Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@11:11:07 GMT

رصد و مطالعه حوادث دریایی و جوی پیش بینی نشده

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۵۵۳۹۹

رصد و مطالعه حوادث دریایی و جوی پیش بینی نشده

داده های جمع آوری شده در «برنامه های پایش محیط های ساحلی و دریایی پیرامونی ایران» می تواند در برنامه های مدیریت جامع مناطق ساحلی‏ و توسعه با ‏محوریت دریا مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از‬ پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، «حمید علیزاده لاهیجانی» گفت: در برنامه پایش نواحی ساحلی دریاهای پیرامونی ایران که در مناطق بین کشندی و زیر کشندی (تا عمق ۳۰- متر) خلیج فارس و دریای عمان، و آب‌های ‏ساحلی و دور از ساحل (۸۰۰- متر) دریای خزر صورت می‌گیرد، پارامترهای مختلف اقیانوس شناختی در جریان عملیات‌های منظم میدانی، استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و هواشناختی که برداشت می‌شود می‌تواند در برنامه‌های مدیریت جامع مناطق ساحلی‏‎(ICZM) و توسعه با ‏محوریت دریا ‏‎(MSP) ‎‏ مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه‬ افزود: این برنامه کلان نگاهی ویژه به رصد و مطالعه حوادث دریایی- جوی پیش بینی نشده ‏‏ (کشند قرمز، اثرات سیلاب در محیط دریایی و طوفان‌های دریایی) دارد که از آن جمله می‌توان به مطالعه پارامترهای مختلف هیدرولوژی و‏هیدروبیولوژی در مصب اروند رود، مند، خلیج گرگان و رودخانه باهو کلات در استان‌های جنوبی و شمالی کشور و پس از سیلاب‌های فرودین ماه ۱۳۹۸ ‏اشاره نمود.

وی تصریح کرد: در برنامه پایش دور از ساحل خلیج فارس و دریای عمان، در فاز اول (۲ سال نخست) با توجه به عدم شناخت کافی از فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و ‏زیستی حاکم بر این محیط و عدم اطلاع دقیق از تغییرات زمانی کوتاه مدت (ماهانه و چند سالانه) علائم و فاکتورهای محیطی، برنامه ریزی برای پایش در ‏برخی ایستگاه‌های منتخب در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان با فرکانس زمانی ۴ بار در سال انجام شده است.

وی‬ ادامه‬ داد: از زمان آغاز فعالیت شناور تحقیقاتی ‏کاوشگر خلیج فارس تاکنون، در راستای برنامه پایش اقیانوس شناسی خلیج فارس و دریای عمان، پنج گشت دریایی با کدهای ‏PGE۱۸۰۱‎، ‏PGE۱۸۰۲‎، ‏PGE۱۸۰۳‎، ‏PGE۱۸۰۴‎‏ و ‏PGE۱۹۰۱‎‏ در محدوده آب‌های خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان در چهار فصل مختلف سال (دی ماه ۱۳۹۶، اردیبهشت ‏‏۱۳۹۷، شهریور و مهر ۱۳۹۷، آذر و دی ۱۳۹۷ و اردیبهشت ۱۳۹۸) برگزار گردیده است.

علیزاده‬ گفت: در مجموع، طی حدود ۷۰ روز مأموریت دریایی (۸۵۰ نفر روز) ‏تعداد ۱۴۰ ایستگاه (با احتساب تکرارهای فصلی در برخی از ایستگاه‌ها) مورد اندازه گیری و نمونه برداری قرار گرفته است. بیشترین تعداد ایستگاه‌ها ‏‏(۵۸) در گشت دریایی ‏PGE۱۹۰۱‎‏ مورد ارزیابی، اندازه گیری و نمونه برداری قرار گرفته که از نظر پوشش جغرافیایی از دهانه اروند در شمال غرب خلیج ‏فارس تا روبروی خلیج چابهار در دریای مکران را پوشش می‌دهد. در این گشت دریایی نمونه برداری از آب و رسوب و شناورزی های دریایی از مناطق کم ‏عمق نزدیک ساحل (عمق حدود ۱۰ متر) تا اعماق بیش از ۱۰۰۰ متر در دریای عمان انجام شده است. ‏

معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه‬‬ ‬تدوین برنامه پایش بلند مدت در همه زمینه‌های مرتبط با محیط‌های دریایی کشور راضرروی خواند و گفت: با توجه به اهمیت محیط‌های دریایی پیرامونی کشور از نظر منابع زیستی و غیر زیستی و مسائل راهبردی گوناگون و وجود استرس روزافزون بر این محیط‌های دریایی ارزشمند، تدوین برنامه پایش بلند مدت در همه زمینه‌های مرتبط با آن ضروری است.

پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت جشن های دهه کرامت آیت الله حسینی شاهرودی روزنامه زلزله مسجدسلیمان شیراز مسجد دهه کرامت در فارس حرم مطهر حضرت شاهچراغ ع حوادث دریایی پژوهشگاه اقیانوس شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۵۵۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: برنامه های هفته ملی خلیج فارس از 31 فروردین با اجرای تاتر پرفورمنس در شهرستان بندرخمیر آغاز شده است.
اسماعیل جهانگیری افزود: جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس یکی ازمهم ترین برنامه های جشنواره ملی خلیج فارس است که با حضور 11 گروه موسیقی ملی از روز جمعه 7 اردیبهشت کار خود را آغاز کرده و تا روز یکشنبه 9 اردیبهشت در محل تالار آوینی بندرعباس میزبان علاقمندان به موسیقی است.
وی گفت: جشنواره ملی فیلمنامه نویسی خلیج فارس با موضوع خلیج فارس از دیگر برنامه های در حال اجرا است.

بیشتر بخوانید؛  برگزاری همایش روز ملی خلیج فارس در بندر کنگ
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان افزود: برای شرکت در این جشنواره 81 اثر به دبیرخانه رسیده که از این شمار 9 اثر به بخش پایانی راه یافته است.
جهانگیری گفت: دبروز هم به مناسبت روز ملی خلیج فارس پرواز پاراگرایدر و پاراموتور با حضور30 ورزشکار در بوستان غدیر بندرعباس برگزار شد.
وی گفت: امروز بعداز ظهر نیز برنامه های فرهنگی و هنری در جزیره هرمز برگزار می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان افزود: جشنواره تولیدات فرهنگی و اختراعات با موضوع خلیج فارس در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه پیام نور در حال برگزاری است.
جهانگیری افزود: اختتامیه جشنواره ملی خلیج فارس روز دوشنبه 10 اردیبهشت با حضور سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار می شود.
وی گفت: در این جشنوراه از برگزیدگان جشنواره های ملی موسیقی و فیلنمامه نویسی تجلیل می شود.
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی هرمزگان افزود: روز اختتامیه از دو کتاب تیشیرا از نویسنده پرتغالی با موضوع خلیج فارس و سفرنامه هرمز پدر، رونمایی می شود. 

دیگر خبرها

  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • پیش بینی وضعیت جوی، دریایی و دمایی هرمزگان – 8 اردیبهشت
  • واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ
  • اعلام برنامه‌های هفته ملی خلیج فارس و روز معلم در قشم
  • معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست
  • وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب
  • وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج در خلیج‌فارس
  • وزش باد شدید و افزایش ارتقاع موج در خلیج‌فارس
  • امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس