Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@02:19:28 GMT

تقویت حافظه با افشانه انسولین در بینی

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۶۱۶۱۳

تقویت حافظه با افشانه انسولین در بینی

معمولاً هورمون انسولین برای تنظیم قند و سوخت و ساز بدن در افراد مبتلا به دیابت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما محققان دانشکده پزشکی «ییل» در آمریکا طی مطالعه‌ای متوجه شدند که استنشاق انسولین بطور مستقیم به مغز می‌رسد و موجب تقویت حافظه و بهبود اتصال میان مناطقی در مغز می‌شود که با عملکردهای شناختی ارتباط دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این محققان، یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد باوجود اینکه چاقی موجب تضعیف حافظه می‌شود اما انسولین می‌تواند این اثر را معکوس کند.

در افراد مبتلا به دیابت نوع دو، بدن نسبت به تولید طبیعی انسولین مقام می‌شود و زمانی که مغز نیز به انسولین مقاوم می‌شود، عملکرد حافظه کاهش و خطر ابتلاء به زوال عقل افزایش می‌یابد.

محققان هنوز از چگونگی ارتباط زوال عقل و دیابت اطلاعی ندارند اما مشخص شده است که دیابت خطر ابتلاء به بیماری قلبی و سکته مغزی را که به رگ‌های خونی آسیب زده و موجب بروز التهاب می‌شود، افزایش می‌دهد.

طبق اعلام اتحادیه آلزایمر، رگ‌های خونی آسیب دیده و ملتهب می‌تواند به ابتلاء به بیماری مغزی مرتبط با سن کمک کند. محققان در این مطالعه ارتباط میان حساسیت مغز به انسولین و حافظه را در نوجوانان چاق بررسی کردند و به یک گروه افشانه انسولین داخل بینی و به گروه دیگر دارو نما دادند.

این مطالعه نشان داد، گروهی که از افشانه انسولین استفاده کرده بودند کارهای مرتبط با حافظه را بهتر از گروه دیگری انجام دادند که دارونما استفاده کرده بودند.

علاوه بر این، اسکن‌های مغزی نشان دادند که استنشاق افشانه انسولین موجب تقویت اتصال میان قشرهای خلفی جانبی پیشانی در سمت چپ و راست مغز شد.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۶۱۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیابت نوع یک و دو چه تفاوتی با هم دارند؟

دریافت 10 MB

به گزارش همشهری آنلاین، برای درک تفاوت دیابت نوع یک و دو لازم است به چند فاکتور مهم توجه داشت، زیرا آگاهی داشتن از تفاوت دیابت نوع یک و دو به افراد کمک می‌کند تا بهتر و بیشتر بیماری‌شان را کنترل کنند. دیابت نوع یک دیابتی است که فرد در کودکی مبتلا می شود و تا آخر عمر همراه بیمار هست و وابسته به مصرف انسولین است اما دیابت نوع دو که بیشتر در میانسالی اتفاق می افتاد در اثر سبک زندگی نادرست پیش می آید.

کد خبر 849351 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها سلامت قند انسولين خبر مهم بیماری - دیابت

دیگر خبرها

  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌ های مغزی
  • آزمایش خون ممکن است آرتروز زانو را پیش‌بینی کند
  • دیابت نوع یک و دو چه تفاوتی با هم دارند؟
  • شیائومی پوکو F۵ + مشخصات، دوربین، قیمت و بررسی گوشی Xiaomi Poco F۵
  • دیدن و بوییدن غذا ممکن است به راه جدیدی برای درمان دیابت تبدیل شود
  • آبگرفتگی و سیلاب در ۴ شهرستان خراسان رضوی
  • هوش مصنوعی در جستجوی راز آلزایمر: کاوش در ارتباط بین روده و مغز!
  • رفتار شیعیان باید موجب تقویت مذهب شود
  • لوتوس حافظه؛ دریافت نمایندگی فلش مموری در ایران
  • نقشه ژنتیکی پرواز: پستانداران چگونه تکامل یافتند تا در هوا شناور بمانند؟