Web Analytics Made Easy - Statcounter

 رویداد۲۴  القدس العربی در گزاشی تحت عنوان «آیا عقربه‌های ساعت به پیش از ۲۰۱۵ باز می‌گردد؟» نوشت: همانطور که پیش بینی می‌شد، دولت ایران به اقداماتی برای پاسخ به سیاست فشار حداکثری که دونالد ترامپ علیه این کشور اتخاذ کرده، روی آورد. در واقع، انتظار می‌رفت ایران از برنامه خود برای شروع غنی سازی اورانیوم در میانگینی بالاتر از آنچه برجام به این کشور اجازه داد، پرده بردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 در ادامه این مطلب آمده است: مشخص است که تهران تهدیداتش در این باره را عملی کرد تا حمله‌ای را متوجه دولت‌های اروپایی حاضر در توافق هسته‌ای کند؛ تا آنجا که این دولت‌ها در راستای لغو تحریم‌های آمریکا به ترامپ فشار بیاورند و راه حل‌هایی را برای دور زدن عملی تحریم‌های ایالات متحده ارائه دهند.

از انصاف نگذریم، لازم به یادآوری است که ایران بیش از یک سال پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای صبر کرد و در شرایطی که تحریم‌ها علیه آن ادامه داشت، دیگر صبر کردن و اجرای تعهداتش در قبال برجام، خارج از توان این کشور بود؛ بویژه آنکه تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا، صادرات نفت ایران از یک میلیون بشکه در زمان امضای توافق، به ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

همچنین، تحلیلگران بین المللی که اجرای بند‌های توافق را دنبال می‌کردند، بار‌ها اقرار به وفای به عهد تهران نمودند؛ بر این اساس، ۹۸ درصد اورانیوم ایران به روسیه صادر شده و بیش از ۱۲ هزار سانتریفیوژ غیر فعال شد.

اما این بدان معنا نیست که ایران نمی‌تواند تمام اقدامات مذکورش در چارچوب توافق هسته‌ای را به حالت سابق آن، یعنی پیش از امضای این توافق، باز گرداند.

تا این ساعت، هیچ دلیلی برای امکان رسیدن ایران به غنی سازی ۹۰ درصد وجود ندارد؛ اما بدیهی است غنی سازی ۲۰ درصدی که تهران در سال ۲۰۱۵ به آن دست یافت نیز اوباما را بر آن داشت تا وارد مذاکرات طاقت فرسایی شده و در نتیجه، توافق هسته‌ای امضا شود.

همین مساله باعث طرح سوال در مورد وظایف طرف‌های حاضر در این توافق و ضرورت عمل کردن همه آن‌ها به تعهداتشان می‌شود. دولت‌های اروپایی باید بدانند که سیاست خرید زمان از سوی آنها، کافی بود تا ایران در مورد اتخاذ اقدامات بیشتری در راستای نقض توافق، قانع شود.

درست است که رئیس جمهور فرانسه، طی تماس تلفنی با روحانی، پیگیر بحث در مورد امکان انجام مذاکره برای امضای توافقی تازه است، اما آیا ایرانی که زیر آتش تحریم‌های آمریکا و فشار‌های مخالفان داخلی هر گونه توافقی با ایالات متحده قرار دارد، می‌تواند در مسیری که مکرون پیشنهاد می‌دهد، قدم بردارد؟! منبع: انتخاب خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 توافق هسته ای غنی سازی 20 درصد اوباما مذاکرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۴۸۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد

این لایحه هیچ مخالفی نداشت و همه سناتور‌های حاضر در جلسه به آن رای موافق دادند.مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر در ماه دسامبر این لایحه را تصویب کرده بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی اعلام کرد که نیروگاه‌های برق هسته‌ای ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲ درصد از اورانیوم مورد نیاز خود را از روسیه وارد کردند.

جان باروسو سناتور جمهوریخواه از ایالت وایومینگ در بیانیه‌ای اعلام کرد: وایومینگ اورانیوم کافی برای جایگزین کردن اورانیوم روسیه را دارد و آماده‌ایم که از آن استفاده کنیم.

وی افزود: لایحه دوحزبی ما کمک می‌کند که بودجه ماشین جنگی روسیه را کم کرده، تولید اورانیوم آمریکا را احیا کرده و سرمایه‌گذاری در چرخه عرضه سوخت هسته‌ای آمریکا را افزایش دهیم.

یک مقام ارشد آمریکایی با تاکید بر افزایش تولید داخلی سوخت هسته‌ای ایالات متحده، از مصرف‌کنندگان خارجی نیز خواست که وابستگی خود به روسیه در حوزه انرژی هسته‌ای را کاهش دهند.

«کاترین هاف» دستیار وزیر انرژی آمریکا در حوزه هسته‌ای ماه مارس در مصاحبه با رویترز گفت که کشور‌های شرکت‌کننده در اجلاس هسته‌ای بروکسل تلاش کردند تا سرمایه‌گذاری در زمینه تولید سوخت هسته‌ای را افزایش دهند.

وی افزود که آمریکا، ژاپن، فرانسه، کانادا و انگلیس متعهد شده‌اند ۴.۲ میلیارد دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند که سهم آمریکا ۲.۷ میلیارد دلار است که «گامی تاریخی» به شمار می‌آید.

شرکت هسته‌ای روس‌اتم می‌گوید که ۱۷ درصد از سوخت هسته‌ای دنیا را تامین می‌کند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد
  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است
  • بهترین فصل ادن هازارد، گل ها و مهارت های برتر (۲۰۱۵/۱۶) / فیلم
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت