Web Analytics Made Easy - Statcounter

دفتر امور زنان در آموزش و پرورش، با توجه به جمعیت بالای کارکنان زن و دانش‌آموزان دختران، بخشی حیاتی در این وزارتخانه محسوب می‌شود که حالا رفته رفته به دست فراموشی سپرده می‌شود.   به گزارش  خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، چند ماهی پیش بود که موضوع تغییر ساختار در آموزش و پرورش شکل جدی به خود گرفت تا حدی که تغییر و تحولاتی از قبیل ادغام یا حذف برخی دفتر‌ها و ادارات کل را در این وزارتخانه شاهد بودیم، البته در این میان تغییرات برخی بخش‌های آموزش و پرورش، اما و اگر‌های بسیاری را به دنبال داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دفتر امور زنان بخشی مستقل در آموزش و پرورش که وظیفه ساماندهی برنامه‌های زنان را در این وزارتخانه بر عهده داشت یکی از پر سر و صدا‌ترین تغییرات را نشان می‌داد، تغییراتی که خبر از حذف این دفتر داشت البته این موضوع موافقان و مخالفان بسیاری به دنبال داشت تا حدی که موافقان حذف این دفتر عملکرد ضعیف را عامل تعطیلی می‌دانستند، در مقابل موافقان معتقد بودند تقویت جایگاه زنان و اثرگذاری هر چه بیشتر آنها در گرو فعالیت‌های دفتر امور زنان میسر است.

بعد از کش و قوس‌های بسیار برای حذف دفتر زنان در نهایت زمزمه‌هایی از ارتقای جایگاه این دفتر در آموزش و پرورش به گوش رسید موضوعی که از سوی فرحناز مینایی پور مدیر کل امور زنان و خانواده مطرح شد و اعلام می‌کرد که تلاش‌هایی در حال انجام است که این بخش زیر نظر مستقیم وزیر اداره شود. حرف تا عمل ارتقای جایگاه زنان در پست‌های مدیریتی در منشور حقوق شهروندی صراحتا به عدم تبعیض و تساوی همه افراد گروه‌ها اشاره شده است که در این زمینه عدم تبعیض جنسیتی هم مورد توجه قرار گرفته است و آن طور که در برنامه‌های دولت دوازدهم به چشم می‌خورد قرار بر این است که جایگاه زنان حتی در کرسی‌های مدیریتی هم تقویت شود البته این موضوع در حالی مطرح می‌شود که هنوز هیچ زنی توانایی تصدی یکی از ۱۸ وزارتخانه کشور را نداشته است یا آنکه سهم ۳۰ درصدی زنان برای تصدی پست‌های مدیریتی اجرا نشده است.

از این بی قانونی‌ها در باره جایگاه زنان که بگذریم به جایگاه متزلزل دفتر امور زنان آموزش وپرورش می‌رسیم که حالا اسیر تغییر و تحولات ساختاری آموزش و پرورش به تدریج به دست فراموشی سپرده شد.

با مشاهده ساختار جدید اموزش و پرورش در می‌یابیم که نه تنها ارتقای جایگاه این دفتر محقق نشده است بلکه در تغییری چراغ خاموش هیچ جایگاه مستقلی هم برای آن در چارت جدید وجود ندارد.

مینایی پور چندی پیش در این باره به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود که فعلا جایگاه زنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و اکنون مانند مدت‌ها قبل زیر مجموعه سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی فعالیت می‌کند؛  هنوز از حذف یا ارتقای آن سخنی به میان نیامده است.

اوضاع و احوال فعلی دفتر زنان در شرایطی که هنوز آموزش و پرورش در تب و تاب انتخاب سکان‌داری برای وزارتخانه است چندان مناسب به نظر نمی‌رسد و گویی همین جایگاه تضعیف شده مقصد نهایی دفتر خواهد بود. تغییرات ناگهانی و حذف چراغ خاموش دفتر زنان  رفتن ناگهانی وزیر آموزش و پرورش بی ثباتی این وزارتخانه را بیشتر کرد و کار‌های نیمه تمامی که قرار بود در زمان وزارت بطحایی به نتیجه برسد نیمه کاره رها شد؛ یکی از مهم‌ترین کار‌های روی زمین مانده همین تثبیت جایگاه دفتر امور زنان بود که در هیاهوی تغییرات مدیریتی و انتخاب گزینه احتمالی وزارت پرونده‌اش بی نتیجه رها شده است.

چندی پیش فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان تثبیت و ارتقای جایگاه زنان در آموزش و پرورش را یک اصل مهم دانسته و گفته بود حذف یا کوچک سازی این دفتر به هیچ وجه منطقی نیست آن هم در وزارتخانه‌ای که بخش اعظم کارکنان آن را زنان شکیل می‌دهند باید جایگاه این دفتر تقویت شود.

در حالی که از میان یک میلیون کارمند زن شاغل در کشور ۵۰۰ هزار نفر آن در آموزش و پرورش کار می‌کنند، اما نقش زنان در این وزارتخانه نسبتا زنانه کمرنگ است و پست‌های مدیریتی اغلب در اختیار مردان قرار می‌گیرد همانطور که در حوزه ستادی آموزش پرورش و شورای معاونان آن تنها سه نفر از اعضا را بانوان تشکیل می‌دهند. سرپرست آموزش و پرورش: وزیر زنان و مردان هستم  آن طور که در شعار‌های سیاست گذاری دولت دوازدهم نشان می‌دهد جایگاه زنان در کشور و به ویژه در پست‌های مدیریتی باید تقویت شود هر چند که در این مسیر گام‌های کوچک و کندی برداشته شده است، اما انتظار می‌رود شرایط به تدریج بهبود یابد به ویژه در آموزش و پرورشی که زنان اسکلت اصلی آن را تشکیل می‌دهند.

به دنبال این موضوع، پیگیر وضعیت ارتقای جایگاه زنان  شدیم و آن را از سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش که حالا برای مدتی حداکثر ۳ ماهه سکان آموزش و پرورش را بر عهده دارد جویا شدیم و او در پاسخ به برنامه ریزی برای ارتقای جایگاه زنان به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بخش عمده و حدود ۶۰ درصد آموزش و پرورش را زنان تشکیل می‌دهند و هر دستاوردی که در این وزارتخانه داشتیم از آنان است.

آقای سرپرست در ادامه پاسخش صراحتا به این موضوع اشاره داشت که هم وزیر زنان و مردان است و تنها به مردان توجه نمی‌کند.

آن طور که از پاسخ مبهم آقای سرپرست برمی‌آید گویا برنامه روشنی برای ارتقای جایگاه زنان در آموزش و پرورش وجود ندارد و رایزنی هم برای تغییر جایگاه آن نیست چراکه نه تنها ارتقایی در جایگاهش نبوده بلکه کوچکتر هم شده است.   حال باید دید دفتری که انتقادات بسیاری مبنی بر عملکرد ضعیف آن وجود داشت با کوچک سازی می‌تواند خواسته‌های لازم بانوان در آموزش و پرورش را برطرف کند علاوه بر آنکه باید به این موضوع هم توجه داشته باشد که نه تنها کارکنان بلکه بخش اعظم دانش آموزان ما را هم دختران شامل می‌شوند.

دخترانی که بخشی از آنها در گیر و دار تفاوت‌های فرهنگی و مشکلات اجتماعی و اقتصادی ناگزیر دست از تحصیل می‌کشند و مجموعه‌هایی همچون دفتر امور زنان می‌تواند مرهمی برای درمان دردشان باشد؛ حال تقلیل هر چه بیشتر این دفتر ناگزیر آسیبی به پوشش تحصیلی دختران بازمانده از تحصیل می‌شود موضوعی که یکی از شاخص‌های اصلی بهره‌وری نظام تعلیم و تربیت است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش و پرورش اخبار مدارس اخبار دانش آموزی فرهنگیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۶۱۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید تمام دستورالعمل‌هایی که در ایران به‌کار گرفته می‌شود، معادل آن در اتحادیه اروپا نیز تدوین شود، گفت: اما متاسفانه دستورالعمل و استاندارد پرورش حلزون هنوز در اتحادیه اروپا تدوین نشده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نیشابور، مریم طهماسبی در حاشیه بازدید از طرح پرورش حلزون آچاتینا در دانشکده کشاورزی شهرستان نیشابور گفت: طبق ضوابط سازمان دامپزشکی باید تمام دستورالعمل‌هایی که در ایران به‌کار گرفته می‌شود، معادل آن در اتحادیه اروپا نیز تدوین شود، اما متاسفانه دستورالعمل و استاندارد پرورش حلزون هنوز در این اتحادیه تدوین نشده است.

وی افزود: کسانی‌که وارد اینگونه مشاغل می‌شوند لازم است این نکته را در نظر بگیرند که اگر زمانی این شغل را ترک کردند، این موجودات را به حال خود در طبیعت رها نکنند.

احمد همت آبادی، رئیس انجمن ملی بیولوژیک کشور نیز گفت: در کشور حدود 50 واحد انسکتاریوم مشغول فعالیت و تولید حشرات مفید هستند و این مجموعه نیز در قالب شرکت فن‌آور از سال 97 مشغول به کار روی این نوع حلزون است.

وی ادامه داد: در صورت اخذ مجوزهای لازم و به ثبت رساندن کلاژن این صنعت، حداقل 200 نفر از زنان روستایی این شهرستان در بستر مشاغل خرد مشغول به کار می شوند و چرخه اقتصادی سالمی نیز ایجاد خواهد شد.

فعالیت 13 صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و 120 تسهیلگر 

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور نیز گفت: با وجود اینکه شهرستان نیشابور یک شهر صنعتی است اما مزیت اول آن کشاورزی است و بیشتر صنایع آن هم وابسته به محصولات کشاورزی است.

علی مبارکی افزود: در این شهرستان حدود 40 هزار زن روستایی فعالیت می‌کنند و دارای 13 صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی و 120 تسهیلگر خانم هستیم.

وی یادآور شد: در بیشتر محصولات مزیت دار مانند سبزی و صیفی با برنامه ریزی‌های مدیریت هماهنگی ترویج استان و اداره آموزش و ترویج شهرستان و با کمک تسهیلگران، دوره های آموزشی برای توانمندسازی زنان روستایی برگزار می‌کنیم.

این مقام مسئول کمبود اعتبارات و تسهیلات مشاغل خانگی برای ایجاد شغل در بین این قشر زحمت کش را از کاستی‌های این حوزه برشمرد.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • کیهان: ما محترمانه حجاب سر زنان می کنیم اما رضا شاه با ضرب و شتم حجابشان را برمی داشت
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • تعداد زنان کارگر به روایت وزیر کار
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند
  • لزوم اتحاد کشورهای اسلامی در برابر ظلم و جنایت رژیم صهیونیستی
  • رسانه‌های بیگانه چگونه زنان را عامل رسیدن به اهداف خود می کنند؟
  • حمید رسایی: هیات رییسه مجلس باید امکانات ابتدایی مانند خانه و خودرو برای نمایندگان فراهم کند
  • اولین نشست رسالت اندیشی دفتر بانوان جبهه فرهنگی گیلان برگزار شد
  • خشونت علیه زنان در خانه / زنان چه کنند؟
  • پرورش حلزون با احتیاط؛ استاندارد این صنعت هنوز تدوین نشده