفت: اگر حجم اعتبارات تهران در حوزه تئاتر بیشتر از سایر استان‌هاست باید جمعیت این منطقه را نیز در نظر گرفت.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پراکنش هنرمندان بزرگ در ایران بسیار گسترده است و هنرمندان تأثیرگذار و صاحب نظر در عرصه‌های هنری در نقاط مختلف کشور حضور دارند لذا این گمان که تهران می‌خواهد خود را به عنوان نماینده ایران در هنر معرفی کند گمان اشتباهی است و ایران، تهران نیست.

حسینی افزود: در این راستا، برنامه دسترسی آسان و فراگیر به آثار هنری در سطح کشور طراحی شده که در قالب آن پروژه‌های مختلفی در حال اجراست که یکی از این پروژه‌ها، شبکه شهرهای خلاق است که هنرمندان می‌توانند مسئولان شهری را ترغیب کنند تا بستر مناسبی برای توسعه هنرهای نمایشی در شهرها فراهم شود.

۷۴۸۹/۱۹۲۲

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۴۶۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش با کاظم نظری؛ مدیر کل هنر‌های نمایشی درخصوص اجرای آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر ارتش، اجرای عمومی آثار تولیدی، تولید آثار هنری مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برگزیده گفت‌وگو و تفاهم کردند.

در جلسه‌ای که با حضور حجت‌الاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش، کاظم نظری؛ مدیر کل هنر‌های نمایشی و سیامک موحدی؛ مدیر امور هنری سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش و شهرام نوشیر؛ مدیر کانون تئاتر دینی برگزار شد، مقرر شد آثار برگزیده سیزدهمین جشنواره تئاتر ارتش، که اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد، در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر و جشنواره تئاتر مقاومت اجرا داشته باشند. همچنین در این جلسه قرار شد فرصتی فراهم شود تا نمایش‌های خیابانی با موضوع شهدا و مضامین مرتبط، بتوانند در پادگان‌ها و فضا‌های سازمانی ارتش، روی صحنه روند.

در سومین مورد از این تفاهم، قرار شد گروه‌های اجرای تعزیه ارتش در فضا‌های نمایشی و میادین و فضا‌های روباز مختص این نوع نمایش، در ایام سوگواری اجرا داشته باشند.

همکاری دو طرف برای تولید یک اثر فاخر مشترک، نیز جزو مواردی بود که در این جلسه درباره آن گفتگو شد و توافقاتی نیز به عمل آمد که به زودی نام نمایش و سالن اجرای آن اعلام خواهدشد.

همچنین در این جلسه درباره حمایت از نمایشنامه‌های برگزیده جشنواره «نسیم رحمت» با موضوع و نگاه مورد توافق دو طرف، گفتگو شد. جشنواره «نسیم رحمت» از جمله جشنواره‌های برگزارشده توسط ارتش است که امسال هنرمندان شاخص در عرصه نمایشنامه‌نویسی در آن شرکت خواهند کرد.

همچنین سال جاری، برای تقویت متون نمایشی و جشنواره تئاتر میثاق ۱۴، به نمایشنامه‌نویسان جوان و مطرح کشور نگارش ۲۸ نمایشنامه سفارش داده شده است.

درپایان این جلسه، گفتگو‌های اولیه درخصوص احیای سالن‌های ارتش برای اجرای تئاتر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک نیز صورت گرفت و ادامه آن برای بررسی سیستم، مشکلات و تحلیل بیشتر موضوع به جلسات آتی موکول شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • نهضت پلاتوسازی در دستور کار است/ برگزاری المپیاد هنر
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • نمایش فیلم تئاتری از عباس جوانمرد در خانه هنرمندان ایران
  • معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی در خوزستان
  • آیین بزرگداشت روز هنر انقلاب اسلامی در شاهرود برگزار شد