Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بر طبق آمارهای منتشر شده، حدود 20 میلیون خودرو و 11.5 میلیون موتور سیکلت در سطح کشور تردد دارند. این آمار در تهران 4 میلیون خودرو و سه میلیون موتور سیکلت است. این حجم از تردد علاوه بر ترافیک تاثیر مستقیمی در آلودگی هوا دارد. بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده نزدیک به 49/4 درصد خانوارهای ایرانی صاحب اتومبیل هستند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه خودروها در کشور استاندارهای لازم برای محافظت از محیط زیست را ندارند ؛سهم زیادی در آلودگی هوا دارند. یکی از ضعف های اصلی صنعت خودروسازی در کشور ما این است که تحول در این صنعت بیشتر شکلی است. نکته جالب این است که در بسیاری از موارد این تحولات شکلی به جای اینکه به خوشگل تر شدن خودروها منتهی شوند، آنها را زشت تر می کنند.

محمد درویش، فعال محیط زیست، در مورد آلودگی ای که خودروها ایجاد می کنند، گفت: «کمپانی فولکس واگن روی مدرن ترین خودرو خود که استاندارد یورو شش را داشت آزمایشی را انجام داد؛ نتیجه آزمایش نشانگر این بود که این خودرو در یک فاصله صد کیلومتری افقی بدون ترمز و با سرعت صد کیلومتر در ساعت  اکسیژن مورد نیاز 365 نفر را در یک روز مصرف کرده است . اگر این خودرو مدرن با استاندارد یورو شش اینهمه اکسیژن را نابود کرده است، با این اوضاع وضعیت خودروهای کشور ما که در بهترین حالت یورو چهار دارند، ناگفته معلوم است. خودروهای کشور ما که در بهترین حالت یورو چهار دارند چندین برابر بیشتر آلودگی تولید می کنند.»

 20 درصد سوختی که در کشور توزیع می شود استاندارد یورو چهار دارد

وی آسیبی را که آلودگی خودروها ایجاد می‌کند، اینگونه بیان کرد: «بر طبق آمار رسمی ای که وزارت بهداشت منتشر کرده است، سالانه پنج هزار نفر در تهران و 35 هزار نفر در سراسر کشور جان خود را در اثر آلودگی هوا از دست می دهند. این در حالی است که فقط 20 درصد از سوختی که در حال حاضر در کشور ما توزیع می شود استاندارد یورو چهار را دارد. در بسیاری از شهرها سوختی که توزیع می شود حتی این استاندارد را هم ندارد و بنابراین وضعیت در آنجا از این هم وخیم تر است.»

درویش ادامه داد: «حدود 25 تا 30 درصد از خودروهایی که در کشور ما تولید می شوند استاندارد یورو چهار دارند، بنابراین تعداد زیادی از خودروها هنوز استاندارد یورو چهار را هم ندارند.»

وی با بیان اینکه مشکلی که در صنعت خودروی ما وجود دارد این است که از یک پلتفرم یکسان برخورد نیست، تصریح کرد: «هر قسمتی از خودروها در کشور ما از یک کشوری وارد می شوند، قطعات مختلف چینی، کره ای، برزیلی و... در خودروها استفاده می شوند. چون از فرمت یکسانی در خودروها استفاده نمی شود تلف شدن انرژی در آن زیاد است، سر و صدای زیادی تولید می کند، استهلاک بالایی دارد و مصرف انرژی و سوخت هم بیشتر است. اینکه هر تیکه‌ای از خودروهای ما مونتاژ شده از یک کمپانی است باعث می‌شود که خودروهای تولید داخل استانداردهای جهانی را نداشته باشند.»

این فعال محیط زیست دلیل اینکه تغییرات در صنعت خودروسازی کشور تنها شکلی هستند، را اینگونه بیان کرد: «دلیل اصلی این مسئله این است که حمایت های بیش از حدی از صنعت خودرو صورت می گیرد، که انگیزه ای برای رقابت در این صنعت نمی ماند. خودروسازان داخلی هر خودرویی با هر کیفیتی که تولید بکنند، مردم آن را خریداری می‌کنند. بنابراین، تولیدکنندگان داخلی هیچ‌گاه به این فکر نمی‌افتند که کیفیت خودروهایشان را بهتر بکنند. وقتی رقابت نباشد هرگز خلاقیتی روی نمی‌دهد. شرایط کنونی اقتصادی باید بهشت صادرکنندگان خودرو باشد، ولی چون کیفیت خودروهای کشور ما پایین است کسی در خارج از کشور مشتری آنها نیست.»

خبرنگار: سندوس محمدی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خودرو رقابت محیط زیست وزارت بهداشت یورو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۴۸۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدید‌ترین دستاورد‌ها در زمینه نقش هوش مصنوعی در تصویربرداری در سی و نهمین کنگره سالانه انجمن رادیولوژی ایران ارایه می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین از انجمن رادیولوژی ایران، دکتر لیلا آقا قزوینی، متخصص رادیولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام این خبر افزود: با توجه به اهمیت ارایه خدمات پزشکی در بیماران مراجعه کننده به اورژانس‌ها به خصوص بیماران دچار تروما و سکته‌های مغزی، تصویربرداری در اورژانس در کنار دیگر مباحثی، چون تصویربرداری سیستم عضلانی اسکلتی، تصویربرداری زنان و بارداری و تصویربرداری سروگردن از محور‌های مورد تمرکز کنگره امسال انجمن رادیولوژی ایران است.

وی با اشاره به شعار کنگره امسال که «رادیولوژی آینده فراتر از افق هاست» و به همین منظور نقش هوش مصنوعی، چت پات‌ها و چت جی پی تی (Chat GPT) در رشته رادیولوژی مورد بحث و بررسی متخصصان این رشته قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: همچنین در این کنگره چالش‌های مربوط به هوش مصنوعی و نیز مبحث اخلاق پزشکی در رادیولوژی به همراه ارایه راهکار‌ها در این حوزه ارایه خواهد شد.

 دکتر آقا قزوینی با تاکید بر اهمیت درج شرح حال کامل و هدفمند بیمار توسط پزشکان بالینی درخواست کننده تصویر برداری برای دریافت گزارش‌های اصولی و کاربردی تصویربرداری یادآور شد: از آنجا که دقت و صحت تصاویر درخواستی متخصصان مربوط در جهت تشخیص دقیق بیماری و بهبود حال بیمار موثر است، آشنایی با نکات چالش برانگیز و گمراه کننده تشخیصی در تصویربرداری در این کنگره مورد بحث و هم اندیشی متخصصان این رشته قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: کنگره رادیولوژی ایران یکی از بزرگ‌ترین کنگره‌های تخصصی پزشکی در کشور به شمار می‌رود که همه ساله میزبان استادان داخلی و خارجی و نیز رادیولوژیست‌ها و سایر رشته‌های تخصصی است که امسال قرار است در آن مباحث مهم دیگری مانند PET اسکن‌ها مورد بحث و هم اندیشی متخصصان حاذق در این رشته‌ها قرار گیرد.

لازم به ذکر است، این کنگره با حضور بیش از چهار هزار نفر از رادیولوژیست‌ها، دستیاران رادیولوژی و رشته‌های مرتبط و نیز با حضور بیش از چهار صد سخنران داخلی و خارجی به ارایه جدیدترین دستاورد‌های علم تصویربرداری می‌پردازد.

گفتنی است، همزمان با سی و نهمین کنگره سالانه انجمن رادیولوژی ایران، نمایشگاه‌های تجهیزات پزشکی در چهار سالن مجزا در محل هتل المپیک تهران به ارایه آخرین دستاورد‌های تجهیزات رشته تصویربرداری خواهند پرداخت.

دیگر خبرها

  • علت آلودگی هوا و محیط‌زیست قم چیست؟
  • تجهیز خودرو‌ها به ردیاب برای جلوگیری از سرقت خودرو
  • نگاهی به بی‌بدن|متهمان ردیف اول قتل که قاتل نیستند!
  • مکمل های بهبود کیفیت سوخت، به خودروها آسیب می زند
  • قطع سهمیه خودرویی «مادران» و «فرسوده‌ها»؟
  • جدید‌ترین دستاورد‌ها در زمینه نقش هوش مصنوعی در تصویربرداری در سی و نهمین کنگره سالانه انجمن رادیولوژی ایران ارایه می‌شود
  • خودروسازان به ازای هر ۱ میلیون دلار ارز تخصیصی، چه تعداد خودروی نو تولید کردند؟
  • راه‌های تشخیص کالای تقلبی از اصلی در بازار لوازم یدکی خودرو | علامت استاندارد تقلبی یا اصل؟
  • روند خوب تولید؛ توقف فروش رسمی/خودروهای تولیدی کجا هستند؟
  • یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟