Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ آموزش مهارت‌های خاص به کودکان به شکلی که در آینده بتوانند از آنها در بازار کار استفاده کنند چند سالی است که در سیستم آموزش و پرورش کشور مورد بحث قرار گرفته است.

حتی حدود ۲ سال پیش حسن روحانی رییس جمهور، در سخنرانی خود در یکی از هنرستان‌های تهران گفت: «باید به گونه‌ای عمل کنیم که پس از 12 سال دانش‌آموز ما به جای اینکه یک برگه کاغذ به عنوان مدرک دریافت کند، مهارت عملی کسب کرده باشد و حداقل در یک رشته مهارت و علاقه کافی برای اشتغال به کار داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

کسب مهارت‌های شغلی در نظام آموزشی کشور، دغدغه‌ای است که حالا در بسیاری از کشورها پیاده‌سازی شده و آنها از نظام آموزشی مهارت‌محور خود بهره می‌برند. در واقع کشورهای در حال توسعه‌یافته نیز به فکر افتاده‌اند و در حال انجام اقدامات مختلفی در راستای یادگیری مهارت توسط دانش‌آموزان هستند، حتی یکی از هدف‌های آموزشی اهداف توسعه پایدار سازمان ملل هم در این رابطه است: «تعداد جوانان و بزرگسالانی که دارای مهارت‌های فنی و حرفه‌ای برای کار هستند باید افزایش پیدا کند.»

دوره‌های کسب و کار ویژه کودکان و نوجوانان یکی از مسایلی است که می‌تواند به این موضوع کمک کند.

در همین رابطه گفتگو خبرآنلاین با زهرا حیدری مدیر وموسس کلینک مشاوره بینش نوین را اینجا بخوانید:

دوره های کسب و کار چه نیازهایی از کودکان و نوجوانان برطرف می کند؟

ما یک آموزش رسمی داریم که از طریق آموزش و پرورش و مدارس اجرا می شود اما این آموزش ها  نیازهای فرزندان ما را برطرف نمیکند بلکه بخشی از این نیازها را پوشش می دهد اتفاقا بخشی از نیازها را پوشش می دهد که کمتر در زندگی و نیازهای واقعی آنها موثر است. جای بسیاری از مهارتهای رفتاری، شخصیتی و ارتباطی و همچنین مهارتهای خلاقیت و کارآفرینی در نظام آموزشی ما خالی است و خانواده ها تلاش می کنند این آموزش ها را از روشهای دیگری به فرزندان خود آموزش دهند در هر صورت مهارتهای مورد نیاز کودکان و نوجوانان متنوع و فراگیر است و باید به ابعاد این نیازها توجه کرد. هم آموزش های رسمی مورد نیاز است هم مهارتهای شخصیتی و رفتاری، تحصیلی، ارتباطی، خلاقیت و کارآفرینی و آنچه مهم است هدایت تحصیلی و شغلی آنهاست. اگر ارزیابی درستی از استعدادها و توانایی ها و علایق بچه ها داشته باشیم  قطعا در آینده و زندگی آنها می توانیم تحول بزرگی ایجاد کنیم چرا که حرکت و تلاش آنها همراه با علاقه و متناسب با استعداد و توانایی های آنها می شود و این می تواند توان آنها را چند برابر کند اما اینکه دوره های کسب و کار چه نیازهایی را پاسخ می دهد باید به این موضوع توجه کنیم که این دوره ها تصویر روشنی از آینده شغلی برای بچه ها ترسیم میکند و آینده شغلی نیازمند هدایت تحصیلی مناسب می باشد. دوم اینکه مهارتهای کسب وکار باعث ایجاد تفکر خلاق در بچه ها و افزایش خلاقیت آنها می شود و سوم اینکه بسیاری از مهارتهای مرتبط با کسب و کار از سنین کودکی و نوجوانی در بچه ها نهادینه می شود و چهارم اینکه نگاه آن ها  را به کار از ابتدا با کارآفرینی قرین می کنند و مسیر کارآفرینی را به عنوان یکی از انتخابهای آینده پیش رو آنها قرار می دهد.

برنامه های دوره کسب و کار کودک و نوجوان چیست؟

دوره های کسب و کار کودک و نوجوان یک دوره جامع است که در برگیرنده آموزش مهارتهای شخصیتی، رفتاری، مهارتهای ارتباطی، مهارتهای شغلی، مهارتهای ایده یابی، مهارتهای خلاقیت و نو آوری، مهارتهای کسب و کار نظیر مدلهای کسب و کار(B.M)، راهکارهای تامین منابع مالی. بازاریابی و فروش، برندسازی و تبلیغات، طرح کسب و کار(BP)، کسب و کارهای اینترنتی می باشد. همچنین در این دوره ها بچه ها در قالب گروههای کاری، نسبت به تدوین و ارائه ایده های کسب و کار اقدام می کنند و در واقع در پایان دوره هر یک از گروه ها در قالب یک استارتاپ فعالیت آزمایشی می کنند که مورد ارزیابی و داوری قرار می گیرد.
 
این دوره ها با سایر دوره های آموزشی چه تفاوتی دارد؟

در این دوره ها از تجارب مختلف داخلی و خارجی در آموزش کسب و کار استفاده شده است همچنین همه آموزش همراه با کارگروهی و تیمی می باشد در این دوره ها از بازی های فکری، خلاقانه و کارآفرینانه استفاده می شود. در این دوره ها بازدیدهای متنوع از مراکز کارآفرینی و صنعتی پیش بینی شده است که در طول دوره اجرا می شود.

چه آموزش ها و سرفصل هایی این دوره دارد؟

این دوره ها در 3 سطح پایه، تکمیلی و استارتاپی برگزار می شود. در دوره های پایه تمامی مهارتهای مورد نیاز نظیر مهارتهای شخصیتی و رفتاری که شامل مهارتهای خودآگاهی، حل مسئله و تصمیم گیری و مهارتهای اعتماد بنفس، خوداتکایی و کار گروهی و تیمی و رهبری می باشد آموزش داده می شود. همچنین مهارتهای ارتباطی نظیر مهارتهای ارتباط موثر، فنون مذاکره، فن بیان و سخنوری و آشنایی با زبان بدن و مهارتهای شغلی نظیر آشنایی با مشاغل مختلف، استعدادیابی و هدایت تحصیلی و مهارتهای شغلی آموزش داده می شود. در این دوره، مهارتهای ایده یابی و کسب و کار هم ارائه می شود. در دوره تکمیلی همه مهارتها یا به صورت تفصیلی و کامل تر و پیشرفته تر ارائه می شودو در دوره استارتاپی از ابتدا گروه بندی و تیم سازی انجام می شودو در بخش ایده کسب و کار با افزایش مهارتهای خلاقیت و نوآوری و شناسایی فرصتها و ایده ها، نسبت به تدوین ایده های کسب و کار اقدام می کنند و ایده های برتر انتخاب می شود و در بخش راه اندازی کسب و کار با بررسی راهکارهای تامین منابع مالی، مدلهای کسب و کار و طرح کسب و کار تدوین می شود و با استفاده از مهارتهای مرتبط با کسب و کار نسبت به آماده سازی برای اجرای کسب و کار اقدام می شود در این بخش ما مباحثی نظیر تبلیغات و برندسازی، حسابداری و مالی، منابع انسانی، طراحی کسب و کار و ارائه آن و بویژه توجه به کسب و کارهای اینترنتی مد نظر قرار می گیرد و در نهایت با داوری و انتخاب طرح های برتر، مقدمات اجرایی شدن کسب و کارها فراهم می شود. 

به نظر شما این دوره‌ها چه نتایجی به همراه دارند؟

هم ترین نتیجه این دوره ها ارزیابی و شناخت استعدادها و هدایت تحصیلی و شغلی مناسب است که در سرنوشت و آینده بچه ها بسیار موثر است چرا که با آشنایی که با رشته ها و مشاغل پیدا می کنند و آشنایی که با فرصتهای کارآفرینی پیدا می کنند این امکان فراهم می شود که در آینده مسیر شغلی و کاری خود را با شناخت و اطلاعات بیشتری انتخاب کنند اما در کنار این نتیجه مهم، نتایج و دستاوردهای دیگری نیز این دوره ها دارند یکی ایجاد ذهنیت مناسب برای ورود به عرصه کارآفرینی و کسب و کار دوم آشنایی با مسیر کارآفرینی در آینده شغلی و کاری و سوم آموزش مهارتهای موردنیاز و مجهز شدن به فنون انجام فعالیت در عرصه کارآفرینی می باشد که همه این موارد می تواند زمینه خلاقیت و کارآفرینی و آمادگی آنها برای ورود به بازار کسب و کار را فراهم کند.

۴۲۲۳۷

کد خبر 1278514

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: آموزش مهارت های زندگی ایالات متحده آمریکا ایران و آمریکا باشگاه استقلال خودرو باشگاه پرسپولیس دونالد ترامپ سینمای ایران سپاه پاسداران لیگ برتر نوزدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۵۸۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاندمی تأثیر ناچیزی بر رشد کودکان داشت

ایتنا - مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که این بیماری همه‌گیر تنها باعث تأخیر متوسطی در رشد نوزادان و کودکان نوپا شده است.
تحقیقات قبلی گزارش داده است که قرنطینه‌های مرتبط با پاندمی کوید 19 زندگی بسیاری از مردم، از جمله خانواده‌هایی با فرزندان خردسال را مختل کرد. با بسته شدن مدارس و مراکز نگهداری از کودکان، بسیاری از مردم از خانه کار می‌کردند و تعداد تاریخ‌های بازی و تماس‌های اجتماعی کاهش یافت و زندگی روزمره تغییر کرد.

محققان در 22 آوریل در مجله JAMA Pediatrics گزارش دادند که تجزیه و تحلیل بیش از 50000 کودک 5 ساله و کمتر نشان داد که این بیماری همه‌گیر تنها آسیب جزئی در رشد آنها ایجاد کرده است.

سارا جانسون، مدیر مرکز رالز برای ادغام بهداشت و آموزش در جانز هاپکینز گفت: «به طور کلی متوجه شدیم که با وجود برخی تحول‌ها، آنقدر تغییرات بزرگی رخ نداده است، و این یک یافته واقعا مهم و اطمینان بخش است. »

همه کودکان تحت اندازه گیری رشد کودک قرار گرفتند که به طور معمول به عنوان بخشی از مراقبت‌های کودکان جمع‌آوری شده بود. محققان نمرات کودکان نوپا را قبل و در طول همه گیری، از سال 2018 تا 2022 مقایسه کردند.

آنها حدود 3 درصد کاهش در مهارت‌های ارتباطی، 2 درصد کاهش در مهارت‌های حل مسئله و 2 درصد کاهش در مهارت‌های فردی و اجتماعی مشاهده کردند. مهارت‌های حرکتی کودکان نوپا به هیچ وجه آسیب نمی‌بیند.

محققان با نگاهی به نوزادان کمتر از 1 سال، کاهش 3 درصدی در مهارت‌های ارتباطی و کاهش 2 درصدی در حل مسئله را دریافتند.

 
جانسون گفت: «ما فکر می‌کردیم که ممکن است نوزادان تأثیر کمتری نسبت به بچه‌های بزرگ‌تر داشته باشند، با توجه به اینکه بسیاری از مراقبان ممکن است زمان بیشتری را در خانه با بچه‌های کوچک خود سپری کرده باشند. اما همان چیزهایی را در نوزادان دیدیم که در بچه‌های بزرگتر مشاهده کردیم.»

محققان همچنین دریافتند که نگرانی مراقبان در مورد فرزندانشان در طول همه‌گیری تنها اندکی افزایش یافته است. محققان خاطرنشان کردند که در حالی که این نتایج آرامش‌بخش هستند، تأثیر همه‌گیری بر توسعه بلندمدت نامشخص است.

جانسون در مصاحبه‌ای گفت: «برای ما مهم است که به کودکان در تمام سنین از نظر رشد توجه داشته باشیم، بنابراین می‌توانیم بفهمیم که آیا این تغییرات پیامدهای طولانی‌مدتی برای کودکان دارد یا چالش‌های جدیدی با افزایش سن کودکان پدیدار می‌شوند یا خیر. مطالعاتی مانند این می‌تواند به آماده شدن برای بحران‌های بهداشت عمومی آینده کمک کند. این نتایج همچنین اهمیت متخصصان اطفال رفتاری رشدی را نشان می‌دهد که برای ارزیابی و درمان کودکانی که رشدشان کند یا متوقف شده است آموزش دیده‌اند.»

دیگر خبرها

  • افتتاح نمایشگاه فرصت‌های متنوع یادگیری در هفته گرامیداشت مقام معلم
  • دوره آموزشی مدیران دبیرستان‌های شبانه‌روزی غرب کشور در سنندج
  • برگزاری دوره‌ی آموزش مهارت‌های رسانه‌ای موبایل آوین نو
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • راهنمای خرید کتاب 504 + معرفی و دانلود 504
  • پاندمی تأثیر ناچیزی بر رشد کودکان داشت
  • صفر تا صد آرایشگری مردانه را در کمترین زمان ممکن یاد بگیرید /درآمد و مزیت
  • برپایی بازارچه کسب‌وکار به همت دانش‌آموزان بندرانزلی
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • آموزش اتوماسیون صنعتی به صورتی تخصصی و عملی