Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:18:16 GMT

منطق ترامپ و پایان وظیفه یک دیپلمات

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۵۷۸۱۴

منطق ترامپ و پایان وظیفه یک دیپلمات

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، درحالی که گزارش دهی سفرای کشورهای جهان به مقام‌های ارشد خود امری متداول و در واقع وظیفه ذاتی این نمایندگان است اما افشای ارزیابی و گزارش‌های شخصی و محرمانه سفیر بریتانیا به مقامات در لندن، دلخوری شدید «دونالد ترامپ» را به همراه داشت. رئیس جمهوری که معمولاً انتقاد یا تحلیل‌های ناخوشایند را بر نمی تابد این بار هم یک گزارش معمول «کیم داروک» سفیر انگلستان در ایالات متحده از منش و خط مشی‌های ترامپ را بر نتابید و وی را مجبور به کناره گیری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس جمهوری منحصربفرد آمریکا، به تندترین شکل نه تنها به سفیر بلکه به وزارت امورخارجه، نخست‌وزیری و حتی ساختار مدیریت بریتانیا حمله کرد.

همین فشارهای همه جانبه کاخ سفید بر سفیر بریتانیا موجب شد تا در نهایت برای داروک راهی جز استعفا باقی نماند. وزارت امورخارجه بریتانیا هم استعفای وی را تأیید و به صورت رسمی اعلام کرد.

ترامپ پس از تحولات اخیر اعلام کرده بود که دیگر با این سفیر حاضر به همکاری نیست. داروک نیز در مورد استعفای خود اعلام کرد که شرایط موجود، ادامه کار را برای او غیرممکن کرده است.

منطق ترامپ در گزارش های دیپلماتیک

داستان این تنش از آنجا شروع شد که داروک به عنوان سفیر بریتانیا در واشنگتن در پیام‌های دو ساله اخیر خود به دفتر نخست وزیری در لندن در مورد ترامپ اظهار داشت که وی فردی بی منطق، متزلزل و ناکارآمد است. داروک رئیس جمهوری آمریکا را به نحومشخصی، ناتوان و بی کفایت ارزیابی کرد. وی سطح درک ترامپ را برای مقام‌های کشورش اینگونه توصیف کرد که باید نکات را به صورتی ساده و قابل فهم برای وی تشریح کنند.

سفیر انگلستان همچنین در گزارش‌های خود از وجود شکاف در کاخ سفید خبر داد و تاکید کرد این همان مسأله‌ای است که رئیس جمهوری آمریکا آن را اخبار جعلی می نامد. داروک ضمن غیرواقعی خواندن ادعای ترامپ مبنی بر لغو حمله به پایگاه‌های ایران چند دقیقه قبل از انجام آن، تصریح کرد که ترامپ برنامه مشخصی را در مورد ایران ندارد.

دونالد ترامپ به سرعت در توئیتی به افشای این گزارش‌ها واکنش نشان داد و با بیان اینکه سفیر بریتانیا در آمریکا را نمی‌شناسد عنوان داشت که داروک با این کار به کشورش خدمت نکرده است. رئیس جمهوری آمریکا در همین پیام به سیاست‌های «ترزا می» در زمینه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هم پرداخت و مدعی شد که نخست وزیر بریتانیا توصیه‌های وی در مورد برگزیت را نادیده گرفت و به همین دلیل ناتوان بود. ترامپ به صورت تلویحی مدعی شد اگر ترزا می به حرف‌های وی گوش می‌کرد موفق می‌بود.

ترامپ ضمن تمجید از نحوه برخورد ملکه انگلستان، تغییر قریب الوقوع نخست وزیر بریتانیا را خبری خوب ارزیابی کرد.

ترامپ روز گذشته هم در میان توئیت های پرشمار خود بار دیگر به سفیر بریتانیا حمله ور شد و وی را فرد بسیار احمقی نامید و اظهار داشت که سفیر گیجی که بریتانیا برای آمریکا انتخاب کرده است لقمه دندان گیری نیست؛ بلکه وی باید با مقام‌های لندن در مورد فاجعه برگزیت صحبت کند.

حمایت لندن از داروک

با این حال برخی تحلیلگران در بریتانیا اعتقاد دارند نکاتی که داروک اظهار داشت بر اساس وظیفه ذاتی وی بود که در سطحی بالا و باکیفیت انجام شد. علاوه بر این برخی تاکید دارند وی نکات پوشیده‌ای را افشا نکرده است که بتوان وی را متهم ساخت. در واقع داروک موضوعی را بیان کرد که از نظر بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مسائل آمریکا آشکار بوده است.

از آنجاکه گزارش دهی واقعی سفیران به کشورهای متبوع خود امری معمول و حتی وظیفه به شمار می‌رود، دفتر «ترزا می» نیز تصریح کرد این امری بدیهی است و از سفیران انتظار می‌رود تا به دولت خود اطلاعات و گزارش‌های بی پرده و صریحی را ارائه بدهند. با این حال دولت لندن نسبت به افشای این گزارش‌ها و درز اطلاعات محرمانه واکنش نشان داد و آن را اقدامی مجرمانه دانست که پلیس وظیفه تحقیقات در این زمینه را برعهده گرفته است.

یک سخنگوی دولت هم با بیان اینکه نظرات اعلام شده منعکس کننده دیدگاه‌های دولت بریتانیا نیست از اقدام داروک به نوعی حمایت کرد. «جرمی هانت» وزیر امور خارجه بریتانیا و از مهمترین گزینه‌ها برای جانشینی ترزا می هم عنوان داشت که گزارش‌های داروک از «الزامات اساسی» وظیفه سفیر به شمار می‌رود.

البته در حالی که حدود دو هفته از دوره نخست وزیری ترزا می باقی مانده است این امر به بحرانی در روابط دو کشور تبدیل شده است. با همه حمایت‌ها از داروک اما مهمترین مخالفت‌ها در انگلستان از سوی مدافعان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بیان شد. گفتنی است نخستین بار متن پیام‌های سفیر انگلستان از سوی خبرنگاری افشا شد که به شدت طرفدار برگزیت و از نزدیکان به «نایجل فاراژ» رهبر حزب برگزیت است.

این تحولات در شرایطی رخ داد که لندن به شدت به دنبال شرکای تجاری مطمئن برای دوره پس از خروج از اتحادیه اروپا است. در صورت خروج این کشور از اتحادیه، لندن نیازمند توافقات تجاری مهم است و مهمترین گزینه برای آنها، واشنگتن خواهد بود تا با یک توافق تجاری بزرگ مشکلات اقتصادی خود را جبران کند.

حمله همه جانبه ترامپ به دیپلمات بریتانیایی

رسانه‌های غربی حتی در ایالات متحده نیز سفیر این کشور در آمریکا را تازه‌ترین هدف حملات رئیس جمهوری آمریکا می‌دانند که به خاطر انجام یک وظیفه دیپلماتیک مورد خشم کاخ سفید قرار گرفته است. روزنامه «یو. اس. ای تودی» با بیان این نکته آورد ترامپ سفیر انگلیس را فردی بسیار احمق توصیف کرد.

روزنامه «واشنگتن پست» هم ناسزاگویی و حملات ترامپ به سفیر بریتانیا را اقدامی غیرمعمول توصیف کرد و عنوان داشت رئیس جمهوری بیشتر وقت خود را در پیام رسان توئیتر برای حمله به مردم و منتقدان می‌گذارند اما وی کمتر به آنها توهین آشکار انجام داده است. در یکی دو روز گذشته اما ترامپ در ۵ توئیت به صورت مستقیم و غیر مستقیم داروک را هدف قرار داد و ده‌ها واژه را برای توصیف وی به کار برد.

ویژگی که به نظر بسیاری از رسانه‌های آمریکایی برای ترامپ سنگین و توهین آمیز بود و به آن اشاره داشتند، واژه «بی منطق» (inept) بود زیرا تقریباً در همه گزارش‌های نوشتاری و تصویری این موضوع توهینی بزرگ به رئیس جمهوری ایالات متحده توصیف شد. داروک در گزارش‌های خود بی منطقی ترامپ را به حدی جدی دانست که نباید انتظار متعادل شدن سیاست‌ها و بهبود اوضاع را داشت به ویژه آنکه احتمال پیروزی وی در سال ۲۰۲۰ و انتخاب دوباره به عنوان رئیس جمهوری آمریکا هم زیاد است.

طبق این روزنامه، «کریستوفر میِر» از سفیران پیشین بریتانیا در آمریکا اعتقاد دارد: کاملاً آشکار است که فردی عامدانه برای نابودی سفارت داروک اقدام کرده است تا جایگاه وی را متزلزل کند و فردی جانشین وی شود که به افشاکننده اطلاعات نزدیک است.

نشریه «پلیتیکو» هم در گزارشی داروک را تازه‌ترین هدف خشم ترامپ توصیف کرد و عنوان داشت این در حالی است که تاکنون وی سفیری موجه و کم حاشیه‌ای بود. داروک چند روز پس از ورود ترامپ به کاخ سفید به واشنگتن گسیل شد و در آن زمان با استقبال گرم رئیس جمهوری آمریکا روبرو شد.

طبق این تحلیل علت رفتار گرم اولیه آن بود که فرستاده بریتانیا در آن زمان ترامپ را «جذاب» (Charming) توصیف کرد اما اکنون داروک در گزارش‌های محرمانه توصیف‌هایی را برای ترامپ به کار برد که خشم رئیس جمهوری را برانگیخته است.

تحلیل‌های گوناگون تاکید دارند در هر صورت داروک در دولت بعدی هم قادر به ادامه وظیفه نخواهد بود. اگر به هر دلیلی وی در واشنگتن ماندگار می‌شد روابط وی با مقام‌های آمریکایی به شدت محدود می بود و داروک در حقیقت منزوی می شد. همین هراس از انزوا و سختی شرایط کار موجب شد تا داروک قبل از هر واکنشی از این پست کناره بگیرد تا بیش از این در مرکز توجه رسانه‌ها باقی نماند و اوضاع روابط دو کشور را تنش دارتر نکند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۵۷۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ

به گزارش خبرآنلاین اظهارات عصر شنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا علیه جو بایدن در حالی مطرح شد که او داشت در مورد دردسرهای حقوقی خودش صحبت می‌کرد و به دادستان‌های این پرونده‌ها می‌تاخت و همچنین در مورد کیفرخواست‌های جدیدی که علیه چندین تن از دستیاران ارشد سابقش در آریزونا مطرح شده، اعتراض می‌کرد.

به نقل از ایسنا براساس فایل صوتی از ضیافتی که به دست ان‌بی‌سی نیوز رسیده، ترامپ گفت: «این افراد یک دولت گشتاپو را اداره می‌کنند. و این تنها چیزی است که آنها دارند. و این تنها راهی است که آنها از نظر خود پیروز می‌شوند.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا افزود: «بایدن بدترین رئیس جمهور تاریخ کشور ماست. او به شدت بی‌کفایت و ناتوان است. او مثل چی حقه‌باز است! او کاندیدای تحت نفوذ و کنترل نیروهای خارجی است... او مقادیر زیادی پول از چین، روسیه، اوکراین و بسیاری از کشورهای دیگر می‌پذیرد. او حقه‌باز است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، «ایمی اسپیتالنیک» مدیر اجرایی شورای روابط عمومی یهودی یکشنبه در بیانیه‌ای گفت: «انجام چنین مقایسه‌هایی همیشه اشتباه، توهین‌آمیز و نفرت‌انگیز است؛ خصوصا زمانی که آن را در کنار سابقه طولانی این رئیس‌جمهور سابق در عادی‌سازی یهودستیزی در نظر گرفت. به خصوص استفاده از مقایسه‌هایی با نازی‌ها در خدمت یک برنامه متعصبانه و اقتدارگرا، شنیع است.»

کاخ سفید در بیانیه‌ای تند به اظهارات ترامپ پاسخ داد و به رفتار و لفاظی‌های گذشته این نامزد احتمالی جمهوری‌خواه، اشاره داشت، از جمله اظهارات مکرر او مبنی بر اینکه مهاجران غیرقانونی «خون کشور ما را مسموم می‌کنند»؛ زبانی که لفاظی‌های آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی و دیگر برترپنداران سفیدپوست را بازتاب می‌دهد.

اندرو بیتز، سخنگوی کاخ سفید گفت: «رئیس‌جمهور بایدن به جای تکرار لفاظی‌های وحشتناک فاشیست‌ها، صرف ناهار با نئونازی‌ها، و دامن زدن به تئوری‌های توطئه‌ای که به قیمت جان یک افسر پلیس شجاع تمام شده است، مردم آمریکا را حول ارزش‌های دموکراتیک مشترک و حاکمیت قانون گرد هم می‌آورد؛ رویکردی که باعث شده بزرگ‌ترین کاهش جرایم خشونت‌آمیز در ۵۰ سال گذشته رخ دهد.»

از سوی دیگر حامیان ترامپ تلاش‌ کردند تا صحبت‌های او را لاپوشانی کنند.

داگ بورگم، فرماندار داکوتای شمالی که جزو چندین گزینه محتمل برای معاونت ترامپ است و در همان مهمانی جنجالی در عمارت مارالاگو شرکت داشت، یکشنبه درباره عبارت «گشتاپو» که ترامپ استفاده کرده بود، به‌ شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «این صحبت در کانون سخنان او نبود. اکثریت آمریکایی‌ها احساس می‌کنند محاکمه‌ای که او در حال حاضر در آن حضور دارد، انگیزه‌های سیاسی دارد.»

هنوز نمایندگان ترامپ به سخنان او واکنشی نشان نداده‌اند. اظهارات ترامپ بعدازظهر شنبه در باشگاه مارآلاگو در فلوریدا در جمع صدها عضو کمیته ملی جمهوری‌خواه بیان شد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903339

دیگر خبرها

  • روسیه سفرای انگلیس و فرانسه را احضار کرد
  • دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان
  • خبر وحشتناک از وضع آب و هوایی زمین در سالی که گذشت
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • لزوم هوشمندسازی کارت‌های پایان خدمت قدیمی
  • آماده شدن ناتو برای جنگ با روسیه/ افشای طرح بزرگ ترامپ برای پایان جنگ اوکراین
  • ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد، اما ...
  • تایمز: ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • تایمز: ترام طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • دانشگاه ورمونت سخنرانی سفیر آمریکا در سازمان ملل را لغو کرد