Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، طرح توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) با هدف، توسعه دانش بنیان بنگاه‌ها از طریق بهره مندی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ارتقای سطح مهارت فارغ التحصیلان مشمول خدمت سربازی، تقویت ارتباط و تعامل بین صنعت و دانشگاه با هدف کاربردی شدن دانش و یافته‌های جدید علمی و فناوری اعضا هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسه های آموزش عالی و پژوهشی، ارتقای توان فنی و مهندسی بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری و ظرفیت سازی اشتغال از طریق خلق ارزش افزودۀ جدید و تأمین اشتغال زایشی و پایدار اجرا می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این طرح در سه بخش برای دانش آموختگان مشمول خدمت سربازی که تمایل دارند دوران خدمت سربازی خود را در بنگاه‌های اقتصادی بگذارانند، دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تمایل دارند پایان نامه‌های خود را به صورت مسأله محور انجام دهند و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسه های آموزش عالی و پژوهشی که مایلند در قالب طرح پسادکترای صنعتی و فرصت مطالعات، انجام پروژه‌های مستقل یا مشترک در بنگاه‌های صنعتی و معدنی فعالیت کنند، اجرا می‌شود.

سامانه تاپ نیاز اساسی کشور برای حل مشکلات صنایع

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص این طرح به ایرنا گفت: سامانه تاپ یک طرح دانش پایه می باشد و برای عبور از اقتصاد منبع محور به طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار نیاز داریم.

برات قبادیان افزود: برای همکاری و مشارکت نزدیک صنعت و دانشگاه و برای اینکه بنگاه های صنعتی ما کالاهای خود را دانش پایه کنند و کالایی با کیفیت و با رقابت تولید کنند به این طرح نیاز داریم.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم اشتغال زایشی و پایدار در کشور ایجاد کنیم و دانش آموختگان دانشگاهی در بنگاه های صنعتی حضور پیدا بکنند و همچنین نفوذ و رسوخ فناوری را در بنگاه های اقتصادی داشته باشیم اجرای طرح توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار حیاتی و اساسی است.

قبادیان گفت: بنگاه های اقتصادی و عموم مردم که به نوعی می خواهند با علم و دانش و آثار جدید علمی و تمدنی کار کنند و در رفاه باشند به این طرح نیاز دارند تا نیازهای علمی و فناورانه بنگاه ها در داخل کشور و با استفاده از نخبگان دانشگاهی رفع شود.

وی افزود: برای اینکه اساتید ما در بنگاه های اقتصادی حضور موثر پیدا کنند و دانش خود را در اختیار بنگاه های اقتصادی قرار دهند و همچنین برای اینکه دانشجویان ارشد و دکترا پایان نامه های خود را بر اساس نیاز داخل کشور انتخاب کنند تا مسایل به صورت واقعی حل شوند، اجرای این طرح ضروری است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: همچنین برای استفاده از فکر و اندیشه نخبگانی که در زمان صلح به خدمت سربازی رفته اند به این سامانه نیاز داریم.

ثبت نام ۷۰۰ بنگاه اقتصادی در سامانه تاپ

معاون مدیرکل توسعه کاربرد فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در خصوص این طرح به ایرنا گفت: سامانه طرح تاپ از طریق دو دامنه www.iranetop.ir و top.mimt.gov.ir در دسترس عموم است.
هادی یارجی با اشاره به اینکه این سامانه در واقع بستر الکترونی است که بهم رسانی طرفین عرضه و تقاضای طرح را دنبال می‌کند، افزود: به دنبال این هستیم که در فضای الکترونیک کشور بانک جامعه‌ای از توانمندی‌ها و نیازها را ارائه کنیم.
وی ادامه داد: این سامانه دارای دوبخش ثبت نام بنگاه‌ها و ثبت نیازهای پژوهشی و ثبت نام اساتید، دانشجویان و سربازان نخبه می‌باشد.
یارجی اعلام کرد: از ابتدای اسفند ماه سال گذشته که رونمایی اصلی سامانه انجام شد تا کنون ۷۰۰ بنگاه اقتصادی ثبت نام کرده و بیش از ۳۰۰ نیاز و ۵۰۰ پروژه در سامانه بارگذاری و به تأیید دبیرخانه استانی رسیده است.
وی با اشاره به اینکه ثبت نام در این سامانه به طور کامل رایگان است، گفت: به دنبال این هستیم کمک هزینه برای دانشجویان و اساتید داشته باشیم که به محض تعیین بودجه از سوی دولت اجرایی خواهد شد.

جهش اقتصادی در سایه همکاری صنعت و دانشگاه

مشاور اجرایی معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، نیز در خصوص وضعیت پیوند علم و صنعت در کشور گفت: حدود ۱۰ سال است که بحث ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور مطرح است و گام هایی نیز در جهت ایجاد ارتباط موثر فی مابین صنعت و دانشگاه برداشته شده است.

سید مهدی امینی افزود: در دانشگاه‌ها دفتر ارتباط با صنعت ایجاد شده که کارهای صنعتی را مدیریت می کند تا دانش در صنعت پیاده شود و همچنین به دنبال هم راستا کردن صنعت با اندیشه های دانشگاهی است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته می خواستیم پژوهش هایی که در دانشگاه‌ها بر اساس داشته های روز دنیا و با معلومات بین المللی شکل می گرفت در صنعت کشور پیاده سازی کنیم، ادامه داد: این در حالی بود که ظرفیت صنعت کشور ما پذیرای پژوهش هایی که بر اساس معلومات روز دنیا تهیه می شد، نبود و در نتیجه کارایی و اثر بخشی مثبت خود را نیز نداشت.

امینی خاطرنشان کرد: در سامانه تاپ ابتدا نیاز صنعت استخراج و به صورت پروژه ارائه می‌شود که بعد از آن اساتید، دانشجویان و سربازان نخبه که قدرت کار تحقیقی بر روی پروژ های صنعتی را دارند به عنوان کار علمی خود به صورت هدفمند و جهت رفع مشکل صنعت در پایان نامه‌های کارشناسی ارشد، تز دکتری، طرح های پسا دکترای صنعتی و فرصت های مطالعاتی صنعتی اساتید انتخاب می کنند.

وی با تاکید بر اینکه در این سامانه پژوهش ها بر اساس نیاز صنعت هدایت شود، گفت: اگر همکاری صنعت و دانشگاه به درستی پیاده سازی شود جهش اقتصادی خوبی را در کشور شاهد خواهیم بود.

علم و دانش را باید بهم اتصال دهیم

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه این استان یکی از قطب های صنعتی و علمی کشور است، گفت: صنایع و دانشگاه های آذربایجان شرقی ارتباط خوبی با هم دارند.

محمدرضا پورمحمدی با اشاره به اینکه در تولید علم ایران رتبه ۱۶ دنیا و در فناوری رتبه ۷۸ است، افزود: علم از جنس دانایی است و فناوری از جنس توانایی و برای رسیدن به موفقیت باید این دو را با هم متصل کنیم.

وی ادامه داد: امروزه این اتفاق نظر در کشور رخ داده که علم باید در خدمت جامعه باشد تا به فناوری و ثروت تبدیل شود.

پورمحمدی گفت: برای خلق ثروت نیاز است که صنعت و دانشگاه به هم متصل شوند و اجرای سامانه تاپ می تواند این خلاء را پر کند و یک مکانیزم انگیزشی است.

گزارش از مینا بازگشا

۶۱۲۰




منبع: ایرنا

کلیدواژه: صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۵۴۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعاونی خیرین با هدف توسعه اشتغال و تولید ایجاد شود

ایسنا/فارس استاندار فارس پیشنهاد داد که در راستای شعار سال، تعاونی خیرین استان فارس با همکاری اداره تعاون و در جهت توسعه اشتغال و تولید ایجاد شود.

محمدهادی ایمانیه امروز، ۵ اردیبهشت در آیین نکوداشت و تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری استان فارس با بیان اینکه استان فارس همواره در بسیاری از مجامع خیرین پیشتاز و شروع کننده بوده و به‌عنوان الگو مطرح شده است، خواستار تسهیل در فرآیندهای اداری و قانونی شد و گفت: خیرین در راستای کار خیر، هرگاه با مانعی مواجه شدند حتما ما را در جریان بگذارند تا شخصا در کمتر از ۲۴ ساعت جهت رفع مانع اقدامات لازم را انجام دهم.

محمدهادی ایمانیه، جلوگیری از موازی کاری را یکی دیگر از مسائلی عنوان کرد و خواستار ایجاد شبکه‌ای واحد برای هدفمندتر کردن کمک‌های خیرین شد.

وی همچنین پیشنهاد ایجاد تعاونی خیرین را مطرح کرد و گفت: این تعاونی با همکاری اداره تعاون و خیرین، می‌‍تواند شبکه‌‍‌ای را در زمینه توسعه اشتغال و تولید ایجاد کند که در راستای شعار سال گام بردارد.

ایمانیه در پایان صحبت‌های خود خواستار اطلاع رسانی گسترده برای ساماندهی کودکان کار، متکدی و بازمانده از تحصیل شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توانمندسازی مددجویان هدف اصلی کمیته امداد است
  • طرح «شنبه‌های احیا» برای واحدهای تولیدی در کردستان اجرا می‌شود
  • تعاونی خیرین با هدف توسعه اشتغال و تولید ایجاد شود
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه صنعتی شریف و شرکت ایرانول
  • ۱۰۰درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی است
  • ۵ میلیارد دلار منابع برای رشد ۸ درصدی در آذربایجان‌شرقی
  • گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز
  • تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی جهش تولید در استان
  • فولاد خوزستان چرا هدف تحریم‌ها قرار گرفت؟
  • اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی رتبه‌دار در تولید شیر