Web Analytics Made Easy - Statcounter

منطقه‌ آزاد ارس که داعیه حضور موثر در طرح منطقه آزاد مشترک با ارمنستان در مقری و ارتباط اقتصادی با اوراسیا دارد و آن را به عنوان دستاورد خود عنوان می‌کند این روزها با ناتوانی در پرداخت به موقع حقوق کارکنان و حتی کارگران مواجه است.به گزارش بلاغ،منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس که در سال 96 بدلیل چالش تغییرات مدیریتی در کانون توجهات رسانه‌ها و مردم قرار داشت، پس از حضور رییس ستاد انتخاباتی روحانی در مازندران در جایگاه مدیرعاملی این منطقه که با برجسته‌سازی نامتعارف سوابق وی نیز همراه بود به رکود عجیبی دچار شده و روزهای سختی را سپری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

با نگاهی به مناقصات سازمان منطقه آزاد ارس در سال‌های 97 و 98 که در پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان منتشر شده است می‌توان گفت عملا توسعه زیرساخت‌های عمرانی در این منطقه متوقف شده و ضمن اینکه پروژه قابل توجه جدیدی شروع نشده است بلکه با بازدید میدانی ساده می‌توان دریافت که برخی از پروژه‌های قبلی نیز متوقف شده یا به کندی پیش می‌رود.

در حالی که نماینده مردم مرند و جلفا در اظهارات خود در اولین روزهای حضور تیم مدیریتی جدید، یکی از اصلی‌ترین دلایل حضور محسن نریمان از وزارت راه و شهرسازی را در ارس، تجربه و توان وی در پروژه‌های اساسی منطقه از جمله فرودگاه و اتوبان مرند- جلفا و خط آهن عنوان کرده است اما به نظر می‌رسد این مدیر با تجربه وزارت راه هم که مدتی بازنشسته بودنش خبرساز شد، در این موارد توفیق چندانی بدست نیاورده است.

منطقه آزاد ارس همواره در سال‌های اخیر به دلیل توسعه نامتوازن بخش تجاری مورد نقد مدیران استان و کشور بوده و نتیجه این کار هزاران میلیارد سرمایه خوابیده در این منطقه مرزی است که صاحبان سرمایه را به خاک سیاه نشانده و محدودیت‌های اعمال شده در ورود کالای خارجی به این منطقه و ثبت سفارش کالا در دو سال اخیر، گورستانی از پاساژها و مجتمع‌های تجاری نیمه‌تمام و کامل شده را ایجاد کرده است و قصه زمانی پرغصه می‌شود که مدیران فعلی این منطقه توانایی و تدبیر لازم را برای رونق حداقلی بخش تجاری و یا هدایت سرمایه‌ها به سایر بخش های مورد نیاز در این منطقه مهم ندارند.

 

هرچند تلاش این منطقه برای انتشار چندین باره اخبار مربوط به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که بخش اعظم آن مربوط به سال‌های گذشته است همچنان ادامه دارد اما اظهارات سرمایه‌گذاران فعلی منطقه نشان از وجود رکود اساسی در منطقه است.

در کنار این موارد اخباری نیز از ناتوانی سازمان در پرداخت حقوق کارکنانی که بصورت مستقیم و غیرمستقیم در خدمت منطقه ارس هستند به گوش می‌رسد که نگرانی‌ها را در مورد این منطقه جدی‌تر می‌کند. منطقه‌ای که داعیه حضور موثر در طرح منطقه آزاد مشترک با ارمنستان در مقری و ارتباط اقتصادی با اوراسیا دارد و آن را به عنوان دستاورد خود عنوان می‌کند با ناتوانی در پرداخت به موقع حقوق کارکنان و حتی کارگران مواجه است طوری که هر چند وقت یک بار شاهد انتقادات شدید امام جمعه جلفا به عدم پرداخت حقوق و عدم اعمال افزایش‌های سالانه حقوق کارگران خدماتی این منطقه در شرایط تورمی کشور هستیم و این در شرایطی است که فرماندار جلفا آمار بیکاری همین منطقه را بالای 11درصد اعلام کرده است.

هرچند وضعیت کنونی این منطقه مرزی در مقایسه با یک دهه گذشته از شروع فعالیت منطقه آزاد ارس با سال‌های پیشین قابل قیاس نیست و توسعه نسبی را در دوره‌های مختلف مدیریتی این منطقه شاهد بوده‌ایم اما باید توجه داشت اوضاع موصوف در حالی است که این منطقه روزی قرار بود علاوه بر آبادانی و اشتغال در این منطقه مرزی و ارتقای زندگی مرزنشینان، موتور محرکه توسعه اقتصادی در استان آذربایجان‌شرقی و شمال‌غرب کشور بوده و به عنوان یک منطقه توسعه یافته و به قول مدیرانش الگو در کشور ایفای نقش کند.

 

منطقه آزاد ارس در شمالغرب ایران در نقطه صفر مرزی در مجاورت با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان استقرار یافته است.
بر اساس مصوبه هیات وزیران در تاریخ 7/4/1384 به شماره 20708/ت530820 محدوده منطقه آزاد ارس شامل 9700 هکتار از اراضی منطقه می شد که براساس مصوبه جدید این هیات محترم در 14/9/1387 , محدوده این منطقه به 51 هزار هکتار شامل بخشهایی از 2 شهرستان جلفا و خداآفرین افزایش یافت.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۶۲۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه، امیرحسین جعفری نژاد دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه در گفتگو با ایسکانیوز، با اشاره به نقش فعالیت تشکل‌ها و جریان دانشجویی در دانشگاه‌ها، گفت: کار تشکیلاتی همانند ایمان، ثروت و جایگاه اجتماعی منبع قدرت است به عنوان مثال شما "حزب ‌الله لبنان" را در نظر بگیرید می‌بینید ‌که علاوه بر داشتن ایمان و انجام کار تشکیلاتی در کارهای تجاری هم فعالیت کرده و اقدام تولید ثروت می‌کنند و در نهایت با همه این اقدامات در برابر استکبار جهانی و ظلم با قدرت می‌ایستند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه با بیان اینکه از دیدگاه وی در کارهای تشکیلاتی با سه دسته از افراد روبرو هستیم، ادامه داد: دسته اول از این افراد با ورود به کار تشکیلاتی آن را نابود می‌کنند؛ گروه دوم در زمین خوب و مناسب بازی می‌کنند که به این افراد تشکیلات باز می‌گویند؛ و در نهایت دسته سوم از آن‌ها افرادی هستند که زمین بازی را ترسیم و طراحی می‌کنند که اصطلاحا به آنها تشکیلات ساز گفته می‌شود.

وی در خصوص مقایسه وضعیت فعالیت تشکل‌های دانشجویی در زمان کنونی و گذشته، تصریح کرد: فعالیت جنبش‌های دانشجویی کنونی را به هیچ عنوان شبیه عملکرد آنان در گذشته نمی‌توان دانست به عنوان مثال جریان‌های دانشجویی در دهه ۶۰ درگیر جهاد و دفاع از وطن بوده، اما امروزه با توجه به شکل‌گیری جنگ فرهنگی که دشمن از طریق آن قصد نفوذ به آحاد جامعه به‌ویژه نسل جوانان و در صدر آن دانشجویان را به عنوان قشر پویا و فعال را دارد می‌توان گفت به طور کلی ماموریت‌های تشکل‌های دانشجویی از جنگ رودر رو به جنگ نرم تغییر پیدا کرده است.

جعفری نژاد در خصوص مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی تشکل‌های دانشجویی، گفت: متاسفانه در دولت اسبق شکافی بین دانشجویان و مسئولین شکل گرفت که باعث شد قشر دانشجو به این باور برسند که صدایشان به هیچ جا نمی‌رسد و نقش مناسبی در انجام امورات ندارند که البته از زمان استقرار دولت مردمی دوازدهم تا حد خوبی این شکاف ترمیم شده که جای قدردانی دارد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه آرمان خواهی را یکی از مهم‌ترین وظایف تشکل‌های دانشجویی عنوان کرد و افزود: یکی از وظایف مهم و مسئولیت‌های تشکل‌های دانشجویی را می‌توان از جمله معروف و پرتکرار شهید بهشتی که می‌گویند "دانشجو موذن جامعه است." استنباط کرد؛ یعنی رسالت فعالان دانشجویی این است که به تشخیصی از وضعیت جامعه برسند و متناسب با آن مسئله را به دیگران نشان دهند بنابراین نقش تشکل‌ها آرمان‌خواهی و حراست از حرکت کشور به سوی آرمان‌ هاست.

وی در پایان با اشاره به وجود برخی از مسائل و چالش‌ها بر سر راه تشکل‌های دانشجویی یکی از این مشکلات را دخالت مسئولین غیرمرتبط در امورات فرهنگی عنوان کرد و افزود: علاوه بر این، یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلاتی که تشکل‌های دانشجویی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان می‌باشد که کاملا بر خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می‌باشد در حالی این امر همیشه مورد تاکید و توجه ایشان بوده به نحوی که در بیانیه "گام دوم انقلاب" بیش از ۴۰ بار از کلمه "جوان" استفاده نموده‌اند.

خبرنگار: امید فلاحی

انتهای خبر/

کد خبر: 1227329 برچسب‌ها کرمانشاه دانشگاه آزاد اسلامی تشکل‌های دانشجویی

دیگر خبرها

  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • خشونت در چهاردیواری‌های بدون شاهد
  • چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • قهرمانی تیم والیبال کارکنان دانشگاه آزاد میانه در مسابقات منطقه دو شمال‌غرب کشور
  • پروژه شهرک بازیافت در مرحله واگذاری به پیمانکار قرار دارد
  • داوید دخیا علی رغم نداشتن تیم همچنان به تمرینات انفرادی خود ادامه می دهد / فیلم
  • نقدینگی بزرگ‌ترین چالش صنعت دارو/ بانک‌ها وام نمی‌دهند
  • عکس/ کودک کشی در غزه همچنان ادامه دارد (۱۶+)
  • ناکامی پلیس آمریکا در مهار اعتراضات ضد صهیونیستی
  • فیلم| تلاش‌ها برای یافتن کودک پنج ساله غرق شده همچنان ادامه دارد