Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جهان نيوز، «گاندو» عنوان یک مجموعه تلویزیونی است که توانست در شب‌های تابستان بسیاری از خانوده‌ها را پای تلویزیون بنشاند. این مجموعه تلویزیونی که روایتی هنرمندانه از یک پرونده واقعی است، نحوه دستگیری یکی از جاسوسان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به نام «جیسون رضاییان» را روایت می‌کند و در زمان پخش توانست اقشار مختلف جامعه بسیاری را جذب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



علیرغم اینکه از پخش آخرین قسمت این سریال به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی موسسه شهید آوینی چند روزی می‌گذرد همچنان « گاندو» کانون بحث و گفت‌وگوی بسیاری از افراد و جمع‌ها است.


 
از طرفی در سال‌های گذشته و بعد از فتنه 88 هم یک فیلم سینمایی با عنوان قلاده‌های طلا به کارگردانی ابوالقاسم طالبی ساخته شد که حوادث پس از انتخابات ۸۸ را به تصویر کشید.
در زمانی که قلاده‌های طلا ساخته شد، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و علیرغم اینکه در آن سالها انتقاداتی به ساخت این فیلم وجود داشت، حسینی از ساخت فیلم، اکران در جشنواره فجر و اکران عمومی آن حمایت و از سازندگان این فیلم تقدیر کرد.

حسینی در آن دوران معتقد بود که قلاده‌های طلا به اندازه ده‌ها و صدها کتاب، گزارش و تحقیق تاثیر داشت و روشنگری کرد.

در همین راستا و با توجه به حمایت جدی‌ای که این روزها حسینی که این روزها به عنوان استاد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران  اسلامی فعالیت می‌کند، از فیلم‌هایی همچون قلاده‌های طلا داشته با وی درباره مجموعه تلویزیونی پرمخاطب « گاندو» گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

* گاندو سریالی جذاب بود که با استقبال خوب مردم مواجه شد
در زمانی که فیلم قلاده‌های طلا ساخته شد شما وزیر ارشاد بودید و از آن فیلم و سازندگانش هم حمایت و تجلیل کردید، با توجه به این مقدمه، نظر شما درباره فیلم « گاندو» که به اعتقاد برخی شباهت‌هایی با فیلم « قلاده‌های طلا» دارد، چست؟
حسینی: مجموعه تلویزیونی گاندو یک سریال جذاب و دارای پیام‌های اساسی است که با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شد و مخاطبین بسیاری را جذب خود کرد.

این سریال نشان داد که در این حوزه ظرفیت بالایی وجود دارد که جا دارد هنرمندان متعهدبه این نوع سوژه‌های واقعی و تاریخی که جنبه سیاسی و ضدجاسوسی هم دارند و می‌توانند در مسیر راهبردهای نظام باشند با جرأت و جسارت، ورود کنند و به ارتقاء  سطح آگاهی و بینش مردم از حوادث پشت صحنه، پیشبرد اهداف کشور و عزت و اقتدار ایران عزیز کمک کنند.

* گاندو هنرمندانه حقایق تلخ نفوذپذیری برخی مدیران را به تصویر کشید
مردم ما در گذشته درباره نفوذ، جاسوسی و دو تابعیتی‌ها مطالبی شنیده بودند اما در این سریال آن چه را شنیده بودند، بر صفحه تلویزیون به وضوح دیدند که برایشان به مراتب باور پذیرتر از شنیده‌ها بود.
گاندو هنرمندانه حقایق تلخ نفوذپذیری برخی مدیران و نقش اطرافیان و حواشی آنها و سرمایه‌گذاری سیا و کاخ سفید برای جاسوسی از کارگزاران کشور و مراکز حساس و حیاتی را به تصویر کشید.

بسیاری از قضایا، ضعف و قوتها و تفاوت رویکردها با نمایش این مجموعه تلویزیونی برای افکار عمومی شفاف شد و مردم دیدند که نیروهای نفوذی چگونه در کنار تصمیم گیران رخنه می‌کنند و اینکه اگر دولتمردان و کارگزاران دچار وادادگی شوند و نگاه غرب گرایانه داشته باشند و سیاست های به اصطلاح باز آنها باعث شود که نفوذی‌ها در قالب ها و عناوین گوناگون وارد کشور شوند، آسیب های جدی‌ای به اقتصاد و فرهنگ می‌توانند بزنند.

چیزی که در این سریال بیشتر مورد توجه شما قرار گرفت، چیست؟
حسینی: یک نقطه برجسته که در این سریال مورد توجه همگان هم قرار گرفت این بود که تعدادی از  عناصر مومن، جوان، با انگیزه، خوش فکر، شجاع و انقلابی توانستند کار ی بزرگ را به نتیجه برسانند که باعث غرور، مباهات و افتخار مردم ایران است.

این سربازان ناشناخته و بی‌ادعا در رویارویی و کارزار با سازمان سیا  توانستند بر این سیستم پیچیده و پیشرفته فائق آیند و با فداکاری، جهاد خستگی‌ناپذیر، ابتکار و خلاقیت، طراحی دقیق وحساب‌شده، رصد موشکافانه حوادث و کارمتقن و مستند جاسوسان را به دام بیندازند و با دست پر همه را وادار به همراهی کنند حتی مقاماتی که نمره‌شان در این ماجرا منفی است جز اظهار عصبانیت و کلی گویی، منطق و استدلالی بر ضعف این اقدام عظیم اطلاعاتی و امنیتی ندارند.
* اگر مهارت و دقت سربازان گمنام امام زمان(عج) نبود بعضی‌ها زیر بار نمی‌رفتند که افرادی مانند جیسیون رضائیان جاسوس هستند اگر اسناد و مدارک غیر قابل انکار این پرونده سنگین نبود چه بسا بعضی مدیران غربگرا زیر بار نمی‌رفتند و هم آوا با خارجی‌ها قبول نمی‌کردند امثال جیسون رضائیان جاسوس هستند بلکه جایگاه آنها را به خبرنگاری صرف تقلیل می دادند ولی وقتی نیروهای  جوان انقلابی و سربازان گمنام امام زمان(عج) در اطلاعت سپاه ماموریت خود را با مهارت تمام انجام دادند، هم درستی حرف خود را به کرسی نشاندندو هم برای مردم بسیار جالب و مایه مباهات و غرور بود و خودباوری و اعتماد به نیروهای توانمند داخلی  و شعار ما می‌توانیم، مضاعف شد و همه متوجه شدند که نیروهای جان برکف انقلاب با ایثار، فداکاری، صبر، درایت و تخصص‌ می توانند طراحی ها و نقشه های دشمن را نقش بر آب کند.   * ساخت گاندو با یک نوع جسارت و جرات همراه بود
نکته دیگری که در رابطه با این پرونده وجود دارد این است که جدای از اینکه کار اطلاعاتی‌ و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان(عج)  وظیفه‌ای سخت و دشوار بود، ساخت چنین سریالی و نمایش  آن هم  با فشارها، موانع، سختی ها و دشواری های فراوان همراه بوده است زیرا کسانی که دستشان رو می‌شود و مناسبات سیاسی، ساده لوحی و تعلل آنها برملا می‌شد قطعاً نمی پسندیدند که چنین سریالی ساخته شود و به همین دلیل مرتب  به عوامل و دست اندرکاران گاندو فشار می آوردند و هنوز این هجمه‌ها ادامه دارد. 

ساخت این مجموعه تلویزیونی در شرایط فعلی را باید یک نوع جسارت و جرات تحسین برانگیز قلمداد کرد. درباره فیلم قلاده های طلا هم که بعد از فتنه ۸۸  ساخته شد فشارهای زیادی وجود داشت ولی فرق داستان این بود که دولت آن زمان تقریبا همراه بود اما الان دولت موافق ساخت چنین برنامه هایی نیست، مخصوصاً اینکه گاندو نقشه نفوذی‌هایی را نشان می‌داد که تا دفتر رئیس جمهور نفوذ کرده بودند.

این کار جسارت خاصی می خواست که خوشبختانه انجام شد و انشاالله یک فصل جدیدی باشد که با سرعت به سمت ساخت فیلم و سریال‌های این چنینی برویم.

* سوژه‌های زیادی برای ساخت فیلم‌های با مضمون نفوذ و جاسوسی وجود دارد/ نباید برای جذب مخاطب صرفا به دنبال سوژه های عشقی و عاطفی رفت
متاسفانه در ۶ سال اخیر با جاسوس های متعددی در مراکز حساس و با دسترسی های بالا مواجه شده‌ایم مانند دری اصفهانی، سیامک نمازی، نازنین زاغری، کاووس سیدامامی، مراد طاهباز، کسی که در خانه یکی از اعضای کابینه به عنوان خادم حضور داشت و یا زنانی که برای کسب خبرهای دسته اول به سراغ برخی مدیران ارشد رفتند، همه اینها سوژه های متعدد و متنوعی است که می شود بر اساس فعالیت پنهان آنها فیلم و سریال ساخت.

گاندو نشان داد نباید برای جذب مخاطب صرفا به دنبال سوژه های عاشقانه و عاطفی برویم، مردم ما نشان دادند که از فیلم های جدی که واقعیت ها، حوادث و رویدادهای کشور را بیان کند به خوبی استقبال می کنند.

* گاندو به زبان‌های مختلف دوبله شود
بسیاری از پرونده‌های جاسوسی می‌توانند دست مایه فیلم و سریال‌ها شوند تا واقعیت‌ها بر مردم عیان شودتا حواس‌ها بیشتر جمع شود و موجب روشنگری شود تا کسی به خود جرأت ندهد که با نفوذیها همکاری کند با در برخورد با آنها تساهل و تسامح نماید. هم چنین سراوار است چنین آثاری به زبان های مختلف دوبله شوند تا دیگران بفهمند غربیها چه اقداماتی را در کشور ما و دیگر کشورهای مستقل انجام می دهند و با این حال خودشان را طلبکار هم جلوه می‌دهند، گاندو هم نیاز است به زبان‌های مختلف دوبله شود.

* گاندو به خوبی نشان داد دستاورد برجام تقریبا هیچ است 
به نظر شما نکته جالبی که گاندو با نشان دادن آن باعث شد مردم متوجه برخی واقیعتها شوند، چه بود؟ 
حسینی: نکته ای که در این باره وجود داشت این است که این سریال موضوع جنگ اقتصادی را هم نشان داد و برای مردم معلوم شد یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار که به کشور بازگشت برای چه بود؛ به خوبی مشخص شد که دستاورد برجام تقریبا هیچ بوده و برگشت اموال بلوکه شده که اظهار می شد به خاطر برجام آزاد شده، در واقع با جیسون رضاییان مبادله شده است و همچنین نشان داد که این جاسوس ها چقدر برای غربی ها مهم هستند که حاضرند برای آنها اینگونه هزینه کنند و مبالغ هنگفتی بدهند.

البته نباید این تصور ایجاد شود که دفعات بعد هم می توانند با پول موجبات آزادی چنین افرادی را فراهم کنند. در ارتباط با آزادسازی نازنین زاغری شاهد هستیم که انگلیس‌ها چه تقلا و تلاش می‌کنند اما دستگاه قضایی قاطعانه ایستاده و زیر بار  نرفته است.

* نیروهای انقلابی، دانشجویان و تشکل‌های دانشگاهی از عوامل گاندو حمایت و تجلیل کنند
وظیفه نیروهای انقلابی در مقابل ساخت چنین فیلم هایی چیست؟
حسینی: به هر حال ساخت این سریال را به فال نیک می‌گیریم و انتظار داریم این روند ادامه داشته باشد و مردم هم حمایت کنند.
نیروهای انقلابی، دانشجویان و تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشگاهی هم لازم است از بازیگران و هنرمندان این سریال حمایت و تجلیل کنند.

با این که این فیلم واکنش برخی را به همراه داشته ولی رسانه ملی باید در فیلم ها و سریال های خود از افراد فداکار استفاده کند و نباید بازی در این سریال‌ها به عنوان یک نقطه منفی در پرونده عوامل تلقی شود. 

* ساخت فیلم‌هایی مانند «گاندو» با گروه خونی برخی مسئولان سازگاری ندارد
انتظار دیگر این است که چون عده ای از مردم موفق به دیدن این سریال جذاب و پرکشش نشدند یکی دو شبکه دیگر سیما هم این سریال را پخش کنند آن هم با دیالوگ اصلی و بدون تغییر چون معلوم شد ملاحظه دولتمردان فایده ندارد و آنها در هر صورت مخالفت خود را ابراز می کنند چون با نوع نگاه و مدیریتی ای که دارند با اصل ساخت چنین سریال‌هایی مخالف هستند و چنین سوژه‌ها و مضامینی با گروه خونی آنها سازگاری ندارد.

حال که قرار است کارگزاران دولت به این اثر ماندگار هنری هجمه کنند و تولید‌کنندگان، عوامل مجموعه و صداو سیما فحش بخورند لااقل مردم با اسامی آقایان با شفافیت بیشتر آشنا شوند.

منبع:فارس کپی متن خبر برچسب ها: محمد حسینی گاندو مسئولان

منبع: جهان نيوز

کلیدواژه: محمد حسینی گاندو مسئولان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۶۳۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال هستند؟

آفتاب‌‌نیوز :

این روز‌ها در شبکه نمایش خانگی از نظر ژانری با سریال‌هایی مواجه هستیم که اغلب مضمونی پلیسی، معمایی و اجتماعی دارند. سریال «ازازیل» ساخته حسن فتحی، فصل سوم از سریال «زخم کاری»، «بی عاطفه» کمال تبریزی و سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی، از جمله آثاری هستند که با مضامین اجتماعی این روز‌ها در شبکه نمایش خانگی در حال تولید هستند.

در این بین ساخت سریال‌های «در انتهای شب» آیدا پناهنده، «بلیط یک طرفه» به کارگردانی پوریا حیدری و «بازنده» به کارگردانی امین حسین‌پور نیز به اتمام رسیده و هنوز وضعیت انتشار آن‌ها در شبکه نمایش خانگی مشخص نشده است.

«زخم کاری۳» و تاکید بر حضور جواد عزتی و شخصیت‌های اصلی

سریال «زخم کاری» این روز‌ها به کارگردانی محمدحسین مهدویان در حال تولید است و به‌زودی بعد از دریافت مجوز انتشار در سبد محتوایی شبکه نمایش خانگی قرار می‌گیرد. به گفته‌ی این کارگردان همه شخصیت‌های اصلی از جمله جواد عزتی در این فصل حضور دارند.

با تاکید مهدویان بر حضور بازیگران اصلی این سریال در فصل سوم، به نظر می‌رسد مخاطب در فصل جدید دیگر شاهد حضور سایه‌وار مالک (جواد عزتی) در جریان قصه نباشد؛ روندی که در فصل دوم انتقاد‌های زیادی به همراه داشت.

جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، کامبیز دیرباز، الناز ملک از بازیگران اصلی فصل سوم «زخم کاری» هستند.

اما بر اساس آنچه منتشرشده داستان فصل سوم «زخم کاری» همچون فصل اول و دوم، بر اساس یکی از نمایشنامه‌های ویلیام شکسپیر طراحی شده و گفته شده منبع اقتباس فصل سوم نمایشنامه «ریچارد سوم» است. محمدحسین مهدویان فصل اول این مجموعه را بر اساس نمایشنامه «مکبث» و فصل دوم را بر اساس نمایشنامه «هملت» ساخت.

انتشار فصل نخست «زخم کاری» از خرداد ۱۴۰۰ در شبکه نمایش خانگی شروع شد که سانسور‌ها در مقاطعی صدای اعتراض سازندگان و بیننده را درآورد و حتی وقفه‌ای در انتشار را موجب شد.

پس از پایان فصل نخست، گمانه‌زنی‌ها دربارهٔ ساخت فصل دوم مطرح شد. در خرداد ۱۴۰۲ فصل دوم تحت عنوان «بازگشت» به تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان و کارگردانی محمدحسین مهدویان تولید و منتشر شد و کامبیز دیرباز، مهران غفوریان و الناز ملک هم از جمله هنرپیشه‌های جدیدی بودند که به جمع بازیگران قبلی پیوستند.

با توجه به فاصله زمانی تولید و تدوین، گویا قرار است «زخم کاری ۳» در تابستان سال ۱۴۰۳ پخش می‌شود. ضمن اینکه همانند فصل دوم که زخم کاری؛ «بازگشت» نام داشت، فصل سوم هم زیرعنوان دیگری خواهد داشت، ولی هنوز نهایی نشده است.

«ازازیل» حسن فتحی پلیسی است؟

سریال «ازازیل» حسن فتحی نیز این روز‌ها بعد از حواشی جزئی در بدو کار، طبق اعلام عوامل در حال تصویربرداری است و اخیرا هم از سوی ساترا مجوز تولید گرفته است.

حسن فتحی که چندسالی را به کارگردانی سریال تاریخی «جیران» گذراند، حالا در حال تولید «ازازیل» در شبکه نمایش خانگی است و هنوز زمان انتشار آن اعلام نشده است.

از پریناز ایزدیار و مریلا زارعی به عنوان بازیگران این سریال یاد شده است. ایزدیار پس از «شهرزاد»، «جیران» و «زمانه» در چهارمین همکاری با حسن فتحی نقش اصلی زن سریال را بازی می‌کند و مریلا زارعی پس از حضور در «جیران» و فیلم «کیفر»، سومین همکاری‌اش با حسن فتحی را تجربه می‌کند. همچنین پیمان معادی، بهرنگ علوی، بابک حمیدیان از جمله بازیگران اصلی این سریال هستند.

«بی‌عاطفه» کمال تبریزی در دست تولید

کمال تبریزی که تا چندی قبل سریال «سرزمین مادری» را روی آنتن تلویزیون داشت، این روز‌ها هم سریال جدیدی با عنوان «بی عاطفه» را در دست تولید دارد.

این سریال توسط امیرعباس پیام نگارش شده و تهیه‌کنندگی آن را محمدصادق میرکریمی برعهده دارد. رضا کیانیان، مریلا زارعی، بهاره افشاری، بهاره کیان افشار و حامد بهداد از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند.

مجموعه «ابله» به کارگردانی کمال تبریزی اولین تجربه این کارگردان سینما و تلویزیون در شبکه نمایش خانگی محسوب می‌شود؛ سریالی که در آن مجموعه بازیگرانی، چون مهران احمدی، هانیه توسلی، احمد مهرانفر، بهنام تشکر، شبنم مقدمی، بهادر مالکی، محسن تنابنده، سیامک صفری، یکتا ناصر و مجید صالحی به ایفای نقش پرداختند با این حال با اقبال زیادی مواجه نشد.

«پوکر» رضا دادویی

سریال «پوکر» به کارگردانی رضا دادویی و تهیه‌کنندگی مجید مولایی در دست تولید است.

به گفته‌ی مجید مولایی سریال «پوکر» در مرحله‌ی پیش تولید است و هنوز کلید نخورده. پیش از این حضور شهاب حسینی، لاله مرزبان و میرسعید مولویان در این سریال قطعی شده بود. امین حیایی و نیکی کریمی نیز به گروه بازیگران سریال «پوکر» اضافه شده‌اند.

رضا دادویی کارگردانی «چشم سوم»، «لونه شغال»، «تعبیر خواب»، «مواجهه» و نمایش «به مناسبت ورود اشکان» ... را برعهده داشته است.

آیدا پناهنده و سریال «در انتهای شب»

سریال «در انتهای شب» به کارگردانی آیدا پناهنده و بازی پارسا پیروزفر، هدی زین‌العابدین به‌زودی از شبکه نمایش خانگی پخش شود. سریال ۹ قسمتی «در انتهای شب» اولین حضور آیدا پناهنده در شبکه نمایش خانگی است.

آیدا پناهنده و ارسلان امیری نویسندگان فیلمنامه و محمد یمینی تهیه‌کننده «در انتهای شب» هستند.

ساخت این مینی‌سریال ۹ قسمتی به پایان رسیده، اما هنوز خبری از انتشار آن نیست.

آیدا پناهنده پیش از این فیلم‌های «ناهید»، «اسرافیل»، «تی تی» و... را کارگردانی کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ماجرای اظهار نظر سردار سلیمانی در سریال پایتخت ۵
  • سریال جدید مهران مدیری؛ در «پدر قهوه» چه می‌گذرد؟
  • مهران مدیری در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه می‌خورد؟
  • کدام کارگردان‌ها مشغول ساخت سریال هستند؟
  • پیش‌تولید سریال پایتخت ۷ آغاز شد
  • پیش تولید « پایتخت ۷ » آغاز شد
  • بازیگر کلیدی سریال نون خ از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد
  • «پایتخت ۷» با بازیگران بومی ساخته می‌شود