Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: تولیدات سوزن دوزی بلوچ یک ظرفیتی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، عبدالرحیم کردی در نشست پروژه ملی ساماندهی صدور مجوز راه اندازی یک هزار کارگاه سوزن دوزی استان سیستان و بلوچستان با بیان این که هنر سوزن دوزی ریشه و اصالتی دارد که می تواند در اقتصاد فرهنگ به کار آید، گفت: سوزن دوزی بلوچ به عنوان یک اصالت ایرانی در لباس بانوان کاربردی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: می خواهیم به این پتانسیل منطقه بیشتر بپردازیم و در همین راستا سراغ طرح و برنامه ای رفتیم و کل زنجیره تولید را مطالعه کردیم و دیدیم اشکال اصلی در فرآیند کار این است که ما برای مارکتینگ کمک کنیم. بر همین اساس به نیاز بازار به طرح و رنگ بیشتر توجه کردیم و در همین راستا کلاس های آموزشی را برای کاربردی کردن نقوش سوزن دوزی برپا کردیم.

کردی با بیان این که هنر سوزن دوزی بلوچ ریشه و اصالتی دارد که می تواند در اقتصاد فرهنگ به کار آید، گفت: سوزن دوزی بلوچ به عنوان یک اصالت ایرانی در لباس بانوان کاربردی شده است .

وی گفت: ما در منطقه چابهار علاوه بر نقش اقتصاد ملی به رفاه به توسعه محلی هم توجه می کنیم. ما در کنار پروژه ها و مسایلی که دنبال می کردیم برای اینکه توسعه را پایدار کنیم باید مشارکت جوامع محلی را در فرآیند توسعه داشته باشیم. بر همین اساس تلاش کردیم با رویکرد جلب مشارکت جوامع محلی بر اقتصاد تاثیر بگذاریم و در بررسی ها بر این تاکید شد به توانمندی و پتانسیل مردم منطقه بیشتر توجه کنیم و از آنها کمک بگیریم که از پتانسیل آنها بهره برداری اقتصادی شود .

کردی گفت: در سال گذشته برای اولین بار هفت تعاونی سوزن دوزی در منطقه آزاد چابهار راه اندازی شد و هفت سوزن دوز به صورت مستقیم بیمه شدند و این برای سوزن دوزان پیام خوبی بود که بقیه آنها هم به ما بپیوندند .

وی با اشاره به حمایت از سوزن دوزان و برپایی دو نمایشگاه در خارج از کشور گفت: ما دو نمایشگاه در کشورهای عمان و ایتالیا برپا کردیم و پس از آن شرکت کنندگان در این نمایشگاه در چندین نمایشگاه خارجی نیز شرکت کردند .

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: سال گذشته در راستای تفاهم نامه ای با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش بین الملل جشنواره مد و لباس فجر در چابهار برگزار شد و در راستای همین تفاهم نامه ما مجوز مدرسه عالی هنر و دپارتمان طراحی دوخت لباس را در چابهار راه اندازی کردیم .

کردی با بیان اینکه ما به اقتصاد فرهنگ اعتقاد داریم، گفت: هنر سوزن دوزی یک ریشه و اصالتی دارد که می شود بر روی آن کار کرد. ما می خواهیم ضمن توسعه فعالیت های فرهنگی و فرهنگ به مردم هم کمک کنیم و این در عین حال به حس هویت ما نیز کمک می کند .

وی تصریح کرد: برای راه اندازی یک کارگاه سوزن دوزی حداکثر منبع مالی که لازم است، یک میلیون است و با این می شود کاری را شروع کرد که محصولی که تولید می شود، محصولی با قیمت پنج میلیون تولید می کند. سوزن دوزی بلوچ به عنوان یک اصالت ایرانی امروز در لباس های بانوان کاربردی شده است .

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از راه اندازی اولین نمایشگاه دایمی صنایع دستی در منطقه چابهار خبر داد و گفت: در این نمایشگاه دایمی سوزن دوزان و هنرمندانی که صنایع دستی تولید می کنند، محصولات شان را به آنجا می آورند و به فروش می رسانند. با توافقی که با معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داریم، بازارچه صنایع دستی تا عید امسال در منطقه چابهار برپا خواهد شد .

کردی در پاسخ به این سوال که برای کاربردی و امروزی تر کردن سوزن دوزی بلوچ چه کلاس های آموزشی برای هنرمندان سوزن دوز برپا می کنید، گفت: ما در همین راستا یک مدرسه عالی هنر در چابهار برپا کرده ایم که دپارتمان طراحی دوخت دارد، سرفصل های آموزشی در این دپارتمان مورد توجه قرار گرفته است. در این کلاس های آموزشی رنگ شناسی و نقوش سوزن دوزی آموزش داده می شود البته تاکید ما در بحث آموزش در تجاری سازی و مدلینگ است.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال استان سیستان و بلوچستان ایتالیا جشنواره مد و لباس مدرسه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۴۸۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمونه‌برداری غیرتهاجمی‌تر از خون با الهام گرفتن از زالو

بسیاری از افراد مخصوصا کودکان علاوه بر این که درد ناشی از سوزن را دوست ندارند، به طور کلی از این ایده که یک سوزن از روی پوستشان به داخل وارد شود، احساس ناراحتی می‌کنند. علاوه بر این، سوزن‌های زیرپوستی استفاده شده برای نمونه‌برداری ممکن است به‌طور تصادفی به دست کادر درمان فرو برود و خطراتی را برای آنها ایجاد کند.

با در نظر گرفتن چنین ملاحظاتی، محققان مؤسسه فناوری فدرال زوریخ سوئیس اخیرا به بررسی زالو‌های خون‌خوار پرداختند.

این موجودات از طریق دهان مکنده خود به پوست میزبان می‌چسبند، با دندان‌های تیز داخل آن پوست نفوذ می‌کنند، سپس فشار منفی ایجاد می‌کنند تا خون را بیرون بکشند. آنها همچنین دارای یک ماده ضد انعقاد طبیعی در بزاق خود هستند که جریان خون را حفظ می‌کند.

دستگاه الهام گرفته شده از زالو به شکل یک مکنده کوچک سیلیکونی است که روی پوست بازو قرار می‌گیرد، فشرده می‌شود و سپس برای انجام کار در آن جا باقی می‌ماند.

این گجت به جای داشتن دندان در داخل، دارای مجموعه‌ای دایره‌ای از میکروسوزن‌های فولادی ضد زنگ به طول دو میلی‌متر است که بدون درد به لایه‌های بالایی پوست نفوذ می‌کند. با ایجاد فشار داخلی منفی خون از ورید‌های مویرگی پوست خارج می‌شود. این خون در یک مخزن یکپارچه جمع‌آوری می‌شود که حاوی یک ضد انعقاد نیز هست تا اطمینان حاصل شود که نمونه در حالت مایع باقی می‌ماند.

هنگامی که این دستگاه یکبار مصرف از روی پوست برداشته شد، یک درپوش روی انتهای باز آن قرار می‌گیرد و محتویات آن را جمع می‌کند. متعاقبا یک آداپتور ویژه به آن اجازه می‌دهد تا در سیستم‌های آزمایشگاهی موجود که برای تجزیه و تحلیل خون جمع‌آوری شده توسط سوزن طراحی شده‌اند، استفاده شود. لازم به ذکر است که این دستگاه نمی‌تواند به اندازه یک سوزن از خون نمونه بردارد، اما برای طیف گسترده‌ای از آزمایش‌ها کافی و کارآمد است.

به دلیل پنهان شدن میکروسوزن‌ها در داخل دستگاه، خطر برخورد تصادفی انگشتان به آن سوزن‌ها بسیار کم است. همچنین ادعا می‌شود که این فناوری نسبت به سوزن‌های سنتی ارزان‌تر است و به آموزش کمتری نیاز دارد و بنابراین می‌تواند به طور ویژه برای استفاده در کلینیک‌های دارای منابع محدود، مانند کلینیک‌های کشور‌های در حال توسعه، مناسب باشد. نسخه کاملا زیست تخریب پذیر آن نیز در دست ساخت است.

محققان اکنون به دنبال شرکایی برای کمک به توسعه بیشتر این دستگاه هستند. این دستگاه با موفقیت روی خوک‌ها آزمایش شده است.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی کلينيک

دیگر خبرها

  • دانشگاه بین‌المللی چابهار و موسسه جغرافیای دانشگاه تهران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
  • منطقه آزاد چابهار در مسیر ساخت نیروگاه خورشیدی
  • برداشت جلبک‌های دارویی از سواحل صخره ایی منطقه رمین چابهار
  • از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد
  • نمونه‌برداری غیرتهاجمی‌تر از خون با الهام گرفتن از زالو
  • رونمایی از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک سمنان
  • منطقه آزاد چابهار برای توسعه روابط با سرمایه گذاران سریلانکا تفاهم‌نامه امضا کرد
  • ۱۶۲ کارگر و کارفرمای نمونه در منطقه ازاد چابهار تجلیل شدند
  • واکاوی ممنوعیت پخش مجموعه «حشاشین»
  • دوره آموزشی چرم دوزی در مهدیشهر