Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@16:00:24 GMT

عملیات بازار باز به زبان ساده

تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۷۰۳۴۸

کارکرد اصلی عملیات بازار باز مدیریت و تعیین نرخ بهره هدف در بازار بین بانکی به عنوان ابزار و هدف میانی سیاست‌گذاری پولی است

به گزارش ایبِنا، یکی از مهم‌ترین ابزارهای بانک مرکزی در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه برای اعمال سیاست‌گذاری پولی و اثرگذاری بر عرضه پول، عملیات بازار باز است. هدف اصلی بانک‌های مرکزی سراسر جهان در انجام عملیات بازار باز، کنترل حجم پول و مدیریت نرخ بهره از طریق خرید و فروش اوراق بهادار از جمله اوراق قرضه دولتی، اوراق با پشتوانه دارایی و یا اوراق خزانه‌داری در بازار بین‌بانکی برای دستیابی به هدف نهایی یعنی هدایت نرخ تورم به سمت نقطه هدف‌گذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارکرد اصلی عملیات بازار باز مدیریت و تعیین نرخ بهره هدف در بازار بین بانکی به عنوان ابزار و هدف میانی سیاست‌گذاری پولی است. در این میان، با توجه به نرخ تورم مورد هدف سیاستگذار، بازه‌ای برای نرخ بهره کوتاه‌مدت بازار پول تعیین می‌شود که کریدور نرخ بهره است و به عبارتی دامنه مجاز برای تغییر نرخ بهره بازار بین بانکی حول نرخ بهره سیاستی است.

معمولا بانک مرکزی تا زمانی که نرخ بهره بازار بین بانکی داخل کریدور باشد، می‌تواند بر اساس صلاحدید، مداخله‌ای به شکل خرید و فروش اوراق در بازار بین بانکی نداشته باشد. اما درصورتیکه، نرخ بهره بازار بین‌بانکی به سقف یا کف کریدور نزدیک شود، بانک مرکزی با خرید یا فروش اوراق بهادار دولتی و به طور مشخص اسناد خزانه و لذا تزریق یا برداشتن نقدینگی از بازار بین‌بانکی مانع از آن می‌شود که نرخ بهره از مقدار هدف فاصله بگیرد. بنابراین در چنین شرایطی عملیات بازار باز می‌تواند نرخ بهره بازار بین‌بانکی و بالطبع وضعیت کلی نرخ بهره در اقتصاد را تنظیم و از آن طریق به تحقق اهداف نهایی اقتصاد کمک کند.

مهم‌ترین ویژگی اوراق‌ بهادار قابل عرضه برای انجام عملیات بازار باز عبارتند از:

برخورداری از حداقل ریسک

قابلیت نقد شوندگی بالا و وثیقه‌گذاری

دوره زمانی کوتاه‌مدت

نرخ بهره مشخص

قابلیت بلوکه نمودن

عملیات بازار باز در اکثر کشورهای پیشرفته که از بازارهای ثانویه ساختاریافته‌ای برخوردار ‌باشند، از طریق خرید و فروش اوراق قرضه دولتی صورت می‌گیرد، این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه و یا کمتر توسعه‌یافته بانک‌های مرکزی به ‌طور مستقیم اقدام به انتشار اوراق می‌کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: عملیات بازار باز بازار بین بانکی نرخ بهره نازنین زاغری نشست شورای حکام جیسون رضائیان تب کریمه کنگو شیخ زکزاکی بانک سرمایه هیلاری کلینتون پیام دهکردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۷۰۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق یک کارگر ساده در ایران خودرو چند؟!

اگر سری به فضای مجازی بزنید با تبلیغات مختلف استخدام کارگر ساده در ایران خودرو مواجه می‌شوید.

به گزارش روزگار خودرو، به عنوان مثال حقوق یک کارگر ساده در ایران خودرو رقم ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان اعلام شده است.

این در حالی است که حقوق پایه کارگران در سال ۱۴۰۳ رقم ۷.۱ میلیون تومان است.

به نوعی می‌توان گفت ساده‌ترین کارگر در شرکت ایران خودرو ۲ برابر این مبلغ حقوق دریافت می‌کند.

دیگر خبرها

  • اوکراین ناتوان در پرداخت بدهی خارجی
  • ثبات بازار ارز یکی از دستاوردهای عملیات وعده صادق بود
  • صف خرید پهپادهای ایرانی؛ پس از موفقیت در عملیات میدانی
  • صبر طلبکاران اوکراین تمام شد
  • حقوق یک کارگر ساده در ایران خودرو چند؟!
  • بهره‌برداری از چمن مصنوعی پارک درخشان تا یک ماه آینده
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا/ قیمت طلا ممکن است از این عدد فراتر رود
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • کتاب من امام صادق (ع) را دوست دارم روانه بازار نشر شد