Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@03:36:14 GMT

5 شهر خوزستان شهر ملي صنايع‌دستي مي‌شود

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۵۶۸۹۲

5 شهر خوزستان شهر ملي صنايع‌دستي مي‌شود

خبرگزاری آریا- نشست هماهنگی برای برای ثبت پنج شهر خوزستان به‌عنوان شهر ملی صنایع‌دستی با حضور مشاور معاون صنایع‌دستی کشور در اهواز برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان، جلسه هماهنگی ثبت شهر ملی صنایع دستی با حضور ویدا توحدی مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور، سیدحکمت‌الله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، شکرالله قاسمی معاون صنایع دستی استان، فرمانداران، شهرداران و رؤسای ادارات میراث فرهنگی شهرهای مربوط در محل اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این نشست با هدف هماهنگی درخصوص ثبت شهر اهواز به عنوان شهر ملی مینای صُبی، شهر دزفول به عنوان شهر ملی کپو، شهر شوشتر به عنوان شهر ملی احرامی‎بافی، شهر هویزه به عنوان شهر ملی بوریابافی و شهر شادگان به عنوان شهر ملی حصیربافی برپا شد که در آن پس از ارائه توضیحات توحدی در خصوص شاخص‎های شهرهای ملی صنایع دستی و همچنین ضرورت اقدامات پیش‎بینی‎شده برای رسیدن به جایگاه مورد نظر در شهرستان‎ها، بحث و تبادل نظر در این خصوص صورت گرفت.
همچنین در این جلسه فرمانداران و شهرداران شهرهای مربوط با شرایط ثبت ملی شهرها آشنا شدند و در جریان انتظارات و درخواست‎هایی که اداره‎کل میراث فرهنگی استان خوزستان از آن‎ها در راستای رسیدن به این هدف دارد قرار گرفتند.
این درخواست‎ها شامل نصب تابلوهای ورودی با موضوع صنایع دستی، نصب المان‎های صنایع دستی، مکلف کردن دستگاه‎های اجرائی به خرید محصولات صنایع دستی و چاپ بروشور بود که مدیرکل میراث فرهنگی و معاون صنایع دستی استان از مسئولان شهرها انتظار عملی کردن آن‎ها را داشتند.
معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان در این جلسه اظهار داشت: اقدامات مطالعاتی درخصوص ثبت این پنج شهر با اعتباری به ارزش 105 میلیون تومان انجام و پرونده‎ آن‎ها نیز تشکیل و خلاصه‎ای از آن به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور فرستاده شده است.
شکرالله قاسمی با بیان این‎که در استان خوزستان تاکنون هیچ شهری به عنوان شهر ملی صنایع دستی به ثبت نرسیده است افزود: «جلسه دفاع از پرونده این پنج شهر، 31 تیرماه جاری با شرکت مسئولان شهرها، نمایندگان شهرها در مجلس، شهرداران، مدیرکل و معاون میراث فرهنگی استان و با حضور داوران در محل سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری برگزار خواهد شد که امیدواریم با حمایت مدیرکل و مسئولان این شهرها و نیز کارشناس صنایع دستی استان دفاع خوبی انجام دهیم.»
او تأکید کرد: «جمعیت شهر، تعداد کارگاه‌ها، تعداد هنرمند‌ان و صنعتگرانی که در آن رشته می‌خواهد آن شهر انتخاب شود، تعداد مراکز فروش و کیفیتش در آن شهر یا روستا، میزان آن محصول در آن شهر یا روستا، جاذبه‌های طبیعی، بنا‌های تاریخی، جاذبه‌های میراثی، آثار باستانی، میراث طبیعی، تعداد هنرمندان برجسته و برگزیده شهر یا روستا و میزان سابقه فعالیت هنرمندان در رشته مورد نظر برخی از شاخص‌هایی هستند که در انتخاب شهرها به عنوان شهر ملی صنایع دستی تأثیر زیادی دارند و امیدواریم مسئولان ارشد، فرماندار، شهردار یا نمایندگان مجلس شهرهایی که متقاضی ثبت ملی هستند، پس از ارائه گزارش، از این شاخص‌ها و نقاط قوت منطقه مورد نظر خود به خوبی دفاع ‌کنند.»
معاون صنایع دستی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان اضافه کرد: «در نهایت اعضای شورا پس از بررسی پرونده‌ها و ارزیابی شاخص‌ها، به هر یک از شهرهای مطرح شده امتیاز می‌دهند و در نهایت شهرهائی که حدنصاب امتیاز را کسب کنند برای ثبت ملی انتخاب می‌شوند.»
ویدا توحدی در پایان جلسه با سفر به پنج شهر مذکور از کارگاه‎های تولید، مراکز عرضه و فروش صنایع دستی و نیز ظرفیت‌های موجود صنایع دستی شهرهای موردنظر بازدید به عمل آورد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: خوزستان ملی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۵۶۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت سفارش فروش ۳۸۰ میلیارد صنایع دستی سیستان و بلوچستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان از ثبت سفارش فروش محصولات صنایع‌دستی استان به ارزش ۳۸۰ میلیارد ریالی در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، محمدهادی طهرانی  اظهار داشت: در نمایشگاه بین المللی تهران بالغ بر پنج نشست با روسای اتاق های مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان، امارات متحده‌عربی، ترکمنستان، عمان و قطر در حوزه صنایع‌دستی برگزار شد که نتایج بسیار خوبی داشت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: این سلسله نشست ها منجر به ثبت سفارش خرید در حوزه محصولات سوزن‌دوزی استان با صاحبان گالری های ایرانی و خارجی از جمله دبی، کانادا، قطر و... به ارزش تقریبی 180 میلیارد ریال براساس اظهار نمایندگان بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: سفارش تهیه تعداد 1600 محصول صنایع‌دستی در حوزه نقش برجسته تلفیقی با سوزن‌دوزی به ارزش تقریبی 20 میلیارد ریال نیز در این نمایشگاه به ثبت رسید.

طهرانی گفت: بالغ بر 120 سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی,، مقامات مسئول، فعالان حوزه اشتغال زنان و... از غرفه استان بازدید کردند.

وی تصریح کرد: فرصت ها و بسته های ارائه شده مربوط به گردشگری تفریحی، اقامتی، تفریحات آبی، سلامت، تاریخی، گردشگری ورزشی و طبیعت گردی و صنایع دستی نیز در این نمایشگاه ارائه شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • برپایی نمایشگاه کارآفرینی و صنایع‌دستی در دانشگاه آزاد کهنوج
  • ثبت سفارش فروش ۳۸۰ میلیارد صنایع دستی سیستان و بلوچستان
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • ثبت روز گل محمدی و گلاب
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه