Web Analytics Made Easy - Statcounter

زمانی مسئله حجاب و انتخاب یا عدم انتخاب آن دغدغه مردم بود. این دغدغه به حدی مهم بود که اندیشمندی همانند استاد شهید مرتضی مطهری کتاب «مسئله حجاب» را در تبیین حجاب نوشت، اما آیا اکنون هم حجاب به عنوان یک انتخاب، دغدغه مردم است؟ ایا دختران کشور ما به این مسئله که حجاب را انتخاب کنند یا انتخاب نکنند، فکر می‌کنند؟ یا اینکه حجاب بیشتر دغدغه بخشی از مسئولان است؟

منصوره شایسته، رئیس سابق کارگروه تعمیق باورهای دینی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری و مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که عفاف و حجاب اکنون دغدغه مردم است یا مسئولان؟ گفت: از یک جهت این مسئله دغدغه مسئولان است، اما از جهت دیگر دغدغه مردم هم هست البته هر گروهی به یک شکل این دغدغه را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی تشریح کرد: یک گروه از اعضای جامعه مذهبی‌های ما هستند و این دغدغه را دارند که نظام اسلامی بر اساس مبانی و برای حفظ ارزش‌هایی شکل گرفته و برای آن هزینه زیادی پرداخت شده است و یکی از مظاهر آن حجاب است و وقتی می‌بینند در جامعه حجاب رعایت نمی‌شود، دغدغه مند می‌شوند. البته قدر مسلم دغدغه‌های بزرگ تری در جامعه هست، اما آن چیز‌هایی که در ظاهر وجود دارد، بیشتر جلب توجه می‌کند.

شایسته ادامه داد: برای گروهی از مردم هم که به وجوب حجاب اعتقاد ندارند و حجاب را تحمیلی از سوی جامعه می‌دانند هم حجاب به نوعی دیگر دغدغه است. برای دختران جوان برخی خانواده‌های مذهبی هم به خاطر طرح سلسله مسائلی از سوی برخی از متفکران مبنی بر اینکه حجاب مربوط به مسائل تاریخی اسلام بوده و بسیاری از حدودی که اکنون وجود دارد تحمیل شده شرایط تاریخی است، حجاب به نوع دیگری دغدغه ایجاد کرده؛ آن‌ها به این فکر می‌کنند که چه حد از حجاب واجب است و شاید همه این مباحث عرف باشد و .... یعنی برای گروه‌های مختلف مردم حجاب به نوع متفاوتی دغدغه است.

کار کنیم تا زنان باور کنند مسئولان دغدغه کرامت آن‌ها را دارند

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری انتظار یار با اشاره به اینکه همانگونه که برای گروه‌های مختلف جامعه حجاب به دلایل مختلف و حتی متناقضی دغدغه است باید برای هر گروه بر اساس نیاز خوراک فکری و پاسخ منطقی ارائه شود، گفت:، چون مسئله، مسئله‌ای فرهنگی است باید رضایت خاطر همه گروه‌های مردمی را فراهم کنیم.

وی بر بی نتیجه بودن برخورد‌های ایجابی و برگزاری تجمع‌ها و ... در حمایت از حجاب تأکید و عنوان کرد: این اقدامات نتیجه بخش نیست کما اینکه طی این سال‌ها هم نتیجه‌ای در پی نداشته است و بزرگ‌ترین دلیل نتیجه بخش نبودن این نوع برخورد‌ها تداوم بی حجابی در جامعه است؛ طی این سال‌ها نه تنها شرایط حجاب در جامعه بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است.

شایسته در تشریح راه‌هایی که ما را از این شرایط خارج می‌کند، گفت: باید کاری کنیم همه گروه‌های زنان جامعه باورکنند که جامعه دغدغه کرامت آن‌ها را دارد چرا که یکی از فلسفه‌های حجاب امنیت اجتماعی برای زنان و حفظ کرامت آن‌ها است. ما باید از مسیر‌هایی حرکت کنیم که همه طبقات اجتماعی این مسئله را باور کنند که دولتمردان ما دغدغه کرامت زنان را دارند.

چرا زنان باور نمی‌کنند؟

رئیس سابق کارگروه تعمیق باور‌های دینی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری اضافه کرد: تصور کنید وقتی خشونت خانگی علیه زنان وجود دارد، زن ابزاری در مشاغل وجود دارد، حقوق زنان از مردان کم‌تر است، امکانات شغلی در مشاغل برای مردان بیشتر است و ...، اما به طور جدی با این مسائل برخورد نمی‌شود، معلوم است که زنان جامعه باور نمی‌کنند که کرامت زنان دغدغه مسئولان است و حجاب هم یکی از راه‌های حفظ کرامت زنان است که مسئولان به دنبال تحقق ان هستند.

وی تشریح کرد: ما باید باور کنیم که وقتی زنان را در حوزه سیاسی ـ اجتماعی در رده‌های بالا به کار می‌گیریم، این لطف به زنان نیست بلکه لطف به جامعه است. جامعه مطلوب جامعه‌ای است که با مشارکت زنان اداره می‌شود چرا که لطافت و کمال‌های خاص زنان به ساختار‌های عمومی و سیاست‌های کلان جامعه سرایت می‌کند.

این فعال حوزه دینی با تأکید بر اینکه جامعه متکامل یک جامعه لطف است که عقل و عاطفه با هم در اداره آن نقش دارند، گفت: ما در طول تاریخ جامعه‌هایی خشن را تجربه کرده ایم، چون مهر، لطافت و عواطف که ویژگی خاص زنان است از طریق مشارکت و مدیریت زنان در سطوح بالای جامعه به جامعه سرایت نکرده است. زنان معدودی هم که در سطوح بالای سیاسی و اجتماعی مشغول فعالیت می‌شوند تلاش می‌کنند مانند مردان رفتار کنند در حالی که مدیریت زنانه مدیریتی خاص و مبتنی بر ویژگی‌های زنان است.

وی در پایان بر لزوم نگاه جامع و جهانی به مسئله حفظ کرامت زنان تأکید کرد و گفت: با اقدامات محدود سلبی و برخورد‌های خشن نتیجه‌ای نخواهیم گرفت. بلکه اگر بحث عفاف را به عنوان و به منظور حفظ کرامت زنان مطرح و در همه ابعاد دنبال کنیم، نتیجه خواهیم گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا اجتماعی چرا حجاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۶۴۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«بیگانه» در آنتن شبکه ۳ دیده ‌می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مستند «بیگانه» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدجواد نوروزبیگی با نگاهی متفاوت به موضوع حجاب سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ساعت ۱۱:۵۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

مستند «بیگانه» اثر تازه موسسه راوین است و با نگاهی متفاوت به موضوع حجاب می‌پردازد.

سایر عوامل این مستند عبارت‌اند از: تدوین: مجتبی کمالی، گوینده: ابوالفضل شاه‌بهرامی، پژوهش: زهرا سجادی هزاوه، مینا یاری.

کد خبر 6092938 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • علی مطهری: در خانواده آیت الله مطهری، نوه‌ها، نتیجه‌ها و نبیره‌ها همه یک گونه فکر می‌کنند/ حکومت باید بر اجرای حجاب نظارت کند
  • پرونده باز بابک زنجانی در افکار عمومی/مهار تورم دغدغه کهنه اقتصاد/ زنان و دختران چگونه قربانی بستر مجازی می‌شوند؟
  • پاسخ متفاوت هواداران سپاهان به کری هواداران زن پرسپولیسی؛ رقص! / فیلم
  • با قرارگاه نور جواب دشمن را می‌دهیم | ثواب این مسئله بیش از ۸ سال جنگ است | افراد باندی با مامورها رفتار نامناسب می‌کنند | تشدید اقدامات در حوزه حجاب
  • هشدار مشاور قالیباف در واکنش به گشت ارشاد: «وقوع واقعه برنامه ریزی شده کف خیابان»
  • به اسم آزادی به کام برهنگی!
  • دشمن چگونه سعی در عرفی‌سازی بی‌حجابی در جامعه‌ دارد؟
  • «نور» طرحی برای تکریم زنان جامعه است
  • «بیگانه» در آنتن شبکه ۳ دیده ‌می‌شود
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان