Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@07:17:43 GMT

هفدهمین جشنواره شعر رضوی در شیراز به خانه آخر رسید

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۶۰۵۶۹

هفدهمین جشنواره شعر رضوی در شیراز به خانه آخر رسید

‍‍‍‍‍‍

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این آیین با بیان اینکه جشنواره ملی شعر رضوی پس از ۲۵ سال میزبانی در کرمان به شهر شیراز آمده است، ابراز داشت: شیراز برای نخستین بار بخش ملی جشنواره رضوی را میزبانی می‌کند و در میان استان‌های شرکت‌کننده بیشترین آثار از استان‌های اصفهان، قم و فارس به جشنواره ارسال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صابر سهرابی تعداد آثار ارسال‌شده به جشنواره رضوی را یک هزار و ۶۴ اثر از ۵۶۲ شاعر برشمرد و خاطرنشان کرد: این جشنواره در چهار گوشه استان فارس و در شهرستان‌های کازرون، آباده، فسا و گراش در قالب پیش‌جشنواره‌هایی برگزار شده است و درخلال آن از ۱۵ تن از برگزیدگان از کشوری و ۲۸ نفر از شاعران فارس تجلیل شده است.

دبیر نخستین جشنواره ملی شعر رضوی در فارس همچنین جایگاه فارس را در ادب آیینی والا ارزیابی کرد و با گرامی‌داشت تلاش‌های احد ده‌بزرگی، پدر شعر ایینی فارس، وجود چنین شاعرانی را برای شعر دینی این استان غنیمت دانست.

دهه کرامت ظرفیت بدل شدن به فضای گفتمانی دین‌شناسان و جوانان را دارد

در ادامه، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دهه کرامت ظرفیت بدل شدن به فضای گفتمانی دین‌شناسان و جوانان را دارد و می‌توان در سال‌های آینده این فضا را ایجاد کرد.

فرج‌الله رجبی با بیان اینکه جوانان امروز آماج هزاران تیر زهرآلود از سوی بیگانگان هستند، ابراز داشت: این حملات از سوی جامعه‌ای می‌رسد که با فرهنگ و دین ما بیگانه است؛ از همین رو باید با دیدی واقع‌بینانه با اینگونه مسائل مواجه شد و ظرفیت دهه کرامت این امکان را فراهم می‌کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس: کارکرد شعر آیینی باید در عرصه اجتماعی و فرهنگی دیده شود.

وی جنس سرایش شعر شاعران آیینی را نوعی عبادت خواند و گفت: شاعران دیگر، نیازی ندارند که مانند شاعران آیینی قربت الی الله شعر بگویند؛ اما شاعران آیینی خود، خداشناس و پیغمبرشناس هستند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دهه کرامت و شعر آیینی پل بین معرفت دینی و جامعه جوان است، شعر شاعران آیینی را تعلیم‌بخش دوره امروز خواند و اظهار داشت: کارکرد شعر آیینی باید در عرصه اجتماعی و فرهنگی دیده شود.

عبدالجبار کاکایی از پیشگامان شعر آیینی نیز در این برنامه با یادکرد از زنده‌یاد طاهره صفارزاده، علی موسوی گرمارودی و سید حسن حسینی که در قالب‌های مدرن به سرایش شعر آیینی پرداختند، بیان داشت: شعر دینی در قالب‌های غیر کلاسیک به لطف این شاعران تجلی پر فروغی داشت که همچنان نیز حفظ شده است.

غنای شعر آیینی به جوانان منتقل شود

وی ابراز داشت: شعر کلاسیک در حوزه غزل تنها بیان احساسات است؛ البته لازم است غنای محتوای شعر آیینی در آثار بزرگانی چون احد ده‌بزرگی که عمرشان را وقف این نوع ادبی کرده‌اند، کاویده شده و به جوانان نیز منتقل شود.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

این شاعر آیینی بیان کرد: استادانی همچون ده‌بزرگی باید در کارگروه‌ها و کارگاه‌های آموزشی راهگشایی کنند تا شاعران جوانی که میل به پرداختن موضوع دین دارند، کارکردگرا باشند؛ به‌ویژه درخصوص سرایش شعر برای امام معروف به رأفت و مهربانی که در مباحث حکمی نام‌آور است، این ماموریت احساس می‌شود.

معاون استاندار فارس: برگزاری جشنواره‌های شعر عاشورایی از سالها پیش زمینه را برای تبدیل فارس به دبیرخانه دائمی جشنواره شعر رضوی فراهم آورده است؛ از همین رو شیراز ظرفیت تبدیل شدن به پایتخت شعر ایران را دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با بیان اینکه فرهنگ و ادب ایران با شیراز در پیوند است، ابراز داشت: شیراز با وجود حضرت شاهچراغ (ع) که نگین سبز این شهر به‌شمار می‌رود، شهری مذهبی است.

یدالله رحمانی خاطرنشان کرد: اطلاق عنوان سومین حرم اهل بیت به این شهر بستر فرهنگی و معنوی را برای برگزاری جشنواره رضوی فراهم آورده است و بدیهی است که جشنواره شعر رضوی باید در این شهر برگزار شود.

وی تأکید کرد: برگزاری جشنواره‌های شعر عاشورایی زمینه را برای تبدیل فارس به دبیرخانه دائمی جشنواره شعر رضوی فراهم آورده است، از ظرفیت شیراز برای بدل‌شدن به پایتخت شعر ایران سخن گفت.

در ادامه این آیین ضمن تقدیر از پدر شعر آیینی فارس، از کتاب هفدهمین دوره جشنواره ملی شعر رضوی با نام "مشق دعبل" رونمایی شد.

۹۸۸۵ / ۲۰۲۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: عبدالجبار کاکایی جشنواره شعر رضوی فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۶۰۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر

ایسنا/فارس مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای فارس با ترسیم سیمای استان فارس در بارندگی اخیر از بروز پدیده بهاران پربارش در این استان خبر داد و گفت: تا امروز، ۷ اردیبهشت نزدیک ۹ میلی‌متر بارش تجمعی در سطح استان نازل شد و در مجموع از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بخ‌طور متوسط، ۲۰۳ میلی‌متر باران در فارس باریده است.

سیاوش بهروز امروز، ۷ اردیبهشت در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: بارندگی‌های بهاری چهره کم آبی امسال را کمی ترمیم کرد و مجموع حجم آب پشت سدهای در حال بهره‌برداری استان را به ۴۰ درصد رساند.

وی افزود: میزان اختلاف بارندگی استان فارس با بارش بلند مدت مشابه یعنی میانگین ۵۵ ساله حدود ۳۰ درصد کاهش دارد.

مدیر مطالعات پایه منابع شرکت آب منطقه‌ای فارس با اشاره به میزان ثبت بارندگی در ایستگاه‌های مختلف گفت: بیشترین بارش طی جبهه بارندگی اخیر که شروع آن از ۳۱ فروردین ماه ثبت شده به ترتیب در شیراز با ۳۶ میلی‌متر، سوریان با ۳۳ میلی‌متر ، صفاشهر با ۲۸.۵ میلی‌متر و اقلید با ۲۸ میلی‌متر بوده است. 

وی اضافه کرد: بعدازظهر چهارشنبه گذشته بارش‌های رگباری و نقطه‌ای در مناطق مرکزی و شرقی استان فارس رخ داد که منجر به سیلابی شدن رودخانه‌های این مناطق شده است. از جمله بارش شدید در شهر شیراز به میزان ۳۶ میلی‌متر طی ساعات ۱۳ تا ۱۷ ثبت شد که منجر به آبگرفتگی معابر شهری و سیلابی شدن رودخانه خشک شیراز شد. 

بهروز ادامه داد: هر چند لطف خداوند شامل بندگانش شده است و بهبودی نسبی با نزول رحمت الهی شامل حال مردم شده است، لیکن تاکنون تنها ۷۰ درصد از میانگین بلند مدت بارندگی استان محقق شده است لذا صرفه‌جویی در کلیه بخش‌های مصرفی آب شامل شرب و بهداشت، صنعت و خدمات و به‌خصوص کشاورزی توصیه می‌شود.

به گزارش ایسنا، سال آبی از آغاز مهرماه هر سال تا پایان شهریورماه سال بعد است و امید می رود با یاری خداوند منان چند ماه باقی‌مانده تا سال آبی جاری میانگین بارش استان بالاتر برود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • معلمان و کارگران، افسران جنگ فرهنگی و اقتصادی هستند
  • قارچ‌های خودرو هشت نفر را راهی بیمارستان کرد
  • مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در روستای کوهمره سرخی
  • بهاران پربارش فارس
  • افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر
  • شهرستان مهر میزبان شاعران
  • رشد ۱۰۷ درصدی تناژ بارگیری محمولات در راه آهن فارس
  • صاعقه و بارش شدید تگرگ در شهرستان شیراز
  • شهرستان اردل میزبان چهاردهمین جشنواره منطقه‌ای شعر تمداربیت