Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، هندوانه یکی از میوه‌های دلچسب تابستان است که خواص بی‌شماری دارد؛ این میوه خوش طعم به دلیل داشتن فیبر، آب فراوان و سایر موادی موجود باعث می‌شود تا جذب اشعه‌های UV پوست حدود ۴۰درصد کاهش پیدا کند.

دانه‌های هندوانه را می‌توانید خرد کنید  یا  تفت داده آن را مانند بادام زمینی مصرف کنید، حتی می‌توانید آن‌ را در آب بجوشانید و مانند چای مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانه‌های هندوانه می‌تواند اختلالات سیستم گوارشی شما را کاهش دهد؛ مصرف مداوم مقدار مناسبی هندوانه برای کسانی که دچار بیماری سنگ کلیه هستند یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بسیار مفید است.

ویتامین C یکی از مواد مغذی و موثر بر کنترل اختلالات تنفسی است که در بسیاری از میوه‌ها و سبزی ها، از جمله هندوانه یافت می‌شود مصرف این میوه خوش طعم درد ماهیچه و زمان ریکاوری پس از انجام ورزش را کاهش می‌دهد.

جالب است بدانید مصرف روزانه هندوانه به میزان زیاد ممکن است به بروز برخی مشکلات ناشی از دریافت بیش از حد لیکوپن و پتاسیم منجر شود؛ برای مثال مصرف بیش از ۳۰ میلی گرم لیکوپن در روز می‌تواند به طور بالقوه حالت تهوع، اسهال، سوء هاضمه و نفخ را به همراه داشته باشد.

ترکیبی شگفت انگیز از آب هندوانه و سکنجبین

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: شربت هندوانه و سکنجبین حاوی ویتامین A و ویتامین‌های B، B۱، B۲، B۳، B۶، ویتامین C، آهن، منیزیم، سدیم، پتاسیم، دیکوپن، کربوهیدارت، فیبر، کلسیم و غیره است.

وی ادامه داد: از مهمترین خواص این شربت یا آبمیوه می‌توان به تأثیر آن بر کاهش عطش اشاره کرد؛ ترکیب هندوانه و سکنجبین یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای فصل بهار و تابستان است.

عظمایی بیان کرد: هندوانه غنی از ویتامین A، C و بتاکاراتون بوده ؛ حدود ۹۰ درصد آن را آب تشکیل داده است و مقداری قند هم در آن دیده می‌شود؛ این گیاه به دلیل نداشتن چربی می‌توان جزو مکمل‌های مناسب برای لاغری و کاهش وزن قرار بگیرد؛ این میوه خوش طعم می‌تواند آب، املاح و انرژی مورد نیاز بدن را تأمین کند.

عظمایی با اشاره به فواید استفاده از هندوانه برای افراد روزه دار گفت: مصرف ترکیب آب هندوانه و سکنجبین باعث رفع غلظت خون می‌شود همچنین افرادی که بر اثر قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های محیطی و دارویی دچار آسیب شده‌اند می‌توانند با مصرف این ترکیب عوارض دارویی و آلودگی محیطی را از بین ببرند؛ مصرف آب هندوانه کلیه‌ها را پاکسازی می‌کندو آلودگی را از بدن افرادی که سیگار و قلیان می‌کشند دفع می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: یکی از مهمترین اثرات آب هندوانه کمک به درمان بیماری‌ پروستات و کاهش ورم ناشی از این اختلالات است؛ این میوه خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و منجر به پاکسازی کلیه و رفع عفونت‌های مجاری ادراری می‌شود.

وی با اشاره به تقویت و جوانسازی پوست و مو با مصرف این شربت گفت: مصرف ترکیب آب هندوانه و سکنجبین بر درمان نقرس مؤثر است همچنین اگر فردی بخواهد از این شربت به عنوان دارویی برای رفع سنگ کلیه استفاده کند می‌توانند مقداری خارخاسک، تخم کرفس، هسته آلبالو، دم گیلاس و تخم کرفس را با هندوانه مخلوط و آن را بجوشاند؛ محلول به دست آمده را  ۵ الی ۶ بار در روز استفاده کنید تا سنگ‌های کلیه خرد و از مجاری ادراری خارج شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد:‌ بهترین زمان برای خوردن این شربت نیم ساعت قبل از غذا یا دو ساعت بعد از غذا و با معده خالی است؛ مهمترین خواص آن رفع تشنگی در تابستان و رفع ورم به خصوص ورم پروستات است.

وی ادامه داد: این نوشیدنی برای تهوع زنان باردار هم مفید است اما افرادی که طبع سرد دارند نباید در مصرف این شربت افراط  کنند.

عظمایی بیان کرد: کافی است تا هندوانه را به اندازه دلخواه خرد کنید و در مخلوط کن بریزید، زمانی که آب هندوانه گرفته شد هنگام نوشیدن به ازای هر لیوان یک قاشق مرباخوری هم سکنجبین  به این نوشیدنی اضافه و آن را میل کنید حتی می‌توان چند قطره لیمو ترش هم اضافه کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۶۱۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین زمان مصرف پروتئین چه وقت است؟ قبل یا بعد از تمرین؟

مصرف پروتئین کافی به حفظ توده عضلانی بدون چربی کمک می‌کند، به خصوص در افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند. اما آیا زمان مصرف پروتئین بر میزان اثرگذاری آن تاثیر می‌گذارد؟ باید قبل از تمرین پروتئین خورد یا بعد از آن؟ بهترین زمان مصرف پروتئین ممکن است به نیاز‌های کلی و اهداف تناسب اندام شما بستگی داشته باشد.

به گزارش روزیاتو، پروتئین در فرآیند‌های بیولوژیکی مختلف از جمله تولید هورمون، عملکرد سیستم ایمنی و بسیاری از واکنش‌های آنزیمی نقش دارد. همچنین برای رشد و ترمیم عضلات حیاتی است و این موضوع آن را به کانون توجه بسیاری از افراد که بر تناسب اندام تمرکز دارند تبدیل می‌کند.

فعالیت بدنی باعث تجزیه پروتئین عضلانی می‌شود، اما اسید‌های آمینه موجود در پروتئین رژیم غذایی نقش بلوک‌های ساختمانی را برای بافت عضلانی بازی کرده و از ترمیم عضله حمایت می‌کنند.

هیچ‌گونه شواهد قطعی وجود ندارد که بتوان گفت مصرف پروتئین قبل از تمرین بهتر است یا بعد از آن، اما مصرف پروتئین هم قبل و هم بعد از تمرین فوایدی برایتان دارد.

مردان و زنان باید روزانه چه مقدار پروتئین مصرف کنند؟

فواید مصرف پروتئین قبل از تمرین

در سال‌های اخیر، ورزش ناشتا به یک استراتژی رایج برای به حداکثر رساندن اکسیداسیون چربی در تلاش برای کاهش وزن تبدیل شده است. در حالی که تحقیقات در مورد اثربخشی آن هنوز قطعی نیست، بسیاری از ورزشکاران – حدود ۶۳٪ – این نوع تمرین را در برنامه‌های خود گنجانده‌اند.

مصرف پروتئین قبل از تمرین می‌تواند یک استراتژی تغذیه‌ای موثر برای افرادی باشد که برای ورزش ناشتا با مشکل مواجه هستند. این کار کربوهیدرات‌های موجود در سیستم بدن شما را در طول تمرین محدود می‌کند و در عین حال گرسنگی را نیز از بین می‌برد.

تحقیقات نشان می‌دهد که دوز‌های حداکثر ۴۰ گرمی پروتئین قبل از تمرین مانع اکسیداسیون چربی نمی‌شود. از طرفی مصرف آن قبل از تمرین تضمین می‌کند که ذخایر پروتئین آماده حمایت از سنتز پروتئین عضلانی در زمان مناسب هستند.

فواید مصرف پروتئین بعد از تمرین

مصرف پروتئین بعد از تمرین فواید زیادی دارد که با نقش آن در سنتز پروتئین عضلات شروع می‌شود.

این باور وجود دارد که تمرین مقاومتی جامع پاسخ آنابولیک عضله به دریافت پروتئین را تا ۲۴ ساعت افزایش می‌دهد. بنابراین، تامین یک منبع پروتئین برای سیستم بدن پس از تمرین می‌تواند به مرور زمان باعث افزایش عضله شود.

پروتئین بعد از تمرین می‌تواند نشانگر‌های آسیب عضلانی و التهاب را کاهش دهد، روند ریکاوری را بهبود بخشد و بدن را برای جلسه بعدی تمرین آماده کند.

به‌علاوه، برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، خوردن یک وعده غذایی غنی از پروتئین بعد از تمرین می‌تواند باعث احساس سیری شود و به کاهش مصرف غذا در بین وعده‌های غذایی کمک کند.

پروتئین قبل از تمرین یا بعد از آن؟

تصمیم برای مصرف پروتئین قبل یا بعد از تمرین بستگی به اهداف فردی، برنامه تمرینی و ترجیحات شخصی دارد. عواملی مانند شدت تمرین، قابلیت هضم، و نوع منبع پروتئین ممکن است بر زمان مصرف بهینه تأثیر بگذارند.

در حالی که زمان‌بندی ممکن است بر اساس عوامل فردی متفاوت باشد، این اولویت دادن به مصرف «کافی» پروتئین روزانه است که نقش کلیدی را در دستیابی به اهداف تناسب اندام ایفا می‌کند.

مشاوره با یک متخصص تغذیه می‌تواند به شما کمک کند تا مصرف پروتئین و زمان‌بندی خود را برای بهینه‌سازی عملکرد و نتایج تمرینی‌تان تنظیم کنند.

دیگر خبرها

  • (عکس) بخندیم یا گریه کنیم؟؛ میوه فروشی که روی گوجه سبز برچسب هندوانه زد
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • تاثیر بی‌نظیر این میوه برای کاهش وزن (اینفوگرافی)
  • بهترین زمان مصرف پروتئین چه وقت است؟ قبل یا بعد از تمرین؟
  • دستور کاهش مصرف آب در ادارات دولتی
  • خواص شگفت‌انگیز این میوه برای سلامت قلب
  • پیشگیری از ابتلا به زوال عقل با خوردن این میوه خوشمزه
  • کاهش قیمت قیمت نوبرانه‌ها تا این تاریخ | قیمت عمده گوجه سبز و توت فرنگی
  • کاهش قیمت نوبرانه‌ها تا پایان اردیبهشت
  • تاثیر بی‌نظیر این میوه برای کاهش وزن