Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیانیه ۴ جانبه اروپا درباره «برجام»، دیدار نماینده پوتین در امور سوریه با دستیار ارشد ظریف، اعزام کاروان بزرگ زرهی ترکیه به مرز سوریه و جلسه مهم اتحادیه اروپا درباره ایران از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به موافقت انگلیس و فرانسه با اعزام نیروی نظامی به سوریه نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، یک رسانه آمریکایی روز سه‌شنبه (۱۸ تیرماه) مدعی شده دولت‌های انگلیس و فرانسه با اعزام نیروهای اضافی به سوریه موافقت کرده‌اند.

مجله «فارن‌پالیسی» این خبر را به نقل از منابع مطلع به این موضوع گزارش داده و آن را یک «پیروزی مهم» برای تیم امنیت ملی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا دانسته است. نیروهای انگلیس و فرانسه قرار است خلأ نیروهای آمریکا پس از خروج از سوریه را پر کنند.

یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با این رسانه مدعی شده انگلیس و فرانسه- به عنوان تنها شریکان آمریکا که هنوز در سوریه نیروی زمینی دارند- به افزایش حدود ۱۰ تا ۱۵ درصدی نیروی زمینی خود در سوریه متعهد خواهند شد.

مقام آمریکایی گفته کشورهای دیگر هم ممکن است تعداد کمی نیرو اعزام کنند که واشنگتن در ازای آن پول پرداخت خواهد کرد.

بیانیه ۴ جانبه اروپا درباره «برجام»

اتحادیه اروپا به همراه تروئیکای اروپائیِ طرف برجام شامل کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کردند: از همه طرف های ذیربط در توافق هسته ای می خواهیم برای کمک به کاستن از تنش ها به مسئولیت خود عمل کنند.

در بیانیه چهارجانبه مذکور بدون اشاره به بدعهدی آمریکا و تعلل اروپا در عمل به تعهداتشان در برجام آمده است: همچنین از ایران می خواهیم فعالیت های مغایر توافق هسته ای را هر چه سریع تر متوقف کند!

این درحالیست که ۱۴ ماه پس از بدعهدی آمریکا و تعلل اروپا در عمل به تعهداتشان در برجام، حدود ۲ ماه پیش جمهوری اسلامی ایران هشدار داده بود تا در صورت ادامه بدعهدی های طرف های غربیِ ایران در توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ میلادی موسوم به برجام، تهران بر اساس مواد ۲۶، ۳۶ و ۳۷ این توافق بین المللی مجبور به کاستن از سطح برخی تعهدات برجامی خود شده؛ اما تصمیمی به لغو برجام ندارد.

گفتنی است، تا کنون ۲ گام از این هشدار از سوی ایران به انجام رسیده است.

دیدار نماینده پوتین در امور سوریه با دستیار ارشد ظریف

«الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه و «سرگئی ورشنین» معاون وزیر خارجه روسیه و هیأت همراه که به کشورمان سفر کرده اند، امروز سه‌شنبه با «علی اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در امور سوریه و یمن، دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار و گفتگوی سه ساعته، تحولات سوریه از جمله شامل تشکیل کمیته قانون اساسی، کارگروه تبادل بازداشت شدگان و ربوده شدگان، برگزاری اجلاس آتی «روند آستانه» در شهر نورسلطان در 10 و 11 مرداد و همچنین نشست آتی سران کشورهای ضامن روند آستانه، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خاجی و ورشنین همچنین در این دیدار درباره آخرین تحولات یمن و ضرورت پایان بخشیدن به بحران یمن از جمله از طریق اجرایی کردن توافقات استکهلم آن گفتگو و رایزنی کردند.

اعزام کاروان بزرگ زرهی ترکیه به مرز سوریه

یک کاروان بزرگ نظامی ارتش ترکیه اواخر دوشنبه به استان «هاتای» واقع در جنوب این کشور و هم‌ مرز با سوریه اعزام شد.

به گزارش «شینهوا» به نقل از «آناتولی» این کاروان نظامی شامل ۵۰ خودروی زرهی، از جمله واحدهای کماندویی است که با اعزام به استان هاتای (اسکندرون) در مرز این کشور و مجاور استان «ادلب» در سوریه مستقر شده است.

در حالی‌که دلیل این تحرک نظامی اعلام نشده، اما این فعل و انفعال در بحبوحه گزارش‌ها مبنی بر حمله ارتش سوریه به مواضع تروریست‌ها در شمال غربی این کشور صورت گرفت.

ترکیه در روزهای گذشته مدعی حمله ارتش سوریه به پست‌های دیده بانی مرزی خود شده بود.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای مدعی شد که نیروهای ارتش سوریه منطقه نهم دیده‌بانی این کشور در مناطق کاهش تنش در استان ادلب را هدف حمله توپخانه قرار داده‌اند.

ارتش سوریه معتقد است که آنکارا مراکز دیده‌بانی خود را به جای نظارت بر آتش‌بس به مکانی برای پشتیبانی تسلیحاتی و لجستیکی از تروریست‌ها در ادلب تبدیل کرده است. در پنجم خرداد گذشته، منابع خبری وابسته به معارضان سوریه از ورود حجم وسیعی از سلاح و مهمات از ترکیه به داخل سوریه خبر دادند و اعلام کردند که این سلاح‌ها قرار است به دست «جبهة النصره» برسد.

«ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه نیز چندی قبل در نشست خبری مشترک با همتای چینی خود در پکن گفت که ترکیه بخش‌هایی از اراضی سوریه را اشغال کرده و در عین حال از گروه‌های تروریستی مانند جبهه‌النصره و داعش حمایت می‌کند.

وزیر خارجه سوریه در این نشست خبری در زمینه تنش‌ جدید آنکارا و دمشق بر سر حمله ادعایی ارتش سوریه به مرکز دیده‌بانی ترکیه در ادلب گفت ، ادلب استان سوریه است و گروه‌های تروریستی مستقر در آن به زودی نابود خواهند شد.

ولید المعلم گفت که ترکیه بخش‌هایی از اراضی سوریه را اشغال کرده و در عین حال از گروه‌های تروریستی جبهه‌النصره و داعش حمایت می‌کند.

جلسه مهم اتحادیه اروپا درباره ایران

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است روز دوشنبه ۱۵ جولای (۲۴ تیر) در جلسه ای آخرین تحولات مربوط به برجام و اقدامات ایران را بررسی کنند.

۲۴ تیر همان تاریخی است که «حسن روحانی» و «امانوئل ماکرون» روسای جمهور ایران و فرانسه برای به نتیجه رسیدن دیپلماسی تعیین کرده اند.

در روزهای گذشته کاخ ریاست جمهوری فرانسه موسوم به الیزه با انتشار بیاینه‌ای از توافق روسای جمهور ایران و فرانسه درباره مهلت زمانی بیشتر خبر داده بود.

براساس بیانیه کاخ الیزه، حسن روحانی و امانوئل ماکرون درباره یک مهلت زمانی جاری تا ۲۴ تیر آینده برای «بررسی شرایط از سرگیری گفتگوها» به توافق رسیدند.

در بیانیه منتشر شده از سوی کاخ ریاست جمهوری فرانسه اعلام شده است: رئیس جمهور با همتای ایرانی خود به توافق رسید تا ۲۴ تیر شرایط از سرگیری گفتگو بین تمامی طرفین را بررسی کنند.

در همین رابطه شب گذشته «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در گفتگوی تلفنی با امانوئل ماکرون همتای فرانسوی خود درباره برنامه هسته‌ای ایران بحث و تبادل نظر کرد.

در همین ارتباط نیز کاخ سفید اعلام کرد دونالد ترامپ با امانوئل ماکرون درباره تهدید ایران به تقویت غنی سازی اورانیوم صحبت کرد و دو طرف توافق کردند تا گفتگوها در این ارتباط ادامه یابد.

گفتگوی رؤسای جمهور فرانسه و آمریکا پس از تصمیم برجامی اخیر ایران صورت گرفته است.

ایران روز شنبه اعلام کرد که در گام دوم خود برای کاهش اجرای تعهداتش ذیل برجام غنی‌سازی خود را از حد تعیین شده در این توافق بالاتر خواهد برد.

در همین ارتباط نیز بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ضمن تأیید این خبر، اعلام کرد که فعلاً رسیدن به غنای مورد نیاز برای تأمین سوخت راکتور تهران (۲۰ درصد) در دستور کار نیست.

این تصمیم ایران در واکنش به نقض برجام از سوی آمریکا و عدم اجرای تعهدات کشورهای اروپایی عضو برجام طی یک سال گذشته صورت گرفته است.

 

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا عربستان سعودی اروپا برجام مسجد سلیمان حسینی شاهرودی جیسون رضائیان تب کریمه کنگو زلزله سه شنبه های بدون خودرو دیه زن و مرد جنگل های هیرکانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۴۹۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علی خاتمی با بیان اینکه گفتمان و تفکر انقلاب اسلامی ایران امروز در جهان فراگیر شده است و جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است، گفت: امر وز جهان به حقانیت گفتمان و آرمان فلسطین تاکید دارد و قشر نخبه جهان برعلیه رژیم غاصب اسرائیل و حامیان آن به پا خواسته است.

وی با اشاره به خیزش دانشگاهیان نقاط مختلف آمریکا، افزود: تاکنون بیش از ۲ هزار نفر در دانشگاه‌های آمریکا و کشورهای اروپایی دستگیر شده اند در حالی که تنها درخواست دانشجویان عدم کشتار مردم بی‌گناه غزه است اما آنان به خوابگاه‌های دانشجویی شبانه حمله کرده و دانشجویان را با دستبند می‌برند که جلوه واقعی حقوق بشر آمریکایی است.

خاتمی ادامه داد: دشمنان ادعای حقوق بشر دارند و در آمریکا به ۷۰ دانشگاه با نیروی نظامی حمله ور شده‌اند، در صورتی که در مجامع حقوقی، نیروهای نظامی و انتظامی حق ورود به مراکز علمی را ندارد.

امام جمعه زنجان با اشاره به ۱۸ اردیبهشت و امضای برجام، گفت: آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد، در همین برجام آمده بود که اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند، ایران مجاز است به تعهداتی که داده عمل نکند و قدم به قدم عقب نشینی کند بنابراین اگر قرار بر این بود که کشور مقابل به تعهدات خود عمل کرد ایران نیز به تعهدات خود عمل کند.

خاتمی افزود: این اقدام ایران مقابل آمریکا یعنی ایستادگی در برابر طاغوت بود و در مجلس، وزارت خارجه، سازمان نیروی انرژی هسته‌ای نوشته شده است، اگر آنان متعهد به تعهدات خود نشوند ما یک قدم بیشتر از قول‌هایی که داده‌ایم پیشروی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه آمریکا و هم‌پیمانانش به عهد خود وفا نمی‌کنند و در طول ۴۰ سال نیز این بدعهدی خود را نشان داده بودند، ادامه داد: آمریکا با خارج شدن از برجام در سال ۹۷ به دنبال این بود که ایران را به زانو درآورده و بار دیگر سلطه خود را بر ما حاکم کند، این در حالی بود که ایران از وابستگی کامل در دوران طاغوت به قدرت برتر خاورمیانه تبدیل شده بود.

خاتمی با اشاره به روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر گفت: ایران در این رابطه با تمام قدرت در سطح منطقه در حال نقش‌آفرینی است در خدمات رسانی مؤثر بوده است.

کد خبر 6095706

دیگر خبرها

  • روسیه تصمیم فرانسه را خطرناک توصیف کرد
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • ترینیداد و توباگو هم کشور فلسطین را به رسمیت شناخت
  • جنگ هیبریدی روسیه با اروپا
  • ماکرون ۲ شرط را برای اعزام نیروهای فرانسوی به اوکراین ذکر کرد
  • مکرون: اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌دانم
  • بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه گفتگو کردند
  • گفت‌وگو بورل و امیرعبداللهیان برای کاهش تنش‌ها در منطقه
  • کاهش تنش‌ها در منطقه محور تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان
  • مجارستان جلوی کمک نظامی اتحادیه اروپا به ارمنستان را گرفته است