Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز ایران به دفاع از اقدامات خود در زمینه کاهش تعهدات برجامی اش در اجلاس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی می پردازد در حالیکه هنوز فضای این اجلاس کاملا مشخص نیست.

خبرگزاری شبستان، گروه سیاسی - پریسا رهنما: امروز چهارشنبه 19 تیر 98 در وین اتریش اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گردهم می آیند تا گام های ایران در کاهش تعهدات برجامی اش را مورد بررسی قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نشست به درخواست آمریکا برگزار می شود تا به ادعای واشنگتن، نحوه نقض برجام از سوی ایران بررسی شود اما نکته قابل توجه این است که دو روز گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی افزایش درصد غنی سازی اورانیوم ایران را تائید کرد. این نهاد اعلام نکرد که غنی سازی به چند درصد رسیده اما عبور آن از 3.67 درصد را اعلام کرد.

 

جزئیات سیاسی و فنی اجلاس شورای حکام

 

اما جنبه برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بیش از جنبه های فنی آن در خصوص بررسی نحوه اجرای برجام از سوی ایران است. زیرا آژانس بین المللی انرژی اتمی دو هفته گذشته نیز تائید کرده بود که ایران میزان ذخیره اورانیوم غنی سازی خود را از 300 کیلوگرم فراتر برده اما تصمیمی برای برگزاری این اجلاس نداشت.

 

 

در این رابطه، «حسن هانی زاده» در گفت و گو با شبستان معتقد است که نشست امروز شورای حکام آژانس بین الملل انرژی اتمی در دو زمینه فنی و سیاسی مساله هسته ای ایران را مورد بررسی قرار خواهد داد. در خصوص مسائل سیاسی با توجه به اینکه ساز و کارهایی برای اجرای برجام تعریف شده و بندهای برجام کاملا شفاف و در برگیرنده بخشی از حقوق هسته ای ایران است نشان می دهد که آژانس باید به مقوله بپردازد و شرایطی فراهم کند که کشورهای دیگر هم به تعهدات خود عمل کنند.

 

وی اعتقاد دارد که این شورا امروز بررسی هایی در مورد بدعهدهای طرف مقابل در اجرای برجام خواهد داشت و حق را به ایران خواهد داد.

 

 

کارشناس سیاست خارجی راجع به بررسی های فنی در این نشست نیز می گوید که « بازگشت ایران به غنی سازی با نسبت بالاتر از 3.67 درصد اورانیوم و افزایش میزان اورانیوم ذخیره شده از سوی تهران مباحثی است که در بُعد فنی این نشست بیان خواهد شد. اینکه ایران در برابر خروج آمریکا از برجام یک سال صبر استراتژیک  داشته و اروپا نیز ساز و کار دقیقی برای همکاری با ایران نداشته است نیز در این نشست به بحث گذاشته می شود.»

 

چرا آمریکا به برگزاری این نشست اصرار دارد؟

 

اما گویی نگاه سیاسی اجلاس امروز آن گونه که این کارشناس سیاسی یاد کرده نباشد و بنابر اصرار آمریکا نشست به مباحث سیاسی ختم شود. اصرار آمریکا برای برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی صورت می گیرد که در دوره های قبلی و پیش از برجام این کشور توانسته بود با همین ترفند موجب شود که قطعنامه ای از سوی شورای حکام علیه ایران صادر شود. صدور این قطعنامه در نهایت موجب قرار گرفتن ایران در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد شد. حالا آمریکا بازهم چشم امید به شورای حکام دارد تا ایران را محکوم کند.

 

در مورد اصرار آمریکا برای برگزاری این نشست نیز، هانی زاده توضیح می دهد که آمریکا رایزنی هایی برای صدور قطعنامه و بیانیه در پایان اجلاس امروز علیه ایران را انجام داده و به کشورهای مختلف عضو شورای حکام آژانس فشار می آورد اما شورای حکام در گذاشته ثابت کرده که استقلال دارد و این فشارها کمتر بر تصمیمات این شورا تاثیرگذار است.

 

 

عواقب منفی بیانیه ضد ایرانی اجلاس شورای حکام

 

البته با وجود این، احتمال آن هم وجود دارد که رایزنی های آمریکا تاثیر گذار بوده باشد و در پایان این اجلاس قطعنامه ای علیه ایران صادر شود. اگر چنین بیانیه یا قطعنامه ای علیه ایران صادر شود می تواند عواقب منفی بسیاری برای تهران به دنبال داشته باشد.

 

در مورد این عواقب منفی نیز کارشناس سیاست خارجی اعتقاد دارد که « از دو ناحیه این بیانیه اگر به ضرر ایران باشد می تواند مساله آفرین شود. ابتدا این که  یک بهانه ای به دست آمریکا، انگلیس و فرانسه به عنوان اعضای شورای امنیت سازمان ملل می دهد که حق وتو دارند تا این قطعنامه را به شورای امینت منتقل کنند و از سوی آن شورا هم قطعنامه دیگری علیه ایران صادر کنند و ایران را باز به ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل بکشانند.»

 

او همچنین یادآور می شود که «اگر این بیانیه صادر شود بُعد منفی دیگری هم برای ایران خواهد داشت و آن خدشه دار شدن اعتبار سیاسی ایران در دنیا است. در این صورت افکار عمومی جهان علیه ایران خواهد بود و ایران در انزوا قرار می گیرد.»

 

اجلاس امروز نگران کننده نخواهد بود

 

البته هانی زاده معتقد است که بیانیه پایانی این اجلاس به این اندازه منفی نخواهد بود و تاکید دارد که « به نظر می رسد شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتم در نظر بگیرد که هم ایران و هم آمریکا رضایت داشته باشند. این به این دلیل است که شورای حکام از بخشی از کشورهای اسلامی جهان سوم و جنبش عدم تعهد تشکیل شده و این شورا در این خصوص جانب ایران را خواهد داشت و حق را به ایران خواهد داد البته توصیه هایی نیز در بیانیه پایانی برای تهران خواهد داشت. در مجموع اجلاس امروز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نگران کننده نخواهد بود.»

 

این تحلیل هانی زاده برگرفته از این مساله است که بیشتر اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از میان کشورهای در حال توسعه جهان از جمله کشورهایی از آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا هستند.

 

 

همه این پیش بینی ها در حالی صورت گرفته که «کاظم غریب آبادی» نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین در این اجلاس حضور خواهد داشت و طبق گفته « سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه، نماینده ایران اسناد و مدارک بسیاری در این نشست همراه دارد.

 

قرار است ایران در دفاع از خود ادله اش را با ارایه اسناد و مدارک در مورد خروج آمریکا از برجام و بدعهدی های اروپایی ها به عنوان طرف های مقابل نشان دهد و همانطور که « سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز یادآور شده، ایران در اجلاس امروز به عنوان مدعی حضور خواهد یافت./

 

پایان پیام/281

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت جشن های دهه کرامت مسجد زلزله مسجدسلیمان دهه کرامت در فارس شیراز هلال احمر اردبیل قم اجلاس شورای حکام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۴۸۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، وزیر خارجه لهستان اظهارات رییس جمهور این کشور درباره میزبانی از تسلیحات هسته ای آمریکا را رد کرد.

«رادوسلاو سیکورسکی» وزیر خارجه لهستان در مصاحبه‌ای گفت که «آندری دودا» رئیس جمهور لهستان، هیچ اختیاری برای گمانه زنی درباره میزبانی بخشی از زرادخانه هسته ای آمریکا در ورشو در خاک این کشور ندارد.

وزیر خارجه لهستان یادآور شد که استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان مدتی است موضوع مذاکرات لهستانی-آمریکایی بوده است.

این مقام لهستان گفت: قبلاً در بالاترین سطوح به آقای رئیس جمهور گفته شده است که در مورد آن صحبت نکند. من نمی دانم چرا او این را گفت.

وزیر امور خارجه لهستان همچنین تاکید کرد که دودا به عنوان رئیس دولت موظف است سیاست خارجی را به نحوی که توسط هیات وزیران، که بالاترین نهاد تصمیم‌گیری اجرایی است، اجرا کند.

کد خبر 6090221

دیگر خبرها

  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • روایت عضو شورای شهر اصفهان از تفاوت دانشگاه‌های ایران و آمریکا
  • جنبش‌های اخیر در دانشگاه‌های جهان نتیجه عملیات وعده صادق
  • اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ؛ فرصتی برای تبیین اهداف ایران بعد از «وعده صادق»
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می کنیم
  • احمدیان در سن‌پترزبورگ چه می کند؟