Web Analytics Made Easy - Statcounter

داده‌های جمع آوری شده در «برنامه‌های پایش محیط های ساحلی و دریایی پیرامونی ایران» می‌تواند در برنامه‌های ‏مدیریت جامع مناطق ساحلی‌ (ICZM) ‌و توسعه با ‏محوریت دریا ‌(‎(MSP» ‌‏مورد استفاده قرار گیرد. ‏

به گزارش ایسنا، دکتر حمید علیزاده لاهیجانی، معاون پژوهش و ‏فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در این باره گفت: در برنامه پایش نواحی ساحلی دریاهای پیرامونی ایران که در مناطق بین کشندی و زیر ‏کشندی (تا عمق ۳۰- متر) خلیج فارس و دریای عمان و آب‌های ‏ساحلی و دور از ساحل (۸۰۰- متر) دریای خزر صورت ‏می‌گیرد، پارامترهای مختلف اقیانوس‌شناختی در جریان عملیات‌های منظم میدانی، استفاده از ‏داده‌های ماهواره‌ای و ‏هواشناختی که برداشت می‌شود، می‌تواند در برنامه‌های مدیریت جامع مناطق ساحلی (‎(ICZM‏ و توسعه با ‏محوریت ‏دریا (‎(MSP مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



علیزاده افزود: این برنامه کلان همچنین نگاهی ویژه به رصد و مطالعه حوادث دریایی- جوی پیش‌بینی نشده ‏ (کشند قرمز، ‏اثرات سیلاب در محیط دریایی و طوفان‌های دریایی دارد که از آن جمله می‌توان به مطالعه پارامترهای مختلف هیدرولوژی ‏و ‏هیدروبیولوژی در مصب اروندرود، مند، خلیج گرگان و رودخانه باهو کلات در استان‌های جنوبی و شمالی کشور و پس از ‏سیلاب‌های فرودین ماه ۱۳۹۸ ‏اشاره کرد.

وی تصریح کرد: در برنامه پایش دور از ساحل خلیج فارس و دریای عمان، در فاز اول (۲ سال نخست) با توجه به عدم ‏شناخت کافی از فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و ‏زیستی حاکم بر این محیط و عدم اطلاع دقیق از تغییرات زمانی کوتاه ‏مدت (ماهانه و چند سالانه) علایم و فاکتورهای محیطی، برنامه‌ریزی برای پایش در ‏برخی ایستگاه‌های منتخب در خلیج ‏فارس، تنگه هرمز و دریای عمان با فرکانس زمانی ۴ بار در سال انجام شده است.

علیزاده ادامه داد: از زمان آغاز فعالیت شناور ‏تحقیقاتی ‏کاوشگر خلیج فارس تاکنون، در راستای برنامه پایش اقیانوس‌شناسی خلیج فارس و دریای عمان، پنج گشت ‏دریایی با کدهای ‏PGE۱۸۰۱‎، ‏PGE۱۸۰۲‎، ‏PGE۱۸۰۳‎، ‏PGE۱۸۰۴‌‏ و ‏PGE۱۹۰۱‌‏ در محدوده آب‌های خلیج فارس، تنگه هرمز و ‏دریای عمان در چهار فصل مختلف سال (دی ماه ۱۳۹۶، اردیبهشت ‏۱۳۹۷، شهریور و مهر ۱۳۹۷، آذر و دی ۱۳۹۷ و ‏اردیبهشت ۱۳۹۸) برگزار شده است.

معاون پژوهش و ‏فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی تصریح کرد: در مجموع، طی حدود ۷۰ روز ماموریت دریایی (۸۵۰ نفر روز) ‏تعداد ۱۴۰ ایستگاه (با ‏احتساب تکرارهای فصلی در برخی از ایستگاه‌ها) مورد اندازه‌گیری و نمونه‌برداری قرار گرفته است. بیشترین تعداد ‏ایستگاه‌ها ‏(۵۸) در گشت دریایی ‏PGE1901‏ مورد ارزیابی، اندازه گیری و نمونه‌برداری قرار گرفته که از نظر پوشش ‏جغرافیایی از دهانه اروند در شمال غرب خلیج ‏فارس تا روبروی خلیج چابهار در دریای مکران را پوشش می‌دهد. در این ‏گشت دریایی نمونه‌برداری از آب و رسوب و شناورزی‌های دریایی از مناطق کم ‏عمق نزدیک ساحل (عمق حدود ۱۰ متر) ‏تا اعماق بیش از ۱۰۰۰ متر در دریای عمان انجام شده است. ‏

‏علیزاده، تدوین برنامه پایش بلندمدت در همه زمینه‌های مرتبط با محیط های دریایی کشور را ضروری خواند و گفت: با توجه ‏به اهمیت محیط های دریایی پیرامونی کشور از نظر منابع زیستی و غیر زیستی و مسائل راهبردی گوناگون و وجود استرس ‏روزافزون بر این محیط ‏های دریایی ارزشمند، تدوین برنامه پایش بلندمدت در همه زمینه‌های مرتبط با آن ضروری است. ‏

بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، وی تصریح کرد: در این راستا کارگاه آموزشی «پایش دریاهای ایران» به منظور ارائه گزارشی از تاریخچه گشت‌های دریایی در خلیج فارس، ‏دریای عمان و دریای خزر و فعالیت‌های اخیر پژوهشگاه در رابطه با پایش محیط های دریایی ساحلی و دور از ساحل مورد ‏در ۲۲ تیر ۹۸ در محل پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی برگزار می‌شود.

انتهای پیام‏

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پژوهشگاه اقيانوس شناسي خليج فارس درياي خزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۵۶۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرمانده نیروی دریایی ارتش : کشتی‌ های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه خلیج‌فارس نماد اقتدار کشور ماست گفت: ما در مناطقی که دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی در آن‌جا حضور دارند، کشتی‌های‌مان را اسکورت می‌کنیم و دریانوردان و تجار عزیزمان در امنیت کامل در حال تامین نیازهای اقتصادی کشور هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از ارتش،‌ امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: خلیج ‌فارس نماد اقتدار کشور ماست.

وی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کمتر از  ۶۷ روز پس از آغاز دفاع مقدس موفق شد که استیلای دریایی خود را در خلیج‌ فارس تثبیت کرده و شاهرگ‌های اقتصادی دشمن بعثی در این منطقه را قطع کند.

دریادار ایرانی اضافه کرد: با این دستاورد نیروی دریایی ارتش، اقتصاد جنگ به خوبی مدیریت شد و بنادر اصلی ما همچون بندر امام، بندر بوشهر و ترمینال نفتی خارک در امنیت کاملی که توسط نیروی دریایی تامین شده بود، فعالیت کردند و در نهایت منجر به پیروزی های شیرینی شد که نیروهای مسلح به مردم هدیه دادند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با اشاره به پیروزی‌های متعدد نیروهای مسلح کشورمان ادامه داد: از زمان دفاع مقدس تاکنون نیروهای مسلح کشورمان همواره در حال پیروزی و طی کردن پله‌های اقتدار بوده‌اند؛ جدیدترین این پیروزی‌ها عملیات «وعده صادق» بود.

وی در رابطه‌ با برنامه‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت خلیج‌ فارس و اسکورت نفتکش‌های ایرانی اظهار کرد: خلیج‌ فارس امروز امن‌ترین نقطه دریایی در سطح جهان محسوب می‌شود و ما عمدتا اسکورت کشتی‌هایمان در مناطقی مثل خلیج عدن و اقیانوس اطلس را انجام می‌دهیم.

امیر دریادار ایرانی در پایان تاکید کرد: ما در مناطقی که دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در آن‌جا حضور دارند، کشتی‌های‌مان را اسکورت می‌کنیم و دریانوردان و تجار عزیزمان در امنیت کامل در حال تامین نیازهای اقتصادی کشور هستند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نخستین مرکز رشد حوزه تخصصی دریایی راه‌اندازی می‌شود/ بررسی ۴۲ پارامتر در اطلس اقیانوس‌شناسی
  • ساخت دستگاه حفاری تا عمق ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی
  • اولین مرکز رشد حوزه تخصصی دریایی راه‌اندازی می‌شود/ بررسی ۴۲ پارامتر در اطلس اقیانوس شناسی
  • ساخت دستگاهی برای حفاری عمق تا ۳ هزار متری توسط محققان پژوهشگاه اقیانوس شناسی
  • نخستین کاوش محققان ایرانی در عمق ۲ هزار متری دریای عمان
  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش : کشتی‌ های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • کشتی‌های ایرانی را در خلیج عدن و اقیانوس اطلس اسکورت می‌کنیم
  • پیشرفت دریایی در کشور هند و پروژه عظیم ساگارمالا
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»