Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@22:30:23 GMT

تقابل مدافعان و منتقدان یک سریال جنجالی

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۶۶۵۳۷

تقابل مدافعان و منتقدان یک سریال جنجالی

سریال تلویزیونی گاندو، طبیعی است که همچون سایر سریال‌های رسانه ملی طرفداران و مخالفان زیادی را به همراه داشته باشد اما، آنچه که این روزها بخصوص پس از پخش دو قسمت پایانی این سریال رخ داده، انتقادات زیادی را به دست اندرکاران این فیلم وارد کرده است.

گاندو با تمام حواشی پیرامونش به اتمام رسید، اما این سریال چه در زمان پخش و چه پس از آن با واکنش‌های متفاوت مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از رویکردهای سخنگوی وزارت خارجه مبنی بر غیرواقعی بودن، علی مطهری و اشاره به زیر سوال بردن نظام توسط این سریال تا تذکر به رئیس صداوسیما در جلسه هیأت دولت و کنایه وزیر امور خارجه به این سریال از جمله این واکنش‌هاست. البته جدای از محتوای گاندو اکنون مؤسسه سازنده آن نیز زیر سوال است جایی که همسر شهید آوینی از تخلف و استفاده غیر قانونی مؤسسه سازنده این سریال از نام شهید آوینی پرده برداشته و نام اصلی مؤسسه را مؤسسه آرای شهید آوینی می‌خواند که این مصادره به مطلوب جریان‌های خاص از نام و عناوین نیز در نوع خود جای تأمل دارد.

به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که گاندو به معبری برای مجادله‌های سیاسی رسانه‌های دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا بدل شده، یک طرف ماجرا اصولگرایانند که در تحسین این سریال قلم فرسایی می‌کنند و طرف دیگر اصلاح طلبان و اعتدالگرایانند که به آن می‌تازند و معتقدند منافع ملی در این سریال نادیده گرفته شده است.

رسانه‌های اصلاح طلب

عبارت‌های به کار رفته در اخبار و گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاح طلب عبارتند از: در این سریال تلاش شد یک عده از مسئولان نفوذپذیر، غرب‌گرا و وابسته به خارج معرفی شوند؛ استفاده نکردن از اسناد و مدارک متقن سبب شده تا انتقادات بسیاری نسبت به تحریف‌هایی که در این سریال نسبت به اصل موضوع ایجاد شده صورت پذیرد؛ سریال گاندو در واقع تصویری از یک وزارت خارجه ساده‌لوح، بی‌عرضه، نفوذپذیر، ضعیف و دولتی که سر تا پایش را جاسوسان گرفته‌اند، ایجاد کرد؛ ظاهر قضیه این است یک جناح، جناح دیگری را هدف قرار می‌دهد اما در باطن این فیلم، ادعای افرادی را که معتقدند، منافع ملی در جمهوری اسلامی لحاظ نمی‌شود را دنبال می‌کند؛ حاضرند تا منافع ملی، اعتماد عمومی و اطمینان به نهادهای جمهوری اسلامی را قربانی کنند؛ اوج بدسلیقگی در شبکه‌ای است که معلوم نیست مدیران آنچه ماموریتی را دنبال می‌کنند.

استفاده غیر قانونی از عنوان شهید آوینی

همسر شهید آوینی در یادداشتی در روزنامه آرمان به حواشی پیش آمده پیرامون سریال گاندو و ارتباط آن با موسسه شهید آوینی واکنش نشان داد. مریم امینی در یادداشت خود آورده: این روزها به بهانه پخش سریال تلویزیونی گاندو، نام «مؤسسه شهید آوینی» و آقای مجتبی امینی، مدیر عامل پیشین آن به عنوان تهیه‌کننده سریال، زیاد مطرح می‌شود. خانواده شهید آوینی لازم می‌داند به اطلاع عموم برساند که این نام که قانونا پس از شهادت سید مرتضی آوینی باید به خانواده تعلق می‌داشته به سبب بعضی بی‌قانونی‌ها در اختیار مؤسسه دیگری قرار گرفته که هیچ‌یک از اعضای خانواده در آن حضور نداشته‌اند، با آن همکاری نکرده‌اند و اطلاعی از ساز و کار آن ندارند. سرانجام پس از دوندگی‌های فراوان سال پیش این نام به مؤسسه‌ای باز پس داده شد که زیر نظر خانواده اداره می‌شود و نام مؤسسه قبلی به انتخاب مدیرانشان به «مؤسسه آرای شهید آوینی» تغییر یافت. وی در ادامه یادداشت آورده: در کمال تعجب، مؤسسه به نام انتخابی خود وفادار نماند و فعالیت‌هایش را کماکان با همان عنوان قبلی ادامه می‌دهد. گویی تنها جایی که این تغییر نام را به رسمیت می‌شناسد، دفتر ثبت شرکت‌هاست! مدیر محترم مؤسسه هم ظاهراً این موضوع را فراموش کرده‌اند و با استفاده از عنوان پیشین به معرفی خود می‌پردازند. حال آنکه «آرای شهید آوینی» هم قابلیت کافی دارد برای آنکه مؤسسه‌ای را به نام خود مزین کند. همسر شهید آوینی می‌افزاید: خانواده شهید آوینی فارغ از مجادلات مرتبط با سریال «گاندو» و بحث‌های محتوایی آن، اعلام می‌کند که در «مؤسسه آرای شهید آوینی» نقشی نداشته و انتظار دارد آن مؤسسه خود را به رعایت قوانین نظام جمهوری اسلامی ملتزم بداند، کلیه فعالیت‌های خود را با نام جدیداً ثبت‌شده‌اش ادامه دهد و موجب سردرگمی مخاطبان نشود.

تذکر به رئیس صداوسیما

به گزارش ایلنا، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در ارتباط با حواشی سریال تلویزیونی گاندو اظهار داشت: گاندو را ندیده‌ام، اما انعکاس‌هایی که به دفتر رئیس‌جمهور و ارتباطات مردمی ما شده، این است که مردم گلایه دارند که نباید سناریوسازی شود. محمود واعظی گفت: به این رفتارها در صداوسیما عادت کرده‌ایم و صداوسیما با دولت برخورد حزبی و جناحی می‌کند. سریالی ساخته شده که به گفته کارگردان آن ۸۰ درصد این سریال تخیل است، در صورتی که اول می‌گویند این سریال بر اساس موضوعات واقعی ساخته شده، اما بعد به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که مردم را سرگرم کنند. وی افزود: در این سریال جایگاه قوه قضائیه و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی تنزل داده‌اند و با وزارت خارجه برخورد بدی داشتند. علاوه بر این، با وزارت اطلاعات نیز برخورد شد. عضو هیأت دولت عنوان کرد: در این سریال تلاش شد یک عده از مسئولان، متدین، انقلابی و ارزشی جلوه داده شده و عده دیگری از مسئولان، نفوذپذیر، غرب‌گرا و وابسته به خارج معرفی شوند. رئیس دفتر رئیس‌جمهور دو قطبی کردن جامعه را کاری اشتباه خواند و تاکید کرد: رهبر انقلاب تذکر دادند که جامعه نباید دوقطبی شود. مطالب دروغ و تهمت در این سریال بسیار زیاد است. دولت و مسئولان حق شکایت، برخورد و روشنگری دارند. واعظی تصریح کرد: صدا و سیما کار غیرمعمولی انجام داد و باید تجدیدنظر کند. امروز به رئیس صدا و سیما در این خصوص تذکر داده شد.

شکایت دولت از سازندگان گاندو

روزنامه آرمان در این ارتباط نوشت: در شرایط کنونی که کشور با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند نیاز است تا وحدت در جامعه تقویت و این اعتماد به مردم منتقل شود که مسئولان در حال تلاش برای رفع مشکلات هستند. مردم باید بدانند مسئولان از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات آن‌ها فروگذار نمی‌کنند. با این حال این سریال تا حدودی خلاف این موضوع را نشان می‌دهد. به طور کلی شکایت دولت از صداوسیما یا افراد دخیل در تهیه و ساخت این سریال معضل بی اعتمادی و مشکلاتی که در جامعه توسط این سازمان ایجاد شده را حل نمی‌کند و به جایی هم نمی‌رسد. در این باره چاره‌ای دگر باید اندیشید.

اقدام عجیب روابط عمومی صداوسیما

به گزارش ایسنا چندی پیش مصاحبه این خبرگزاری با نویسنده سریال گاندو منتشر شد که در آن گفته شده بود ۸۰ درصد داستان سریال گاندو بر مبنای تخیل نویسنده شکل گرفته است. در نشست خبری این سریال، نویسنده آن صحبت‌های خود با ایسنا را تایید و تنها ذکر کرد که تیتر به زعم او شیطنت‌آمیز مصاحبه، سوء تفاهم‌هایی به‌وجود آورده است. کارگردان سریال نیز تاکید کرد که به‌نوعی می‌توان گفت ۱۰۰ درصد داستان سریال برمبنای تخیل نویسنده شکل گرفته است. اما روابط عمومی سازمان صداوسیما در اقدامی عجیب، درحالی‌که نشست یادشده همچنان در حال برگزاری بود، در پیامکی به مشترکان خود - مصرّانه - اعلام کرد که نویسنده سریال گاندو، در نشست خبری این سریال، سخنان خود را در گفت‌وگو با ایسنا، که بازتاب زیادی هم داشته، تکذیب کرده است.

صدا و سیما علیه دولت و منافع ملی

روزنامه آرمان نوشت: صداوسیما طی سال‌های متمادی نشان داده که اگر دولتی غیر از آنچه تمایل دارد بر سر کار باشد، بخش‌های خبری متنوع، برنامه‌های تولیدی، مستندها و ساخت سریال‌ها را ترغیب به انتقاد از دولت می‌کند. این رویکردها را می‌توان در دولت اصلاحات با برنامه چراغ و در دولت فعلی نیز با برنامه‌هایی چون ثریا و اخیراً سریال جنجالی گاندو مشاهده کرد. گرچه به گفته نویسنده این سریال، ۸۰ درصد و طبق اظهارات کارگردان ۱۰۰ درصد آن تخیلی است، اما استفاده نکردن از اسناد و مدارک متقن و کافی در ساخت این سریال سبب شده تا انتقادات بسیاری نسبت به تحریف‌هایی که در این سریال نسبت به اصل موضوع ایجاد شده صورت پذیرد.


روزنامه ابتکار هم در سرمقاله خود نوشت: اتاق فکر سازمان در تلاشی عجیب و باورناپذیر، بدون توجه به منافع ملی و خطرات احتمالی ساخت و پخش برخی برنامه‌های تفریحی، اهداف جناحی، غیرملی و سازمان‌یافته خود را از طریق چنین برنامه‌هایی دنبال می‌کند. بدون تردید ساخت سریال به غایت مزورانه «گاندو» را می‌توان یکی از نمودها و خروجی‌های اصلی این اتاق فکر ناپیدا دانست.تصمیم‌سازانی که حمله و تخطئه دولت را به هر قیمتی توجیه‌پذیر و لازم می‌دانند در این مسیر حاضرند تا منافع ملی، اعتماد عمومی و اطمینان به نهادهای جمهوری اسلامی را قربانی کنند. ارائه تصویری ساده‌لوحانه، نفوذپذیر و مملو از جاسوسان و نفوذی‌ها در ساختار دولت را چطور و با چه متر و معیار و سنجه‌ای می‌توان در حوزه صیانت از منافع ملی تعریف کرد؟


«پروژه متهم‌سازی دولت» تیتر نخست روزنامه ابتکار است که در بخشی از آن می‌خوانیم: تقابل رسانه ملی با دولت به زمان روی کار آمدن حسن روحانی برمی‌گردد. صدا و سیمای ملی که برخی آن را صدا و سیمای میلی می‌خوانند هیچگاه به دولت حسن روحانی روی خوش نشان نداد و همیشه در تقابل با دولت بوده است. درواقع رویکردهای سیاسی و جناحی بر رفتار این سازمان از ابتدا غلبه داشته است و بیم آن می‌رود که منافع ملی قربانی اهداف سیاسی شود. سریال گاندو در واقع تصویری از یک وزارت خارجه ساده‌لوح، بی‌عرضه، نفوذپذیر، ضعیف و دولتی که سر تا پایش را جاسوسان گرفته‌اند، ایجاد کرد. برخی معتقدند گاندو یک نوع خودزنی خودخواسته و آگاهانه درون سیستمی است. ظاهر قضیه این است یک جناح، جناح دیگری را هدف قرار می‌دهد اما در باطن این فیلم، ادعای افرادی را که معتقدند، منافع ملی در جمهوری اسلامی لحاظ نمی‌شود را دنبال می‌کند.

همچنین روزنامه همدلی در یادداشت خود نوشت: اصرار اساسی فیلم به خصوص در قسمت‌های نهایی بر انفعال و درماندگی وزارت امور خارجه و شخص محمدجواد ظریف بود: موضعی واداده و مقهور که نه از دانش و تحلیل صحیحی در مورد امریکایی‌ها برخوردار است و نه به تمامی امن است. وزارت خارجه‌ای که در گاندو نمایش داده شد تنها یک قدم از دشمن به کشور و منافعش نزدیک‌تر بود و این تا جایی رفت که در کنار خیل رفتارها و اعمال غیر قانونی و ضدقانونی شخصیت‌های مثبت فیلم و تحسین این قانون‌گریزی، در قسمت نهایی شاهد آن بودیم که شخصیت اصلی فیلم (آقامحمد) در عین حال که می‌پذیرد قانون تبادل را حق و وظیفه وزارت خارجه می‌داند بازهم با افتخار از رعایت قانون و تحویل متهم – تنها به علت فرمان مافوق خود- سر باز می‌زند و باز هم نماینده وزارت‌خارجه را شخصی تند، نادان و ناامن توصیف می‌کند که اگر سوژه به ایشان تحویل شود ممکن است به واسطه وادادگی تسامحی اتفاق افتاده و فریب امریکایی‌ها را بخورند و بنابراین با افتخار، وهن و تحقیر او به تصویر کشیده می‌شود. همه این‌ها در حالی است که: همگان اذعان دارند که کمتر مسئولی در کشور وجود دارد که به اندازه شخص وزیر امور خارجه تجربه برخورد با امریکایی‌ها را داشته باشد: او هم در ایالات متحده درس خوانده و جوانی گذرانده و هم سال‌های متمادی به عنوان دیپلمات در این کشور حضور داشته است و بنابراین احتمالاً نباید مقام امنیتی مرتباً در مواجهه با ایشان به «تجربه» از رفتار امریکایی‌ها استناد کند.

همدلی ذیل عنوان نخست خود «عملیات صدا و سیما علیه دولت و روزنامه‌نگاران» می‌نویسد: گاندو در یک مورد ویژه و حساس هم عملکرد قابل انتقاد دیگری داشته است، طرح دوقطبی‌های درون دولت و نظام. در گاندو سرویس امنیتی متعلق به وزارت اطلاعات، تنها ارگان دولت است که در آن منافع ملی و دفاع از حیثیت و شرف نظام را بر هر موضوع دیگری ارحج می‌داند و در مقابل آن وزارت امور خارجه، شورای عالی امنیت ملی و دولت در مواجهه با پرونده‌های امنیتی تنها به دنبال بهره‌برداری‌های سیاسی و دولتی و حتی تامین منافع شخصی خود هستند. در گاندو حتی به تیم حفاظت سپاه هم اطمینان کامل وجود ندارد، فقط وزارت اطلاعات قابل تقدیس شدن است. طرح مصنوعی این تقابل و نیز اتهاماتی که در یک سریال تلویزیون بیان شده‌اند، قطعاً در دوره کنونی که کشور با حساس‌ترین برهه و سخت‌ترین مشکلات خارجی مواجه است، اوج بدسلیقگی در شبکه‌ای است که معلوم نیست مدیران آنچه ماموریتی را دنبال می‌کنند.

به گزارش اعتماد، عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با اشاره به سریال «گاندو»، گفت: «سریال گاندو گام دوم دولت‌آزاری دلواپسان بود. گام اول با انتقاد و انتقام از برجام صورت گرفت و تا امروز ادامه دارد. گام دوم به منظور زیر سوال بردن دولت روحانی و مخصوصاً دستگاه دیپلماسی آن و شخص وزیر امور خارجه بود.» او ادامه داد: «این سریال سعی داشت با زبان ابتر خود و البته ناکام، محمدجواد ظریف را مرتبط با ساختارهای جاسوسی معرفی کند و از این طریق انتقام دلواپسان را از وزیر امور خارجه، به عنوان امضاکننده توافق‌نامه برجام در تاریخ ۴۰ ساله، بگیرد.»

فرارو به نقل از روزنامه شهروند نوشت: این سریال می‌خواهد و مدعی است در ستایش مردان و زنانی است که از جان و آرامش‌شان برای امنیت این کشور گذشته‌اند؛ حبذا! ولی این آدم‌های فداکار و حق‌طلب، تفاوت تصمیم مصلحت‌آمیز درباره آزادی یا دستگیری یک جاسوس را نمی‌توانند درک کنند؟ غیر از این است که در عالم واقع، آن‌ها هوشمندتر از سازندگان سریالند؟ یا منطق سریال به همان بچگانگی مطرح شده در سریال («بگذارید مردم در این تحریم نفس بکشند» و بقیه دیالوگ‌های نقل به مضمون که نماینده وزارت خارجه بیان کرد!) نوشته شده و ارزش بحث کردن ندارد؟ آیا مسئولان بلندمرتبه ما، به اندازه ماموران این سریال نمی‌دانند و نمی‌فهمند و تحلیل ندارند که چه چیزی برای این مملکت صلاح است و چه چیزی نیست؟

نامه نیوز در تحلیل این سریال نوشت: سریال تلویزیونی گاندو، طبیعی است که همچون سایر سریال‌های رسانه ملی طرفداران و مخالفان زیادی را به همراه داشته باشد اما، آنچه که این روزها بخصوص پس از پخش دو قسمت پایانی این سریال رخ داده، انتقادات زیادی را به دست اندرکاران این فیلم وارد کرده است. ساختار دولت و مشخصاً وزارت امور خارجه معلوم نیست چرا اینگونه منفعل و بعضاً در نقش منفی و خلاف مصالح ملی به نمایش درآمده‏اند. اینکه معاون یک دستگاه امنیتی با مسئولان وزارت خارجه و شخص آقای ظریف دیدار کرده و به نوعی به آنان امر و نهی کند در عالم واقع دور از ذهن است. حداقل اتفاق ممکن این است که رییس دستگاه مربوطه مسئولیت این گفتگو را برعهده بگیرد.

گاندو در مقابل گلستان سعدی

اعتماد در یادداشتی نوشت: این روزها نقل‌قول‌هایی در شبکه مجازی حکایت از آن دارد که صدا و سیما در یک سریال تبلیغی به نام گاندو از زبان جاسوسی امریکایی می‌گوید: «این‌قدر که گلستان سعدی در تقابل با ایران به من کمک کرده، منابع مالی امریکا و قدرت دولت امریکا نکرده!» آشکار است که این عبارت نه چندان مفهوم، علاقه‌مندان به سعدی را که ظاهراً چندان علاقه‌ای به صدا و سیما ندارند آزرده و خشمگین کرده است.نمی‌توانم باور کنم که چنین عبارتی در سریال از زبان یکی از بازیگران بیان شده باشد، اما اگر نبود چنان جنجالی همراه با عکس و تفصیلات برنمی‌انگیخت. اما چون سریال را ندیده‌ام نمی‌توانم درباره آن داوری کنم. به نظرم باورکردنی نیست. شاید اگر به محتوای عبارات قبلی یا بعدی توجه شود متوجه شویم که منظور بدی نداشته است. شاید شوخی بوده و به طنز چیزی گفته است. شاید هم از حق آزادی بیان استفاده کرده و نظر نویسنده سناریو یا سازمان مربوطه را بیان کرده. شاید عبارتی را درست نخوانده و تصور کرده‌اند سعدی از برجام طرفداری کرده است زیرا سعدی در ترجیع‌بند شاهکار «بنشینم و صبر پیش گیرم دنباله کار خویش گیرم» در جایی می‌فرماید: «ما خود زده‌ایم جام بر سنگ دیگر مزنید سنگ برجام» تصور کرده‌اند سعدی هم سنگ برجام را بر سینه زده است! اما گاندو به گلستان اشاره دارد. شاید هم از انتقادهای برنامه‌ای نوروزی که در آن جوانی در نقش سعدی سخنان حکیمانه می‌گفت و آن هم در شبکه‌های اجتماعی چرخید و رنجاند، رنجیده باشند و تلافی کنند.

رسانه‌های اصولگرا

در ادامه به برخی از عبارت‌های به کار رفته در گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرا اشاره می‌شود: روایت هنرمندانه چیره دستی اطلاعاتی ایران در سریال «گاندو» مدعیان اصلاحات را به آشفتگی و هراس و هذیان گویی کشانده است؛ حساسیت و آلرژی بالای مشاور روحانی و رسانه‌های زنجیره‌ای دولت، از یک سریال با محوریت جاسوسی؛ همه بدون استثنا گاندو را دوست داشتند؛ مقامات دولتی نیز برای تبرئه انفعال دولت در ماجرای «جیسون رضائیان» به تکاپو افتاده بودند؛ مردم صداقت گاندو را دوست داشتند.

ادعای برآشفتگی دولتی‌ها و اصلاحات

روزنامه جوان در مطلبی با میان تیتر «دولتی‌ها چرا همیشه مدعی هستند!» می‌نویسد: پس از پخش سریال گاندو در مورد پرونده جاسوسی جیسون رضاییان، دولتی‌ها برآشفته شدند؛ گفتند نسبت‌های دروغ در سریال به وزیر خارجه داده شده و تخریب دولت هدف بوده است. سخنگوی وزارت خارجه مستند بودن سریال را رد کرد و حسام‌الدین آشنا هم در توئیت‌های متوالی به تخطئه موسسه سازنده سریال، کارگردان و تهیه‌کننده پرداخت، اما آنچه بیان نشد این بود که اگر آنچه سریال نشان داده دروغ است، درست و راست ماجرا چیست؟ آنچه به دولت مربوط است، در سریال یکی این بود که یکی از نزدیکان با تیم جاسوسی مرتبط است و از طریق او عکاس عضو تیم رضاییان به نهاد ریاست جمهوری راه یافته است. این دروغ بود؟ باید پرسید راست و درستش چه بود؟ دیگر اینکه در سریال نشان داده شد که دولت و وزارت خارجه با دستگیری رضاییان مخالف بوده و بر آزادی و مبادله او تأکید دارند؟ آیا دولت چنین موضعی در آن زمان نداشت؟ زمانی که پرونده جیسون رضاییان به جریان افتاد، دولت با دستگیری او تلویحاً مخالفت کرد.

کیهان نوشت: روایت هنرمندانه چیره دستی اطلاعاتی ایران در انهدام خط نفوذ در سریال «گاندو» مدعیان اصلاحات به‌عنوان مهره‌های اجاره‌ای دشمنان را به آشفتگی و هراس و هذیان گویی کشانده است.

تسنیم در گزارشی نوشت: چرا «گاندو» این همه در زمان پخش دچار حمله شدید برخی رسانه‌ها، افراد و حتی دولتی‌ها شد و چرا بعد از پایانِ این سریال هم این ورطه را ادامه می‌دهند؟ این اتفاق در رسانه‌ملی افتاد و با تمام فشارهای دولتی‌ها، در یک مدار کم‌سانسوری، «گاندوی» اول را به سرمنزل رساندند و حالا در میانه ساخت دومین گاندو هستند. از حالا برخی‌ها هجمه‌های سنگین را از حیث تهدید کردن صداوسیما به کاهش بودجه و حتی دسترسی به اطلاعات و اتفاقات دیگر در برخی وزارتخانه‌ها، تا از این دست سریال‌های موردپسند مخاطب و قابل تأمل ساخته نشود.

به گزارش مشرق، محمد عبداللهی کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی با عنوان "جیسون رضائیان خطرناک‌تر است یا حسام الدین آشنا" نوشت: حساسیت و آلرژی بالای مشاور روحانی و رسانه‌های زنجیره‌ای دولت، از یک سریال با محوریت جاسوسی (گاندو) باعث سوالاتی در افکار عمومی شده است. افکار عمومی می‌پرسند چرا حسام الدین آشنا باید از روایت یک نفوذ در دولت چنین برآشفته و عصبی شود؟ می‌پرسند چرا نفوذ در رأس دولت تا این حد آسان است و چرا تحت لوای مذاکره، چنین جاسوسی باید آزاد شود؟ چرا دولت باید غرامت هنگفت آزادی این جاسوس، را به دروغ به عنوان دستاورد برجام اعلام کند؟! می‌پرسند ایران همیشه هدف جاسوسی بوده و وجود نفوذ طبیعی و آشکار است و به تصویر کشیدن فرآیند یک نفوذ بزرگ و نقد آن، چراغ افکندن روی حقیقت و بازدارنده نفوذهای بعدی است، پس چرا باید در برابر نمایش حقیقت، چنین حجم وسیعی از مخالفت و عصبانیت صورت بگیرد؟ از حمله به عوامل و بازیگران این سریال تا تهیه کننده اش و موسسه شهید آوینی تا محتوای واقعی آن.

تارنمای رجا نیوز نوشت: طی چند وقت اخیر، همزمان با پخش سریال «گاندو» از سیما، مقامات دولتی نیز برای تبرئه انفعال دولت در ماجرای «جیسون رضائیان» به تکاپو افتاده بودند. در این بین اما تخریب‌های حسام‌الدین آشنا مشاور روحانی علیه «گاندو» از همه پررنگ‌تر بوده است. به نحوی که حتی اکنون نیز که این سریال به پایان رسیده است، تخریب‌های آشنا ادامه دارد. در ابتدا شاید اینطور به نظر برسد که تلاش آشنا برای تخطئه «گاندو» بخاطر روایتی از پرونده جاسوس آمریکایی است که طی آن به عملکرد ضعیت دولت در ارتباط با پرونده مذکور نیز اشاره می‌شود. اما به مراجعه به تاریخ نه چندان دور، مشخص می‌شود که این تکاپوی آشنا برای بدنام کردن «گاندو» در اذهان جامعه، بیش‌تر برای جلوگیری از ساخت گاندو های بعدی باشد.

بازخورد سریال گاندو میان مردم

در بخشی از گفت‌وگوی «جوان» با خسرو شهراز، بازیگر نقش بازجو در سریال «گاندو» می‌خوانیم: بازخوردهای مثبتی دریافت کردیم به روایت صادقانه فیلم برمی‌گردد. بچه‌ها تلاش کردند که هر آنچه است نه داغش کنیم نه سرد، واقعیت را بگوییم. کارگردانی خوب، دکوپاژ، زحمات تهیه‌کننده و بازی خوب بچه‌ها، همه و همه در آن تاثیرگذار بود. مردم صداقت گاندو را دوست داشتند. بدون تعارف می‌گویم که سال‌هاست مردم از تلویزیون قهر کرده‌اند و برای همین انتظار داشتند که صداقت باشد. در واقع بسیاری از مواردی که در طول سال‌ها زجرشان می‌داده و ناراحتشان کرده، رو شده است. مردم تا پایان «گاندو» همراه بودند و ما از مردم، از حس خوبشان و از انرژی خوب‌شان تشکر می‌کنیم و فوق‌العاده به آن افتخار می‌کنیم. من خودم با وسیله نقلیه عمومی تردد می‌کنم و به عینه و بدون واسطه نظرات مردم را که با من صحبت می‌کردند می‌شنیدم. همه بدون استثنا گاندو را دوست داشتند.

عملکرد خوب سریال گاندو

به گزارش خبرگزاری تسنیم سرتیپ بهمن کارگر در حاشیه برگزاری همایش منطقه‌ای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مرکز فرهنگی پارک موزه دفاع مقدس استان سمنان اظهار داشت: گاندو سریالی در تراز نظام اسلامی ما بود و باید برای ساخت و پخش این سریال فاخر از رسانه ملی، شبکه سوم سیما و مجموعه عوامل «گاندو» تشکر کرد.

وی با بیان اینکه سریال گاندو از نظر ساخت و فیلم‌نامه، سریالی فاخر بود افزود: این سریال در تقویت عزت و غیرت ملی و اسلامی بسیار خوب عمل کرده و خود را نشان داد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی، نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان صداوسیما، مراتب تقدیر و تشکر خود را از سازندگان مجموعه پرمخاطب و آگاهی بخش مجموعه تلویزیونی «گاندو» اعلام کرد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سریال گاندو وزارت امور خارجه دولت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۶۶۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام دستاورد‌های دولت رئیسی را می‌توان در قالب فیلم و سریال به مردم نشان داد؟

روزنامه آرمان ملی در گزارشی به نقد عملکرد دولت و وعده‌های آن پرداخت.

این روزنامه می‌نویسد: نگاهی به افزایش قیمت‌ها در بازار‌های مختلف مثل سکه و ارز که تاثیرات فزاینده خود را بر کالا‌های مصرفی و مایحتاج مردم گذاشته و می‌گذارد بیانگر آن است که عملکرد دولت چندان قابل قبول نبوده و نیست.

جالب اینکه در چنین شرایطی برخی دولتمردان یا چهره‌های سیاسی و نمایندگان از عملکرد مطلوب دولت می‌گویند و معتقدند که باید از این عملکرد فیلم درست کرد و به نمایش عموم درآورد.

چنانکه سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی دولت شهریورماه گذشته در این خصوص گفته بود: «لازم است برای تک تک این اقدامات و دستاورد‌ها مستند و حتی فیلم و سریال ساخته شود و نمایشگاه برپا گردد.» این همان اختلاف نگاه به عملکردهاست که جامعه خود را در وضعیت بغرنجی می‌بیند، اما دولت و جریان همراه معتقد به ساخت فیلم از عملکرد‌های دولت هستند.

۲ نوع فیلم از عملکرد دولت

نگاهی به کارکرد ۳ ساله دولت نشان می‌دهد که دولت در تحقق بسیاری از وعده‌های خود از جمله ساخت یک میلیون مسکن؛ ایجاد یک میلیون شغل، رساندن تورم به نصف و تک رقمی کردن آن و تک نرخی کردن ارز ناموفق بوده است. مسائلی، چون برجام و FATF نیز به حال خود رها و کلا کنار گذاشته شده است. اما اینکه برخی بدون نگاه به این مسائل و گویی اینکه در این جامعه زندگی نمی‌کنند و از دولت عملکرد اقتصادی حمایت می‌کنند قابل تامل است.

چنانکه اخیرا حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت؛ «قطعا با توجه به اقدامات دولت لازم است که فیلمی از این اقدامات ساخته شود. اطلاع‌رسانی و اینکه مردم را در جریان اقدامات شایسته دولت قرار دهیم باید انجام شود. دولت دستاورد‌های مثبتی در حوزه سیاست خارجی و داخلی داشته است که باید در این رابطه اطلاع‌رسانی شود و بهتر است این اطلاع‌رسانی در قالب ساخت فیلم یا مستند باشد.»

با مطالعه برخی از این اظهارات دقیقا این پرسش پیش می‌آید که باید از کدام اقدام و عمل دولت فیلم ساخت که مردم ببینند و از دیدن آن لبخند رضایت بر لبان‌شان بنشیند. تورم میانگین ۴۰ درصد در ۳ سال اخیر را که قرار بود طی مدت ۴ سال نصف و سپس تک رقمی شود یا قیمت ارز را که تا کانال ۷۰ هزار تومانی رفت و با کاهش ۱۱ هزار تومانی در کانال ۵۹ هزار تومان قرار دارد و برخی مدح و ثنایش می‌گویند؟ البته این همان ارزی است که قرار بود تک نرخی شود.

شاید هم می‌خواهند از چندین دوره مذاکرات بی‌حاصل برای احیای برجام فیلم بسازند. به هر حال اگر هم فیلمی ساخته شود از دو نگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در فیلمی که دولت از اقدامات خود بسازد؛ قهرمان آن سیدابراهیم رئیسی است که به قرائت دولتی‌ها مدیریت بی‌عیب و نقصی را به نمایش گذاشته و توانسته شرایط را مطلوب و جامعه را راضی نگه دارد. ضدقهرمانش هم منتقدانی هستند که دلسوزانه نسبت به شرایط جامعه و عملکرد‌های انتقادآمیز هشدار می‌دهند.

اما فیلمی که واقعیت امور را به جامعه نشان دهد قهرمانش دولتمردانی خواهند بود که با عملکردهایشان تورم و قیمت ارزی را ببار آورده و چنین وضعیت اقتصادی را برای مردم رقم زده‌اند. ناگفته پیداست آنچه در باب دولت در قالب انتقاد از عملکرد‌ها گفته می‌شود دلسوزانه و از سر خیرخواهی است و اینکه برخی هر نقد و انتقادی را سیاه‌نمایی می‌خوانند از این رو است که یا تعریف درستی از نقد ندارند و یا نمی‌خواهد کسی به دولت متبوع‌شان انتقادی وارد شود.

دیگر خبرها

  • سخنگوی وزارت امور خارجه: بیانیه‌ های تکراری، هیچ حقی برای دولت کویت در مورد میدان آرش ایجاد نخواهد کرد
  • «حشاشین» سریالی بر اساس تحریف تاریخ است
  • کدام دستاورد‌های دولت رئیسی را می‌توان در قالب فیلم و سریال به مردم نشان داد؟
  • ببینید | سکانس جنجالی سرو مشروبات الکی در سریال خبرساز تلویزیون!
  • ماهر در ساکت کردن منتقدان؛ کای هاورتس به رکورد الکسیس سانچز رسید
  • آمریکا ۵ یگان ارتش اسرائیل را ناقض حقوق بشر اعلام کرد
  • صنعا: سرکوب دانشجویان موید دروغ بودن شعار دموکراسی آمریکاست
  • صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است
  • جنجال سفر‌های هوایی لوکس دیوید کامرون
  • پاسخ مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی به منتقدان/ اتوبوس‌های برقی قادرند چه مسافتی را طی کنند+ فیلم