Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@22:47:32 GMT

آب دهی چاه ها در استان کرمان کاهش یافته است

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۵۴۲۱۵

آب دهی چاه ها در استان کرمان کاهش یافته است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد طاهری پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری در سالن کنفرانس شرکت آب و فاضلاب استان کرمان بیان داشت: بارندگی کمتر از ۲۵۰ میلی‌لیتر را طی دهه‌های اخیر در کشور شاهد بودیم.

وی افزود: میانگین بارندگی به جز امسال عموماً زیر ۲۵۰ میلی‌لیتر بوده که این میزان در استان ما امسال بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی‌متر بوده در حالی که در دهه گذشته کمتر از ۱۳۰ میلی متر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر عامل آب و فاضلاب استان کرمان گفت: بارندگی مسئله‌ای است که در آن سیاسی کاری وجود ندارد ضمن اینکه استان کرمان شرایط بارندگی خاصی دارد و کرمان در طول هزاران سال بر تارک ایران درخشیده و استانی کهن است.

وی تصریح کرد: بارندگی در شمال استان کرمان به تناسب کمتر از جاهای دیگر است ضمن اینکه سال قبل کمتر در ارتفاعات برف را شاهد بودیم تا ذخیره‌سازی آب را داشته باشیم.

طاهری گفت: در حوزه بخش کشاورزی آب را خوب مدیریت نکردیم و این را همه بزرگان قبول دارند در حالی که در دهه ۴۰ تا ۴۵ بسیاری از دشت‌های ما دشت‌های ممنوعه بوده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید مطالبه گر باشیم مردم باید بخواهند و پیگیر باشند، گفت: در حق وزرات نیرو ظلم می‌شود روزی که چاه‌ها را می‌خواستند حفر کنند همه مشارکت داشتند اما امروز که به خاطر کم‌آبی و بحران آب اگر بخواهیم یک چاه را پر کنیم همه دستگاه‌ها مقاومت می‌کنند.

طاهری تاکید کرد: بر اساس آخرین آمار مصرف آب ۹۵ درصد مربوط به کشاورزی، یک درصد به صنعت و ۴ درصد هم صرف شرب می شود اگر ما بین ۰.۵ تا یک درصد آب را به چرخه شرب وارد کنیم مشکل کم‌آبی مرتفع خواهد شد.

آب استان کرمان ۱۰۰ در صد وابسته به چاه است

وی بیان داشت: ما در استانی زندگی می‌کنیم که ۳۶۵ حلقه چاه داریم که از این آمار ۹۰ حلقه اختصاصی شهر کرمان است لذا ما کمترین میزان برداشت از آب های جاری را در کشور داریم که در هیچکدام از شهر های دیگری نداریم که آب آن وابسته به چاه باشد آب استان کرمان صد در صد وابسته به چاه است.

طاهری گفت: دو سد بافت و سیرجان آب شهرها را تامین می‌کند در حالی که سد سیرجان تنها ۴۰ درصد نیاز شهر خود را تامین می‌کند و شهر بافت علاوه بر تامین آب مورد نیاز خود شهرهای بزنجان و رابر را نیز تامین می‌کند.

مدیر عامل آبفای استان کرمان یادآور شد: عمق چاه‌های حفاری بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر است و آبخوان و سفره‌ای که میلیون‌ها سال شکل گرفته آیا این ۱۰۰ میلیمتر بارندگی می‌تواند به عمق ۲۵۰ میلی‌متری نفوذ کند؟

کاهش آب دهی چاه ها در استان کرمان

وی افزود: آب دهی امسال چاه‌های ما نسبت به سال گذشته کم‌تر شده است و نیاز آبی شهر کرمان سه هزار لیتر در ثانیه است و این در حالیست که حداکثر آبی که می‌توانیم استحصال کنیم بین هزار و ۵۰ تا هزار و ۱۰۰ لیتر است یعنی یک سوم نیاز مردم را نداریم.

طاهری گفت: با رایزنی که با وزارت نیرو داشتیم دو راه‌حل پیشنهاد شد؛ اینکه یا باید آب را سهم‌بندی کنیم در رصد انجام شده و تجربه ثابت کردیم مصرف آب حدود ۲۰ درصد بالا می‌رود و دوم اینکه وقتی آب وارد شبکه‌ها می شود هوا می‌گیرد و بعد از وصل شدن آب به دلیل هواگرفتگی شکستگی لوله‌ها به شدت بالا می‌شود. همچنین تلاطمی که ایجاد می‌شود باعث گل‌آلود شدن آب می‌شود در نهایت به این نتیجه رسیدیم که فشار آب را کم کنیم.

مدیر عامل آبفای استان کرمان با اشاره به اینکه در کرمان، رفسنجان و زرند بحران اساسی داریم، افزود: رفسنجان را ساماندهی و مدیریت کردیم و زرند را با حفر چاه مدیریت کردیم.

وی ادامه داد: در کرمان از ساعت ۱۱ شب فشار شبکه را کاهش داده و آب را تا پنج صبح در مخازن ذخیره می‌کنیم و بعد ذخیره‌سازی متوقف می‌شود و تا ۸ صبح آب را رها می‌کنیم؛ سپس آب را تا ۱۱ ذخیره می‌کنیم بعد از ۱۱ صبح تا ۱۵ بعدازظهر رها می‌شود دوباره ۱۵ تا ۱۸ عصر ذخیره سازی می‌کنیم و بعد از آن تا ۱۱ شب پمپاژ می‌شود.

وی با بیان اینکه استان ما در اقلیم گرم و خشک قرار دارد، افزود: ما هر چه داریم در اختیار مردم قرار می‌دهیم روزانه بین دو تا سه پمپ که در مدار قرار دارند می‌سوزد.

طاهری گفت: ما شرمنده مردم هستیم که نمی‌توانیم نیازشان را برآورده کنیم خواهش می‌کنم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

کد خبر 4663207

منبع: مهر

کلیدواژه: صرفه جویی آب چاه های آب محمد طاهری شرکت آب و فاضلاب استان کرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۵۴۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نهضت اسفالت در کرمان

   

 

به گزارش خبر گزاری صداو سیمای مرکز کرمان ،  یحیی زاده معاون شهردار و فرمانده قرارگاه جهادی آسفالت شهرداری کرمان گفت :با توجه به حفاری‌های سال‌های  اخیر نیاز به روکش آسفالت در شهرکرمان کاملا محسوس بود سال گذشته شورای شهر در بودجه سال ۱۴۰۳  مبلغ ۷۵۰ میلیارد تومان برای آسفالت  اختصاص داد که با این اعتبار مناسب این روند از امروز آغاز شده و در مدت سه ماه ادامه خواهد داشت

معابر اصلی کوچه‌های  خاکی و  پر تردد در  این طرح روکش خواهند شد کرمان بیش از چهارمیلیون و پانصد هزار متر مربع معبر دارد که در این طرح بیش از نیمی از آنها آسفالت میشوند

دیگر خبرها

  • لحظه حمله مار در معرض انقراض به آقای فیلمبردار در کرمان
  • خسارات سیلاب های فصلی جنوب کرمان باطرح های آبخیزداری کاهش یافت
  • ریزگردها مهمان کرمان می‌شوند
  • پیش‌بینی وزش باد و گرد و خاک در استان کرمان
  • برگزاری اردو برای پرورش دانش‌آموزان از ساعت‌ها سخنرانی مفیدتر است
  • فراجا مظلومانه و بااقتدار در خط مقابله با بی‌حیایی‌ها ایستاده است
  • آغاز نهضت اسفالت در کرمان
  • نجات ۶ کودک در کوه‌های کرمان
  • زیرساخت، فرهنگ، قانون؛ عوامل کاهش تصادفات
  • شاعری که براساس دانش ادبی شعر نسروده!