ابراز ارادت به خاندان پهلوی در یک مستند!
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۵۴۸۰۰
مدتی است مستندی در گروه هنر و تجربه به اکران درآمده که در آن صراحتا به خدمات خاندان پهلوی ادای دین و ارادت میشود! ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مستند «قصه بولوار» که مدتی است در گروه هنر و تجربه به اکران در آمده، مستندی در مدح و ستایش خدمات خاندان پهلوی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نیمه نخست مستند که به شیوه خطی روایت میشود، ترسیم تصویری باشکوه از نحوه احداث و بهرهبرداری مردم از بلوار کشاورز در دوران پهلوی اول و دوم است. در این بخش تصویری سراسر مثبت، غرورآمیز و هویتمند از بلوار کشاورز ارائه میشود و از بلوار کشاورز به عنوان خیابانی لوکس و دلربا یاد میشود که نشان پیشرفت بوده و نظیر آن در کمتر خیابانی در جهان قابل مشاهده بوده است. در این بخش با ارجاعات نوستالژیک و ای بسا حسرتبار به برخی از صحنههای فیلمهای پیش از انقلاب که در لوکیشن بلوار کشاورز ضبط شده است روبه رو هستیم که در آن یک زن و مرد عاشق پیشه با حالتی خرامان و سرخوش قدم زنان در کنار یکدیگر طول بلوار را طی میکنند.
در چندین صحنه دیگر از این بخش، شاهد حضور و رژه زنان دامن پوش و بی حجابی هستیم که با کفش پاشنه بلند آزاد و رها در بلوار قدم میزنند. سپس نوبت به نمایش کلوپ زیرزمینیای میرسد که در دوران حکومت پهلوی در محدوده بلوار برپا بوده و دختران و پسران جوان برای عیاشی و خوشگذرانی در آنجا حضور پیدا میکردند. جالب آنکه صحنههایی از رقص و پایکوبی جوانان در کلوپ مذکور نیز در این قسمت از مستند نمایش داده میشود و فاجعه هنگامی تکمیل میشود که از این قسمت با عنوان «فساد جذاب شهر» یاد میشود!
مستند در بخش نخست خود بارها و بارها به عناصر و اِلمانهای بر جای مانده از دوران پهلوی با نگاهی احترامآمیز و دریغمندانه نگاه میکند. برای مثال در یکی از صحنهها هنگامی که در حال قیاس جمعیت پرشماری که برای دفاع از دولت مصدق به خیابانها ریختند با جمعیتهای پرشمار حاضر در دیگر رخدادهای تاریخی است، عنوان میکند که چنین جمعیتی پیش از این تنها در مراسم تشییع جنازه «خانم مهوش» دیده شده است و بدین ترتیب کارگردان دین خود را به خواننده زن معلوم الحال سالهای پیش از انقلاب نیز ادا میکند. این در حالی است که در بخش دیگری از مستند برای اطلاق فرح پهلوی نیز از عنوان «ملکه فرح» استفاده میشود!
یکی دیگر از گزارههای پرتکراری که درباره کارکرد تاریخی بلوار کشاورز در این مستند مورد تاکید قرار میگیرد، معرفی بلوار به عنوان محلی برای اعتراضهای سیاسی و تجمعات معترضین در بزنگاههای مهم تاریخی است. قیام مردم در جریان کودتای 28 مرداد و حمایت آنها از دولت مصدق از جمله مصادیقی است که در این راستا مطرح میشود و خواستگاه جغرافیایی این اعتراضات بلوار کشاورز معرفی میشود. نکته عجیب آن است که در این بخش اعلام میشود مهمترین مصداق اعتراض مخالفان این بوده که چرا در انتخابات تقلب شده است!
روایت چگونگی راهاندازی نخستین سینما در بلوار کشاورز که پس از راهاندازی «سینما بولوار» نام میگیرد، یکی دیگر از خرده روایتهایی است که در بخش اول مستند دستمایه توصیف قرار میگیرد. در این قسمت ضمن ارائه تصویری درخشان از ثمرات راهاندازی سینما بلوار در دوران پهلوی، عنوان میشود که بلوار کشاورز پس از احداث سینما توانسته هرآنچه خوبان همه دارند را یک جا در خود داشته باشد. بی آنکه به وضعیت فسادآمیز و بی بند و بار سینماهای عصر پهلوی کوچکترین اشارهای داشته باشد.
نیمه دوم مستند اما روایتگر سرنوشت تراژیک بلوار در دوران پس از انقلاب اسلامی است. در این بخش بر خلاف نیمه اول مستند، تصویری سراسر متضاد و مایوسانه از وضعیت بلوار به تصویر کشیده میشود. جالب آن که کارگردان برای آغاز این بخش، از عنوان تامل برانگیز "آتش انقلاب زبانه کشید" استفاده میکند؛ بدین معنا که گویی پیش از انقلاب همه چیز در وضعیت گل و بلبل به سر میبرده و اکنون زبانه کشیدن آتش انقلاب شرایط مطلوب گذشته را به ویرانی کشانده است.
یکی از گزارههای کلیدیای که در این بخش مطرح میشود این است که بلوار، دیگر رویاهای خود را فراموش کرده است. مشخص نیست مقصود کارگردان از رویاهای فراموش شده بلوار چیست؟ آیا منظور کلوپ زیرزمینی شبانهای است که روزگاری جولانگاه بی بند و باری دختران و پسران جوان بوده یا منظور رژه زنان بی حجاب و دامن پوشی است که روزگاری طول بلوار را خرامان خرامان و عشوه گرانه با کفشهای پاشنه بلند طی میکردند.
قصه بولوار در ادامه به دوران آغاز جنگ تحمیلی میرسد. کارگردان مدعی است دوران جنگ، مقطعی است که در آن ترس به جان بلوار میافتد. سپس نوبت به ارائه تصویری باشکوه از سالهای دوره اصلاحات میرسد. کارگردان معتقد است دولت اصلاحات جان تازهای بر کالبد بی جان بلوار دمیده و دوباره آن را زنده کرده است. در ادامه بخشی از سخنرانی مشهور رییس دولت اصلاحات در ستایش آزادی را میشنویم که میگوید: " اگر دین هم در برابر آزادی قرار بگیرد این دین است که باید محدود شود نه آزادی!". حال اینکه چرا کارگردان اصرار داشته چنین موضع موهن و باطلی را از رییس دولت اصلاحات منعکس کند خود نکته دیگری است که محل تامل و تعمق بسیار است.
با این وجود، ماجرا به همین جا ختم نمیشود. از این پس شاهد تصاویر تباه و تیرهای هستیم که گویی همه آنها در دوران پس از انقلاب اسلامی بر بلوار عارض شده و تا پیش از وقوع انقلاب، هیچ ریشه و سابقهای نداشته است! نمایش ترافیک، آلودگی، کارتون خوابی، زباله گردی، جولان موشهای خیابانی و... تصاویر سیاهنمایانه دیگری که کارگردان بازنمایی آنها را به خوبی از برخی اسلاف سینماگر خود آموخته است. سپس با سینما بولوار رو به تعطیلیای مواجه میشویم که روزگاری در اوج رونق و رفت و آمد قرار داشته اما حالا دیگر از تک و تا افتاده و دیگر شکوه سابق خود را ندارد. در این قسمت تصویری از یک گرافیتی که خواهان آزادی نسرین ستوده است و بر یکی از دیوارهای بلوار حک شده نیز نشان داده میشود و برای چند ثانیه روی آن زوم میشود؛ بدین ترتیب کارگردان دین خود را به این وکیل معلومالحال و مورد حمایت جریانهای معاند و ضدانقلاب نیز ادا میکند.
مستند در پایان به منتظر بودن بلوار اشاره میکند. کما اینکه در بخشهای دیگری نیز چندین بار به این مفهوم اشاره میکند. با این وجود، مشخص نیست از نگاه کارگردان بلوار انتظار چه چیزی را میکشد. آیا منتظر راهاندازی مجدد کلوپهای شبانه زیرزمینی است یا در انتظار رژه دوباره زنان بی حجاب و دامن پوشی است که روزگاری طول بلوار را خرامان خرامان و عشوه گرانه با کفشهای پاشنه بلند طی میکردند!
نگاهی به فیلم "متری شیشو نیم"| فقر؛ هیولای محروماننگاهی به فیلم "زهرمار"| رونمایی از تازهترین شانه تخم مرغی سینمای ایراننگاهی به «ما همه با هم هستیم»|مرثیهای برای پایان یک فیلمسازخدمات و لطمات استقلال جشنواره جهانی فیلم فجرانتهای پیام/
R1527/P/S4,34/CT4منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۵۴۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه چه مضراتی دارد؟
راضیه کشاورز، در تشریح خطرات و تهدیدات مصرف خودسرانه داروهای بدون نسخه، گفت: هزینه بالای ویزیت پزشکان، اطلاعات اشتباه در فضای مجازی، عدم اعتماد به پزشک، ترجیح نظرات و سلایق بیمار بر پزشک معالج، ترجیح توصیههای غیراصولی افراد به یکدیگر به جای مسائل تجربی آن ها، از دلایل مؤثر در مصرف بالای داروهایی است که بدون نسخه هم بفروش میرسد.
وی افزود: این تصور که مصرف داروی بیشتر تضمین کننده تأثیر بیشتر و بهبودی سریعتر است، یک باور غلط است و هیچوقت نباید داروهای OTC را با مصرف طولانیتر یا با دوزهای بالاتر از چیزی که در بروشور آن قید شده استفاده کرد.
کشاورز ادامه داد: اگر پس از مصرف دارو طبق نظر پزشک بهبودی حاصل نشود باید دوباره به پزشک مراجعه کرد اگر به این علائم توجه نشود و مصرف خودسرانه، داروهای OTC ادامه پیدا کند حتماً عوارض دارویی اتفاق میافتد.
کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآوردههای سلامت، همچنین توجه به فرهنگ سازی را در جلوگیری از مصرف خودسرانه دارو بسیار مهم دانست و گفت: عواملی از جمله مصرف بیش از مقدار توصیه شده، طولانیتر از زمان توصیه شده و بدون توجه به هشدارها و موارد درج شده روی برچسب دارو، همچنین مصرف این داروها بدون تجویز پزشک و داروساز، مصرف خود سرانه است و باید در این باره آموزشهای دقیق و فرهنگسازی داشته باشیم. مردم نباید تصور کنند که این داروها خطرات و عوارض کمی دارند و مهم نحوه مصرف آن ها است که بتواند نتیجه درست را برایشان به همراه داشته باشد.
کشاورز خاطر نشان کرد: مهمترین توصیه، مصرف دارو بر اساس دستورالعملهای روی برچسب است که طبق دستور پزشک یا مشاوره با داروساز که در داروخانه حضور دارند.
منبع: خبرگزاری مهر