مسجدی که گوهرشاد بنا کرد، محصول ایمان، بینش و اعتقاد اوست
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۵۷۲۵۷
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجتالاسلاموالمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی ظهر نوزدهم تیرماه در اختتامیه چهارمین دوره جایزه جهانی گوهرشاد در تالار قدس آستان قدس رضوی، در خصوص اهمیت توجه به الگوهایی چون بانو گوهرشاد اظهار کرد: سخن در مقوله زن فراوان است و از ساحتهای گوناگون نسبت به زن و شخصیت و حقوق زن پرداخته شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ضمن بیان این که دیدگاه قرآن درمورد زن و حقوق زن دیدگاهی ابداعی و ابتکاری است و با همه آرای فلسفی و مذهبی چه قبل اسلام، چه در دروران بلوغ و تبلیغ اسلام و چه در زمان حاضر، تعریف اسلام از حقوق زن متفاوت است، ادامه داد: حقیقت ذات زن و مرد از منظر قرآن یک حقیقت است، همانگونه که قرآن بیان میکند ای کسانی که ایمان آوردهاید، تقوای خدا را پیشه کرده و پرهیزگار باشید؛ خدایی که شما را از نفس واحده خلق کرده، همه زن و مرد از یک نفس خلق شدهاند و از این نفس واحده خداوند زوج را آفرید و از این زوج مردان و زنان زیادی را پراکنده ساخت.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: پس زن در تکوین طفل مشارکت جوهری با مرد دارد و تنها زمینه تولید نسل نیست، همان اندازه که مرد در تولید نسل مشارکت دارد، طبق تعریف قرآن زن هم به همان اندازه سهم و مشارکت دارد و پیامبر اکرم(ص) خود شاهد صدق این موضع قرآن است؛ زیرا که خداوند نسل پیغمبر را از زن و از فاطمه زهرا(س) قرار داد.
معجزه اسلام، حفظ هویت زن در عین حضور فعال در صحنههای دینی
مروی با بیان این که معجزه بزرگ اسلام، حفظ هویت و کرامت زن در عین حضور فعال زن در صحنههای دینی، اجتماعی و سیاسی است، خاطرنشان کرد: اسلام همانطور که حجاب، عفاف و پاکیزگی و پاکدامنی را برای زن توصیه میکند، به همان اندازه حضور در عرصههای بزرگ اجتماعی، سیاسی و دینی را تضمین کرده است و نمونه آن مراسم حج است؛ چرا که یک مراسم بزرگ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و عبادی است. سفر کردن از خانه و کاشانه، دور افتادن و ماهها در سفر بودن و...؛ در اینجا اسلام بین زن و مرد تفکیک قائل نشده و همانگونه که مرد باید در این صحنه بزرگ دینی و سیاسی حضور یابد، زن هم دوشادوش مرد در این صحنه حضور مییابد.
وی خاطرنشان کرد: ایراد خطبه فدکیه توسط حضرت زهرا(س) و ایراد خطبههای حضرت زینب(س) در کوفه و در مجلس عبیداللهبن زیاد و شام و در مجلس یزید و به محاکمه کشاندن ظالمان و مستکبران نشان میدهد که زن و پاکترین و متعبدترین انسانها در صحنههای اجتماعی و سیاسی حضور دارند.
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به این که موضوعی که به نام یک بانوی بزرگوار، باشخصیت و اثرگذار به نام گوهشاد انتخاب شده، نام بسیار زیبایی برای این مراسم و برنامه بوده و این بانو حقیقتا ناشناخته است، عنوان کرد: ما از ایشان تنها به عنوان یک شاهزاده و همسر شاه که بخشی از ثروت خود را صرف بنای یک مسجد ماندگار کرد، شناخت داریم. در صورتی که تاثیرگذاری این خانم و نیز اثرگداری او در دوره تیموریان قابل توجه است.
مروی با بیان این که از منظرهای مختلف بانو گوهرشاد را میتوانیم به بحث بگذاریم، اضافه کرد: معرفی گوهرشاد به این که یک زن مسلمان بوده است و نیز ابن نکته که اسلام این قابلیت و قدرت را دارد که هرکجا که بخواهد نفود میکند، حائز اهمیت است. زیرا که هیچ مرزی برای اسلام نیست و دین اسلام و اندیشه اسلامی متعلق به یک قشر و قبیله خاص و یا بخش خاصی از جامعه نیست و این خصوصیت منحصر به اسلام است.
در صورتی که اگر مکاتب غربی را که دائیه انسان و فکر انسان و تربیت و هدایت انسان را دارند، مطالعه کنیم، خواهیم دید که تنها یک بخش از جامعه را هدف گرفتهاند و نمیتواننند به گونهای جامع همه جامعه را مورد خطاب خود قرار دهند. به طور مثال مارکسیستها تنها طبقه کارگر، فیلسوفان طبقه نخبگان و فمنیستها تنها قشر زنان را مورد توجه قرار داده است. این در حالی است که اسلام این قابلیت را دارد که بدون هیچ مرزبندی فکری و خصوصیات قبیلهای و قومی و شاخصهای اجتماعی این مرزها را در هم بشکند و نفوذ کند.
وی تصریح کرد: اسلام هم سمیه، یک کنیز را خطاب میکند و شوهرش یاسر یک غلام را که در پایینترین قشر اجتماعی جامعه به لحاظ موقعیت اجتماعی قرار دارند و هم میتواند آسیه همسر فرعون را مورد خطاب قرار دهد و این معجزه اسلام و قدرت آیین توحیدی است که هم در درون خانههای گلی و پایینترین اقشار جامعه به لحاظ طبقه اجتماعی نفوذ میکند و هم در بالاترین قشرها همان قدرت و نفوذ را دارد. مصداق این بحث، بانو گوهرشاد است. لذا اسلام مرزبندی نداشته و دارای چنان نفوذ کلمهای است که چون براساس فطرت کار میکند، همه انسانها را مورد خطاب خود قرار میدهد و میتواند از میان همه اقشار جامعه مخاطبینی را انتخاب کند.
تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: پدر گوهرشاد از سرداران لشکر چنگیز مغول است و شوهرش پسر تیموری که تیمور هرجا قدم میگذاشت، جز خرابی، ویرانی، قتل و غارت چیزی به یادگار نداشت. لذا گوهرشاد عروس چنین خانوادهای است. اما قدرت مکتب اهل بیت(ع) و اسلام این گونه است که حتی کسانی که در بدترین شرایط به لحاظ انسانی و فرهنگی و در میان دژخیمان و خونخواران زندگی میکنند، بهترین و پاکیزهترین و مومنترین انسانها را تربیت کرده و تحویل جامعه دهد و گوهرشاد مصداق نفوذ این قدرت و معجزه اسلام است.
مسجدی که گوهرشاد بنا کرد، محصول ایمان، بینش و اعتقاد او است
مروی همچنین خاطرنشان کرد: گوهرشاد تنها مسجد نساخت؛ این مسجد برایند فکر، ایمان و اعتقاد گوهرشاد بود و نخواست یک بنای یادگاری و ماندگار بسازد؛ بلکه مسجدی که گوهرشاد بنا کرد، محصول ایمان، بینش، اعتقاد به امامت و ولایت، توحید، خداپرستی و پاکدامنی او بود. همچنین گوهرشاد توانست این خاندان تیموری را که ویرانکننده تمدنها بودند و قتل و غارت و کشتار شعار آنان بود، در یک مسیر صحیح قرار دهد. لذا جریان تیموریها بعد از مرگ تیمور توسط شاهرخ 40 سال حکومت کرد؛ آن هم در یک مسیر درست و انسانی، که از آن دژخیمان و آدمکشان، انسانهایی فرهنگدوست و انساندوست ساخت و این معجزه اسلام است.
وی ابراز کرد: زندگی این بانوی بزرگوار مرا به یاد خواجه نصیر طوسی میاندازد که با علم و دانش گسترده، اخلاق و نفوذ کلمه توانست مغول را مثل موم در دست گرفته، کنترل کند و از بسیاری کشتارها جلوگیری کند. لذا این بانوی بزگوار در این عرصه کاری کرد که خواجه نصیر کرد. ضمن این که بارها گوهرشاد مانع کشتارهای دسته جمعی تیمور شد.
تولیت آستان قدس رضوی ضمن تاکید بر این که گوهرشاد به واقع یک الگوست، اضافه کرد: گوهرشاد پدرش مثل علی(ع) بود؛ بلکه از سپاهیان چنگیز و البته مادرش یک خانم باهنر و باادب بود؛ پس انسان در هر طبقه و موقعیت اجتماعی میتواند قلههای سعادت را با پیروی از اهل بیت عصمت و طهارت طی کند و خداوند این راه را برای همه بندگانش قرار داده است. بنابراین با این وجود که امروز دامن جسمانی پیغمبر(ص)، علی(ع) و فاطمه(س) نیست؛ دامنه فکر و اندیشه و آموزههای آنان همچنان حضور دارد و لذا باید خود را در دامن فکر و آموزههای ایشان قرار دهیم تا سعادت دنیا و آخرت را کسب کنیم.
مروی با طرح این سوال که چرا گوهرشاد این مسجد را در کنار حرم امام رضا(ع) ساخت، گفت: این موضوع قابل بحث بوده و نباید از کنار آن به سادگی گذشت، ما به کاشیکاری و گنبد مسجد بسیار زیبا و ماندگار میاندیشیم و چنین بنایی قطعا یک معماری بسیار فاخر در جهان اسلام است؛ اما به این بعد هم توجه کنیم که چرا ایشان مسجد را کنار حرم علی بن موسی الرضا(ع) ساخت؟ زیرا که آن بانو اهل فکر، ادب و دانشمند بود و نه صرفا یک شاهزاده پولدار که بخشی از پول خود را وقف مسجد کرده باشد، ایشان در حالی که شاهزاده و متمکن بود، اهل فرهنگ، ادب، هنر، دانش و معرفت نیز بود.
باید بانو گوهرشاد به یک جریان تبدیل کرد
وی ضمن اشاره به این که ساختن مسجد در کنار مرقد امام رضا(ع) دارای پیام است، خاطرنشان کرد: باید این پیام را باز و واکاوی و به جامعه منتقل کرد. ضمن این که ما نباید گوهرشاد را به سالی یکبار مراسم محدود کنیم، بلکه باید گوهرشاد را در کشور تبدیل به یک جریان کرد و زنان و دختران ما باید این بانوی پرورش یافته در مکتب قرآن و اهل بیت را بشناسند و او را الگوی خود قرار دهند. لذا باید به سمت این جریانسازی فرهنگی گام برداریم.
تولیت آستان قدس رضوی در تکمیل سخنان خود گفت: ترویج فعال بودن، ایثارگری، جانفدایی در راه خدا، فرزند و شوهر دادن در راه خدا و مقاومت و ایستادگی، رسیدگی به بیماران، بازگو کردن خاطرات رزمندگان و نوشتن آنها و ثبت آنها در تاریخ و دیگر اقداماتی که شما بانوان نیکوکار انجام میدهید، همگی حائز اهمیت است.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۵۷۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله عجیب روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه: پیـام پنهان دارد | از بعد نمادین روزها غفلت نکنید!
رسانه اصولگرای جوان نوشت: مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است.
روزنامه جوان نوشت:
دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد . عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.
اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیمگر در سبک زندگی اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.
تجربه نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح به شمار میآورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان میدهد.
تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرامآرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد.
جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی به شمار آمدهاست. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شدهاست.
جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یکشنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.
بعد نمادین دین یکی از عناصر هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین میکند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.
مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)
در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است:
«اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»
این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی میزدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام نظم غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.
تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگهای و بریکس، پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.
تأکید میکنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است.