Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: بر اساس اطلاعات مرکز ملی آمار در سال ۹۵، نرخ مشارکت اقتصادی زنان به زور به ۱۲ درصد می‌رسد. نرخ بیکاری فارغ التحصیلان زن نیز ۶۵ درصد است. ۷۰ درصد زنان مطلقه حداقل دارای یک فرزند و تنها ۱۶ درصدشان شاغل هستند.

ناهید تاج‌الدین در مورد ازدواج دختران جوان با مردان سالمند در ادامه با بیان این که « با این اوصاف طبیعی است که شاهد دریافت مستمری از هر روشی حتی ازدواج‌های نامتعارف باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»گفت: یکی از آسیب‌های نوپدید اجتماعی ازدواج دختران جوان با مردان سالمند به انگیزه دریافت مستمری سالمندان پس از فوت است. این یک درد است که دختری برای دریافت مستمری روی به ازدواج با مردان سالمندان بیاورد. از نظر من، این پدیده شباهت‌هایی با کودک همسری دارد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن بررسی مفصل علل این نوع ازدواج، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات مرکز ملی آمار در سال ۹۵، نرخ مشارکت اقتصادی زنان به زور به ۱۲ درصد می‌رسد. نرخ بیکاری فارغ التحصیلان زن نیز ۶۵ درصد است. ۷۰ درصد زنان مطلقه حداقل دارای یک فرزند و تنها ۱۶ درصدشان شاغل هستند. با این اوصاف طبیعی است که شاهد دریافت مستمری از هر روشی حتی ازدواج‌های نامتعارف باشیم.

تاج الدین ادامه داد: این پدیده نشان می‌دهد مردم بحران صندوق‌های بازنشستگی را بحران خودشان نمی‌دانند. زیرا صندوق‌های بازنشستگی با حدود ۱۳ میلیون حقوق‌بگیر اینک ۷۶ درصد منابع خود را به وسیله بودجه عمومی دولت تأمین می‌کند و در حال حاضر صندوق‌های تأمین اجتماعی نیروهای مسلح، کارکنان فولاد و دیگر صندوق وضعیتی بحرانی دارند. در تمام این صندوق‌ها تعادل میان منابع و هزینه‌ها از میان رفته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به نسبت صندوق‌های بازنشستگی و ازدواج زنان با مردان مسّن گفت: متوسط سنِ بازنشستگی در ایران ۵۰ سال و این رقم در بسیاری از کشورها، نزدیک به ۶۳ سال است. همچنین شاخص امید به زندگی در ایران ۷۶ سال به شمار می‌رود و این باعث می‌شود تا صندوق‌های بازنشستگی برای مدت زمان طولانی یعنی دست کم بیش از ۲۶ سال مجبور باشند بدون آنکه از فرد درآمدی داشته باشند به او حقوق پرداخت کنند. از طرف دیگر به لحاظ استاندارد جهانی باید نسبت پشتیبانی یعنی میزان کسور پردازان به مستمری بگیران ۵ باشد و عملاً پنج برابر مستمری بگیران، کسور پرداز داشته باشیم که این نسبت در هیچ یک از صندوق‌های بازنشستگی ما برقرار نیست.

وی تصریح کرد: اینکه در اوج بحران صندوق‌های بازنشستگی شاهد چنین آسیب‌هایی چون طلاق‌های صوری برای برقراری مستمری فرزندان اناث یا همین ازدواج دختران جوان با سالمندان برای دریافت مستمری هستیم، نشانه بحران سرمایه اجتماعی و بی‌اعتمادی مردم به صندوق‌های بازنشستگی نیز هست.

تاج الدین در پایان ازدواج دختران با مردان سالمند به انگیزه دریافت مستمری یک آسیب نوپدید اجتماعی خواند و تاکید کرد: اگر شرایط را برای مشارکت اقتصادی زنان مساعد نکنیم، شاهد افزایش چنین ازدواج‌های سوداگرانه خواهیم بود.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال ناهید تاج الدین صندوق های بازنشستگی ازدواج دختران جوان قیمت خودرو قیمت دلار نقل و انتقالات لیگ برتر لیگ ملت های والیبال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۶۲۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته

مدیرکل ثبت احوال کردستان از کاهش ۳.۹ درصدی ازدواج و ۱.۶ درصدی طلاق در سال گذشته در استان خبر داد.

علی جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کردستان اظهار کرد: سال گذشته ۲۱ هزار و ۱۲۵ واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۱ درصد کاهش داشته است.

وی تعداد ولادت شهری را ۱۵۴۵۲ واقعه و روستایی را ۵۶۷۳ واقعه اعلام کرد و افزود: تعداد ولادت ثبت شده پسران ۱۰ هزار و ۹۰۹ واقعه و ولادت ثبت شده دختران ۱۰ هزار و ۲۱۶ واقعه بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان خاطرنشان کرد: نسبت جنسی حاصل از ثبت ولادت برابر ۱۰۶.۸ بوده، یعنی در مقابل هر ۱۰۰ واقعه دختر حدود ۱۰۷ واقعه پسر به ثبت رسیده است.

جوکار با بیان اینکه بیشترین ولادت ثبت شده مربوط به مادران گروه سنی ۳۴-۳۰ سال با حدود ۱.۳۰ درصد بوده است، ادامه داد: میانگین سن مادران در ولادت‌های ثبت شده ۳۰.۹۵ سال بوده است.

ثبت ۴۰۵ مورد دوقلوزایی در کردستان

وی اضافه کرد: از مجموع ۲۱۱۲۵ واقعه ولادت ثبت شده، ۴۰۵ واقعه دوقلوزایی و ۱۱ واقعه سه‌قلوزایی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان گفت: فراوانی پنج نام اول پسران سال گذشته در استان به ترتیب شاهان ۴۷۸ مورد، محمد ۴۴۸، آیهان ۳۷۳ مورد، میران ۲۶۹ و آراد ۲۰۲ مورد بوده است.

جوکار فراوانی پنج نام اول دختران را نیز ماهلین با ۳۷۴ مورد، دلوین ۳۶۱، آنیا ۳۳۹، نورا ۱۹۲ و نیلا ۱۳۲ مورد اعلام کرد.

افزایش ۳.۳ درصدی وفات در کردستان

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۸۱۴۱ واقعه وفات در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۳ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان تعداد وفات ثبت شده در مردان استان را ۴۶۴۸ واقعه و در زنان ۳۴۹۲ واقعه اعلام و تصریح کرد: نسبت جنسی حاصل از ثبت وفات برابر ۱۳۳.۱ بوده، یعنی در مقابل هر ۱۰۰ واقعه وفات ثبت شده در زنان، حدود ۱۳۳ واقعه وفات مردان به ثبت رسیده است.

جوکار اضافه کرد: میانگین سن مردان فوت شده ۶۴.۴۳ سال و میانگین سن زنان فوت شده را ۷۰.۶۵ سال بوده است.

کاهش ۳.۹ درصدی ازدواج در کردستان

وی گفت: سال گذشته ۱۲۶۰۱ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۹ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان ادامه داد: بیشترین ازدواج ثبت شده مردان مربوط به گروه سنی ۲۹-۲۵ سال به تعداد ۳۸۵۷ مورد بوده که به روایتی ۳۰.۶ درصد از کل ازدواج‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

جوکار تاکید کرد: بیشترین ازدواج ثبت شده زنان مربوط به گروه سنی ۲۴-۲۰ سال به تعداد ۳۳۴۳ مورد بوده که به روایتی ۲۶.۵ درصد از کل ازدواج‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

وی اضافه کرد: میانگین سن ازدواج بار اول مردان استان ۲۸.۲۳ سال و میانگین سن ازدواج بار اول در زنان ۲۴.۱۵ سال بوده است.

کاهش ۱.۶ درصدی طلاق در کردستان

مدیرکل ثبت احوال کردستان تصریح کرد: در سال گذشته ۵۲۲۵ واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۶ درصد کاهش داشته است.

جوکار افزود: بیشترین طلاق ثبت شده مردان مربوط به گروه سنی ۳۴-۳۰ سال به تعداد ۱۱۵۶ مورد بوده که به روایتی ۲۲.۱ درصد از کل طلاق‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان ادامه داد: بیشترین طلاق ثبت شده در زنان مربوط به گروه سنی ۳۴-۳۰ سال به تعداد ۹۸۹ مورد بوده و به روایتی ۱۸.۹ درصد از کل طلاق‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

جوکار اظهار کرد: میانگین سن طلاق بار اول مردان ۳۶.۹۳ سال و میانگین سن طلاق بار اول در زنان استان را ۳۲.۲۴ سال است.

کد خبر 751027

دیگر خبرها

  • تسهیل ازدواج جوانان با مهریه کم
  • نشست رسالت صندوق بازنشستگی کشوری در تحقق شعار سال برگزار شد
  • پیگیری وضعیت وام ازدواج با کد ملی
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته
  • موانع فرزندآوری باید رفع شود/ زوج‌های جوان و مجرد‌ها باید در مسیر رونق بخشی به خانواده قرار بگیرند
  • شرایط دریافت وام دانشجویی چیست؟
  • ایلام از استان‌های برتر کشور در پرداخت وام ازدواج است
  • تاثیر مردمی‌سازی صندوق‌های بازنشستگی بر سفره بازنشستگان
  • ببینید | چند پرسش و پاسخ مهم برای دختران جوان و زنان!
  • حق بیمه بیش از ۴ هزار مددجوی کمیته امداد ماهانه پرداخت می‌شود