تفریحات دودی زنان با قُل قُل قلیان/ یک تا چهار درصد بانوان کردستانی سیگار مصرف می کنند
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۶۴۱۶۲
براساس آخرین بررسی های انجام شده حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد مردان و بین یک تا چهار درصد بانوان کردستانی به صورت مرتب سیگار مصرف می کنند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، طی چند سال اخیر مصرف قلیان بطور فزاینده ای در استان کردستان و به خصوص شهر سنندج افزایش یافته است و در گوشه و کنار این شهر علاوه بر وجود قلیان سراهایی که با عدم مدیریت مسئولان روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود ، شاهد پهن کردن بساط افرادی هستیم که درکابین عقب وانت شان درمکان های عمومی و مراکز این شهرمانند میدان گاز و آبیدر به عرضه قلیان می پردازند و به این کار هم به مانند یک شغل نگاه می کنند!
اگر روزهای تعطیل گذری به مکان های تفریحی شهر سنندج داشته باشیم، می بینیم که در تفریحات دوستانه ی جوانان، دختران با جمعی از دوستانشان گرد قلیانی نشسته اند و شلنگ آن را دست به دست می چرخانند تا هر یک به اصطلاح در زمره ی باکلاس ها قرار گیرند، مصرف سیگار و قلیان در بین دختران و زنان به سرعت رو به افزایش است که دلیل و چرایی آن بسیار جای سؤال دارد
در سالهایی که گذشت و با تغییر شیوه زندگی مردم ، این سیگار کشیدن زنان از تابو خارج شد به طوری که اگر تا سال های قبل به دلیل داشتن قبح اجتماعی و فرهنگی سیگار کشیدن زنان چندان رایج نبود و اگر کسی هم می خواست سیگار بکشد در محیط منزل و به دور از چشم مردم و حتی فامیل این کار را می کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ولی این روزها این قبح شکست و می بینیم که پشت فرمان خودرو، در پارک ها و اماکن عمومی زنان و دختران بی هیچ رعب و وحشتی از طرز برخورد جامعه، سیگار و قلیان می کشند.
با توجه به اینکه در فرهنگ ایرانی، سیگار و قلیان کشیدن زنان عملی ناشایست است اما در چند سال اخیر با تبلیغات گسترده سعی شده است از قبح آن کاسته شود تولید کنندگان مواد دخانی از این فرصت ها استفاده می کنند و با نگرشی مبنی بر اینکه کشیدن قلیان، تفریحی سالم در بین خانواده هاست زنان را برای مصرف این ماده ی دخانی ترغیب می کنند، درابطه با این معضل سری به میان جوانان زدیم و دیدگاه های ان ها را در این رابطه جویا شدیم که در ادامه می خوانید.
رغبت بانوان کردستانی با دیدن این قلیان های رنگارنگ
یکی از دختران جوان که 22 ساله بود در گفتگو با خبرنگار ما گفت: جای بسی نگرانی است که اکثر متقاضیان قلیان درکردستان از قشر جوان و تحصیلکرده جامعه هستند و هر روز هم بر تعداد آنها افزوده میشود و به نوعی این عمل نوعی کلاس و پرستیژ در میان جوانان محسوب می شود.
سمیرا وفایی نژاد ادامه داد: متأسفانه رغبت بانوان کردستانی با دیدن این قلیان های رنگارنگ به مصرف آن افزایش چشمگیری پیدا کرده است و اگر این روند ادامه یابد سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت این استان دچار مخاطره خواهد شد.
دختران سیگار و قلیان می کشند برای با کلاس بودن !
فریبا باغبانی دختر 25 ساله ای که مشغول کشیدن قلیان بود افزود: در واقع مصرف قلیان بیشترین مصرف مواد دخانی را در بین زنان پیدا کرده است و حتی دختران در جمع خانواده های خودشان قلیان را مصرف می کنند .
وی ادامه داد: اگرچه ورود خانم ها به قهوه خانه ها ممنوع است اما می بینیم که در سفره خانه های قدیمی و مراکز تفریحی دختران و پسران جوانی هستند که مشغول کشیدن قلیان هستند.
وی اضافه کرد: اکثر جوانانی که در سفره خانه های قدیمی وجود دارند اوقات فراغتشان را با کشیدن سیگار و دود قلیان پر می کنند، چرا که تفریحی و ارزان است، خانواده ی خودمان هم خبر دارند اعتیادآور هم که نیست، تازه خیلی هم کلاس داره!
یکی از شهروندان اظهار داشت: این زنان و دختران فکر می کنند که با کشیدن قلیان کلاس اجتماعی بالاتری خواهند داشت و از مد پیروی کرده اند که متاسفانه در مقایسه با سال های گذشته جوانان خصوصاٌ دختران بیشتر به مصرف قلیان و سیگار روی آورده اند و این زنگ خطری برای آینده ی جوانانمان است.
شیما معظمی ادامه داد: بسیاری از دخترانی که قلیان مصرف می کنند به گفته ی خودشان هفته ای یک بار آن هم تفریحی مصرف می کنند و اعتیاد آور نیست درحالی که مصرف هر یک بار قلیان دارای 100تا200گرم نیکوتین است که باعث می شود فرد میل بیشتری به مصرف دوباره ی آن داشته باشد و اعتیادآور است.
وی اظهار کرد:اعتیاد فزاینده به دود قلیان و سیگار دختران و زنان تحصیلکرده را هم متوجه خود کرده است زیرا صنایع دخانی و بازار فروش مواد قلیانی، دختران را هدف قرار داده است.
یکی دیگر از شهروندان تصریح کرد: مصرف قلیان در میان دختران در فرهنگ جامعه و استان ما بدون شک امری ناپسند و مذموم است، اما چرا مصرف آن بلای بسیاری از جوانان خصوصاٌ دختران امروز ما این امر عادی شده است.
پرستو فریدی ادامه داد: امروزه مصرف قلیان در بین زنان افزایش چشمگیری پیدا کرده است و مکانهای تفریحی پرتگاههای خطرناکی شده اند تا جوانان با دود کردن سیگار و تنباکو به دام اعتیاد گرفتار شوند. به جاست مسئولین ضمن برخورد قاظعانه نظارت بیشتری بر قلیان سراها و مکانهای از این دست داشته باشند.
وجود رطوبت در قلیان باعث جذب بیشتر مواد سمی به بدن می شود
یک متخصص ترک اعتیاد در این ارتباط می گوید: وجود رطوبت در قلیان باعث جذب بیشتر مواد سمی به بدن می شود.
دکتر باقری با بیان این که میزان مضرات توتون،تباکو و سیگار با هم برابر است،گفت: برخی ها تصورشان بر این است که مصرف قلیان ضررش کمتر از سایر مواد دخانی است اما به یاد داشته باشیم که قلیان هم زمینه اعتیاد را فراهم می کند.
وی تاکید می کند : مواد شیمیایی در توتون های صنعتی همانندهیدروکربن های آروماتیک که باعث معطر شدن توتون ها می شود، حساسیت و آلرژی را در بدن به دنبال داردو اثرات سرطان زایی آن همانند سایر مواد دخانیات است.
آنچه امروزه بیش از هر زمان دیگری آزار دهنده به نظر می رسد خطر تبدیل این معضل به مسئله ی پذیرفته شده درجامعه است که نگاه های منفی به این پدیده به سرعت در حال کاهش است و چنین مسئله ای می تواند زنگ خطری در بین افراد و خانواده ها باشد که تا دیر نشده است مسئولین باید فکری به حال آن کنند زیرا چنین مسئله ای نیازمند کار فرهنگی و زیرساختی کارآمد است.
یک تا چهار درصد بانوان کردستانی سیگار مصرف می کنند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز معتقد است: براساس مطالعات انجام شده گرایش بانوان به سمت استعمال سیگار روند روبه رشدی به خود گرفته است ضمن اینکه سن مصرف آن نیز پایین آمده است.
فرزام بیدارپور افزود: مصرف دخانیات در تمام دنیا وجود دارد و با توجه به استرس هایی که بر زندگی شهرنشینی حاکم است، برخی افراد چون مهارت مدیریت علمی استرس خود را ندارند به سمت مصرف سیگار، قلیان می روند.
وی یادآور شد: افرادی که به سمت مصرف دخانیات سوق داده می شوند در ابتدا برای احساس آرامش چند لحظه ای است اما با توجه به اتفاقاتی که در مغز می افتد پس از مدت کوتاهی وابستگی ایجاد کرده و به مرور زمان میزان مصرف آن افزایش می یابد و در نتیجه عوارض آن نیز بیشتر می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: براساس آخرین بررسی های انجام شده حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد مردان و بین یک تا چهار درصد بانوان کردستانی به صورت مرتب سیگار مصرف می کنند.
وی اختلافات خانوادگی، طلاق والدین، تنهایی، بیکاری، تبعیضات جنسیتی، افسردگی و استرس را از جمله دلایل گرایش جوانان دختر یا پسر به سمت استعمال دخانیات اعلام کرد و گفت: دسترسی آسان به این مواد نیز یکی از دلایل مهم و اصلی در این زمینه به شمار می رود.
بیدارپور با بیان اینکه یکی از راههای مقابله با روند افزایش استعمال مصرف دخانیات در میان اقشار مختلف جامعه بویژه زنان و دختران افزایش نشاط اجتماعی است، افزود: بی شک وقتی در جامعه تفریحات سالم وجود داشته و افراد به اندازه کافی شور و نشاط زندگی داشته باشند به راه های دیگری کشیده نمی شوند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۶۴۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی برابر هستند/ دین اسلام؛ مدافع اصلی حقوق زنان است
آیتالله رمضانی گفت: در قرآن درباره زنان، از تعابیری استفاده شده است که همان تعبیر برای مردان استفاده گردیده و تمام مقاماتی که برای مردان، مثل «حیات طیبه» وجود دارد، برای زنان هم است.
به گزارش ایسنا، آیتالله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) که به دعوت مسلمانان برزیل برای شرکت در همایش «اسلام؛ دین گفتوگو و زندگی» به این کشور سفر کرده است، در جمع تعدادی از بانوان مسلمان منطقه آمریکای لاتین، با اشاره به ویژگیهای منحصر بهفرد زنان اظهار کرد: زن دارای توانمندیهای شخصی و جمعی است که یکی از این توانمندیهای شخصی، بحث تربیت است. عاطفهای که در وجود زن قرار دارد، نمونهای از مهر الهی است، البته مهر الهی خودش هزاران برابر بیشتر از مهر مادری است. نقش تربیتی در خانواده به زن داده شده و نقش تربیتی مادر، بسیار برجسته است و این موارد به بخش توانمندی فردی زنان برمیگردد. در زمینه سلوک الهی و تلطیف هم، روح زن میتواند رشد زیادی داشته باشد. در بخش توانمندی اجتماعی زنان هم میتوان گفت اگر مجموعهای از ظرفیتهای مربوط به زنان در فعالیتهای اجتماعی جمع شود، یک قدرت شکستناپذیر خواهد شد.
وی ادامه داد: هر کدام از شما حاضران در این نشست میتوانید در جای خودتان، یک سری فعالیتهای فردی داشته باشید، اما اگر این فعالیتهای فردی با هم جمع شود، تبدیل به فعالیتی عمیق و گسترده اجتماعی خواهد شد و لازمهاش این است که انسان دنبالهرو تشکلی باشد. چرا بانوان آمریکای لاتین در برابر کشته شدن یک سری از زنان که بیگناه کشته میشوند، نباید موضع بگیرند؟ زنان آمریکای لاتین که میبینند بچههای بیگناه کشته میشوند، چرا از آنها دفاع نکنند و صدای خودشان را به جهان نرسانند؟ چرا به دنبال این نباشند که استیفای حقوق زنان در جامعه بشری را به صورت حقوقی دنبال کنند؟ آنها در صورت ایجاد تشکل میتوانند نشستهای علمی با موضوع زن، زن در اسلام، زن در غرب در همه کشورهای منطقه آمریکای لاتین برگزار کنند.
دین اسلام؛ مدافع اصلی حقوق زن
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) افزود: در یک قرن اخیر آخرین دفاعی که در غرب از زنان شده، در حوزه فمنیسم بوده که شما مطلع هستید هنوز هم امروزه دست به استفاده ابزاری از زنان میزنند. اگر آنها خودشان را پیشرفته میدانند، به قوانین مونتسکیو و جاهای دیگر مراجعه کنید تا ببینید در مورد زن چه گفتهاند. باید در این خصوص مطالعه کنید و بگویید که مدافع اصلی حقوق زن در اسلام، تعریف شده است. اصطلاحات حقوقی را یاد بگیرید و در جلسات سازمانهای بینالمللی، شرکت کنید و بگویید که اسلام تنها دینی است که میتواند از حقوق انسان و از جمله حقوق زنان، دفاع کند.
آیتالله رمضانی با اشاره به رساله حقوق امام سجاد(ع) اظهار کرد: غربیها میگویند ما حقوق بشر را پایهگذاری کردیم، سابقه این ادعا، صد سال است؛ در حالی که امام سجاد(ع) هزار و دویست و پنجاه سال پیش، رساله حقوق را نوشته است. کلمات پیامبر(ص) و کلمات حضرت امیرالمومنین(ع) در مورد زنان موجود است و همه این محتواها جزو حقوق زنان در اسلام است. باید هویتی که اسلام به زنان داده است را به جامعه غربی و جامعه جهانی معرفی کنید.
وی اضافه کرد: همان طوری که باید شخص خودمان را باور کنیم و به خودباوری فردی برسیم، به لحاظ جمعی هم باید به خودباوری جمعی و خودجمعی برسیم. خودباوری جمعی، یک ظرفیت کمی و کیفی ایجاد میکند. زنان یک سرمایه عظیم اجتماعی هستند، البته در طول تاریخ دورانهای مختلفی بر زنان گذشت، دورانی بود که زنان به عنوان موجودات بیهویت معرفی میشدند و حتی به لحاظ فرهنگ، کار به جایی رسید که داشتن دختر، ننگ محسوب میشد! این که دین، داشتن دختر را نعمت میداند ـ که اگر نعمت بیاید، برکت بر خانه نازل میشود ـ به خاطر آسیبهایی بود که در آن زمان نسبت به دختران وجود داشت. بیهویتی و استفاده ابزاری، بدترین چالش در مورد زنان بوده و این مسئله در دوران جاهلیت کهنه، بسیار وجود داشت، متاسفانه زمانی بود که بعد از مرگ مرد، زن به عنوان ارث پسر بزرگ دانسته میشد. در چنین زمانی، پیامبر اکرم(ص)، خود را مدافع هویت و کرامت زنان دانستند و مدافع حقوق زنان بودند و به یک معنا، قربانی دفاع از حقوق زنان شدند، چون به این خاطر، مشرکان ایشان را ابتر و مقطوعالنسل معرفی کردند. کار به جایی رسید که پیامبر برای دفاع از این کرامت، دست دخترشان را میبوسیدند و تصویر جدید، عمیق و دقیقی را از زن ارائه دادند.
برابری زن و مرد در رسیدن به مقامات معنوی
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) افزود: زن میتواند آرامبخش جامعه و خانواده و مکمل تربیت نسل بشر باشد، او این نقش اصلی را میتواند به خوبی در خانه ایفا کند و این نقش بسیار مهمی است که به زنان داده شده است. مسئولیت زن، فقط ماندن در خانه نیست، بلکه میتواند فعال اجتماعی هم باشد و او حتی میتواند نه فقط در بخش تربیتی؛ بلکه در بخشهای فرهنگی و سیاسی هم جریانساز باشد. زن این گونه، هویت عالی پیدا میکند و در کنار مردان به آن رشد عالی میرسد. حتی برخی از زنان، رشدشان در این بخش از مردان هم بیشتر است، تا جایی که رسول اکرم(ص) میفرماید: زدن زنان، کار آدمهای پست و همسران پست است. تمام مقاماتی که برای مردان مثل حیات طیبه وجود دارد، برای زنان هم هست؛ «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً»؛ انسانیت، زن و مرد نمیشناسد، بلکه انسانیت به کرامت برمیگردد. در روایات آمده است که «عدهای از یاران ارشد امام زمان(عج)، از زنان هستند».
آیتالله رمضانی با اشاره به عدم تفاوت زنان و مردان در کمال اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۳ سوره حجرات میفرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَیٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ». خداوند آن قدر هویت و کرامت زنان را بالا میبرد که برخی از زنان، توسط پروردگار در قرآن به عنوان الگو معرفی شدهاند. خداوند به واسطه حضور زن، جریان کوثرگرایی را در برابر تکاثرگرایی در جامعه محقق میکند. جریان کوثرگرایی ماهیت توحیدی دارد که این به برکت حضرت زهرا(س) است. از سوی دیگر، افراد در تکاثرگرایی به مالشان مینازند. در قرآن درباره زنان از تعابیری استفاده شده که همان تعبیر برای مردان استفاده گردیده و حتی از این تعابیر استفاده نبوت و امامت هم میشود، مثل آیه «وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِکَةُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَیٰ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ» که در مورد حضرت مریم(س) است.
وی افزود: اسماء همسر جعفر بن ابیطالب به حبشه هجرت کرد، زمانی که به مدینه برگشت پرسید: آیا آیهای در مورد زنان آمده است یا نه و اگر آیهای نیامده، همه ما ضرر کردیم. اسماء به نزد رسول اکرم(ص) آمد و از ایشان پرسید: یا رسولالله آیا آیهای در مورد زنان نیامده است؟ پیامبر(ص) پاسخ دادند: چرا، آیه ۳۵ سوره احزاب در این خصوص نازل شده که خداوند میفرماید: «إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا». اسماء از شنیدن این آیه بسیار خوشحال شد. این آیه حکایت از این دارد که همه مقاماتی که برای مردان است، برای زنان نیز میباشد و اشاره به برجسته بودن نقش زن دارد.
نقش آرامبخشی زن در خانواده
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) ادامه داد: علامه جوادی آملی از بزرگان فقه و حکمت و فلسفه و عرفان هستند و ایشان چهل سال است که تفسیر کل قرآن را میگویند و مهمترین تفسیر این زمان، به نام «تفسیر تسنیم» در ۷۵ جلد به نوشته علامه جوادی آملی است. ایشان کتابی به نام «زن در آیینه جلال و جمال» دارند که حتما بانوان باید این کتاب را بخوانند. علامه جوادی آملی در این کتاب تعبیر لطیفی دارد با این مضمون که مرد مظهر جلال الهی و زن مظهر جمال الهی است. آرامش جمال به جلال، و آرامش جلال به جمال است، لذا خداوند در قرآن میفرماید: اینها به همدیگر سکونت و آرامش میدهند. در انجیل آمده که این آرامش از طرف زن به مرد است، اما علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان مینویسد: این آرامش هم از طرف زن به مرد و هم از طرف مرد به زن است.
وی در ضرورت همافزایی و همکاری میان فعالان زن خاطر نشان کرد: ما باید به سمت تشکلسازی و سازماندهی برویم. جمعیت بانوان اهلبیت(ع) در صورت تشکیل میتواند برکات زیادی را برای بانوان این منطقه عظیم داشته باشد. این تشکل میتواند نشستهای علمی را در موضوعات مختلف مربوط به زنان داشته باشد و بیانیههای متعددی در دفاع از حقوق زنان منتشر کند و جلساتی را به صورت مجازی در مناسبتهایی همچون ولادتها و شهادتها برگزار کند و شاهد حضور اعضای تشکل در کنفرانسهای مختلف باشیم.
دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) در پایان با ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب به جوانان و بانوان آمریکای لاتین گفت: من به حاضران در این جلسه توصیه میکنم که دیدگاههای امام خمینی(ره) و حضرت آیتالله خامنهای را در مورد زنان مطالعه کنند. امام خمینی(ره) میفرمودند: ما مأمور به تکلیف و وظیفه هستیم. ما باید به وظایف خودمان به درستی عمل کنیم، چرا که تاریخ در مورد ما قضاوت خواهد کرد.
انتهای پیام