Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام علی خراسانی، مدیر گروه دایرة‌المعارف قرآن پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره جلد شانزدهم دایرةالمعارف قرآن گفت: در حال حاضر این مجلد زیر چاپ است و به زودی روانه بازار نشر خواهد شد. قرار بود که به نمایشگاه قرآن در سال جاری برسد، اما با قدری تأخیر همراه بوده است.

وی افزود: پروژه تدوین دایرةالمعارف قرآن از سال ۱۳۸۱ آغاز شده و تاکنون ۱۵ جلد از آن منتشر شده است که به طور متوسط هر سال یک جلد از این دایرةالمعارف آماده ارائه می‌شود و در نهایت شامل ۳۰ مجلد خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استخراج دانشنامه تخصصی از دایرةالمعارف قرآن

خراسانی در ادامه به اهمیت تدوین این دایرةالمعارف اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تدوین این دایرةالمعارف در جهان اسلام وجود نداشته است؛ از این رو نیاز بود تا در این زمینه اقدام شود، زیرا آنچه در دایرةالمعارف قرآن لایدن مورد توجه بوده، نگاهشان بیشتر به مباحث علوم قرآنی و چالش‌هایی در این راستا مانند زبان قرآن، تحریف قرآن و ... بوده است و خاورشناسان به برخی موضوعات، گرایش خاصی داشته‌اند و به برخی موضوعات و مباحث معرفتی مانند توحید، شرک، زکات و ... توجهی نکرده‌اند، اما در دایرةالمعارف قرآن مرکز فرهنگ و معارف، اغلب مباحث، صبغه قرآنی داشته و بر مفاهیم و علوم قرآنی نیز تأکید شده و به عبارتی با نگاه بی‌طرفانه انجام شده است.

وی با اشاره به تعداد مداخل این مجموعه تصریح کرد: مجموعه دایرةالمعارف شامل سه هزار مدخل خواهد بود که حدود دو هزار مدخل آن، اصلی و هزار مدخل نیز ارجاعی است، همچنین ۲۳۰۰ مدخل درباره اعلام مصرح و غیرمصرح قرآن است. همچنین براساس اعلام، دایرةالمعارف‌های موضوعی نیز از دل آن استخراج شده که می‌تواند پژوهشگران را در موضوعات گوناگون یاری رساند. از جمله این آثار می‌توان به دانشنامه‌های تخصصی «علوم قرآن»، «قرآن کریم ویژه نوجوانان»، «اعلام قرآن»، «معارف عقلی»، «فقه و اصول» و «اخلاق» اشاره کرد.

امتیازات بر لایدن

خراسانی با اشاره به ویژگی‌ها و امتیازات این دایرةالمعارف قرآن گفت: جامعیت، بهره‌گیری از منابع دست اول، نثر دایرةالمعارفی، ایجاد ارتباط بین موضوعات با ارجاعات درون مقاله‌ای و برون‌مقاله‌ای از ویژگی‌های این مجموعه است و مخاطبان می‌توانند به راحتی موضوع مورد نظر خود را براساس حروف الفبا بیابند.

وی در ادامه مداخل مهم این دایرةالمعارف را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: مقالات مهمی با موضوع شادی، شاکر، شافع، شاهد، شایعه، شب قدر، شجاعت، شجره معلونه، شجره ممنوعه، شراب، شرح صدر، شر، شرک و شرکت، شعر، شعور، شفا، شفاعت، شق القمر، شک، شکار، شکنجه، شکوفه، شکیبایی، شناخت، شورا، شهادت، شهر و شیعه به قلم اساتید حوزه و دانشگاه به نگارش درآمده است.

کار گروهی علمی و جامع

خراسانی با بیان اینکه تدوین این دایرةالمعارف به صورت گروهی انجام می‌شود، ادامه داد: پیشنهاد مقاله برای قرار گرفتن در این دایرةالمعارف به این شکل است که از طرف گروه مدخل‌یابی انجام می‌شود و به گروه‌های مختلف پیشنهاد و سپس مقاله مورد نظر به افراد متخصص سفارش داده می‌شود و پس از آماده شدن مقاله، گروه ارزیابی آن را بررسی می‌کنند که پس از اصلاح ایراد‌های احتمالی، به شورای علمی گروه دایرةالمعارف ارجاع می‌شود و پس از کنترل منابع، وارد مرحله ویراستاری شده و اصلاح نهایی انجام می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: مداخل انتخاب شده برای این دایرةالمعارف یا موضوعاتی است که در قرآن کریم به صراحت وجود دارد یا موضوعاتی است که در مورد آن‌ها سخن گفته شده است، اما تصریح واژگانی و اصطلاحی در آن وجود ندارد، به همین دلیل بسیاری از موضوعات در این دایرةالمعارف وجود دارد در حالی که در دایرةالمعارف لایدن، خبری از آن نیست.

بهره‌گیری از منابع اصیل و معتبر

وی با تأکید بر اینکه این دایرةالمعارف براساس استاندارد‌های جهانی دایرةالمعارف‌نویسی به نگارش درآمده است، گفت: یکی از ویژگی‌های این دایرةالمعارف، جامع و مانع بودن آن است که از منابع مستند، اصیل، معتبر و مؤثق بهره گرفته و نثر آن نیز برمبنای نثر معیار است و مخاطب آن همه پژوهشگران و دانشجویان علوم قرآنی است که می‌خواهند سؤالات خود را در زمینه‌های متعدد قرآنی بیابند، به همین دلیل تنظیم مداخل و مقاله‌ها به گونه‌ای تنظیم شده که همه علاقه‌مندان به فراخور توان و مایه علمی خود، بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

مدیر گروه دایرةالمعارف قرآن در پایان از تدوین جلد ۱۷ دایرةالمعارف قرآن خبر داد و افزود: در حال حاضر تدوین این مجلد به مراحل پایانی خود رسیده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال منتشر شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: علی خراسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۶۲۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویدادهای شدید آب و هوایی در ایران و جهان تکرار می‌شود

مقام مسئول سازمان هواشناسی گفت:‌ با توجه به افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای، باید منتظر تکرار رویدادهای شدید آب و هوایی در اکثر مناطق جهان و ایران بود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، احد وظیفه اظهار کرد: دگرگونی‌های بی‌سابقه در زمین در حال وقوع است. محتوای گرمای اقیانوس‌ها و سطح دریاها به بالاترین حد مشاهده شده رسیده و وسعت یخچال های قطب جنوب نیز به کمترین حد مشاهده شده تا کنون رسیده است.

نماینده رسمی سازمان هواشناسی کشور در تدوین گزارش اقلیمی سال 2023 قاره آسیا با بیان این‌که بحران آب و هوا بزرگ‌ترین چالش بشریت است، افزود: گرمای شدید، سیل، خشکسالی، آتش‌سوزی جنگل‌ها و طوفان‌های حاره‌ای، ویرانی‌های زیادی به بار آورده و سبب بروز خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی هنگفتی شده است.

وی اضافه کرد: سازمان جهانی هواشناسی با هدف افزایش آگاهی‌بخشی آحاد جامعه نسبت به تغییرات در حال وقوع روی زمین، یک گزارش سالانه اقلیمی با مشارکت سازمان های هواشناسی سراسر جهان تهیه و تدوین می‌کند که بخشی از گزارش امسال با مشارکت سازمان هواشناسی ایران تدوین شده است. بخشی از این گزارش به تغییرات گسترده در پارامترهای اقلیمی ایران به ویژه در حوزه بارش و دما اشاره شده که پیامدهای زیادی داشته است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی یادآور شد: با توجه به این‌که غلظت گازهای گلخانه‌ای همچنان در حال افزایش، باید منتظر تکرار رویدادهای شدید آب و هوایی در اکثر مناطق جهان و ایران بود. سازمان‌های هواشناسی و آب و هواشناسی کشورها برای مقابله با وسعت و بزرگی این چالش همکاری های خود با جامعه بین المللی را افزایش داده اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۴۲۰ مقاله در سی‌امین کنفرانس بین المللی هسته‌ای ایران پذیرفته شد
  • رویدادهای شدید آب و هوایی در ایران و جهان تکرار می‌شود
  • خبر وحشتناک از وضع آب و هوایی زمین در سالی که گذشت
  • برگزاری همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین در قم و تهران
  • همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین
  • کسب چهار افتخار علمی بین‌المللی توسط عضو پیوسته فرهنگستان علوم
  • رشت میزبان دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران شد
  • رشت میزبان دوازدهمین کنگره ملی سوختگی ایران است
  • تدوین برنامه مراقبت از راه دور نوزادان نارس بعد ازترخیص در اصفهان
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله