Web Analytics Made Easy - Statcounter

فقط لازم است به نزدیک‌ترین سوپر مارکت یا فروشگاه نزدیک منزلتان بروید تا از نزدیک گفته‌های گزارش ما را راستی آزمایی کنید. تمام قفسه‌ها پر است و هیچ کالایی با کمبود مواجه نیست، قیمت‌ها ثبات یافته و تنها در برخی از محصولات که به ارز نیما راه یافتند(به علت تغییراتی جزئی که در سامانه وجود دارد) شاهد نوسان بسیار کم قیمت‌ها هستیم و در برخی از کالاها که وارداتی بودند، تولیدات داخلی جایگزین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرجان اسلامی فر خبرنگار



  برخی از تولیدکنندگان داخلی می‌گویند از زمانی که دولت تصمیم گرفت واردات را محدود کند ما سراغ کالاهایی رفتیم که مردم دنبال برند خارجی آن بودند، سعی کردیم تولیدات را به نحوی جلو ببریم که با کیفیت مشابه خارجی برابری کند، بارزترین این کالاها دارو است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که قیمت برخی از کالاها چون مرغ، تخم مرغ، گوشت و... مسیر کاهشی خود را ادامه خواهد داد، البته این کاهش آهنگ کندی دارد و آن چیزی نیست که برخی‌ها امیدوار هستند. گفته می‌شود یکی از دلایلی که باعث شده بازار کنترل شود و دیگر خبری از گرانی و کمبود کالا نباشد حضور بخش خصوصی در بازار است. بخش خصوصی این روزها کارآیی خود را نشان داده و به دولت و مردم ثابت کرده که می‌تواند تکیه گاه خوبی باشد. از طرفی مردم هم با مدیریت خرید تقاضا را کنترل کردند. مسئولان دولتی هم بر این باورند که عرضه و تقاضا باید هماهنگ شود. ذخایر استراتژیک کشور هم طبق آخرین اطلاعات حداقل تا یک سال وضعیت بسیار مطلوبی دارد.
کسادی واسطه‌گران خرد
نازنین از خاطراتش با ما حرف می‌زند. می‌گوید: چند وقتی بود که در صف گوشت دولتی می‌ایستادم، گوشتی که با ارز 4200 تومانی وارد می‌شد. طی چند ماه اخیر ازطریق فروش گوشت دولتی به رستوران‌ها امرار معاش می‌کردم. ولی این روزها دیگر سراغ چنین واسطه گری نمی‌روم چرا که قیمت گوشت یکنواخت شده است و دیگر نمی‌توان از این راه کسب درآمد کرد. حالا در یک شرکت تولیدی مشغول کار هستم. برخی دیگر هم از خاطراتی می‌گویند که شاید خیلی از ما آن را تجربه کردیم. خرید کالا بیش از نیاز ماهانه و ایستادن در صف برای خرید گوشت، تن ماهی و... طی ماه‌های گذشته خانوارها رو به احتکار خانگی برده بودند و تصور می‌کردند که خرید انبوه به آنها آرامش می‌دهد و از نوسان بازار فاصله می‌گیرند، ولی ثبات قیمت‌ها و تنوع کالایی به‌صورت عملی نشان داد که احتکار خانگی مسیر اشتباهی است.
گمرک با بخش خصوصی کنار آمد
حمیدرضا قلمکاری، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره اینکه چگونه بازار کالای مصرف کشور کنترل شد، گفت: بازار کشور به‌ خاطر فعالیت بخش خصوصی کنترل شد، اگر این بخش فعالانه عمل نمی‌کرد اکنون شاهد تنش قیمتی بودیم. وی افزود: این روزها دولت به دستاوردهای خوبی در حوزه بازار کالایی دست یافته است به‌گونه‌ای که قیمت کالاها کنترل شده، تنوع قیمتی وجود دارد و تولیدات داخلی در حال جایگزینی با محصولات خارجی است. قلمکاری اذعان داشت: از آنجا که دولت در کنار بخش خصوصی قرار گرفته و حمایت‌های لازم را انجام می‌دهد فعالان بخش خصوصی با سازوکار بهتری امکان تولید را پیدا کردند. در گذشته موانع مختلفی جلو پای فعالان اقتصادی و صنعتی بود اما به مرور زمان سدها در حال شکسته شدن است. عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مثبت دولت که منجر به افزایش تولید شد تسهیل شرایط واردات مواد اولیه است. در ماه‌های گذشته تا زمانی که تخصیص ارز صورت نمی‌گرفت، گمرک اجازه ترخیص کالا را نمی‌داد ولی اکنون تا قبل از تخصیص ارز، گمرک اجازه می‌دهد فعال اقتصادی 70 درصد مواد اولیه وارداتی خود را ترخیص کند. در چنین شرایطی دیگر کالا در بنادر معطل نمی‌شود و تولیدکننده هم بدون کاهش تولید به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

یادداشت
بانک مرکزی بازار را آرام کرد

احسان ناصر
 عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران
دو اتفاق باعث شد که این روزها بازار کالایی و تولید کشور شرایط عادی به خود بگیرد. یک؛ بسته‌های آرامبخشی بانک مرکزی و دو؛ باور بخش خصوصی که می‌تواند در فعالیت‌های اقتصادی اثرگذار باشد و در مسیر سخت تحریم‌ها به دولت کمک کند.
در توضیح دو اتفاق یاد شده باید گفت که بانک مرکزی با بسته‌های جدیدی که ابلاغ کرد توانست تنش زدایی کند. سال گذشته تعدد بخشنامه‌ها و البته مواردی که جلو فعالیت بخش خصوصی را می‌گرفت بسیار زیاد بود ولی طی سال‌جاری بانک مرکزی به‌ سمت تسهیل شرایط رفته است. وقتی وضعیت برای فعالیت بخش خصوصی مهیا می‌شود، همه دست به دست همه می‌دهند تا از بحران و تحریم‌ها عبور کنند. از طرفی دولت به این باور و اعتقاد رسید که بخش خصوصی را در کنار خود ببیند. اگر دولت سیاستگذاری را دنبال کند و امور را به بخش خصوصی بسپارد، اقتصاد روی چرخ درست قرار می‌گیرد. این روزها اتفاقی که بخش خصوصی سال‌ها دنبال می‌کرد، رخ داد. یکی از تصمیم‌هایی که بانک مرکزی گرفت این بود که در مورد برگشت ارز صادراتی کوتاه بیاید و تا یک میلیون یورو صادرات را از برگشت ارز صادراتی به سامانه نیما معاف کند.  از طرفی دولت پذیرفت که صادرکنندگان بتوانند برای صادرات به عراق و افغانستان با ریال تجارت کنند. این در حالی است که دولت سال قبل بشدت مخالف بود، چرا که دولت اعتقاد داشت به عراق و افغانستان باید نگاه صادراتی داشت(ارز مورد تجارت دلار باشد نه ریال) ولی به خاطر شرایط موجود حرکت به این سمت اشتباه بود که خوشبختانه دولت نظر خود را عوض کرد.
بخش خصوصی مکمل دولت است. بنابراین اعتماد صورت گرفته باعث شد بازار مصرف آرام شود و مردم در شرایط بهتری بتوانند مایحتاج خود را تأمین کنند. معتقدم تثبیت سیاست‌ها، شرایط و قابل پیش‌بینی بودن آینده کمک قابل توجهی به ثبات قیمت‌ها، عرضه و تنوع کالاها کرده است.  موضوع دیگری که به اقتصاد کشور کمک کرده و اجازه داده فضای بهتری برای فعالان اقتصادی ایجاد شود، آزادسازی نرخ ارز است. سال‌ها قیمت دلار سرکوب شد اما اکنون به سمت واقعی شدن رفته است. البته اگر این روند طبیعی پیش رفته بود قیمت ارز در کانال 8 تا 9 هزار تومان بود. به هر ترتیب آزادسازی و سپردن امور به بخش خصوصی، بازار را به تعادل واقعی رسانده است. در بخش‌هایی که دولت حضور پررنگ دارد هنوز شاهد نابسامانی هستیم؛ نمونه بارز آن خودرو است. اما در حوزه‌هایی که بخش خصوصی حضور پیدا کرده، آرامش برقرار شده است. مانند مصالح ساختمانی که هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده رضایت نسبی دارند. با قطعیت عنوان می‌کنم که اگر بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت و گمرک سطح همکاری هایشان با بخش خصوصی را افزایش دهند بازار شرایط بسیار بهتری خواهد داشت و قیمت‌ها هم مسیر واقعی و حتی کاهشی به خود می‌گیرد.


 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۶۰۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این مواد خوراکی استخوان‌های بدن را تقویت می‌کنند

آفتاب‌‌نیوز :

با پیروی از رژیم غذایی تقویت‌کننده استخوان‌ها می‌توانید از استخوان‌هایی قوی و سالم بهره‌مند شوید و به پوکی استخوان مبتلا نشوید. اگر هم دچار این بیماری هستید، باز هم می‌توانید با مصرف خوراکی‌های مناسب و البته در کنار ورزش، این مشکل را حل کنید.

مواد خوراکی تقویت‌کننده استخوان‌های بدن

۱. سبزیجات

سبزیجات حاوی ویتامین C هستند که با تحریک سلول‌های استخوانی، بافت‌های استخوانی تشکیل داده و استخوان‌ها را محکم می‌کنند. سبزیجات سبز و زرد می‌توانند تراکم مواد معدنی استخوان‌ها را افزایش دهند.

۲. پروتئین

مصرف پروتئین به مقدار کافی برای داشتن استخوان‌های سالم بسیار مهم است. در حقیقت ۵۰درصد استخوان‌ها از پروتئین تشکیل شده است. مصرف کم پروتئین از جذب کلسیم می‌کاهد و استخوان‌ها را ضعیف و شکننده می‌کند. البته مصرف بیش از حد پروتئین هم موجب افزایش بیش از حد کلسیم در استخوان‌ها و نشت آن به درون خون و اسیدیته شدن بدن می‌شود. هر روز باید در برابر هر کیلو وزن بدن، ۲ گرم پروتئین مصرف شود. مثلا اگر فردی ۵۵ کیلوگرم وزن دارد باید روزانه ۱۱۰ گرم پروتئین مصرف کند.

۳. کلسیم

کلسیم مهم‌ترین ماده معدنی استخوان است و بیشتر مردم باید روزانه ۱۰۰۰میلی‌گرم کلسیم مصرف کنند که البته این مقدار در زنان مسن به ۱۲۰۰ میلی‌گرم در روز می‌رسد. دانه‌ها، پنیر، ماست، ماهی‌های ساردین و سالمون، حبوبات و عدس، بادام، برخی سبزیجات برگدار مانند اسفناج و کلم‌پیچ و ریواس مملو از کلسیم هستند.

۴. مصرف مقدار کافی ویتامین‌های D و K

وجود این دو ویتامین برای داشتن استخوان‌های قوی بسیار ضروری است.

 ویتامین D به جذب کلسیم در استخوان‌ها کمک می‌کند و کمبود آن موجب کمبود کلسیم و ضعف در استخوان‌ها می‌شود. ماهی‌های پرچرب مانند سالمون، ساردین، شاه‌ماهی و خال‌مخالی، گوشت قرمز، جگر و زرده تخم‌مرغ برای تامین ویتامین D مفیدند.

ویتامین K هم با افزایش تولید پروتئین استئوکلسین، به تشکیل بافت‌های استخوانی کمک می‌کند. کلم‌پیچ، اسفناج، بروکلی، جگر گاو، مرغ، لوبیا سبز و آووکادو سرشار از ویتامین K هستند.

۵. منیزیم و روی

علاوه‌بر کلسیم، منیزیم و روی برای تقویت استخوان‌ها مهم هستند. منیزیم موجب فعال شدن ویتامین D و افزایش جذب کلسیم می‌شود. شکلات تلخ، آووکادو، آجیل، حبوبات، توفو، غلات کامل و برخی از ماهی‌های چرب مملو از منیزیم هستند.

همچنین مقدار کمی روی برای تشکیل مواد معدنی استخوان‌ها لازم است. گوشت قرمز، دانه‌ها، آجیل، شکلات تلخ، لبنیات، تخم‌مرغ، غلات کامل، برخی از سبزی‌ها مانند کلم‌پیچ و لوبیا سبز حاوی روی هستند.

با مصرف مواد غذایی اشاره شده در این مقاله می‌توانید استخوان‌هایتان را تقویت کنید. البته فراموش نکنید که برای درمان یا پیشگیری از پوکی استخوان باید از غذا‌های پرنمک پرهیز کنید. مصرف بیش از حد نمک بدن را وادار به رهاسازی کلسیم می‌کند که برای استخوان‌ها مضر است؛ بنابراین از مصرف مقدار بالای سدیم پرهیز کنید. همچنین کافئین، مصرف افراطی ویتامین A و مصرف بیش از حد حبوبات و عدس برای افراد مبتلا به پوکی استخوان مضر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ثبات در بازار مرغ همدان با قیمت ۲۰ درصد ارزان‌تر از سال قبل
  • قیمت خودرو امروز ۱۷ اردیبهشت + جدول
  • قیمت خودرو امروز 16 اردیبهشت 1403
  • بارندگی قیمت محصولات جالیزی در مشهد را افزایش داد
  • قیمت روز محصولات سایپا یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • این مواد خوراکی استخوان‌های بدن را تقویت می‌کنند
  • ثبات قیمت مرغ در بازار همدان 
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳/ کدام خودرو امروز گران شد؟
  • قیمت روغن خوراکی امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت محصولات سایپا یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ هاچ‌بک جدید سایپا گران شد